Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hyviä lastenkasvatuskirjoja?

Vierailija
16.01.2025 |

Haluaisin kuulla vinkkejä, mistä lastenkasvatuskirjoista olette tykänneet. Mukaan saa laittaa pientä kuvaustakin kirjasta. Jostain syystä googlettamalla löytyy vain lastenkirjoja :D Eka lapsi tulossa ensi kesänä, joten nyt olis vielä aikaa perehtyä.

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa unohtaa kirjat ja sen sijaan kysyy neuvoa av:palstalta! Täällä on paras tietämys lastenkasvatuksesta...

Vierailija
2/51 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terve järki riittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tykännyt Calmer, Easier, Happier Boys -kirjasta. Älä anna nimen häiritä, koska mun mielestä ne perusneuvot käy kaikille lapsille. Yksi parhaista neuvoista on kiinnittää huomiota lasten tekemiin hyviin juttuihin, koska usein se menee siihen, että kielletään ja käskytetään lasta eikä hyviin asioihin kiinnitetä huomiota. Eli mainitset kaikista hyvistä jutuista, mitä lapsi tekee. Esim. jos lapsi antaa rauhassa pestä hampaita, kun hän normaalisti usein riehuu, niin huomioi se ihan sanallisesti, että annatpa nyt pestä rauhassa hampaat.

Vierailija
4/51 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen tykännyt Calmer, Easier, Happier Boys -kirjasta. Älä anna nimen häiritä, koska mun mielestä ne perusneuvot käy kaikille lapsille. Yksi parhaista neuvoista on kiinnittää huomiota lasten tekemiin hyviin juttuihin, koska usein se menee siihen, että kielletään ja käskytetään lasta eikä hyviin asioihin kiinnitetä huomiota. Eli mainitset kaikista hyvistä jutuista, mitä lapsi tekee. Esim. jos lapsi antaa rauhassa pestä hampaita, kun hän normaalisti usein riehuu, niin huomioi se ihan sanallisesti, että annatpa nyt pestä rauhassa hampaat.

Kiitos vinkistä, tästä kirjasta en ollut kuullutkaan. T. Ap

Vierailija
5/51 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen joka jää kauppaan. Lapsi on yksilö ja kaikki erilaisia. Jokainen lapsi ansaitsee tulla nähdyksi ja kuulluksi sellaisena kuin on, eikä jonain projektina jota voi ohjailla ja säädellä oppaiden mukaan. 

Vierailija
6/51 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata lukea mitään kirjoja. Kaikkien kirjojen kirjoittajien yhteinen piirre on se, että he uskovat johonkin aatteeseen. Kirjoissa kehotetaan ihmisiä kasvattamaan lapsiaan aatteen mukaisesti sen sijaan, että he uskoisivat käytännön kokemuksia ja omia silmiään.

Vierailija
7/51 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peppi Pitkätossu

Vierailija
8/51 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Really?! Nyt tuli yllättävää ohjetta. Eihän tuota ole hoettu kuin 80-luvulta, että lasta pitää kehua ja kannustaa vaikka tämä ei osaisikaan hommaa. 

Vierailija
9/51 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Benjamin Spockin tuotanto.

Vierailija
10/51 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Really?! Nyt tuli yllättävää ohjetta. Eihän tuota ole hoettu kuin 80-luvulta, että lasta pitää kehua ja kannustaa vaikka tämä ei osaisikaan hommaa. 

Ehkä tämä äiti luki kirjan 80-luvulla?

Vierailija
11/51 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna Walghrenin lapsikirja. Okei se on vanha ja siihen pitää suhtautua kriittisesti, mutta siellä on ihan hyviä pointteja ja kirja on kirjoitettu mielenkiintoisesti. Kannattaa lukea ihan vaikka muuten vaan. :)

Vierailija
12/51 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kehutaan vaan lasta kaikesta vähänkin positiiviseen viittaavasta. Ja jätetään kaikki negatiivinen huomiotta.

Vierailija
13/51 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä tämä äiti luki kirjan 80-luvulla?

Mä olen syntynyt 80-luvulla.

T. Kirjan suosittelija

Vierailija
14/51 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellainen joka jää kauppaan. Lapsi on yksilö ja kaikki erilaisia. Jokainen lapsi ansaitsee tulla nähdyksi ja kuulluksi sellaisena kuin on, eikä jonain projektina jota voi ohjailla ja säädellä oppaiden mukaan. 

Lasta ei voi oikein etukäteen kasvattaa kun ei tosiaan tiedä millainen tyyppi sieltä on tulossa. 

Vierailija
15/51 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä on moni kehunut: Julia Pöyhönen Heidi Livingston: Hyvän vanhemman salaisuus

Suosittelen sivustoa www.tunnetaitojalapselle.fi josta löytyy paljon hyvää tietoa ja myös runsaasti kirjoja erilaisten kasvatustilanteiden tueksi. Suosittelen lämpimästi.

Vierailija
16/51 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat kyllä päiväkodista oppaan miten sinun tulee kasvattaa lapsesi, mm sukupuoli-kasvatus, rotu-erottelu, kehopositiiivisuus, jne.

Vierailija
17/51 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keijo Tahkokallion kirjoissa on minusta järkeä.

Vierailija
18/51 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaat ehdottomasti on:

- Hyvän vanhemman salaisuus

- Metsästäjä, keräilijä, kasvattaja

Ja ehdottomasti kannattaa lukea kirjallisuutta ja kehittää itseä vanhempana. Pahimmassa tapauksessa vain siirtää huonoja kasvatuskeinoja ja traumoja sukupolvelta toiselle, jos ei harrasta yhtään itsetutkiskelua ja pohdi asioita. 

Vierailija
19/51 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen Jari Sinkkosen kirjoja. Siinä on realistinen, täyspäinen kasvattaja👍

Harvinaisuus nykypäivänä.

Vierailija
20/51 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata lukea mitään kirjoja. Kaikkien kirjojen kirjoittajien yhteinen piirre on se, että he uskovat johonkin aatteeseen. Kirjoissa kehotetaan ihmisiä kasvattamaan lapsiaan aatteen mukaisesti sen sijaan, että he uskoisivat käytännön kokemuksia ja omia silmiään.

Tietoa lapsenkasvatuksesta kyllä löytyy. Ongelmana on se, että yksi asiantuntija nakertaa yhdeltä kulmalta ja toinen toiselta syntyy sekava sinfonia, jonka hento ääni katoaa sen koliikkivauvan huutoon.