Minulla ei ole koskaan ollut lapsena (eikä aikuisenakaan) täitä tai kihomatoja.
Tuntuvat olevan kovin tavallisia ja taas kouluissa jyllää täit ja päiväkodeissa kihomadot. Muita, joilla ei ko. vieraita ole koskaan ollut?
Kommentit (14)
Ei ole koskaan ollut, ei kumpiakaan. Olenkin aina ollut tarkka käsien pesemisestä ja siitä, mihin laitan vaatteeni säilöön tmv.
Ei oo ollut mullakaan, vaikka en todellakaan ole tarkka esim. käsien pesusta.
Mäkin elin yli 30-vuotiaaksi ennen ku sain täitä - omalta lapseltani.
Olen syntynyt 70-luvun lopulla ja päiväkodissa siis 80-lvun alussa. Ei tuolloin kellään ollut noita em. vaivoja. Äitini ei muista, että koskaan olisi päiväkodista edes varoiteltu noista.
Maailma on tuon jälkeen kansainvälistynyt, ihmiset reissaavat enemmän, tänne tulee pakolaisia ja muita työn perässä maahanmuuttajia. Päiväkodit ja koulut ovat isompia. Joten erilaiset taudit leviävät helposti. Itselläni ei ole koskaan ollut täitä tai kihomatoja. Molellimma tarhaikäisillä lapsilla on ollut kihomatoja. Joka syksy varoitellaan molemmista.
Ei minullakaan ollut ennen kuin täytin 38vuotta ja koin täiruljanssin lasten kanssa kolmesti. Kiitos joidenkin jotka eivät oikeasti hoitaneet täitänsä vaikka niitä oli.
Ei noita önniäisiä tosiaan 70- ja 80-luvulla ollut juuri missään. Itselläni ei ole ikinä ollut enkä tiedä ketään ikäistäni, jolla olisi ollut. Meidän lapsillamme sitten senkin edestä.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 21:23"]
Olen syntynyt 70-luvun lopulla ja päiväkodissa siis 80-lvun alussa. Ei tuolloin kellään ollut noita em. vaivoja. Äitini ei muista, että koskaan olisi päiväkodista edes varoiteltu noista.
Maailma on tuon jälkeen kansainvälistynyt, ihmiset reissaavat enemmän, tänne tulee pakolaisia ja muita työn perässä maahanmuuttajia. Päiväkodit ja koulut ovat isompia. Joten erilaiset taudit leviävät helposti. Itselläni ei ole koskaan ollut täitä tai kihomatoja. Molellimma tarhaikäisillä lapsilla on ollut kihomatoja. Joka syksy varoitellaan molemmista.
[/quote]
Meidän koulussa 80-luvulla oli täivaroitus useimpina syksyinä. Ei ollut maahanmuuttajia, ellei lasketa yhtä sisarusparia, joka paluumuutti Ruotsista Suomeen. Tämä n. 15 000 asukkaan paikkakunnalla. Ja minäkin sain kerran täitarunnan.
Koskaan ei ole mullakaan ollut. Viime vuonna lapsen koulusta tuli useaan kertaaan, oisko ollu peräti 5 lappusta joissa kehotettiin tekemään täitarkastus jne. mitä siihen ikinä kuuluikaan. Ilmeisesti joissakin perheissä ei huolehditti täitä pois, kun lähes koko syyslukukauden noita ilmotuksia tuli. :/ sillon pesin ihan varmuudella itseltäni ja lapseltani hiukset ttäishampoolla, molemmilla meillä siis pitkät ja paksut hiukset. Jostain kumman syystä täit ei meille tarttuneet, onneksi. En kyllä sen syksyn aikana päästänyt lastani kovinkaan monelle kaverille kun ei tiennyt että missä taloudessa on päät pesty ja missä ei.,
Ei ole ollut, ei meillä 80- luvulla ollut varmaan koko ala-asteella kyseisiä otuksia.
Ei ollut koskaan lapsena. 80-luvulla olen syntynyt.
Täit sain ekaa kertaa päähäni 28-vuotiaana.
Mulla oli kerran ala-asteikäisenä 90-luvun alkupuolella täitä, mutta kihomatoja ei ole ollut, enkä muista että niistä olisi koskaan varoiteltukaan kun olin päiväkodissa tai ala-asteella.
Ei ole ollut kumpiakaan, mutta muistan, miten koulussa opastettiin laittamaan vain oma myssy päähän ja terveydenhoitaja taisi käydä luokassakin jotain sanomassa täistä. Silloin vielä uskottiin, että täitä ei tule puhtaaseen päähän, äitikin vaan nauroi, ettei niitä meille voi tulla.
Päiväkodissa oli koko viime talven kihomatovaroitus. Ilmeisesti ei joku perhe hoitanut tartuntaa, ja niinpä se vain velloi päiväkodissa. Meillä vielä lapsi laittaa kaiken suuhun ja imeskelee sormiaan, vaikka ei ole enää mikään taapero vaan 5v mutta toistaiseksi on selvitty ilman tartuntaa. Jotenkin on sellainen fiilis, että tänä talvena käydään sama ruljanssi läpi, kun ei se perhe varmaan yhtään sen paremmin näitä tartuntoja hoitele. Inhottavaa on itse koko ajan kytätä oman lapsen pyllyä, vaikka tartuntaa ei edes ole.
Minä olen syntynyt 70-luvulla, olin päiväkodissa ja sittemmin koulussa 70-90-luvulla. Ei ollut täitä, kihomatoja, luteita eikä torakoita. En ymmärrä, miksi niitä voi nykyisin olla joka paikassa. Siis ei meillä vielä, mutta kohtahan tuo lapsi on menossa päiväkotiin, niin sitten niitä varmaan tulee meillekin kaikenlaisia loisia.
ei oo onneksi ollut, eikä tietääkseni veljelläkään. jännä et joillakin niitä on kokoajan ja joillakin ei ikinä?