Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päivähoidon kanssa ongelmaa

Vierailija
11.11.2014 |

Eli. Minulla on kaksi lasta ja olen eronnut miehestäni muutama viikko sitten. Ennen eroa oli tarkoitus että mies jää kotiin lasten kanssa kun mina palaan töihin. Olin jo hyvissä ajoin ilmoittanut töihin että palaan sinne.
Nyt sitten tuli ero ja tarvitsen päivähoitopaikat lapsille. Laitoin hakemuksen heti kun tiesin että on pakko eli n. 2,5kk ennen jun hoidon pitäisi alkaa. Kun kävin hakemuksen viemässä niin selitin tilanteeni ja laitoin myös srn lisätieto kohtaan. Silloin sanottiin että asia varmaan järjestyy.
Nyt kun töihin pitäisi mennä kuukauden kuluttua nainen soittaa päiväkodista. Hän kysyi monta kertaa miten olen valmistautunut 4kk takuuaikaan koska olen hakenut paikkaa niin myöhään. Hän sanoi että päiväkotiin on jono ja kesäksi olisi paikkoja. Hän myös sanoi että hän kartoittaa olisiko yksityisillä perhepäivähoitajilla tilaa.
Onko todellakin niin että eron sattuessa niin 4kk takuuajasta ei jousteta? Voiko olla niin että joudun monta kuukautta olemaan ilman tuloja ja odottaa päivähoitoa? Nytkin eron takia jouduin käyttämään kaikki säästöni. Ja voiko lapset pakottaa yksityiselle hoitoon kun olen hakenut kunnallista hoitoa?

Voi paska. En uskalla nyt käyttää yhtään rahaa kun en tiedä täytyykö pärjätä ilman rahaa monta kuukautta. Lapset taitaa nyt olla isovanhempien varassa joululahjojen suhteen.... :(

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnan pitää järjestää päivähoitopaikka 2 viikossa jos vanhempi menee töihin/opiskelemaan. Takistakaa nyt faktat enneko tänne kirjottelette mitä sattuu.

Vierailija
2/44 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 12:04"]

Kunnan pitää järjestää päivähoitopaikka 2 viikossa jos vanhempi menee töihin/opiskelemaan. Takistakaa nyt faktat enneko tänne kirjottelette mitä sattuu.

[/quote]

Nyt joku vastoin parempaa tietoa. Tuo pätee, jos saa työ- tai opistelupaikan, mutta ap:llä on jo se paikka, joilloin käytetään 4kk sääntöä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
4/44 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 12:04"]

[/quote]

Tämä käsiteltiin jo ensinmäisellä sivulla, miksi tämä ei päde ap kohdalla.

Vierailija
5/44 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakkaa olemasta lapanen. Ilmoita päiväkodin johtajan esimiehelle, että tilanne on nyt tämä, hoitopaikat on oltava päivänä xx.xx., piste. Miehelle sanoisin pari valittua sanaa. Onko muuten ehtinyt jo hakea työstään hoitovapaata? Jos on, niin miten pystyy olla pitämättä sitä vai oliko työnantaja joustava?

Vierailija
6/44 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä sulle ap lakitekstiä siitä, että paikka on järjestyttävä kahdessa viikossa jos sen tarve ei ole ollut ennustettavissa. Ole hyvä:

2 § (16.6.1995/882)

Lapsen vanhempien tai muiden huoltajien, jotka haluavat lapselle lasten päivähoidosta annetun lain 11 a §:n mukaisen päivähoitopaikan, on tehtävä sitä koskeva hakemus viimeistään neljä kuukautta ennen kuin lapsi tarvitsee päivähoitopaikan.

Mikäli päivähoidon tarve kuitenkin johtuu työllistymisestä, opinnoista tai koulutuksesta eikä tarpeen alkamisajankohta ole ennakoitavissa, on päivähoitopaikkaa haettava niin pian kuin mahdollista, kuitenkin viimeistään kaksi viikkoa ennen kuin lapsi tarvitsee hoitopaikan.

Vierailija
7/44 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 12:16"]Lakkaa olemasta lapanen. Ilmoita päiväkodin johtajan esimiehelle, että tilanne on nyt tämä, hoitopaikat on oltava päivänä xx.xx., piste. Miehelle sanoisin pari valittua sanaa. Onko muuten ehtinyt jo hakea työstään hoitovapaata? Jos on, niin miten pystyy olla pitämättä sitä vai oliko työnantaja joustava?
[/quote]

Mies pystyi perumaan hoitovapaan koska siuhen oli vielä 2,5kk aikaa ja hänelle ei oltu vielä palkattu sijainen.

Taidankin soittaa pk-johtajan esimiehelle ha kysyä onko asia oikeasti niin kun tämä nainen väitti. Vai onko niin että minua yritetään muutenkin vaikeassa elämäntilanteessa painostaa pois jonosta.
Ap

Vierailija
8/44 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 12:21"]Tässä sulle ap lakitekstiä siitä, että paikka on järjestyttävä kahdessa viikossa jos sen tarve ei ole ollut ennustettavissa. Ole hyvä:

2 § (16.6.1995/882)
Lapsen vanhempien tai muiden huoltajien, jotka haluavat lapselle lasten päivähoidosta annetun lain 11 a §:n mukaisen päivähoitopaikan, on tehtävä sitä koskeva hakemus viimeistään neljä kuukautta ennen kuin lapsi tarvitsee päivähoitopaikan.

Mikäli päivähoidon tarve kuitenkin johtuu työllistymisestä, opinnoista tai koulutuksesta eikä tarpeen alkamisajankohta ole ennakoitavissa, on päivähoitopaikkaa haettava niin pian kuin mahdollista, kuitenkin viimeistään kaksi viikkoa ennen kuin lapsi tarvitsee hoitopaikan.

