Miksi huono-osaiset polttavat tupakkaa?
Olen pohtinut tätä sen vuoksi, että sen on hirveän kallista. Siltikin moni matalapalkka-alalla töitä tekevä polttaa tupakkaa. Aivan käsittämätöntä, jos tarkemmin miettii.
Kommentit (42)
Kaikilla muillakin on oikeus pitää tauko siinä kohtaa kun röökääjät painuvat tupakalle. Tai pääsevät aikaisemmin töistä kun ajat tupakointiin lasketaan yhteen. Oikeasti emme palkkaa tupakoitsijoita.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 20:16"]
Lopetin itse tupakanpolton muutama kuukausi sitten. En kaipaa, en todellakaan enää ikinä aloita uudelleen... Mutta toisinaan harmittaa kun muut työkaverit käyvät ylimääräisillä tauoilla kun itse painaa niska limassa hommia! Toisaalta mun ei tarvitse enää ikinä ahdistua, kun tupakalle ei pääsekään. Terveysriskeistä en jaksa edes aloittaa, onneksi ei tarvi enää murehtia niistäkään! :)
[/quote]
Hyvä sinä :)
Olin 90-luvulla kesätöissä eräässä isossa yrityksessä ja siellä nämä tupakoitsijat istuivat tauollaan joka ikinen tunti 15 minuuttia. Me muut teimme sitten heidänkin työnsä. Laskin, että päivittäin tupakoivat 1h45minuuttia eli tuon verran tekivät vähemmän töitä kuin me muut. Ongelmana vain oli, että omistaja tupakoi, joten tupakoitsijoilla oli hänen siunauksensa asiaan.
Ehkä nykyään touhua ei katsottaisi enää yhtä hyvällä. En tiedä, kun nykyisessä työpaikassani ei kukaan tupakoi ainakaan työpäivän aikana eikä yksikään ystäväpiirissänikään tupakoi.
En ole koskaan itse polttanut mutta tuo toinen osapuoli polttaa. Hänellä yliopistokoulutus ja suoraan yliopistosta omalle alallleen. Tienannut vuosikausia sellaisia summia että monelle tuntuisi lottovoitolta. Työnantajaa on näiden vuosien aikana kiinnostanut vain tuloksellisuus työssä ei se tupakoiko hän. Ollaan sillä tasolla ettei työnantaja seiso kello kädessä katsomassa kuinka paljon aikaa menee tupakkataukoon.
Mutta jos tupakointi on noin suuri ongelma ja saa tuollaisia mielleyhtymiä jonkun päässä kuten ap:n niin se kertoo vaan että ap:llä on aikaa ajatella näitä juttuja. Ehkä Suomen ongelma menestyksen puuttumisen suhteen on juuri tämä. Kiinnitetään huomiota kaikkeen epäoleelliseen ja unohdetaan mikä on tärkeää. Itseasiassa taitaa olla Suomi pähkinänkuoressa.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 20:45"]
En ole koskaan itse polttanut mutta tuo toinen osapuoli polttaa. Hänellä yliopistokoulutus ja suoraan yliopistosta omalle alallleen. Tienannut vuosikausia sellaisia summia että monelle tuntuisi lottovoitolta. Työnantajaa on näiden vuosien aikana kiinnostanut vain tuloksellisuus työssä ei se tupakoiko hän. Ollaan sillä tasolla ettei työnantaja seiso kello kädessä katsomassa kuinka paljon aikaa menee tupakkataukoon.
Mutta jos tupakointi on noin suuri ongelma ja saa tuollaisia mielleyhtymiä jonkun päässä kuten ap:n niin se kertoo vaan että ap:llä on aikaa ajatella näitä juttuja. Ehkä Suomen ongelma menestyksen puuttumisen suhteen on juuri tämä. Kiinnitetään huomiota kaikkeen epäoleelliseen ja unohdetaan mikä on tärkeää. Itseasiassa taitaa olla Suomi pähkinänkuoressa.
