Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko lapseni normaalipainoinen?

Vierailija
12.11.2014 |

Minulla on joulukuussa 12v täyttävä (eli tällä hetkellä 11v) tytär. Hän on pituudeltaan 132,2 cm ja painaa 19 kg. Ruokahalu hänellä hyvä, ja syö terveellistä ruokaa paljon ja on myös hyvin aktiivinen liikkuja.

Minun serkullani on samanikäinen (tai no, nyt jo 12-vuotias) tytär, joka on 167 cm ja painaa 63 kiloa. Serkkuni sanoo minulle lapseni olevan vakavasti alipainoinen. Minusta tyttäreni on juuri sopivan kokoinen. Minä olen itsekin pienikokoinen (167 cm ja 43 kg), ja serkkuni taas isokokoisempi (180 cm ja 77 kg, ja ihan nainen on). Eli luulen sen johtuvan geeneistä.

Mutta mitäs mieltä mammat ovat?

Kommentit (181)

Vierailija
121/181 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 15:53"][quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 15:53"]onko lapsesi isä edes normipainoinen?
[/quote]

Kyllä on. Ja niin olen minäkin, vaikka te toisin väitätte.
-ap
[/quote]

etpäs ole

Vierailija
122/181 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 15:54"][quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 15:53"]

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 15:53"]onko lapsesi isä edes normipainoinen? [/quote] Kyllä on. Ja niin olen minäkin, vaikka te toisin väitätte. -ap

[/quote]

Ei tämä voi olla totta. Miten tyhmä oikein olet.
[/quote]

En ole tyhmä. Olen tyytyväinen painooni näin = olen siis aivan normaalikokoinen.
-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/181 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa taidat olla normaalikokoinen porvoossa? :D

Vierailija
124/181 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö lapsesi isä tee mitään hänen ruikkulapsensa ja anorektikko-vaimonsa suhteen?!

Vierailija
125/181 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 15:48"]

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 15:46"]Pidempi raskausaikana, ja sitten lyhenit takaisin normipituuteen vai? Provo, ei kukaan voi olla näin sokea lapsensa alipainolle. Eikö lapsi ole koskaan käynyt lääkärissä tai neuvolassa? Eikun te käytte tietysti vain jossain levähoidoissa.., [/quote] Ei, vaan tarkoitin olleeni pidempi kuin 12-vuotiaana... Nyt luetun ymmärtämistä kehiin! Ja kerroin jo, että terkka oli jotakin inissyt. -ap

[/quote]

mä en usko - tai en ainakaan halua uskoa - että tämä sun stoori on totta! ja terkka "vähän inissyt"??? Kyllä mä luulen, että terkka olis pistänyt lähetteen vetämään sairaalaan jatkotutkimuksiin! Ja neuvolassa olisi kyllä jo ennen kouluikää tällaiseen puututtu, vai asutteko kenties missä maassa? 

Mutta jollei tämä nyt ole provo, niin hanki ihmeessä teille apua! 

Vierailija
126/181 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 15:01"]

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 14:59"][quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 14:55"] Okei, okei, selväksi tuli, että lapseni on alipainoinen. Mutta mitä voisimme tehdä mieheni kanssa asian suhteen? Tytär syö tarpeeksi (ja terveellisesti), sekä liikkuu ja harrastaa paljon. Mikä menee vikaan? -ap [/quote] Mikä on sinun mielestäsi tarpeeksi ja terveellisesti? Pari salaatinlehteä päivässä? [/quote] Ei. Meillä on neljä kertaa päivässä ateria, aamupala on yleensä puuroa, välipala vaikka hyvä kanasalaatti, päivällisenä syödään kasvisruokaa (esim. borssi) ja iltapalaksi vettä ja leipää. Ja kouluruoka tietysti. -ap

[/quote]

En tod. ole mikään lääkäri mutta aloin miettiä onkohan lapsella joku ravinnon imeytymishäiriö? Entsyymit sekaisin? Menisin l'ääkäriin lapsen kanssa.

Toisaalta ap:n luettelemat ruuat vaikuttavat aika askeettisilta. 

Yön pitkää paastoa vasten vettä ja leipää? Onko leivän päällä mitään? Miten olisi leivän päällä hummusta tai muusattua avokadoa ja tomaattia ja juomaksi oikeaa kaakota (ei siis O'boy-sokeripommia)? Lämmin juoma on hyvä yötä vasten, varsinkin nyt, kun säät kylmenevät. Tai jugurttia/ viiliä ja hedelmiä tai marjoja leivän kaverina? 

