Masennusläkkeiden aloitusoireet
Viikko mennyt, mieli aivan maassa. Paljon pahempi olo kuin aloittaessa. En ole käynyt moneen päivään ulkona. Etoo.
miten kauan kestää, pitäisikö jo soittaa lääkärille?
Kommentit (94)
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 16:05"]
Ei korvaa tämän kaupungin sossu terapiaa tai fysioterapiaa.
[/quote]
Sinulla on varattomanakin oikeus tarpeelliseen hoitoon. Voit tehdä kantelun sosiaaliasiamiehelle. Ainakin psykoterapian omavastuuosuus heidän tulee maksaa, koska lääkehoito yksinään ei ole sairauteesi riittävää ja asianmukaista hoitoa. On muualla fysioterapiaakin korvattu.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 13:15"]
Kasa reseptejä kouraan kun kömpii lääkärin vastaanotolle tukka pörrössä, naama turvonneena ja valittaa elämän tylsyyttä tai suruaan ja kohtaamiaan menetyksiä. Lemmikin kuolema, poikaystävä/tyttöystävä jätti, ystävä tai sukulainen kuoli, työpaikan menetys, väärä ala tai opiskelupaikka...kyllä taitavat olla aika yleisiä syitä SSRI lääkityksen aloittamiseen. Kynnys on huippu alhainen!
[/quote]
Tämä on totta. Rankan eron jälkeen kävin lääkärillä pyytämässä muutamaa unilääkettä, että saisin nukuttua pari yötä kunnolla, kun ahdisti ja miehen pettäminen pyöri päässä. Sain toki kauhean varoittelun uhalla 10 insominia. Niitä ei saa enempää, kun niihin jää koukkuun, muista nyt stten, ettet uusi reseptiä ja varo, ettei tuu narkkia. Ja sitten masennuslääkeresepti vuodeksi.
No otin kolmena iltana insominin ja sain nukuttua ja sain toimintatarmoni takaisin ja hoidettua oman kotini kuntoon. Masennuslääkkeet jätin syömättä, vaikka lääkärin mielestä olin masentunut. Minun mielestä vain kärsin eron aiheuttamasta unettomuudesta ja väsymyksestä sen takia.
Sairaanhoitopiirit kustantavat jonkin verran yksityisiä psykoterapioita ns. ostopalvelu-periaatteella. Mahdollisuuksista hakeutua ostopalvelupsykoterapiaan voi tiedustella esim. paikallisista psykiatrian yksiköistä. Joissakin tapauksissa työterveyshuolto voi osallistua psykoterapiasta aiheutuviin kustannuksiin. Kunnan sosiaalitoimi voi joissakin tilanteissa myöntää toimeentulotukea psykoterapiakustannuksiin.
Ihan oikeasti älä tyydy pelkkään lääkitykseen.
Oho, minä ajattelin saavani täällä muutaman parane pian-toivotuksen japari lähde lenkille laiska -kehotusta
Ja sit kannattaa huomioida että kaikki lääkkeet ei sovi kaikille eikä varsinkaan kaikki lääkeyhdistelmät. Mulla vaihdettiin lääkitystä muutama vuosi sitten kun alettiin suunnitella perheenlisäystä ja sivuoireet oli niin kamalat että kävin hakemassa uudet lääkkeet viikon kuluttua. Että en kyllä jäi viikoiksi odottelemaan vaikutusta ja sivuvaikutusten loppumista kun lääkityksen on tarkoitus helpottaa sitä oloa.
Älä välitä noista nk tietäjistä, jotka sisullaan paranevat masennuksesta, hölmöjä he ovat. Minulla on lääkityksenä Voxra, muutaman viikon olin todella masentunut ja ahdistunut. Nyt parin kuukauden jälkeen tuntuu kuin alkaisi pikkuhiljaa helpottaa, pystyn jo liikkuman ja peräti keskittymäänkin johonkin pieneen puuhaan. En odota mitään suuria, ettei tule pettymyksiä, mutta jos tällaisena jatkuu, niin hyvä niin.
Pahalta tuntuu tuollainen toisten tuomitseminen. Itselläni masennuksen ovat aiheuttaneet tapahtumat, joihin en itse ole voinut vaikuttaa. Uskon että nousen tästä suosta terapian ja lääkkeiden avulla.
Mites kun toissapäivänä aloitin ja pitäisi mennä töihin? Lääkäri ei kirjoittanut sakkua, meinasi että koska olen ollut työkykyinen tähänkin saakka niin asiathan vaan paranee..siis pitkä vapaa oli ja huomenna aamuvuki. Ei todellakaan ole sellainen olo että nosturia pystyis ajamaan.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 20:01"]Kumma ettei lääkärit kerro noista aloitusoireista, se on ihan normaalia että tuntuu ensin pahalta. Lopetus pitää tehdä myös hitaasti ja varovasti koska siihenkin liittyy muuten ikäviä oireita.
[/quote]
Minulle ainakin on kerrottu ja asia kerrotaan myÖs luettavaksi tark.pakkauksen ohjeissa
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 20:19"]Ahdistus alussa on merkki nimenomaan siitä, että lääke toimii.
[/quote]
No ei todellakaan ole noin.
Kestää aina vähintään pari viikkoa, että alkaa vaikuttaa. Kyllä minulle ainakin lääkäri on aina tuosta kertonut. Myös ahdistus ja itsetuhoisuus voivat lisääntyä. Nämä lukee kaikki siinä lääkeohjeessakin.
Voimia nyt ap! Kyllä se siitä. Muista, että et voi vielä tietää miten lääke vaikuttaa.
Mulla itselläni on aikojen saatossa ollut kolmekin eri masennuslääkettä, ja kaikissa oli jonkin verran aloitus- ja lopetusoireita sekä sivuvaikutuksia. Niin on joka lääkkeessä. Parhaiten siedin Voxraa, mutta nyttemmin olen ilman lääkkeitä. Minulla ne nimittäin aiheuttivat maanisia episodeja. Luulenkin, että olen diagnosoimaton bipo. Lääkäri ei ole sanonut niin suoraan, mutta arvelen hänenkin epäilevän sitä.
Lääkkeitä en kuitenkaan halua, en edes tasaavia. Meditaation ja mindfulnessin kautta mennään.
(Olen kuullut väitettävän, että rajut aloitusoireet kertovat, että lääkkeellä on hyvä vaste ja se toimii, mutta en tiedä pitääkö paikkansa.)
Itsellä meni noin kuukauden verran, ennenkuin masislääkkeet alkoi tehota. Alussa tosiaan tuntui, että näistä ei ole mitään apua, olo oli kauhea, väsytti ym. ja teki mieli lopettaa koko lääkkeet.
No onneksi en lopettanut sillä nyt elämä taas hymyilee harmaastakin ilmasta huolimatta:) Tsemppiä siis kaikille, jotka joutuvat itse näiden asioiden kanssa painimaan!
Ei korvaa tämän kaupungin sossu terapiaa tai fysioterapiaa.