[/quote]
Ei kaikesta tarvi vetää herneitä nenään. Tämä keskustelun aihehan on mitä suurinta yleistystä. Kuten sekin, että köyhä, elänmänhallinta hukassa oleva ihminen on tyhmempi, kouluttamaton, juo ja polttaa, sekä on lisäksi ylipainoinen. Näistä sitten voi karsia osia pois. Ei kaikki ole vain yhtä ja samaa, tietenkään. Voi olla köyhä eri syistä, voi olla ylipainoinen mistä syystä vaan, polttaa voi myös hyväosainen. Mutta kyse onkin siitä, että useammin huono-osaiset tekee sitä. Ja mielenkiintoista on, että miksi? Miksi huono-osaisuus periytyy, miksi he eivät pääse alhostaan pois? Onko edes mahdollista, että kaikilla olisi kaikki hyvin? Tavoittaako tupakkavalistus heikomman aineksen? Eikö he ymmärrä, vai eivätkö välitä? Kaikkea voi pohtia.
Joo, itse opiskelijana lopetin kun ei vaan ollut rahaa ja nyt mietin juuri miten sossuttelijat valittaa ettei raha riitä mihinkään ja samalla laittavat mun koko kuun ruokabudjetin kessuun.
Ei sieltä huono-osaisuudesta pääse pois, jos ei lopeta tuollaista tapaa. Eihän kukaan voi ottaa työhaastattelussakaan vakavasti, jos haisee pahalle.
Miettikää esimerkiksi monenko kuukauden vuokra tuo vuodessa tupakointiin kuluva summa on. Sillä asuu ruuhka-Suomessakin jo pari kuukautta.
Ihminen maksaa siitä, että saa pilata terveytensä. Tuntuu kieltämättä tyhmältä, mutta ehkä asiaa ei voi ymmärtää, jos ei itse tupakoi.
Tupakoitsijat=heikompaa ainesta :DDD Johan nyt... On taas semmosia aivopieruja tässä keskustelussa että huhhuh xD
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 21:26"]
Tupakoitsijat=heikompaa ainesta :DDD Johan nyt... On taas semmosia aivopieruja tässä keskustelussa että huhhuh xD
[/quote]
Kirjoitustyylisi on jo sitä heikompaa ainesta.
Olen varakkaasta, hyvästä perheestä, kasvanut hyvällä alueella ja poltan. Yksinkertaisesti koska teininä päädyin sellaiseen porukkaan ja jäin koukkuun. Nyt päälle parikymppisenä haluaisin lopettaa ihan terveyden takia, mutta se on hirveän vaikeaa :/
Mutta ei tosiaan tupakoiminen aina kerro ongelmaisesta taustasta ja köyhyydestä
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 19:59"]
Tupakka maksaa 1000-1900e VUOSI. Osta tuolla summalla autoja ja omakotitalo.... NOT.
[/quote]
Jos laitat 100EUR/kk tupakkaan, niin jos pistäisit tuon rahan jemmaan, 4% korolla. Tekisi se 15 vuodessa n. 24 500EUR (30 vuodessa n. 70 kiloeuroa).
Taipumus riippuvuuksiin kai ennustaa huonoa selviytymistä yleisemminkin. Huono-osaisella ei ole voimia katkaista riippuvuuksia varsinkaan jos elämällä ei ole tarjota muuta tilalle.
Samaa olen ihmetellyt. Tänään juuri juttelin ystävän kanssa, joka on eronnut alkoholistimiehestään. Hän kertoi että menettää kohta työnsä eikä tiedä miten sitten tulee toimeen. Mutta röökit pitää vetää joka välissä.
Tupakka voi olla köyhän ainoa ilo.
Muutenkin koulutetut elävät pidempään. Joku yhteyshän tässä on.
Lopetin itse tupakanpolton muutama kuukausi sitten. En kaipaa, en todellakaan enää ikinä aloita uudelleen... Mutta toisinaan harmittaa kun muut työkaverit käyvät ylimääräisillä tauoilla kun itse painaa niska limassa hommia! Toisaalta mun ei tarvitse enää ikinä ahdistua, kun tupakalle ei pääsekään. Terveysriskeistä en jaksa edes aloittaa, onneksi ei tarvi enää murehtia niistäkään! :)