Miksi kukaan menee inttiin tai sivariin?
En voi millään tasolla ymmärtää että miksi joku haluaa mennä inttiin tai sivariin orjaksi? Mikä ihme siinä orjana olemisessa kiehtoo? Se 150e/kk mitä intissä maksetaan ei riitä yhtään mihinkään. Ei kata edes 22h bileristeilyä saatika mitään pidempää reissua tai yhtään mitään. Vapautuksen huijasin niinkin helposti kuin uhoamalla lääkärille että "tapan itseni jos joudun armeijaan". Miksi ei siis kaikki miehet vain sano tuota nerokasta lausetta ja kuseta vapautusta itselleen?
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Tienaan itse tällä hetkellä 3900e/kk. Jos menisin armeijaan ensi kesänä niin kuin mun pitäisi niin tuloni tippuisivat melkein nolliin. 9 kuukautta ilman palkkaa, korvaako valtio minulle nämä tulonmenetykset? Lisäksi tuollainen 9kk aukko pois työelämästä näyttää aika heikolta CV:ssä etenkin kun haaveissa on kansainvälinen ura eikä tämän takapajulan meininki kiinnosta ollenkaan.
M25
Armeija näyttää erinomaiselta CV:ssä! Erityisesti jos käy vaikka RUKin.
En ole tämän vuostuhannen puolella laittanut mitään militääriin (ml RUK) liittyvää CV:n. Siksi että se vaan on noloa korkeakoulutettujen duuneissa ja kansainvälisissä firmoissa suorastaan luuserin merkki jos on ollut militäärin kanssa tekemisissä.
Me asuttiin Belgiassa ja siellä työkaverit olivat todella ihmeissään kun kuulivat, että mieheni on käynyt armeijan. Eivät meinanneet uskoa, että se on pakollista vielä nykypäivänä.
Olisit näyttänyt kartalta Suomen sijainnin vs. Belgian sijainti.
Älkää nyt aina jaksako tuota samaa paskaa :D
Belgiassa on sodittu viimeksi tasan silloin kuin Suomessakin.
Ylipäätään, Beneluxin ja Ranskan yli jyrättiin kahteen kertaan, Saksa laitetriin (ansaitusti?) tuusannuuskaksi. Siellä kuitenkin on ymmärretty tämän vuostuhannen puolella että sotatouhut ovat ammattilaisten hommia ja Napoleonin aikainen reserviläisjärjestelmä on tullut tiensä päähän.
Mutta täällä on vankka usko ressuiluun. Ei tarvitse katsoa kuin "iskukykyisintä" 23-30 vuotiaita tavallisia nuoria jeppejä duunissa, niin usko karisee nopeasti. "Hyi saatana, sää siis kävit vetämässä 80 km rinkka selässä Lapissa ihan vapaaehtoisesti" totesi eräskin kun kerroin käyneeni ruskailemassa...
Onneksi tulevaisuudessa miehet voi vaihtaa sukupuolta ilmoituksella niin ei tarvi mennä armeijaan. Kiitos nykyhallitus!
9kk olin itse intissä ja sotilaspoliisina tulin pois. Parit kertaukset vielä siihen päälle. Tänä päivänä sanoisin, että olen huimausaineiden käyttäjä ja jättäisin moiset turhakkeet suosiolla väliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sivari on kuin harjoittelu, jota monissa töissä joutuu tekemään joka tapauksessa. Intti on vähän eri asia, jos on aivopesty tarpeeksi niin varmaan näkee intinkin mahtavana vaihtoehtona.
Itsellä sivari taisi maksaa n. 10 000 € säästöjä. Kela maksoi luonnollisesti vuokran ja tein akateemisia ilmaistöitä.
en ymmärrä miten maksoi 10 000? bailasit joka viikko 1000 egen edestä?
En halunnut tinkiä elintasosta tai syödä sairaalan mautonta moskaa, joten rahaa kului normaaliin tapaan. Eikä auto kulje ilmaiseksi, vaikkei palkkaa tulekaan. Vain suuremmat hankinnat olivat tauolla.
En halunnut etsintäkuulutusta itsestäni eikä vankila ajatuksena myöskään tuntunut mukavalta...
t. Sivarissa sen päälle 11kk
C babers tuli kun vähän aikaa jaksoin taistella systeemiä vastaan. Siitä asti ollut opiskelemassa ja töissä. Tuosta on jo yli 10 vuotta ja muutaman kerran on kyselty armeijan käymisestä ja rehellisesti olen vastannut. Minulla on auktoriteettiongelma silloin kun kyse on orjatyöstä. Työelämässä pärjään erittäin hyvin.
Minua ei päästetty vaikka olisin erittäin mielelläni halunnut. Kutsuntojen aikana olin suljetulla ja sekin aika kun muut olivat intissä niin olin edelleen samalla hoitojaksolla.
