Onko lapseni normaalipainoinen?
Minulla on joulukuussa 12v täyttävä (eli tällä hetkellä 11v) tytär. Hän on pituudeltaan 132,2 cm ja painaa 19 kg. Ruokahalu hänellä hyvä, ja syö terveellistä ruokaa paljon ja on myös hyvin aktiivinen liikkuja.
Minun serkullani on samanikäinen (tai no, nyt jo 12-vuotias) tytär, joka on 167 cm ja painaa 63 kiloa. Serkkuni sanoo minulle lapseni olevan vakavasti alipainoinen. Minusta tyttäreni on juuri sopivan kokoinen. Minä olen itsekin pienikokoinen (167 cm ja 43 kg), ja serkkuni taas isokokoisempi (180 cm ja 77 kg, ja ihan nainen on). Eli luulen sen johtuvan geeneistä.
Mutta mitäs mieltä mammat ovat?
Kommentit (181)
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 16:14"]Selvästi et ole juurikaan pohtinut lapsen proteiinin lähteitä näissä. Googlaile millä saisit täytettyä lapsen ruokaympyrää (proteiinirahkat on huuhaata ja ei täytä päivä suositusta edes.) tai sitten varaat ajan ravitsemusterapeutille :) aatteista (tai mistä syystä olette sitten olette valinneet ruokavalionne) ei tarvitse luopua, mutta täyttää ne "korvaavilla tuotteilla"
[/quote]
Kiitos vinkeistä. Ehkä lapsi on sittenkin alipainoinen, kun kaikki sitä toitottavat...
-ap
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 16:11"]
Olen järkyttynyt.
[/quote]
no eihän tässä muuta voi olla. Ja jos ennen kouluikää on "sanottu normaalipainoiseksi", paino ei ole ilm. kouluvuosina noussut lainkaan???? Eli noin 4 vuoteen ei ole kasvanut käytännössä lainkaan? Provoksihan tämän haluaa uskoa, mutta jos onkin totta, niin kamalaa!
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 16:16"][quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 16:11"]
Olen järkyttynyt.
[/quote]
no eihän tässä muuta voi olla. Ja jos ennen kouluikää on "sanottu normaalipainoiseksi", paino ei ole ilm. kouluvuosina noussut lainkaan???? Eli noin 4 vuoteen ei ole kasvanut käytännössä lainkaan? Provoksihan tämän haluaa uskoa, mutta jos onkin totta, niin kamalaa!
[/quote]
Ei ole provo. Mutta voisitteko kertoa, mikä olisi tyttäreni ihannepaino? 22 kg?
-ap
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 16:19"]onko sinulla muita lapsia?
[/quote]
Ei ole.
-ap
Vika nyt todellakin on sinussa. Kyse ei ole siitä mikä sinusta on tervettä kun kaikki viittaa siihen että lapsesi on sairaan laiha. Kasvisruokavalio kun on niin täytyy todella tarkkaan kiinnittää huomiota että saa tarpeeksi kaikkia ravintoaineita. Säälin lastasi. Murrosikä kolkuttaa jo ovella ja lapsellasi tuskin koskaan alkaa kuukautiset, tuskin koskaan saa naisen kroppaa ja pahimmassa tapauksessa kuolee todella todella nuorena.
Lapsi joka syötetään lihavaksi pienestä asti, voi silti yllättävän helposti vanhempana alkaa elämään tervettä elämää ja laihtua. Sinun lapsesi tulee luultavasti aina kamppailemaan terveyden ja muun kanssa.
Onko lapsellasi virtsanpidätysongelmia?
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 16:20"]Onko lapsellasi virtsanpidätysongelmia?
[/quote]
Ei ole, kuinka niin?
-ap
Miten te tiedätte kilon tarkkuudella serkkujenkin painot? Omanikin vaihtelee useita kiloja päivästä toiseen. Taitaa olla painon kanssa ongelmia apllä, ja lähinnä pään alueella
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 16:23"]Miten te tiedätte kilon tarkkuudella serkkujenkin painot? Omanikin vaihtelee useita kiloja päivästä toiseen. Taitaa olla painon kanssa ongelmia apllä, ja lähinnä pään alueella
[/quote]
Serkku on kertonut.
-ap
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 16:28"]Onko miehesi sokea?!?
[/quote]
Ei ole.
-ap
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 16:30"]ap ei lie suomalainen..?
[/quote]
Olen 50/50 suomalaisvenäläinen.
-ap
Asuuko ap Suomessa?
Ilmeisesti kouluterveydenhoitaja ei ole tehnyt hommiaan eikä koululääkärikään, koska normaalisti tuosta olisi tehty jo lastensuojeluilmoitus. Yläkoulussa toki tehdäänkin. Tuo on kaikin tavoin lapsen pahoinpitelyä. Surullisinta tietysti tässä on se, että äiti on syömishäiriöinen ja sairastuttanut lapsensakin. Vain syömishäiriöinen ei näe eikä tajua, että lapsensa saa liian vähän energiaa.
Ap, kai ymmärrät, että se, ettei sinulla ole säännllisiä kuukautisia, kertoo, ettei kehosi ole terve. Varmasti myös ymmärrät, että kuukautiset alkavat vasta, kun tyttö on 40-50 kg.
Tyttösi on myös hyvin pienikokoinen 12-vuotiaaksi. Riittämättömän energian takia on pituuskasvu vähentynyt. Tämän lisäksi - surullista kyllä - myös aivojen kehitys on riittämättömän energian takia hidastunut. Tämä siis tarkoittaa, etteivät aivot saavuta koko kapasiteettiaan, kun ravinto on ollut noin heikkolaatuista ja vähäistä.
