Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä yhtään bioanalyytikkoa?

Vierailija
10.11.2014 |

Olisi kiintoisaa tietää minkälaista teidän työnkuvanne on :)
Ja onko koulutus itsessään vaikeaa?
Onko työllistyminen hyvä?
Kiitän vastauksista, hakua odotellessa ;)

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
2/24 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bionanalyytikkoja toimii erilaisissa laboratorioissa. Osa kiertää ottamassa näytteitä, fysiologian labrassa tehdään esim keuhkotilavuusmittauksia, ekg:ta, erilaisia rasitustestejä... Labrassa voi olla vaikka täysin kemian puolella tai patologian labrassa. Jotkut työskentelee tutkimusprojekteissa, who:lla jne. Monipuolista työtä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisin että bioanalyytikoilla ja röntgenhoitajilla ja suunnilleen sama palkka ainakin kunnallisella puolella. Oisko peruspalkka noin 2500€/kk. Siihen sitten lisät, jos tekee vuorotyötä.

Vierailija
4/24 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen töissä paikassa, jossa ei oteta ollenkaan näytteitä, vaan jonne mm. sairaalat lähettävät näytteitä tutkittavaksi. Tällaisia paikkoja on ainakin tiettyjen erikoisalojen sisällä mm. mikrobiologialla. Lisäksi voi erikoistua myös neurofysiologiaan, kl. fysiologiaan, isotooppilääketieteeseen tai patologiaan, mikäli ei halua olla töissä näytteenotossa. Pidän työstäni ja ainakin omassa työpaikassani vastuu on kovempi kuin aikanaan sairaalan labrassa, mutta toisaalta sairaalassa oli koko ajan todella kiire ja nykyisessä työssä töitä on sopivasti. Vuosiansioni on n. 40 000 euroa, teen kolmivuorotyötä eli tuohon sisältyy myös vuorolisät, kyllä noihin ansioihin helpommallakin varmasti pääsisi. Pelkän päivävuoron duuneja on vähemmän, mutta noilla aiemmin luettelemillani erikoisaloilla löytyy päivähommia ainakin joissain paikoissa.

Sairaalamaailmassa bioanalyytikot/labra on vähän oma lajinsa. Kaikki muistaa sairaaanhoitajat ja lääkärit, mutta bioanalyytikkoa ei kukaan, ei hyvässä eikä pahassa ;). Vastakkain asettelua ei juuri ole, koska työskennellään niin erillään muista. Ehkä lähimmät sielunsiskot löytyvät röntgenhoitajista, mutta meidän tiet ei sairaalassa juuri koskaan kohtaa. Hoitsua minusta ei saisi tekemälläkään ja aina kun potilas pyysi jotakin, vakiovastaukseni oli "paina kutsukelloa". Ei siis tarvitse ketään kääntää, viedä vessaan, juottaa tai lääkitä. Vastuukysymysten vuoksi ei missään nimessä edes kannata.

Vierailija
5/24 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.bioanalyytikkoliitto.fi/bioanalyytikon_ammatti/

Oiskos tuossa asiantuntevampaa infoa kuin palstalla.

Vierailija
6/24 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin koulutusta hetken aikaa ja mun mielestä se oli vaikeaa! Kemia oli vaikeaa ja biokemia, kun en ollut käynyt kemiasta kun sen yhden pakollisen lukiossa. Sittemmin siirryin yliopistoon enemmän omia kykyjäni vastaavalle alalle :D

Vierailija
7/24 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos teille asiallisista vastauksista! Onko bioanalyytikoilla monipuolista työskentely? Tarviiko käyttää älyttömästi päätä? X) minulle ensisijainen tavoite olisi monipuolinen työ, sillä kyllästyn niin helposti.. Joten siksi en tiedä kumpi RH vai BA
Ap

Vierailija
8/24 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 21:52"]

Kiitos teille asiallisista vastauksista! Onko bioanalyytikoilla monipuolista työskentely? Tarviiko käyttää älyttömästi päätä? X) minulle ensisijainen tavoite olisi monipuolinen työ, sillä kyllästyn niin helposti.. Joten siksi en tiedä kumpi RH vai BA Ap

[/quote]

Bioanalyytikon työ on mielestäni monipuolisempaa, koska erikoisaloja on niin paljon. Tosin käsitykseni röntgenhoitajan työstä on puutteellinen, joten ei voi objektiivisesti vertailla aloja. Päätä joutuu käyttämään, mutta rehellisyyden nimissä ei tässä mikään matemaattinen lahjakkuus tarvitse olla vaan ihan normijärjellä pärjää. Työssä oppii parhaiten ja koko ajan tulee uutta opittavaa, uusia laitteita ja menetelmiä.