Vierailija kirjoitti:
Eikös intti ole melkein aina 12 kk (toki osa suorittaa sen 6 kk, vain todella todella harvalla palvelusaika on 9 kk)? Oma poika nyt intissä, pian pitäisi selvitä pääseekö rukkiin.
Suurin osa käy 6kk joka on mielestäni melko lyhyt aika. Ihmettelen noita aseistakieltäytyjiä, kenen he odottavat puolustavan Suomea tai itseään jos Suomeen hyökätään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Tienaan itse tällä hetkellä 3900e/kk. Jos menisin armeijaan ensi kesänä niin kuin mun pitäisi niin tuloni tippuisivat melkein nolliin. 9 kuukautta ilman palkkaa, korvaako valtio minulle nämä tulonmenetykset? Lisäksi tuollainen 9kk aukko pois työelämästä näyttää aika heikolta CV:ssä etenkin kun haaveissa on kansainvälinen ura eikä tämän takapajulan meininki kiinnosta ollenkaan.
M25
En ole tämän vuostuhannen puolella laittanut mitään militääriin (ml RUK) liittyvää CV:n. Siksi että se vaan on noloa korkeakoulutettujen duuneissa ja kansainvälisissä firmoissa suorastaan luuserin merkki jos on ollut militäärin kanssa tekemisissä.
No ei todellakaan, vaan suuri meriitti. Toivottavasti teille ei kovin montaa ruplaa tästä paskasta makseta, niin luokatonta shittiä nimittäin tuotat.
13 k€/kk, rikkaasta pienestä arabivaltiosta. Jonka armeijan iskukyky on todellista eikä mitään paperilla olevaa. Enpä lähtisi siellä leuhottamaan olevani FDF:n ressu-upseeri, nauraisivat ulos.
Ja naapureina heillä on muuten kaksi "Venäjää" ja yksi "Valko-Venäjä".
Kuinka hyvin nämä rikkaat pienet arabivaltiot pärjäävät missään kansainvälisissä yhteiskuntien vertailuissa? OK, sieltä löytyi öljyä ja osa kansaa rikastui käsittämättömän vauraiksi, ja monille varsinkin länsimaista tuleville expateille maksetaan kovia palkkoja, mutta entäs ne muut ja se maa kokonaisuutena?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M25
Me asuttiin Belgiassa ja siellä työkaverit olivat todella ihmeissään kun kuulivat, että mieheni on käynyt armeijan. Eivät meinanneet uskoa, että se on pakollista vielä nykypäivänä.
Jep ja Belgian historian vs. Suomen historian. Kuinka monta armeijaa Belgin läpi onkaan marssinut?
Tervetuloa nykyaikaan ja 2020-luvulle Belgia sijaitsee ns. herran kukkarossa, keskellä EU:ta Natomaiden ympäröimänä. EU-maat eivät sodi toisiaan vastaan eikä sieltä Belgiasta mikään armeija marssi läpi nykyaikana ilman kutsua ja lupaa.
Suomen sijainti ja tilanne sen sijaan on edelleen täysin erilainen. Pitkä raja Putinin johtaman valtion kanssa. Suomen Nato-jäsenyys olisi minusta hyvä idea, mutta jos ja niin kauan kun sitä ei ole, on yleinen asevelvollisuus välttämätön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M25
Joo, mutta historia ei päättynyt silloin, ja sen jälkeen tilanne on muuttunut radikaalisti. Belgia on nykyisin Naton suojassa ja vieläpä kaukana Putinista, Suomi ei kumpaakaan.
Olen korkeakoulutettu ja relevanttia työkokemustakin on jo vuosia. Mutta silti jokaisessa työhaastattelussa on kiinnitetty positiivista huomiota siihen, että RUK on käyty. Tässä nykyisessä työpaikassa, johon minut valittiin, niin sama homma vaikka haastattelija oli nainen. Eli voi sen armeijan nähdä myös hyötynä kun kerran käytävä se on
Epäsuorasti muutama rekryihminen ovat sanoneet että jos armeijasta hankkii ”hullun paperit” ja/tai vapautuksen, se ei työnantajan kannalta ole mikään meriitti. Pikemminkin tulee aika vässykän ja työnvieroksujan leima.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M25
Hah. Eurooppalaisissa sivistysmaissa armeijan käyneitä pidetään sotahulluina, lukutaidottomina juntteina.
Ei pidä lainkaan paikkaansa, tiedän tämän, koska olen työskennellyt vuosia rahoitusalalla Belgiassa.
