Palapaistin lihat sitkeitä ja kovia, mitä tein väärin?
Vuosia sitten tein palapaistia naudanlihasta, pakkauksessa luki muistaakseni ihan palapaistikuutiot tms.
Lihanpaloista tuli sitkeitä ja kovia. Halusin niistä pehmeitä ja mureita.
Saatoin tehdä väärin ihan jossain perusasiassa, olin silloin parikymppinen ja luotin vain siihen, että tyrkkään paistin uuniin ja kun lihat ovat ruskeita, ruoka on valmis.
Nyt ajattelin tehdä palapaistia uudestaa, tällä kertaa huolellisesti. Onko jotain erityistä huomioitavaa? En kestä jos siitä taas tulee kovia lihapaloja.
Kiitos.
Kommentit (48)
Naudan sisäpaistia, leikkaat itse paloiksi, ruskistat pinnat paistinpannulla, laitat kattilaan vettä, lihaliemen, mustapippuria jauhettuna ja jos haluat muita mausteita niin niitä (itse laitan jauhettua savupaprikaa ja vähän tomaattipuretta). Lisäät ruskistetut lihat, varmistat, että ne peittyy vedellä, ja annat kiehua matalalla lämmöllä kansi päällä vähintään 2 tuntia. Sitten porkkanansiivuja sinne, ja sipulia, ja vielä puoli tuntia saa kiehua. Sitten voit laittaa maizenaa, jotta kastike ei ole pelkkää vesiluirua.
Ja saa olla eri mieltä ja tehdä eri tavalla, mutta minusta noin tulee ihan riittävän hyvää.
Meneekö ketjussa nyt palapaisti ja karjalanpaisti sekaisin? Puhutte palapaistista, mutta 99 % vastaajista kertoo karjalanpaistin ohjeen.
Jätä sitkeä naudanliha kokonaan, tee palapatasi lampaan paistista ja porsaanlihasta hitaasti hauduttaen. Taatusti tulee parempaa. Porsaan ulkofilettä ei kannata käyttää myöskään, jotain vähän rasvaisempaa osaa tai vaikka sisäfileestä reiluja paloja. Kannattaa joka tapauksessa ostaa palapaistilihat niin, että pilkkoo itse. Valmiissa palapaistilihoissa on kaikki surkeimmat rustoiset kanttilihat.
Lihapaloja kannattaa myös pienentää, jos ne on kovin isoja paloja. Uunissa tulee ihan hyvä paisti, mutta hautumisaika pitää olla tarpeeksi pitkä. Otit varmaan liian nopeasti pois uunista.
Sonniin jäänyt veto päälle. Kuollut kauhuun
Vierailija kirjoitti:
Okei, teenkin ruoan liedellä hitaasti nesteellä peitettynä kolmisen tuntia hauduttaen. Minulla on syvä paistinpannu, mutta siinä ei ole kantta. Pitääkö olla kansi? Käykö kantena paksu alumiinifolio jos taitan sen reunoilta huolella?
ap
Älä sitten vaan keitä kovasti poristen, muuten se rasva erottu. Eli miedolla lämmöllä hauduttaen. Folio käy tai vaikka toinen paistinpannu siihen päälle, jos on sopivaa kokoa.
On nyt vähän outoa kommenttia naudanlihan huonoudesta. Jos ostat oikeaa hauduttamiseen sopivaa lihaa niin ei ole sitkeää tai sitten se on leikattu väärin.
Olen kahteen kertaan ostanut kaupan palapaistikuutioita saattoi olla possua mutta kummallakin kerralla tullut sitkeitä. Ei ollenkaan hyviä. En osta enää. Taitaa olla jotain sekundapaloja.
Folio käy kanneksi, mieluusti moninkerroin taitettuna. Tiivis sen pitää olla. Voisitko laittaa folion päälle esim. puisen leikkuulaudan tms.?
Kypsennän pataruuat yleensä yösähköllä, nuuka kun olen ja sopii muutoinkin mun aikatauluun paremmin. Liha kuin liha, pehmein lopputulos, kosketuksesta hitusiksi mureneva tulee kun kippaa lihat ruskistamattomana kannelliseen pataan, mukaan mausteita ja vihanneksia oman maun mukaan, en yleensä lisää nestettä. Pata saa köllötellä uunissa noin 12 tuntia maksimissaan 100 asteessa. Tuossa lämmössä ja ajassa lihan rasva ja sidekudos sulavat nesteeksi jossa liha mureutuu.
