Kuka EI tiedä mikä lörtsy (ruoka) on?
Eviran mukaan ruualle ei riitä nimeksi pelkkä lörtsy, koska se ei ole vakiintunut nimi (vrt pizza). Kuka ei tiedä mikä tai mitä se on? Ja tässä tarkoitetaan nyt siis ruokaa.
Kommentit (24)
Ai mä niin haluaisin omenalörtsyn!
t: raskaana ja nälissään!
Mä voisin tietenkin googlata, mutta vastaan ilman apuja, etten tiedä mikä se on. Se on käsittääkseni joku ruoka mitä syödään itärajalla? Joku lihapiirakka?
Tiedän että se on jokin täytetty lihapiirakan tapainen, mutta en ole sitä koskaan syönyt. En osaisi kuvaillasitä tarkemmin tai en välttämättä tunnistaisi sitä kuvasta.
Asun helsingissä enkä ole niin perehtynyt lappilaiseen ruokaperinteeseen, poronkäristystä lukuunottamatta.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 19:32"]
Ai mä niin haluaisin omenalörtsyn!
t: raskaana ja nälissään!
[/quote] Hmm..hyväähän se on! :) Minulle maistuisi nyt ehkä lihalörtsy.. :)
Kyllä mä ainakin tiedän. Omenalörtsy on tosi hyvä. Ihan taviskaupoissa myydään täällä.
t:Tamperelainen
Oli suurinta herkkuani kun olin pieni!
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 19:33"]
Tiedän että se on jokin täytetty lihapiirakan tapainen, mutta en ole sitä koskaan syönyt. En osaisi kuvaillasitä tarkemmin tai en välttämättä tunnistaisi sitä kuvasta.
Asun helsingissä enkä ole niin perehtynyt lappilaiseen ruokaperinteeseen, poronkäristystä lukuunottamatta.
[/quote]
Ihan vaikka lähimmästä Alepasta saa ostettua sellaisen valmispakatun lörtsyn! Se omenalörtsy on ihan hyvää, joskin vähän kuiva. Siitä vaan maistelemaan!
Omenalörtsy on hyvää :) t. Entinen kuopiolainen
Kaikki muut sen tietää paitsi se joka päätti ettei sitä nimeä voi käyttää.
Löytyy kyllä Turunkin kaupoista, ainakin Länsikeskuksen Citymarketista sitä on tullut ostettua. Siinä kuva: http://pds.exblog.jp/pds/1/201201/23/69/c0153569_317511.gif
Kieltämättä en ollut lörtsyä koskaan maistanut ennen kuin hämäläis-karjalaisjuuret omistava mieheni sellaisia joskus yli 20 vuotta sitten minulle osti ja maistatti. Hyvää oli, niin liha kuin omenalörtsykin. Vadelmalörtsyäkin olen joskus syönyt, mutta oli aavistuksen liian makea.
On se niin outoa, että byrokratian vuoksi lörtsyä ei voi ilmeisesti nimetä edes lörtsyksi. Mitenkähän suomessa kehitetään kohta uusia ruokalajeja kun mitään uudennimistä ei voi myydä kaupoissa, kun sehän nyt ihan hirveää jos joku joutuisi maistamaan jotain sellaista elintarviketta josta ei ole aikaisemmin kuullut.
Lörtsyn pitäisi melkein kaikkien tuntea (en edes ole idästä), niin vähän ihmettelen tätä päätöstä.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 19:33"]
[/quote]
Helsingistä jokaisesta kaupasta taitaa saada lörtsyjä pienimpiä siwoja lukuunottamatta.
En tiedä. Ällöttävä nimi ainakin.
t. 21v Espoosta
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 19:52"][quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 19:33"]
[/quote]
Helsingistä jokaisesta kaupasta taitaa saada lörtsyjä pienimpiä siwoja lukuunottamatta.
[/quote]
Joo niin saa, mutta eivät ole läheskään yhtä hyviä kuin oikeat savonlinnalaiset lörtsyt. Lihalörtsy kyllä parempaa kuin omenalörtsy!
No en tiedä. Nimeltäänkin jo luotaantyöntävä. Hyi.
Ilmeisesti ei saa siis sanoa pelkästään lörtsy, vaan esimerkiksi omenalörtsy tai lihalörtsy.
Kehä kolmosen sisäpuolella ei ihme kyllä näytetä tuntevan.. Satakunnassa ja Pirkanmaalla ainakin tunnettu
Ei mitään havaintoa. Nyt tosin selvisi kun tätä ketjua luin, en ollut kuullutkaan ennen.
Eikös se ole vittu?