Entä kanasalaatti - mitä vihanneksia siinä on, millainen kastike? Onko oliiviöljyä?

Perheen yhteinen kasvisruoka, onko vihreitä vihanneksia (esim. parsakaalia), erilaisia papuja, lehtivihanneksia riittävästi? Mitä borssin kansa syödään - ruisleipää, juustoa, salaattia, porkkanaraastetta + appelsiinia? Onko jälkiruuaksi hedelmiä?

Mitä aamulla puuron lisäksi? Onko puurossa voisilmä, maitoa, marjoja, hedelmiä tms.? Tuoremhua, hedelmiä? 

Vierailija
127/181 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te ette varmaan asu Suomessa? Tai jos asutte, niin ette ainakaan ole käyneet nevolassa ja käyttäneet kouluterveydenhuollon tarjoamia palveluita? Kyllähän tyttäresi tilanteeseen olisi pitänyt puuttua vuosia sitten. Oma, luokkansa lyhimpiin kuuluva, hoikka 10-vuotias tyttöni on 136 cm/29 kg, kymmentä kiloa ei saisi pois ambutoimatta. Kaupan päälle miehesi on ilmeisesti pedofiili, jos olet ollut 15 v. tyttären syntyessä. Todennäköisintä lie, että koko juttu on huono satu.

Vierailija
128/181 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 15:58"]Eikö lapsesi isä tee mitään hänen ruikkulapsensa ja anorektikko-vaimonsa suhteen?!
[/quote]

Mieheni pitää minusta näin. Lapsi ei ole hänestäkään kovin alipainoinen.
-ap

Vierailija
129/181 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 15:58"][quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 15:48"]

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 15:46"]Pidempi raskausaikana, ja sitten lyhenit takaisin normipituuteen vai? Provo, ei kukaan voi olla näin sokea lapsensa alipainolle. Eikö lapsi ole koskaan käynyt lääkärissä tai neuvolassa? Eikun te käytte tietysti vain jossain levähoidoissa.., [/quote] Ei, vaan tarkoitin olleeni pidempi kuin 12-vuotiaana... Nyt luetun ymmärtämistä kehiin! Ja kerroin jo, että terkka oli jotakin inissyt. -ap

[/quote]

mä en usko - tai en ainakaan halua uskoa - että tämä sun stoori on totta! ja terkka "vähän inissyt"??? Kyllä mä luulen, että terkka olis pistänyt lähetteen vetämään sairaalaan jatkotutkimuksiin! Ja neuvolassa olisi kyllä jo ennen kouluikää tällaiseen puututtu, vai asutteko kenties missä maassa? 

Mutta jollei tämä nyt ole provo, niin hanki ihmeessä teille apua! 
[/quote]

Ennen kouluikää kaikki sanoivat lapseni olevan normipainoinen.
-ap

Vierailija
130/181 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 15:58"][quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 15:01"]

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 14:59"][quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 14:55"] Okei, okei, selväksi tuli, että lapseni on alipainoinen. Mutta mitä voisimme tehdä mieheni kanssa asian suhteen? Tytär syö tarpeeksi (ja terveellisesti), sekä liikkuu ja harrastaa paljon. Mikä menee vikaan? -ap [/quote] Mikä on sinun mielestäsi tarpeeksi ja terveellisesti? Pari salaatinlehteä päivässä? [/quote] Ei. Meillä on neljä kertaa päivässä ateria, aamupala on yleensä puuroa, välipala vaikka hyvä kanasalaatti, päivällisenä syödään kasvisruokaa (esim. borssi) ja iltapalaksi vettä ja leipää. Ja kouluruoka tietysti. -ap

[/quote]

En tod. ole mikään lääkäri mutta aloin miettiä onkohan lapsella joku ravinnon imeytymishäiriö? Entsyymit sekaisin? Menisin l'ääkäriin lapsen kanssa.

Toisaalta ap:n luettelemat ruuat vaikuttavat aika askeettisilta. 

Yön pitkää paastoa vasten vettä ja leipää? Onko leivän päällä mitään? Miten olisi leivän päällä hummusta tai muusattua avokadoa ja tomaattia ja juomaksi oikeaa kaakota (ei siis O'boy-sokeripommia)? Lämmin juoma on hyvä yötä vasten, varsinkin nyt, kun säät kylmenevät. Tai jugurttia/ viiliä ja hedelmiä tai marjoja leivän kaverina? 

