Ahmimintahäiriö ja ruuan korvaaminen alkoholilla
Kärsin ahmimishäiriöstä ja ruoka pyörii 24/7 mielessä ja unissa. 2 eri lääkitystä olen kokeillut ja niistä en ole saanut apua kun mielialaan vähän. Alkoholi on ainut toimiva tapa saada ruoka pois mielestä. Olen nyt juonut noin joka toinen päivä. Juon vasta kun on päivän hommat tehty. Krapulaa ei tule ja menen ajoissa nukkumaan.
Yleensä syön runsaan aamupalan klo 8. Töissä en syö mitään, juon laimennettua appelsiinimehua vain. Klo 14-15 saatan syödä välipalaa jos joudun kokkaamaan päivällisen, ja päivällisen syön klo 16. Sen jälkeen olen syömättä iltaan asti, ja jos tulee ahmimishimo niin alan juomaan ja jätän syömisen kokonaan välistä, jos ei tule ahmimishimoja niin syön vielä iltapalan.
Onko muita tämmösellä alkoholi dieetillä, miten on sujunu?
Kommentit (28)
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 11:23"]
Mulla auttoi kun liityin kiloklubiin, se on ilmainen. Ja olen ollut syömishäiriön takia sairaalassakin aikoinaa, on ollut oksenteluakin ja ylipäätänsä aina oli jotain ongelmaa syömisen kanssa. Vaikkei laihduta, siellä voi seurailla paljonko oikeasti syö ja mitä syö. Itse kyllä laihduin 1500kalorilla vaikka tavotteenani oli vaan terveellisempi ja tasapainoisempi elämäntapa. Nyt olen normaalipainoinen. Aluksi tuli parina päivänä ahmintaa, mutta merkkasin nekin kalorit sinne, se jotenkin vaan auttoi hahmottamaan paremmin.
Itse muuten joskus tosiaan laihduin alkoholillla 10kg, olin samassa tilanteessa kuin sinä. Mulle vaan tuli alkoholiongelma ja jouduin katkolle. Näkö myös lähti aina loppuvaiheen krapuloissa ja mielenterveys meni vielä huonommaksi. Ja kilot tuli ryminällä takasin. Koita ottaa rennompi asenne siihen painoon... Vaikka helpommin tietty sanottu kun tehty.
[/quote]
Kalorilaskuria olen käyttänyt. Kyllähän se motivoi ja kiva nähdä saako kaikkee tarpeeksi yms. Mutta se ei vaan vie sitä ajatusta pois ruuasta. Oikeastaan parempi etten laske kaloreita tai pidä ruokapiväkirjaa niin en laita itseäni ajattelemaan ruokaa. Koitan keskittyä vaan siihen etten syö kun aterioilla ja tehdä järkeviä valintoja mitä kannattaa syödä.
Vaikea uskoa että alkoholista tulee mulle ongelma. Haluan hoitaa aina kaikki päivän hommat, suihkussa käynnit ym. ennen kun alan ottamaan ja klo 21 jälkeen illalla en ota ollenkaan vaan menen nukkumaan. Ei ole juominen lähtenyt ikinä käsistä, eikä koskaan ole krapula.
AP
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 10:00"]
En usko että on mitään väliä syökö proteiinia paljon vai vähän, sillä ongelma on tunnepuolella tai rutiineissa. Kokeile ap muuttaa päiväsi ohjelmaa kokonaan. Se aika, kun yleensä ahmit, muuta se ihan erilaiseksi. Mene vaikka kahden viikon ajan joka ilta katsomaan kaksi elokuvaa peräkkäin. Tai mene kirjastoon lukemaan. Älä jää kotiin syömään, älä toista samaa kaavaa.
[/quote]
Vaikka illan saisi menemään ahmimatta niin ei minulla se himo mihinkään yön aikana katoa. Monesti olen illan sinnitellyt ahmimatta ja aamulla herännyt klo 6.00 laittamaan yrttivoi patongin uuniin.. Että ei ole mitään tiettyä aikaa tai paikkaa milloin ahmin. Ei väliä millon ja mitä olen viimeksi syönyt.
