Jos ei ole hyvä juuri missään, kuinka valita ammatti?
Niin? Itse olen todella huono matikassa, fysiikassa ja kemiassa. Hyvä en ollut erityisesti missään. Minulla on kyllä toisen asteen tutkinto, mutta ei töitä. Myöskään saman alan opiskelu amk:ssa ei innosta, enkä varmaan pääsiskään sitä opiskelemaan. En tiedä mitä tehdä. :(
Kommentit (26)
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 00:39"]Jos et ole eläkkeellä niin opettele ohjelmoimaan. Sitten, kun olet ammattilainen ja osaat jonkun tietyn alueen hyvin niin tienaat enemmän, kuin juristi tai lääkäri. 1-2 vuodessa, jos koodat joka päivä jonkin verran niin pääset harjottelijan palkoille eli n.2500kk
[/quote]
Mua kiinnostaa myös, kuinka työllistää?
Jos osaat asiasi niit saa heti töitä
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 00:40"][quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 00:39"]Jos et ole eläkkeellä niin opettele ohjelmoimaan. Sitten, kun olet ammattilainen ja osaat jonkun tietyn alueen hyvin niin tienaat enemmän, kuin juristi tai lääkäri. 1-2 vuodessa, jos koodat joka päivä jonkin verran niin pääset harjottelijan palkoille eli n.2500kk
[/quote]
Mua kiinnostaa myös, kuinka työllistää?
[/quote]
Minuakin
Jos asut pääkaupunkiseudulla, ala ajamaan taksia
Mulla oli keskinkertaset arvosanat lukiossa, paitsi matikassa ja fyssassa, joita en tajunnut ollenkaan. Nykyään opetan vero-oikeutta. Näinkin voi käydä.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 17:26"]Ei tarvitse olla hyvä missään. Sen takia mennään kouluun et tullaan hyväks.
[/quote]
Mutta jos on todella huono matikkapää, sekä huono fysiikassa ja kemiassa, kyllä se vähän mahdollisuuksien rajaa. Itse ainakin luulen, että sosiaali- ja terveysalalle ei kannata hakea, jos se ei ole oikeasti kutsumusammatti. Itse en varmaan selviäisi edes lääkelaskuista.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 17:35"]
Ei ohjelmointia kannata harkitakaan, jos olet huono matikassa, fysiikassa ja kemiassa. Olet silloin myös todennäköisesti huono ohjelmoinnin kaltaisissa töissä. Lisäksi aasialaiset tekevät saman työn paljon halvemmalla.
[/quote]
Höpsis. Minä olen ohjelmoija ja ihan helvetin huono matematiikassa. Tunnen monia kaltaisiani. Kyllä se pakollisista matematiikan sivuaineopinnoista läpi pääseminen oli hyvin monelle meillä yliopistolla tietojenkäsittelyoppia opiskelleille ihan julmettu piina. Silti oikein hyviä ohjelmoijia monet meistä ovat. Ei siinä mitään matematiikkaa tarvita normaalitöissä, itse en ole 15 vuoden aikana tarvinnut mitään jo ala-asteella opittavaa matematiikkaa ihmeellisempää.
Aasialais-juttu on osin totta, osin ei. Isoissa projekteissa tullaan kyllä käyttämään yhä enemmän halpamaiden työvoimaa. Mutta toisaalta aina on pieniä ketteriä projekteja, jotka on kätevämpi että suomalainen koodari hoitaa siinä samantien protoilemalla saatuaan asiakkaalta sähköpostitse jotkut speksintapaiset, kuin että pitäisi ensin määritellä tarkkaan mitä pitää tuottaa ja välittää se sitten Intiaan toteutettavaksi. Itse teen työkseni juuri sellaisia yleensä melko lyhytkestoisia asiakasprojekteja, joita on varsin vaikea siirtää Aasiaan - ei kannata, jos koko tilattu homma on vaikka 10 henkilötyöpäivää kestoltaan.
Netistä ammatinvalintatesti, avo-ohjelma. Kertoo ainakin suunnan: tekniikka, sosiaali, kulttuuri... Suosittelen tekemään ja tutustumaan tuloksiksi saatuihin ammatteihin. Itse sain tulokseksi kirvesmies, naisena menin sähköpuolelle ja yllätyksekseni tykkään alasta!
Ei tarvitse olla hyvä missään. Sen takia mennään kouluun et tullaan hyväks.
Ei ohjelmointia kannata harkitakaan, jos olet huono matikassa, fysiikassa ja kemiassa. Olet silloin myös todennäköisesti huono ohjelmoinnin kaltaisissa töissä. Lisäksi aasialaiset tekevät saman työn paljon halvemmalla.
Siivoojaksi pääse aina. Alan kouluun vaan tai suoraan työhakemuksia firmoihin.
Av-mamma on yllättävänkin monen ammatti ja varsinkin ko. tilanteessa. Hae baarista joku Teppo joka pitää sinua hyvänä ja you're all set vuosiksi eteenpäin. Ja sitten lisää lapsia. Älä kuitenkaan ota miestä asumaan luoksesi, ettei tuet tipu ja yh-korotukset poistu kokonaan. Keskimääräisiin suomalaisnaisen tienesteihin pääset jo kolmella nassikalla ja suurempi määrä lapsia on sitten jo kaikki plussaa.
Ei tarvi olla hyvä. Riittää, kun on kiinnostunut jostain. Ja jos ei ole edes kiinnostunut, niin riittää kun sietää jotain. Tai fysiikka kestää jonkun. Kyllä sinä jotain löydät. Ei ammatin tarvitse olla aina jotain maata kääntävän upeaa ja mullistavaa. Lähde johonkin. Se voi avata uusia ovia ja ajatuksia. Ehkä jonain päivänä toteat, että haluatkin opetella ajamaan metsätyökoneita.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 00:39"]Jos et ole eläkkeellä niin opettele ohjelmoimaan. Sitten, kun olet ammattilainen ja osaat jonkun tietyn alueen hyvin niin tienaat enemmän, kuin juristi tai lääkäri. 1-2 vuodessa, jos koodat joka päivä jonkin verran niin pääset harjottelijan palkoille eli n.2500kk
[/quote]
Enemmän kun lääkäri?? Ei helvetti.
Ensimmäistä "tapa itsesi" -kommenttia odotellessa...
Ala siis poliitikoksi! tai muusikoksi. Taitoja ei tarvita : D
Jos et ole eläkkeellä niin opettele ohjelmoimaan. Sitten, kun olet ammattilainen ja osaat jonkun tietyn alueen hyvin niin tienaat enemmän, kuin juristi tai lääkäri. 1-2 vuodessa, jos koodat joka päivä jonkin verran niin pääset harjottelijan palkoille eli n.2500kk