[/quote]

Toihan tarkoittaa ihan OIKEASTI että minulla on oikeus siihen hoitoon. Tarve ei ole ollut ennakoitavissa ja olen hakenut heti kun tiesin että tarve tulee. KIITOS ihana ihminen!
Ap

Vierailija
9/44 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnan tulee järjestää päivähoitopaikka 2 viikon varoitusajalla kiireellisissä tapauksissa. Näin ainakin oulussa.

Vierailija
10/44 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joustaisiko työnantajasi siten, että olet vielä puolitoista kuukautta kotona lasten kanssa. Tulisi se neljä kuukautta täyteen, että saisit kunnallisen paikan? Luulisi sijaisesikin olevan tyytyväinen, kun saisi olla vielä töissä. 

Vierailija
11/44 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen valvonut koko yön ja miettinyt miten saan kulut pienemmäksi. Me ei kyllä nytkään kovin paljon kuluteta. Ruokaan menee 300kuussa. Sähkön kanssa voisi olla tarkempi ja auton pistin nyt seisontavakuutukseen. Onneksi lapset ei nyt tarvitse vaatehankintoja. Huomasin että omat talvikengät vuotaa vettä mutta on kumminkin kumpparit ja kunhan lunta tulee niin ei haittaa vaikka kengät onkin vähän risat. .ap

Vierailija
12/44 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 07:44"]Joustaisiko työnantajasi siten, että olet vielä puolitoista kuukautta kotona lasten kanssa. Tulisi se neljä kuukautta täyteen, että saisit kunnallisen paikan? Luulisi sijaisesikin olevan tyytyväinen, kun saisi olla vielä töissä. 
[/quote]

Voi olla että joustaakin kun ei ole mitään vaihtoehtoa. Sijaiseni on jo palkattu muihin hommiin mun sijaisuuteni jälkeen eli voi olla että joudun irtisanomaan itseni jos en pysty palaamaan töihin. :( Toisaalta silloin olisin työtön työnhakija ja voisin päästä itseni sijaiseksi ja silloin takuuaika on 2 viikkoa. Silloin kyllä menee kaikki lomat maksuun ja se taas tarkoittaa että lapset joutuu olemaan 2v putkeen ilman lomia hoidossa kunnes mulla on lomat taas kasassa. ... ap

Vierailija
13/44 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi, että tuollaisessa tilanteessa päiväkotipaikka tulisi jostain saada ilman 4kk:n takuuaikaa. Jos joku saa yllättäen työpaikan tai opiskelupaikan, niin silloinkinhan päiväkotipaikka tulee voida saada 2 viikossa. Aika kumman tiukkaa toimintaa. 

Vierailija
14/44 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai lastenhoidon takia joudu irtisanomaan??  Kuulostaa oudolle.

Vierailija
15/44 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla niin, että kuntasi venkoilee kanssasi. Sano vaan rauhallisesti, että sinulla ei ole vaihtoehtoja, töihin on mentävä ja että 'eiköhän kunta nyt kahden lapsen hoidon pysty järjestämään vaikka palkkaamalla lisää työntekijöitä. Koskas kannattaa taas kysellä mihin päivähoitoon lapseni pääsevät?'

Vierailija
16/44 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäkö siis erosi myös lapsistaan? Todella surullista. Ei kai eron pitäisi estää isää jäämästä kotiin lasten kanssa jos oikeasti sitä haluaa?

Vierailija
17/44 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitelet sitkeästi sille päättävälle taholle eli ilmeisesti päiväkodin johtajalle. Kerrot ahdingostasi. Ja parin päivän päästä uudelleen. Tällä taktiikalla sain lapseni samaan hoitopaikkaan. Se oli erona, että laitoin hakemukset vuotta etukäteen ja silti meinasivat laittaa lapset eritarhoihin. Sitkeällä "akkamaisuudella" sain lopulta pienemmän lapsen samaan tarhaan viikkoa ennen hoidon aloitusta. Kyllä kunnalta keinot löytyy, kun vain jaksaa olla sitkeä!

Vierailija
18/44 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

OT, miksi se isä ei nyt hoidakaan lapsiaan?

Vierailija
19/44 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 08:07"]Taitaa olla niin, että kuntasi venkoilee kanssasi. Sano vaan rauhallisesti, että sinulla ei ole vaihtoehtoja, töihin on mentävä ja että 'eiköhän kunta nyt kahden lapsen hoidon pysty järjestämään vaikka palkkaamalla lisää työntekijöitä. Koskas kannattaa taas kysellä mihin päivähoitoon lapseni pääsevät?'
[/quote]

Se pk-johtaja sanoi että heillä on kokous pqrin viikon kuluttua ja sen jälkeen hän ilmoittelee. Eli pari viikkoa ennnen kun minun oikeasti on oltava töissä niin saan tietää vasta. Ahdistaa aivan hirveästi. 2,5 kk aiemmin kumminkin laitoin hakemuksen. Jopa ennen kun sain muutettua mutta oli tiedossa mihin osoitteeseen niin että kerkeäisi asiat järjestymään. Ap

Vierailija
20/44 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 08:08"]Isäkö siis erosi myös lapsistaan? Todella surullista. Ei kai eron pitäisi estää isää jäämästä kotiin lasten kanssa jos oikeasti sitä haluaa?
[/quote]

Miehellä ei ole taloudellisia mahdollisuuksia jäädä kotiin hoitamaan lapsia ilman mun palkkatuloja. Hän on kumminkin selvittänyt että hänelläkin on oikeus olla lasten kanssa silloin kun ne sairastaa ym vaikka asutaankin eri osoitteissa ja jopa eri kunnissa. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kolme