aloittelijan hölkkävauhti?
olen entinen sohvaperuna. Helmikuusta kesäkuuhun tuli käytyä reippailla tunnin kävelylenkeillä 4-6krt viikossa. Huhtikuusta saakka olen fillaroinnut työmatkat, edestakaisin noin 13km ja silloin aloitin myös kuntosalilla käynnin 3-5krt viikkoon.
Kesällä kävin muutaman kerran yrittämässä juoksua, mutta kyllästyin melkein samantien koska tuntui aivan liian raskaalta.
Nyt olisi tarkoitus aloittaa juoksulenkit, saisinko vinkkejä aloitukseen teiltä toisilta lenkkeilijöiltä?
Eilen kävin ensimmäistä kertaa juoksemassa ja yllätyin kun jaksoin juosta sport trackerin mukaan pysähtymättä ja kävelemättä välillä 32min ja kilometrejä kertyi "huimat" 4,6km. Keskinopeudeksi näytti 8,6km.
Onko ok aloittelijalle vai aloitanko liian pitkällä matkalla heti alkuunsa? Tarkoitus oli tosiaan juosta ehkä aluksi sen 10min ja kävellä välillä ja taas jatkaa juoksua, mutta yllätyin kun ei tarvinnutkaan kävellä välillä.
Kommentit (9)
Kuulostaa hyvältä, sekä vauhti että matka! Onneksi olkoon, hienosti olet päässyt vauhtiin.
Viisi - kuusi kilometria per 40 min on oikein hyvä tahti vaikka koko loppuelämäksi. Ei tavoitteena pidä olla mikään maraton, vaan perushyvä kunto, kroppa joka toimii ja ei ole kulumia eikä kipuja. Venyttelyn ja alkulämmittelyn kanssa siitä tulee just tunti. Tärkeintä on löytää liikkumisen ilo ja vaikka kaveri juoksulenkille niin siitä tulee tapa.
Ihan älytöntä, että nykyään ihaillaan jotain naista joka ui 140km jossain meressä, sitten kasvot turvonneena tulee sankarina sairaalahoitoon.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 12:25"]
Viisi - kuusi kilometria per 40 min on oikein hyvä tahti vaikka koko loppuelämäksi. Ei tavoitteena pidä olla mikään maraton, vaan perushyvä kunto, kroppa joka toimii ja ei ole kulumia eikä kipuja.
[/quote]
Rakastan sinua ja haluan saada lapsiasi. terveisin ei-ap
Lähtisin siitä että seuraat sykettä ja juokset aluksi lyhitä pätkiä kävelylenkillä sykettä nostaaksesi. Ei liian rankkaa, eikä liian kevyttäkään ja eri kerroilla eri tyylisiä lenkkejä: hitaita, nopeita, vaihtelevalla nopedella, kiiihtyviä jne.
Sykehän on jokaisella vähnä yksilöllinen ja hyvän treenin aikaan saamiseksi maksimisyke pitäisi mittauttaa testissä. Mutta jonkinlaisen keskiarvomaksimin saa kaavalla 220 miinus ikä ja naisilla siitä vielä miinus viisi. Esim. nelikymppiselle 220-40-5= max 175, kestävyystreenissä syke saisi olla noin 70%, maksimista eli noin 122. Tuolla sykkeellä kun paukuttaa menemään, niin kyllä kunto kohenee, jos syke menee yli, hidasta tai kävele.
Itse kun aloitin elämäntaparemontin aikoinaan, niin aloin käydä vuoden vaihteessa kävelylenkellä. Pari kuukauden jäkleen alkoin juosta muutaman sadan metrin pätkiä kävelyn yhteydessä. Tästä pari kuukautta eteen päin kokeilin hölkätä 3km, meni helposti, heti seuraavana päivänä 5km, ei vaikeuskia ja sitten vielä 10km. Olin ällstynyt, ihan kokeeksi kokeilin sitten vielä juosta kympin alle tuntiin, eikä sekään tuottanut vaikeuksia. Loppukesästä sitten menikin puolimaratoni alle kahteen tuntiin. Mutta minä treenasin tarkasti laatimani ohjelman mukaisesti ja kyllä siitä tuloksia tuli.
My Asics sivustolla on kätevä ohjelma treeniohjelman luomiseksi.
Mäkin aloittelin hölkän viime viikolla. Piti kävellä suurin osa matkaa mutta huomasinkin, että olin taapertanut 15km aikaan 1h10min. Onko hyvä vasta-alkajalke?
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 12:41"]
Mäkin aloittelin hölkän viime viikolla. Piti kävellä suurin osa matkaa mutta huomasinkin, että olin taapertanut 15km aikaan 1h10min. Onko hyvä vasta-alkajalke?
[/quote]
Provo tai sitten mittausvirhe, joko ajassa tai matkassa. 7km/h on melkoisen reipas kävelyvauhti, on todella nopea käveliä jos pystyy kävelemään 15km kahdessa tunnissa. 10km/h on ihan hyvä juoksuvauhti harrastelijalle, eli 1h30min 15km. Keskinopeutesi olisi cooperin testivauhtina 2571m, paitsi että menit niitä monta peräkanaa.
Mä haluaisin hölkätä,mutta kunto ei kovin hyvä.Muuten harrastan kävelyä,suhtpitkiä lenkkejä.Miten aloittaisin hölkkäämisen rohkeasti.
Tuohan on jo hieno saavutus! Näin sanoo toinen entinen sohvaperuna, joka nykyisin lenkkeilee. :) Minä juoksen samanpituisen matkan kuin ap ja keskinopeus on sports trackerin mukaan siinä 8km tienoilla. Minulla on myös sykemittari, ja yritän pitää sykettä pääasiassa alle 160:ssä. Olen huomannut, että jos juoksen korkeammalla sykkeellä, en jaksa niin hyvin enkä niin pitkää matkaa.
En tosin ole mikään alan expertti, nämä vaan ihan omia kokemuksiani. Mutta minusta kuulostaa, että ihan hyvä kunto sinulla jo ap on!