Illat onkin helppoja olla ahmimatta kun mies on kotona. En kehtaa ahmia silloin. Mietin aina tekosyitä että voisin lähtee illalla kauppaan ostamaan ahmittavaa, mutta onneksi en usein keksi semmoista :D Jos on oikein paha himo niin ahmin kun mies on suihkussa tai tupakalla..
AP
AP
Minullakin toimii apuna alkoholi. Enkä joudu juomaan sitä niin paljon että tulisi tosiaan kaloreita niin paljon kuin parista viikottaisesta ahmimiskohtauksesta. Suurkulutuksen rajoilla pyöritään viikkotasolla, mutta samapa tuo, parempi tämä kuin ahminta.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 13:38"]
Minullakin toimii apuna alkoholi. Enkä joudu juomaan sitä niin paljon että tulisi tosiaan kaloreita niin paljon kuin parista viikottaisesta ahmimiskohtauksesta. Suurkulutuksen rajoilla pyöritään viikkotasolla, mutta samapa tuo, parempi tämä kuin ahminta.
[/quote]
Niinpä. Vaikka joisi 5 litraa kuivaa siideriä päivässä niin ei pääse edes 2000kaloriin. Ruokaa taas voi syödä puolessa tunnissa 2000kcal.
AP
Kai ymmärrät että alkoholissa on ensinnäkin tosi paljon kaloreita ja toisekseen maksa ei polttele rasvaa jos sillä on myrkkyjä hävitettävänä.
Tsemppiä! Minulla ei ole ollut samanlaista kokemusta, paitsi että itselläkin on tullut käytettyä alkoholia melko paljon lääkkeenä tavallaan, ja on ollut anoreksia ja muunkaltaistakin syömishäiriötä. Mutta tuo mitä kirjoitit, kuulostaa hirveän inhimilliseltä ja ymmärrettävältä.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 06:58"]
Kai ymmärrät että alkoholissa on ensinnäkin tosi paljon kaloreita ja toisekseen maksa ei polttele rasvaa jos sillä on myrkkyjä hävitettävänä.
[/quote]
Tiedän kyllä aikalailla ulkoo eri ruokien ja juomien kalorit. Mulla saattaa ahmimiskohtauksen aikana mennä 2 tunnissa 5000kcal, joten jos korvaan sen ahmimiskohtauksen kännillä pääsen huomattavasti vähemmillä kaloreilla.
Oon koittanu vetää salaattia 600g paketin kanaa, 100g fetaa, 1,5l vettä, 8 hapankorppua kinkkuleikkeellä, kun on tehnyt mieli ahmia tai tuntunu että loputon nälkä, ei ole tommonen syönti edes siihen riittänyt vaan ruuat loppu kesken ja piti lähtee mäkkäriin.. aina pitää vetää jotain rasvaa ja sokeria ennen kun tuntuu ookoolta.
AP
Kuka tahansa jos on päivän syömättä ja juo vaan laimennettua mehua niin saa ahmimiskohtauksen.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 09:05"]
Kuka tahansa jos on päivän syömättä ja juo vaan laimennettua mehua niin saa ahmimiskohtauksen.
[/quote]
Olen kokeillut normaalia ruokavalioo 6kk. 1800-2500kcal/pv, 5 ateriaa, lautasmallin mukaisesti. Silti ahmimista harrastin 2-4 päivänä viikossa. Normaali ruoka ja normaalit määrät ei silloin riitä. Tuon 6kk kokeilujakson aikana lihoin 68 kilosta 92 kiloiseksi. Enää en ravitsemusterapeutin ohjeita noudata. Tällä tavalla saan ainakin painon nousun vihdoin pysähtymään. Ja jos kalorit on alhaalla edes 2pv/vk niin ahmiminen ei ole niin paha kun sillon kun syö joka päivä paljon normaaliruokaa ja lisäksi ahmii.
