Valkoviini vai punaviini?
Olen juonut nyt monta vuotta lähinnä punkkuja. Jossain tilaisuudessa olen vähän valkoviiniä maistanut, mutta jos siinä on ollut myös punaviiniä olen sitä punkkua kyllä ottanut.
Valkoviiniä olen alkosta ostanut viimeisen 15 vuoden aikana korkeintaan 2 kertaa. Kuohuviinejä kyllä olen juonut. Mielikuvani valkoviinistä on "pahanmakuinen", nyt kuitenkin ajattelen että punaviinistä tulee sellainen "pöhnelö olo". Ajattelin, että pitäisikö ostaa valkoviiniä nyt pitkästä aikaa, mitä mieltä olette?
Jos kannatatte valkoviiniä, niin mitä pulloa suosittelette?
Kommentit (21)
Oma valintani Alkossa on chileläinen punaviini, alle kympillä saa hyvää punkkua.
Viimeksi Alkossa käydessäni noin pari viikkoa sitten oikein hämmästyin normaalia laajempaa rosé-valikoimaa :)
Saan usein punaviinistä migreenin joten yritän vältellä niitä, ja valkoviini maistuu liian hapokkaalle ja persoonattomalle ja aiheuttaa joskus närästystä, mutta onneksi olen löytänyt trendikkäät ja keskihapokkaat roseviinit Ranskan, Espanjan ja USAn lomillani. Niitä ei oikeastaan voinut vältellä kun niitä tarjottiin joka paikassa ja kun kaikki muutkin joivat niitä, jäillä tai ilman :D
Valitettavasti Suomen valikoima on (vielä) pieni, koska jopa juomatrendit tulevat tänne aika jäljessä, kuten vaatteetkin :)
Rose on siis hyvä kompromissi ja sopii useimpiin ruokiin. Testaa pikkaisen normaalia täyteläisempi espanjalainen Gaudito Garnacha Rose joka maksaa 8,98 euroa.
Ennen olisin sanonut valkoviini, nyt miehen vanavedessä olen oppinut pitämään punaviineistäkin. Mutta ehkä edelleen kuitenkin sen valkoviinin valitsen.
Suosituksia? Kuten sanottu en ole juonut oikein ikinä valkkaria, niin jonkun hyvän perään olisin.
ap
Itse yleensä suosin sieltä halvemmasta päästä olevia :) Mikään asiantuntija en ole, mutta sen olen huomannut, että Chardonnayn jätän hyllyyn. Sauvignon Blanc ja Chenin Blanc -rypäleistä siis itse pidän. Kuiva Riesling on myös ok ja joku Pinot Grigiokin on ollut ihan hyvää.
Itse siis tykkään kuivista. Aikanaan aloittanut sieltä makeista viineistä, vuosien vieriessä maku on kuitenkin muuttunut selvästi kuivan suuntaan.
Yksi kalliimpi viini mihin ihastuin oli Bernard-Massars Auxerrois 2013. Luxemburgilainen viini, jota ei kyllä taida ihan joka Alkossa olla.
-3
Mulla on vähän sama, en oikein osaa valkoviinejä. Mutta olen huomannut, että jos kuvauksessa lukee "kukkainen", niin silloin se on ollut usein aika hyvää. :D
Jos laatua haluat, osta pullo jossa lukee Chablis. Hintaa on sen verran, että sitä ei kannata suolapähkinöiden kanssa lipiteltäväksi ostaa, vaan esimerkiksi hyvälle kala-aterialle juomaksi. Suolapähkinöiden kaveriksi voisit valita Villa Antinorin.
Oma tämänhetkinen suosikkini on Esmeralda. Kuten suosituksissakin mainitaan, niin menee mainiosti esim. wokkien ja salaattien kanssa. Ja on ihan huippuhyvää ihan ilman ruokaakin! ;)
Mulla kans punaviini aiheuttaa tosi helposti migreenin, joten juon ennemmin valkkaria tai kuoharia. Liputan myös rose-viinin puolesta.
Valkkareista suosittelen Villa Antinori, Italia tai Vina Sol, Espanja. Yks tosi hyvä Itävaltalainen on myös, en muista nimeä, mutta siinä on puna-valkoinen kierrekorkki. Löytyy kyllä noilla spekseillä :-)
Vuodenvaihteen jälkeen tällaisia keskusteluja ei täällä enää käydä!
T. Valvira, THL & STM
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 16:05"]
T. Valvira, THL & STM
[/quote]
Näin siinä käy. Luontodokumenteistakin jäävät pingviinit pois.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 16:05"]
T. Valvira, THL & STM
[/quote]
Hoh hoijaa...kannattaisi perehtyä asioihin.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 12:41"]
Olen juonut nyt monta vuotta lähinnä punkkuja. Jossain tilaisuudessa olen vähän valkoviiniä maistanut, mutta jos siinä on ollut myös punaviiniä olen sitä punkkua kyllä ottanut.
Valkoviiniä olen alkosta ostanut viimeisen 15 vuoden aikana korkeintaan 2 kertaa. Kuohuviinejä kyllä olen juonut. Mielikuvani valkoviinistä on "pahanmakuinen", nyt kuitenkin ajattelen että punaviinistä tulee sellainen "pöhnelö olo". Ajattelin, että pitäisikö ostaa valkoviiniä nyt pitkästä aikaa, mitä mieltä olette?
Jos kannatatte valkoviiniä, niin mitä pulloa suosittelette?
[/quote]
Suositukset riippuvat tietysti ihan siitä, minkä kanssa sitä viiniä juodaan. Vai juodaanko vaan paljailtaan seurustelujuomana vaiko yksistään humaltumistarkoituksessa vai mitä.
Hanhenmaksan seuraksi suositus on toisenlainen kuin saunajuomaksi.
Pöhnelö olo tulee viinin sisältämästä alkoholista, eli siinä mielessä ei ole väliä juoko puna- vai valkoviiniä vai jotain muuta alkoholia, vaan pöhnelöys riippuu juodun alkoholin määrästä ja siitä millä nopeudella sitä juo.
Riippuu vuodenajasta. Punkkua näin kylmällä, se lämmittää mukavasti. Kuumana kesäpäivänä valkkaria jäillä.
Jos kemistiltä kysyy, niin puna- ja valkoviinin ero on aivan häviävän pieni. Myös monissa sokkotesteissä maistajilla on ollut ongelmia erottaa toinen toisesta. Eikä ihme, sillä samoista rypäleistähän ne puristetaan ja valmistetaan. Ainoa ero prosessissa on se, että punaviiniä tehtäessä kuoria ei heti eroteta mehusta vaan värin annetaan liueta.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 16:16"]
Riippuu vuodenajasta. Punkkua näin kylmällä, se lämmittää mukavasti. Kuumana kesäpäivänä valkkaria jäillä.
[/quote]
Siis valkoviini ei lämmitä?