Vierailija kirjoitti:
Huonolaatuista lihaa ei saa mureaksi hauduttamalla. Tästä syystä ostan vain yhden tietyn tuottajan naudanlihaa.
Kyllä saa. Tarpeeksi pitkään kun kypsentää niin liha murenee ihan pehmeäksi. Vrt pulled pork. Vaikka olisi miten sitkeää lihaa niin kyllä se rakenne siitä hajoaa.
sebasköör kirjoitti:
Olen kahteen kertaan ostanut kaupan palapaistikuutioita saattoi olla possua mutta kummallakin kerralla tullut sitkeitä. Ei ollenkaan hyviä. En osta enää. Taitaa olla jotain sekundapaloja.
Jospa kuutiot on leikattu väärin - esim. vinoon lihasyiden suhteen.
sebasköör kirjoitti:
Valmiit palat ja suikaleet on poikkeuksetta jämäpaloista tehty. Kokonaisena myytävien lihapalojen ympäriltä leikattuja roippeita kertyy iso kasa. Niistää tehdään "valmiiksi paloiteltua".
sebasköör kirjoitti:
No miksi ostat valmiita kuutioita? Voi niitä toki ostaa, jos niissä kerrotaan, mitä lihaa he ovat ja mikä osa eläimestä. Esim. Cittarista olen ostanut valmiita heidän itse pakkaamia karjalanpaistilihoja ja possu on ollut ihan kuivaa neljän tunnin hauduttamisen jälkeen. Sen jälkeen olen ostanut lihan paloina ja leikannut itse, jotta tiedän, että on varmasti hauduttamiseen sopivaa lihaa. Ja kyllä ihan suomalaisesta lihasta on tullut hyvää eikä ole ollut sitkeää.
Vierailija kirjoitti:
Folio käy kanneksi, mieluusti moninkerroin taitettuna. Tiivis sen pitää olla. Voisitko laittaa folion päälle esim. puisen leikkuulaudan tms.?
Hyvä idea. Kiitos vinkeistä, myös kommentoija 27 ja muut.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonolaatuista lihaa ei saa mureaksi hauduttamalla. Tästä syystä ostan vain yhden tietyn tuottajan naudanlihaa.
Kyllä saa. Tarpeeksi pitkään kun kypsentää niin liha murenee ihan pehmeäksi. Vrt pulled pork. Vaikka olisi miten sitkeää lihaa niin kyllä se rakenne siitä hajoaa.
Ei siihen pulled porkiinkaan mikä tahansa liha käy.
Vierailija kirjoitti:
Kypsennän pataruuat yleensä yösähköllä, nuuka kun olen ja sopii muutoinkin mun aikatauluun paremmin. Liha kuin liha, pehmein lopputulos, kosketuksesta hitusiksi mureneva tulee kun kippaa lihat ruskistamattomana kannelliseen pataan, mukaan mausteita ja vihanneksia oman maun mukaan, en yleensä lisää nestettä. Pata saa köllötellä uunissa noin 12 tuntia maksimissaan 100 asteessa. Tuossa lämmössä ja ajassa lihan rasva ja sidekudos sulavat nesteeksi jossa liha mureutuu.
No en nyt ihan heti lähtisi possun ulkofilettä 12 tuntia hauduttamaan.
Ainahan pala tai karjalan paisti ensin pannulla paistetaan sipulin kera.Sitten laitetaan vuokaan ja uunin kun maustat sen ensin ja laitat kasvis tai lihalientä veden kera että lihat peittyy.200 astetta noin 1.30 -en tiedä toiset antaa paistua jopa 4 tuntia.Meille tuo 1.t 30 on aina riittänyt ihan murea on liha ollut.
Tarkistuslista: Mistä paikasta ostaa lihan, liian halpaa ei kannata ostaa (ellei ole varma laadusta), sen pitäisi olla tuttua merkkiä josta tietää että tulee hyvä eli ei sitkeä, onko nestettä mukana koko ajan (vesipitoinen) ja kastike, onko haudutettu tarpeeksi (ei liikaa), ei saa olla jänteitä tai liimamaista kalvoa lihassa, mikä osa se on eläimestä, auttaisiko luomulaatu, onko lämpötila sopiva haudutukseen (ei liian kuuma tms), onko astialla merkitystä ja onko liha tuoretta vai pakkauksessa kauan ollutta. Onko se stressilihaa vai fiksusta paikasta.
Ne on sellasia herneitä ettei kypsy.