AP
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 09:05"]Kuka tahansa jos on päivän syömättä ja juo vaan laimennettua mehua niin saa ahmimiskohtauksen.
[/quote]
Näin. Minäkin saatan syödä illalla kamalia määriä ja silti tuntuu ettei mikään riitä, jos olen syystä tai toisesta joutunut skippaamaan lounaan. Syö siis lounas + pieni välipala illalla, vaikkei olisi "pakkokaan". Ihan oikeasti, kokeile edes.
Ymmärrän toki että BED on sairaus joka ei tuosta noin vaan parane, mutta sitä hoidetaan säännöllisellä ateriarytmillä (ja terapialla) ja siihen on syynsä miksi.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 09:10"][quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 09:05"]
[/quote]
Olen kokeillut normaalia ruokavalioo 6kk. 1800-2500kcal/pv, 5 ateriaa, lautasmallin mukaisesti. Silti ahmimista harrastin 2-4 päivänä viikossa. Normaali ruoka ja normaalit määrät ei silloin riitä. Tuon 6kk kokeilujakson aikana lihoin 68 kilosta 92 kiloiseksi. Enää en ravitsemusterapeutin ohjeita noudata. Tällä tavalla saan ainakin painon nousun vihdoin pysähtymään. Ja jos kalorit on alhaalla edes 2pv/vk niin ahmiminen ei ole niin paha kun sillon kun syö joka päivä paljon normaaliruokaa ja lisäksi ahmii.
AP
[/quote]
Oletko hakenut/saanut terapiaa? Sen tarvitsisit tuon ruokavaliosi tueksi, ei alkoholi ole mikään pitkäaikainen ratkaisu, siirrät vain addiktion toiseen.
Eilisen ruuat:
aamu(8): kahvia maidolla, omenamehua, 2 ruisleipää, tuorejuusto, palvikinkku, kevyt kreikkalainen jogurtti 2dl
töissä: 3dl appelsiini mehua laimennettuna (meillä ei edes ole ruokataukoa)
välipala(14): porkkanaa ja dippiä 10% kermaviiliin, 2 palaa tummaa suklaata
päivällinen(16.30) peruna, porsaanpihvi, valkosipulivoi, sienikastike, metsäsienisalaatti
illalla: hehkuviiniä, paripalaa porkkanaa dipin kanssa. Ja hyvin nukutti.
AP
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 09:14"]
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 09:05"]Kuka tahansa jos on päivän syömättä ja juo vaan laimennettua mehua niin saa ahmimiskohtauksen. [/quote] Näin. Minäkin saatan syödä illalla kamalia määriä ja silti tuntuu ettei mikään riitä, jos olen syystä tai toisesta joutunut skippaamaan lounaan. Syö siis lounas + pieni välipala illalla, vaikkei olisi "pakkokaan". Ihan oikeasti, kokeile edes. Ymmärrän toki että BED on sairaus joka ei tuosta noin vaan parane, mutta sitä hoidetaan säännöllisellä ateriarytmillä (ja terapialla) ja siihen on syynsä miksi.
[/quote]
Kaiken olen kokeillut. Mitä enemmän syön päivällä, sitä varmemmin on illalla kovempi nälkä. Lounas aikaan ei ole oikeastaan näkä jos on juonut tarpeeksi, mutta sitten jos syön kumminkin lounaan niin näkä herää ja syön liikaa jo lounaalla.
AP
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 09:16"]
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 09:10"][quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 09:05"] Kuka tahansa jos on päivän syömättä ja juo vaan laimennettua mehua niin saa ahmimiskohtauksen. [/quote]
AP [/quote] Oletko hakenut/saanut terapiaa? Sen tarvitsisit tuon ruokavaliosi tueksi, ei alkoholi ole mikään pitkäaikainen ratkaisu, siirrät vain addiktion toiseen.
