Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Älkää hankkiko westietä, ellette ole valmiita käyttämään rahaa eläinlääkäriin

Vierailija
11.11.2014 |

Länsiylämaanterrieri on suosittu rotu ja juuri siksi niin jalostettu. Niillä on yhä enemmän pahoja iho-ongelmia, allergiaa ja atopiaa. Pahimmassa tapauksessa koira kärsii kutinasta, karvanlähdöstä ja sietämättömästä kivusta atopian vuoksi. Suomen ilmasto ei myöskään auta asiaa, vaan bakteeri- ja hiivaperäiset tulehdukset viihtyvät hyvin kosteassa ja kylmässä säässä.

En tiedä olisinko itse ottanut westietäni, jos olisin tiennyt sen monista ihosairauksista. Siitä huolimatta, että rakastankin juuri tätä yksilöä hyvin paljon ja se on minulle tärkeä. Koira on jo vanhempi, eivätkä rodun ongelmat siihen aikaan olleet niin pinnalla, tai ainakaan minä en niitä osannut ottaa niin vakavasti. Nythän tästä on puhuttu monissa lehtiartikkeleissakin (esim. http://www.hs.fi/kotimaa/a1414208858090 ).

Haluaisin lähinnä muistuttaa, että hankitte koiranne aina kasvattajalta, joka ei teetä pentuja sairailla/liian jalostetuilla yksilöillä. Samoin pyydän kauniisti, että hoidatte oman westienne iho-ongelmat kuntoon, mikäli se kärsii sellaisista. Eläinlääkärille tutkimuksiin ja tarvittavat lääkkeet mukaan. Se ei ole halpaa, mutta on eläinrääkkäystä antaa koiran kärsiä kivuliaasta sairaudesta.  

Loppuun vielä kuvaava tarina pahasti atooppisesta westiestä (joka onneksi parani!): http://www.westierescue.ie/index.php/rehomed/missy/

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon koirien terveysongelmista johtuu 

- rodunjalostuksesta

- teollisesta ruuasta, vääränlaisesta ravinnosta sekä ruuan lisäaineista

- rokotteista ja antibiooteista

Olisi mielenkiintoista voida tietää...

Vierailija
62/75 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- rodunjalostuksesta

Eiköhän lyhytjalkaisuus, lyttykuonoisuus, pienikalloisuus johdu ihan jalostuksesta eikä teollisesta ruuasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- rodunjalostuksesta

Valtaosa varmasti johtuu ihan koiranäyttelyistä. On annettu tietty muotti jokaiselle koirarodulle mihin pitäisi koirien mahtua, tästä seuraa holtitonta väärään suuntaan jalostamista ulkonäkö edellä, luonteesta ja terveydestä välittämättä.

Vierailija
64/75 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiaa puhuu 42. Eli jos rotukoiran haluaa, kannattaa valita pystykorvista tai muista alkukantaisista roduista (http://www.kennelliitto.fi/koirat/koirarodut-ja-rotumaaritelmat/fci-5-pystykorvat-ja-alkukantaiset-koirat). Ovat rotukoirista yleensä terveimpiä.

Minulla itselläni on lapinkoira/pystykorva -sekoitus, on terve ja todella kaunis koira :) 

Itselläkin on suomenpystykorva, sekin on aina ollut terve. Turkki sillä on säänkestävä, hajuton ja likaa hylkivä, se liikkuu kevyesti maastossa kuin maastossa. Lisäksi sillä on aivan ihana luonne, on myös todella älykäs ja kaunis katsella. On ollut kyllä todella positiivinen yllätys tämä rotu.

Vierailija
65/75 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Westie on yksi sairaimmista roduista:(

Vierailija
66/75 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää kuulla, jos oma rakas koira sairastaa. Itselleni on sitten sattunut terve yksilö..12vuoden aikana on ollut vain yksi korvatulehdus..ja sekin hyvin nuorena. Muutoin normaalit rokotukset/lääkärissäkäynnit ovat riittäneet. Turkinkin olen (nyt vanhemmalla iällä) ajellut koneella itse, aiemmin sen teki kasvattaja..nypitty ei ole koskaan. Mitään iho- tms. oireita ei ole koskaan ollut. Ruuaksi on annettu (kasvattajan suosittelemana) aina Golden Eagle -nappuloita (kana-riisi) + itse tehtyä puuroa. Makupaloina erilaisia possu- ja kana(kuiva)paloja. Westiet(kin) ovat yksilöitä, ehkä noita iho-ongelmia ei pidä siis yleistää..muitakin täysin terveitä porkkanahäntiä tuttavapiiriini kuuluu. Jos joku tämmöisen veitikan itselleen haluaa, suosittelen lämpimästi!!!

Vierailija
67/75 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kannattaa muistaa, että ei vehnää westielle. Ja hyvällä liharuoalla paranee miltei kaikki vaivat!

Minulla on ollut  väärästä ruokinnasta (ei ollut tietoa silloin) ihottumaan westillä ja toisella westillä ei mitään ihottumaa vielä ja on jo 9 vuotias.  Hän ole saanut vehnä tuotteita koskaan. 

Vierailija
68/75 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on terve westie, pieneltä kasvattajalta koska paperitonta ei voinut kuvitellakaan hankkivani. Kuivaruokaa söi ainoastaan pentuna, vehnää ja nautaa ei ole syönyt koskaan. Barf ruokaa, erityisesti hevosen lihaa kun siitä tykkää ja satunnaisesti kalaa. Ruokaan laitan aina hyvää öljyä, korvat putsataan viikottain ja trimmaajalla käydään 3 kk välein. Ei kutise eikä punoita mistään. Näillä on menty kohta 10 vuotta ja eläinlääkärillä käydään vaan rokotettavana!