Vierailija kirjoitti:
Olen korkeakoulutettu ja relevanttia työkokemustakin on jo vuosia. Mutta silti jokaisessa työhaastattelussa on kiinnitetty positiivista huomiota siihen, että RUK on käyty. Tässä nykyisessä työpaikassa, johon minut valittiin, niin sama homma vaikka haastattelija oli nainen. Eli voi sen armeijan nähdä myös hyötynä kun kerran käytävä se on
Epäsuorasti muutama rekryihminen ovat sanoneet että jos armeijasta hankkii ”hullun paperit” ja/tai vapautuksen, se ei työnantajan kannalta ole mikään meriitti. Pikemminkin tulee aika vässykän ja työnvieroksujan leima.
Yhteiskuntamme tarjoaa meille paljon: koulutuksen, terveydenhuollon ja perusturvan, muutamia ihan perusasioita mainitakseni. Mielestäni ei ole lainkaan kohtuutonta, että antaa jotain itsekin takaisin yhteiskunnalle joko armeijan tai siviilipalveluksen muodossa. Minun uraani ei näistä toisen suorittaminen ole haitannut lainkaan, päinvastoin. Toki ymmärrän, että erilaisista mt-ongelmista tai pelkotiloista kärsivän paikka ei armeija tai sivari ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskuntamme tarjoaa meille paljon: koulutuksen, terveydenhuollon ja perusturvan, muutamia ihan perusasioita mainitakseni. Mielestäni ei ole lainkaan kohtuutonta, että antaa jotain itsekin takaisin yhteiskunnalle joko armeijan tai siviilipalveluksen muodossa. Minun uraani ei näistä toisen suorittaminen ole haitannut lainkaan, päinvastoin. Toki ymmärrän, että erilaisista mt-ongelmista tai pelkotiloista kärsivän paikka ei armeija tai sivari ole.
Iso osa länsimaista tarjoaa nuo samat asiat ja niissä ei ole pakollista varusmiespalvelusta.
Mitä jos vain tehtäisiin hommasta jo vapaaehtoista? Ihan turhaa viedä näitä "tienaan 3900e/kk ja intti ei kiinnosta" ihmisiä armeijaan, parempi kohdistaa koulutusta niihin ketkä ovat oikeasti motivoituneita. Olihan lukio ja yliopistokin paljon mukavampia paikkoja opiskella kun siellä oli ainoastaan motivoituneimmat paikalla toisin kuin vielä peruskoulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M25
Jep. Suomessa on joku ihme juttu tuon sodan kanssa. Muualla Euroopassa se on paljolti unohdettu. Tai ei nyt tietenkään unohdettu, koska yhtä lailla muualla kuoli siinä nykyihmisten isovanhempia kuin meilläkin ja rajoja meni uusiksi yms.
Mutta ei siinä missään sillain vellota kuin Suomessa. No Venäjällä on hiukan samansuuntaiset jutut kuin Suomessakin.
Ei Suomessa ole mitään "ihme juttua" sodan kanssa, vaan kyse on realismista. Toisekseen, monissa muissakin maissa kyllä muistellaan sotia, eikä kyseessä ole mikään suomalainen erityispiirre (vaikka se voi vain Suomea kunnolla tuntevasta siltä tuntua), mutta maiden nykytilanteet ovat luonnollisesti hyvin erilaisia. Suomen erottaa tämän aiheen kannalta monista EU-maista sen sijainti ja Natoon kuulumattomuus. Siksi myös puolustuspoliittisesti on tilanne täysin erilainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iso osa länsimaista tarjoaa nuo samat asiat ja niissä ei ole pakollista varusmiespalvelusta.
Eikä Putinia naapurina. Suomella on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M25
Jep. Suomessa on joku ihme juttu tuon sodan kanssa. Muualla Euroopassa se on paljolti unohdettu. Tai ei nyt tietenkään unohdettu, koska yhtä lailla muualla kuoli siinä nykyihmisten isovanhempia kuin meilläkin ja rajoja meni uusiksi yms.
Mutta ei siinä missään sillain vellota kuin Suomessa. No Venäjällä on hiukan samansuuntaiset jutut kuin Suomessakin.
Ei Suomessa ole mitään "ihme juttua" sodan kanssa, vaan kyse on realismista. Toisekseen, monissa muissakin maissa kyllä muistellaan sotia, eikä kyseessä ole mikään suomalainen erityispiirre (vaikka se voi vain Suomea kunnolla tuntevasta siltä tuntua), mutta maiden nykytilanteet ovat luonnollisesti hyvin erilaisia. Suomen erottaa tämän aiheen kannalta monista EU-maista sen sijainti ja Natoon kuulumattomuus. Siksi myös puolustuspoliittisesti on tilanne täysin erilainen.
Miksei liitytä jo Natoon. Oon odottanut sitä vuodesta 1995, mutta vieläkään Suomessa ei uskalleta puhua tästä tosissaan. Naurettavaa.
Koska ei niillä oo siinä mitään kunniallista muisteltavaa poislukien britit ja jenkit jotka pelasti mikkihiirilänsieurooppalaiset.
Britit muistelee paljonki toista ja ekaaki maailmansotaa.