[/quote]
Olen käynyt terapiassa viikottain nyt n. vuoden ajan. Ei ole ollut siitä mitään apua syömisenhallintaan. Minulla onkin tavoitteena löytää syömisen tilalle vaikka joku muu riippuvuus. Tämä syöminen on mennyt ihan liian pitkälle, raskausarpia jo pohkeissakin. Mielummin olisin alkoholi ongelmainen kun läski syöppö. Yhtä paljon rajoittaa molemmat riippuvuudet elämää, rahaa menee molempiin suunnilleen saman verran. Krapulaa mulle ei tule, mutta ahmimisen jälkeen on kamala olo myös seuraavana aamuna. Eli se on haitallisempaa mulle kun alkoholi.
AP
AP
Mieti nyt ihan ensiksi miksi ahmit. Nykyään joka toisella on joku ruokaan liittyvä häiriö. Miksi?
Esiintyikö ahmimishäiriötä jo keskiajalla, mitä luulette? Mitä meiltä tässä ajassa puuttuu, mikä täytyy korvata suhteella ruokaan?
Apuva, mä en ahmi, mutta muutoin samaa ongelmaa, lihon äärettömän helposti, joten syön aamupalan, töissä lounaan ja välipalan, sitten ilta menee kotona tissutellessa... Viikonloppuisin syön vain kerran lämpöisen aterian. Näin saan pidettyä itseni 68 kiloisena...
Yritä saada aamupalastasi mahdollisimman proteiinipitoinen. Lounaalla on myös syötävä jotain.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 09:26"]
Mieti nyt ihan ensiksi miksi ahmit. Nykyään joka toisella on joku ruokaan liittyvä häiriö. Miksi?
Esiintyikö ahmimishäiriötä jo keskiajalla, mitä luulette? Mitä meiltä tässä ajassa puuttuu, mikä täytyy korvata suhteella ruokaan?
[/quote]
Olen miettinyt syitä yksin ja terapiassa. en keksi mitään syytä. Elämässä menee tällähetkellä tosi hyvin ja moni asia on muuttunut paremmaksi. Ennen oli parisuhde ongelmia ja nyt suhteessa on kaikki hyvin, seksi on hyvää ja sitä riittää. Rahahuolia ei ole. Olenko sitten liian turvassa että voin rauhassa lihoa? Sillon oli kyllä helppo olla ahmimatta kun meni miehen kanssa huonosti ja itsetunto oli maassa. Mies tukee mua tässä syömis asiassa ja sanoo ettei häntä haittaa että oon lihonu ja kannustaa että kyllä sinä vielä saat laihdutettua. Ennen se ilkeili mulle painon noususta, sillon oli helpompi laihduttaa, mut kaikki muu olikin sitten elämässä huonosti. Niin ja viiltelin myös kun paino ahdisti ja laihdutus ei ollu tarpeeksi nopeaa. Nyt en lheskään niin paljoa stressaa painosta, eikä mulla ole kiire laihtua.
AP
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 10:23"]
Ei sinun syöminen tai syömättömyys ole syy miksi avaat pullon. Olet alkoholisti. Siinä on kamalasti kaloreita, ei ihme että olet lihonut. Harrastatko liikuntaa?
Onko sinulla lapsia? Ehkä 6- vuotias eroahdistunut reppana? Katselee kun äiti "ravitsee" itseään?
SYÖ älä juo! Se mitä suustasi alas laitat on valinta.
[/quote]
Pahimpina lihomis kuukausina en juonut ollenkaan. Joten tuskinpa viina minua on lihottanut vaan ne päivät joilloin olen vetänyt ruokaa yli 5000kcal edestä. Kyllä voin olla syömättä, mutta ruoka pyörii välillä koko ajan mielessä ja mihinkään ei voi oikein keskittyä enkä saa oikein nukutuksi kun haaveilen ruuasta. Alkoholi saa ajatukset muualle, estää ahmimisen ja nukuttaa.
Lapsia ei ole, eikä tule.
AP