Entä kanasalaatti - mitä vihanneksia siinä on, millainen kastike? Onko oliiviöljyä?

Perheen yhteinen kasvisruoka, onko vihreitä vihanneksia (esim. parsakaalia), erilaisia papuja, lehtivihanneksia riittävästi? Mitä borssin kansa syödään - ruisleipää, juustoa, salaattia, porkkanaraastetta + appelsiinia? Onko jälkiruuaksi hedelmiä?

Mitä aamulla puuron lisäksi? Onko puurossa voisilmä, maitoa, marjoja, hedelmiä tms.? Tuoremhua, hedelmiä? 
[/quote]

Leivän päällä on yleensä voita sekä salaatinlehtiä, kurkkua ja tomaattia. Voisin kai antaa tuota kaakaota sitten, jos se tekisi lapsestani "normaalipainoisen". Ja voisin myös varmaan antaa sitten tuota jogurttia.

Kanasalaatissa on kananpaloja, kastiketta, salaatinlehtiä sekä viipaloituna erilaisia kasviksia.

Borssin kanssa on yleensä leipää, ja kyllä syömme paljon vihreitä vihanneksia. Jälkiruoaksi saattaa olla joskus omena.

Puurossa on marjoja.

-ap

Vierailija
131/181 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairasta porukkaa koko perhe, lapsi ja äiti fyysisesti, äiti myös henkisesti ja isää ei kiinnosta!

Vierailija
132/181 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 16:05"]Sairasta porukkaa koko perhe, lapsi ja äiti fyysisesti, äiti myös henkisesti ja isää ei kiinnosta!
[/quote]

samaa mietin!

Vierailija
133/181 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

älkää väittäkö satuiluksi - jos tämä onkin totta, saatatte pelastaa vinkeillänne jonkun nuoren tytön elämän!! Ap, tyttö nyt heti lääkäriin!

Vierailija
134/181 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna nyt saatana sille lapselles ruokaa!!! Helvetti ku suututtaa tollaset pösilö vanhemmat. Sait lapsen aivan liian nuorena ja tässä tulos. Aliravittu, nälkäänäkevä lapsi, jonka luisevaa kroppaa peitellään väljillä vaatteilla. Lapsesi kasvu on hidastunut, koska sinä olet päättänyt, että hän syö vähäkalorista kasvisruokaa ja kalaa vain kaksi kertaa kuukaudessa. Ap, sinä olet saanut sen aikaan ja olet itsekin alipainoinen.

Vierailija
135/181 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lla on selvästi anoreksia. Siksi noin idiootti.

Vierailija
136/181 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen järkyttynyt.

Vierailija
137/181 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

elättekö kenties sossutukien varassa?

Vierailija
138/181 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntemani vegaanit ja heidän lapsensa ovat täysin normaalipainoisia ja -pituisia. He ovat myös aikamoisia herkkusuita, osaavat paljon ruuasta ja ravinnosta, ovat hyviä kokkeja. Veganismi ei ole vain sitä, että jättää eläinperäiset tuotteet pois. Se vaatii vähän enemmän opettelua ja paneutumista kuin tavisruokavalio. 

Ap kirjoittaa, että "ennen kouluikää kaikki sanoivat lapseni olevan normipainoinen". Aika outoa. Eikö ap näe missään muita lapsia? Pitäisihän sitä jo otsallaan nähdä, että lapsi on liian pieni. 

127

Vierailija
139/181 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 16:12"]elättekö kenties sossutukien varassa?
[/quote]

Emme. Olemme molemmat mieheni kanssa työelämässä, suht.koht. hyväpalkkaisissa ammateissa. Mutta miten se tähän liittyy?
-ap

Vierailija
140/181 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvästi et ole juurikaan pohtinut lapsen proteiinin lähteitä näissä. Googlaile millä saisit täytettyä lapsen ruokaympyrää (proteiinirahkat on huuhaata ja ei täytä päivä suositusta edes.) tai sitten varaat ajan ravitsemusterapeutille :) aatteista (tai mistä syystä olette sitten olette valinneet ruokavalionne) ei tarvitse luopua, mutta täyttää ne "korvaavilla tuotteilla"