Raskaana enkä ehdi huomioida vatsassani olevaa vauvaa mitenkään
..työni on niin stressaavaa ja raskasta että illat (kun pääsen kotiin) menevät vain toipumiseen. Minulle ei ole syntynyt mitään suhdetta vauvaan vaikka raskausviikkoja on jo 28 ja vauva potkii paljon. En edes noteeraa potkuja, en juttele tai laula vauvalle. Ainut mikä auttaisi olisi loma töistä mutta voin fyysisesti mainiosti niin etten saa sairaslomaa.
Olenko jo pilannut (niin kovin toivotun) lapseni?
Kommentit (33)
Minä en olisi töissä raskausaikana jos se olisi tosi stressaavaa. Raskausaikana oma ja lapsen hyvinvointi on pääasia!!
Jos olet koko ajan stressaantunut, erität koko ajan stressihormonia, verenpaineesi on koholla ja kehosi käy ylikierroksilla. Se vaikuttaa huonolla tavalla sisälläsi kasvavan lapsen kehitykseen ja terveyteen, korkea verenpaine vaikuttaa myös lapsen verenpaineeseen jne.
Vastahan oli joku tutkimuskin, jossa äidin korkea verenpaine ja stressaaminen odotusaikana yhdistettiin siihen, että lapsella tulee aikuisiällä helpommin masennusta ja huono stressinsietokyky jne.
Mitenkähän mykkien sikiöt kehittyvät? Kuurotkaan tuskin jokeltelevat raskausvatsoilleen. Voi elämän kevät. Ja miksi sille vatsalle tarvitsee laulaa "että lapsi tottuis sun lauluääneen"? Kaikki eivät osaa laulaa, eivätkä he varmasti laulele niille jo syntyneille vauvoillekaan jos ääni on kuin hinkuyskäisen harakan. Ja toi nro 15 oli jo semmosta lässytystä, että vaaleanpunaiset lasitkin huurtuu totaalisesti...
PS. Feikkaa masennus tai joku sairaus, hirveät kivut jne. niin saat sitä sairaslomaa. Ettekö oikeasti osaa ja pysty valehdella edes tällaisessa tärkeässä asiassa? Mikä voisi olla tärkeämpää kuin omasi ja lapsesi terveys?
Syö terveellisesti, varmaan tiedät raskausajan ravitoasiat. Koita olla stressaamatta, stressihormonit vaikuttavat haitallisesti sikiön kehitykseen. Harrasta liikuntaa mahdollisimman paljon. Mitään mahalauluja ei tarvita. Stressi tässä kai eniten on ongelmana.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 07:16"]
Niitä oppaitakaan en ole kyllä ehtinyt lukea pitkään aikaan. Olen kateellinen niille monille jotka ovat sairaslomalla jonkin selkäkivun tai liitoskipujen tms takia ja ehtivät valmistautua vauvan tuloon. Ap
[/quote]
Voi luoja, siis kohta varmaan pitäisi äitiyslomakin alkaa heti raskauden alettua, jotta nämä mammat ehtisi silitellä ja laulella vatsoilleen. Apua, mua ihan oikeesti huvittaa.. ollut mullakin joskus kolme raskautta , muttei tälläistä hösellystä.
Mknä en välillä ole edes muistanut olevani raskaana. Helppo raskaus ja esikoinen pitää kiireisenä. Nyt on pari kuukautta laskettuun aikaan ja vihdoin olen alkanut tekemään hankintoja vauvaa varten ja pesänrakennusvietti on herännyt. Mutta ei kyllä edelleenköön tule millään lailla huomioitua masussa olevaa vauvaa. Yksi valokuva on otettu raskausvatsasta, jotta jää edes jotain muistoja.
Etkö muka ehdi illalla sängyssä ennen nukahtamista silittelee vatsaa yms? Itse ainakin rentouduin täysin raskausaikana illalla kun kävin sänkyyn ja tunsin toisen potkut ja liikkeet. Siihen oli mukava nukahtaa. :)
Tällaisia me äidit ovat: kannamme syyllisyyttä monesta, monesta asiasta ja usein vielä ihan syyttä :-) Tervetuloa äitien maailmaan, jo raskausajasta lähtien alamme kantaa huolta lapsesta ja se sama huoli ja huolenpito säilyy koko läpi elämän.
Kuulostaa siltä että sulla on ollut liikaakin aikaa jos olet ehtinyt lukea noita hyödyttömiä oppaita.
Mä olin koko raskauden niin väsynyt ja poikki, että ei käynyt mielessäkään mitkään laulut tai lorut. Työ vei mehut ja nukuin raskauden puolenvälin jälkeen 4 tunnin yöunia ja nekin pätkissä. En vaan saanut nukuttua. Neuvolassa meinasin alkaa kirkumaan kun th kysyi olenko laulanut tai lorutellut vauvalle.
Huvittavan surullinen palsta tämä AV, kun faktapohjaiset tiedot, jotka tuntuvat mammojen mieleistä vaikeilta hyväksyä ja toteuttaa käytännössä omassa elämässä, saavat täällä aina alapeukkuja. Kyllä minä ymmärrän, että on vaikea hyväksyä ja uskoa ikäviä tosiasioita, mutta ei ne valitettavasti muuksi muutu vaikka miten alapeukutellaan.
No voi herranlettas. Curlingmammailu alkaa jo ennen vauvan syntymää :D