Vierailija
69/75 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Westielle ehdottomasti viljaton ruoka, mikään vilja ei kuulu luonnollisena koiraeläimen ruokavalioon. Liha, raksut, raaka jauheliha jossa luonnollisia maitohappobakteereita, öljyä turkille, satunnaisesti jotain liha/kasvi herkkuja. Ei liian jalostettua ruokaa. Tassuhiiva tulee kylmässä ja märässä helposti jos tassuja ei huuhdella vedellä ja kuivata lenkin jälkeen. Tarvittaessa hiivashampoota tippa per tassu, huuhtelu ja kuivaus. Maitohappobakteeri raksujen sekaan niille koirille jotka niitä pääasiassa syövät. Turkki pitää nyppiä, ei saa ajaa koneella ja tukkia ihoa.

Vierailija
70/75 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä hyvä resepti mun allergiselle westie koiralle:

-1kg mush duo kalkkuna-kana raakapullia sulatetaan ja paistetaan

- 1,5dl riisiä, joka keitetään. Riisin sekaan aptus merkkistä multivitamiinia 1-2 annostelu kauhaa. Lisäksi keitinveteen sekaan kurkuma-mustapippuria ja persiljaa. Nämä imeytyy riisiin.

-pari pieneksi raastettua porkkanaa voi laittaa muutakin, esim omenaa, mustikkaa jne.

- kaikki sekaisin ja jäähdyttyään pakastan ne ja illalla aina jääkaappiin sulamasn seuraavan päivän annos.

Tästä ruuasta mun koiralle ei tule iho oireita tai korvatulehduksia. Annan toki nappuloita, jotka ei allergisoi myös jne

Vierailija
71/75 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä hyvä resepti mun allergiselle westie koiralle:

-1kg mush duo kalkkuna-kana raakapullia sulatetaan ja paistetaan

- 1,5dl riisiä, joka keitetään. Riisin sekaan aptus merkkistä multivitamiinia 1-2 annostelu kauhaa. Lisäksi keitinveteen sekaan kurkuma-mustapippuria ja persiljaa. Nämä imeytyy riisiin.

-pari pieneksi raastettua porkkanaa voi laittaa muutakin, esim omenaa, mustikkaa jne.

- kaikki sekaisin ja jäähdyttyään pakastan ne ja illalla aina jääkaappiin sulamasn seuraavan päivän annos.

Tästä ruuasta mun koiralle ei tule iho oireita tai korvatulehduksia. Annan toki nappuloita, jotka ei allergisoi myös jne

Westieni on 13 vuotias ja vielä toivottavasti vuosia jäljellä.

Vierailija
72/75 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi jotkut kasvattajista lopettavat värivirheelliset pennut. Ja jotkut pentuja, jotka eivät mene kaupaksi vuoden ikään mennessä.

Ihmiset varoittelee, että pitää olla rescue-koirien kanssa varuillaan, kun niillä on kaikkia traumoja.

Valitettavasti lähes kaikki puhdasrotuiset tapaamani koirat ovat olleet käytöshäiriöisiä, jopa siihen saakka, että käyvät ihmisen kimppuun.

Eilen kävin koirapuistossa, dalmatialaisilla oli kuonokopat, ilmeisesti toisten koirien kohtaaminen voi johtaa tappeluun.

Hoidossani oli cockeri, joka purrut ihmisiä, käynyt varoittamatta päälle.

Lisäksi sheltti, jolle piti antaa rauhoittavia lääkkeitä, kun ei kestänyt normaaleja elämisen ääniä. Jne.

Arkuutta, ylipainoa, huulipoimujen tulehduksia, korvissa hiivaa, peräpään romahduksia, en edes muista kaikkia rotukoirien vaivoja.

Minulla on ollut rescueita nyt 15 kappaletta. Ne tuntuvat olevan terveempiä ja tasapainoisempia, kuin suunnitelmallinen vuosia kestänyt jalostus.

Miten voidaan mennä näin vikaan sadan vuoden työllä, johon on mukamas valittu vain parhaita koiria? Eiköhän sitä olla tehty raha edellä, jos meillä on tällä hetkellä vain perinnöllisiä ja jalostuksesta johtuvia sairauksia koirilla.

Vierailija
73/75 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen yhden westieharrastajan, joka kertoi, että westie pitää trimmata nyppimällä. Nyppiminen on ihon kannalta parempi. Sanoi, että ongelmat voi jopa välttää nyppimisellä.

Ja ruokavalio on ihan itsestään selvä noissa tulehduksissa ja muissa, mitään lonkkavikaa se ei tietenkään korjaa.

Vierailija
74/75 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta rotukoiria tai muitakaan ikinä pentuna. Jos kodinvaihtaja tarvitsee kodin, voin sellaisen hänelle tarjota.

Vierailija
75/75 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko westielläsi iho-ongelmia ja hiivaa?

Tällä ruualla oma westieni ei ole kipeä:

Kanaa/kalkkunaa/kalaa

Riisiä (johon imeytän kurkuma-mustapippuria 1tl ja 1-2 annoslusikkaa aptus vitamiinipulveria)

Kesäkurpitsaa

Porkkanaa

Vihreä omena

Saatan laittaa esim kuivattua persiljaa tai jotain muuta koiralle sopivaa.

Annan lisäksi muita allergisoimattomia ruokia ja herkkuja. Kallkunasiivuista tykkää jne.