Jos tuntisin ap:n kuvaileman perheen, tekisin välittömästi lastensuojeluilmoituksen. Tyttö otettaisiin sairaalaan tutkimuksiin ja saataisiin selville, kuinka pahasti nälkiintynyt tyttö on. Veikkan, että pulssi on aivan liian alhainen ja että sydänpysähdyksen riski on realistinen.
Toisaalta ap:n kertomuksessa on monta kohtaa, jotka saavat epäilemään todenmukaisuutta. Jo ihan yleisesti tuntuu vaikealta uskoa, että kukaan on tosissaan niin tyhmä, että pakottaa lapsensa noudattamaan ruokavaliota, jonka terveellisyydestä ja haitallisuudesta lapsen kehitykselle ei ole mitään hajua. Luulisi myös, että omien kuuukautisten ajoittainen puuttuminen viestittäisi tyhmemmällekin, että tässä pahoinpidellään omaa kehoa. Lisäksi ap väittää tulleensa raskaaksi 41-kiloisena, kun taas tuon kokoisella ei ole kuukautisia eikä yleensä keho pysty ylläpitämään raskautta.
Ap vaikuttaa piittaamattomuudessaan niin provolta, että hänen on pakko olla todellinen. Hän on täysin vieraantunut omasta ruumiistaan ja sitä kautta hän ei ymmärrä lapsistakaan mitään. Hän on ryhtynyt vegaaniksi harrastusmielessä, paneutumatta asiaan lainkaan. Raivostuttavaa! Hänen valinnoistaan kärsii ennenkaikkea lapsi. Johan tuollainen ravinnonpuute voi jo alkaa vaikuttaa lapseh aivojen aineenvaihduntaan.
127
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 16:33"]Asuuko ap Suomessa?
Ilmeisesti kouluterveydenhoitaja ei ole tehnyt hommiaan eikä koululääkärikään, koska normaalisti tuosta olisi tehty jo lastensuojeluilmoitus. Yläkoulussa toki tehdäänkin. Tuo on kaikin tavoin lapsen pahoinpitelyä. Surullisinta tietysti tässä on se, että äiti on syömishäiriöinen ja sairastuttanut lapsensakin. Vain syömishäiriöinen ei näe eikä tajua, että lapsensa saa liian vähän energiaa.
Ap, kai ymmärrät, että se, ettei sinulla ole säännllisiä kuukautisia, kertoo, ettei kehosi ole terve. Varmasti myös ymmärrät, että kuukautiset alkavat vasta, kun tyttö on 40-50 kg.
Tyttösi on myös hyvin pienikokoinen 12-vuotiaaksi. Riittämättömän energian takia on pituuskasvu vähentynyt. Tämän lisäksi - surullista kyllä - myös aivojen kehitys on riittämättömän energian takia hidastunut. Tämä siis tarkoittaa, etteivät aivot saavuta koko kapasiteettiaan, kun ravinto on ollut noin heikkolaatuista ja vähäistä.
Jos tuntisin ap:n kuvaileman perheen, tekisin välittömästi lastensuojeluilmoituksen. Tyttö otettaisiin sairaalaan tutkimuksiin ja saataisiin selville, kuinka pahasti nälkiintynyt tyttö on. Veikkan, että pulssi on aivan liian alhainen ja että sydänpysähdyksen riski on realistinen.
Toisaalta ap:n kertomuksessa on monta kohtaa, jotka saavat epäilemään todenmukaisuutta. Jo ihan yleisesti tuntuu vaikealta uskoa, että kukaan on tosissaan niin tyhmä, että pakottaa lapsensa noudattamaan ruokavaliota, jonka terveellisyydestä ja haitallisuudesta lapsen kehitykselle ei ole mitään hajua. Luulisi myös, että omien kuuukautisten ajoittainen puuttuminen viestittäisi tyhmemmällekin, että tässä pahoinpidellään omaa kehoa. Lisäksi ap väittää tulleensa raskaaksi 41-kiloisena, kun taas tuon kokoisella ei ole kuukautisia eikä yleensä keho pysty ylläpitämään raskautta.
[/quote]
Okei - lapseni on siis alipainoien. Terveydenhoitaja ei ole antanut mitään lähetettä lääkärille, sanoi vain, että pitäisi lisätä syömistä. Aion nyt tehdä erilaista, ns. terveellisempää ruokaa.
Ja kuukautisten puuttuminen ei ole ollut minusta hälyyttävää. Ja 41-kiloisena minulla oli kuukautiset, mutta epäsäännöllisey, silloinkin.
-ap
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 16:13"]Tuntemani vegaanit ja heidän lapsensa ovat täysin normaalipainoisia ja -pituisia. He ovat myös aikamoisia herkkusuita, osaavat paljon ruuasta ja ravinnosta, ovat hyviä kokkeja. Veganismi ei ole vain sitä, että jättää eläinperäiset tuotteet pois. Se vaatii vähän enemmän opettelua ja paneutumista kuin tavisruokavalio.
Ap kirjoittaa, että "ennen kouluikää kaikki sanoivat lapseni olevan normipainoinen". Aika outoa. Eikö ap näe missään muita lapsia? Pitäisihän sitä jo otsallaan nähdä, että lapsi on liian pieni.
127
[/quote]
Olen ajatellut, että kaikki lapset ovat erikokoisia, ja että se on aivan normaalia.
-ap