Vierailija
9/24 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan tiedä?

Vierailija
10/24 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 23:14"]

Tässä taas yksi huuhaatutkinto..

[/quote]

Bioanalyytikot ovat labrahoitsuja, ottavat labrassa verinäytteitä. Huuhaata? Kannattaisko olla kommentoimatta jos ei edes tiedä mistä puhutaan.

Vierailija
11/24 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen bioanalyytikko koulutukseltani, myöhemmin tosin vaihtanut IT-alalle. Koulutus oli minusta ihan naurettavan helppo, mikä oli osasyy miksi sitten myöhemmin päädyin opiskelemaan yliopistoon ihan muuta alaa... Itse työ oli itselläni pääasiassa näytteenottoa keskussairaalan laboratoriossa. Kyllä se omalla tavallaan raskasta työtä on, liukuhihnalta vuoronumerolla asiakkaita ja hyvin samanlaisia rutiininäytteitä päivästä toiseen, vuodesta toiseen. Vanhuksia jotka  haluaisivat jutlela mutta et oikein voi koska odotushuone on täynnä huutavia lapsia ja muita vuoroaan odottavia; lapsia jotka itkee ja stressantuneita vanhempia jne.

Vierailija
12/24 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bioanalyyikon työnkuva voi olla monimuotoinen. On työpaikkoja, joissa otetaan pelkkiä näytteitä. Sitten on paikkoja, joissa otetaan näytteitä esim. aamukierroilla tai sitten työpisteet kiertää niin, että vaikka yksi päivä viikossa on näytteenottoa ja loput näytteiden analysointia. Sitten on työpaikkoja, joissa vain analysoidaan näytteitä tai tehdään muuta tutkimusta. Aika hyvin jokainen saa tehdä sellaista työtä mistä tykkää, ainakin jossain vaiheessa.

Vierailija
13/24 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko olemassa jotain koulutusta, jolla voisi tehdä vain tuota analysointia, mutta ei tarvitsisi esim. pistää ihmisiä?

Vierailija
14/24 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 16:11"]Olen bioanalyytikko koulutukseltani, myöhemmin tosin vaihtanut IT-alalle. Koulutus oli minusta ihan naurettavan helppo, mikä oli osasyy miksi sitten myöhemmin päädyin opiskelemaan yliopistoon ihan muuta alaa... Itse työ oli itselläni pääasiassa näytteenottoa keskussairaalan laboratoriossa. Kyllä se omalla tavallaan raskasta työtä on, liukuhihnalta vuoronumerolla asiakkaita ja hyvin samanlaisia rutiininäytteitä päivästä toiseen, vuodesta toiseen. Vanhuksia jotka  haluaisivat jutlela mutta et oikein voi koska odotushuone on täynnä huutavia lapsia ja muita vuoroaan odottavia; lapsia jotka itkee ja stressantuneita vanhempia jne.
[/quote] onko tämä ainoa työ mitä voi bioanalyytikkona tehdä? :( siis pelkkä liukuhihna työ, esim harjoittelut koulussa, ovatko kaikki samanlaisia?

Vierailija
15/24 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 16:06"][quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 23:14"]

Tässä taas yksi huuhaatutkinto..

[/quote]

Bioanalyytikot ovat labrahoitsuja, ottavat labrassa verinäytteitä. Huuhaata? Kannattaisko olla kommentoimatta jos ei edes tiedä mistä puhutaan.
[/quote]vaikutat fiksulta, tiedätkö bio-a enemmän? :)

Vierailija
16/24 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laboratorioanalyytikko (?) On muistaakseni amk-tasoinen koulutus analysointiin teollisuuden yms puolelle.
Bioanalyytikko-opiskelijan on käytävä läpi harjoittelut (mm. Hematologia, patologia, mikrobiologia, fysiologia) sen hetkisen koulutussuunnitelman mukaan. Koulutus ja harjoittelut ovat aika helppoja.

Vierailija
17/24 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 16:47"]

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 16:06"][quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 23:14"] Tässä taas yksi huuhaatutkinto.. [/quote] Bioanalyytikot ovat labrahoitsuja, ottavat labrassa verinäytteitä. Huuhaata? Kannattaisko olla kommentoimatta jos ei edes tiedä mistä puhutaan. [/quote]vaikutat fiksulta, tiedätkö bio-a enemmän? :)

[/quote]

Bioanalyytikoille kuuluu itse näytteenoton lisäksi myös suurin osa siitä mitä näytteelle laboratoriossa tapahtuu, kemian labran työt, mikrobiologian labran työt ja parasitologia. Vaaditaan todella laajaa osaamista ja vastuu on kova. Jos olet kovista luonnontieteistä ja hoitoalasta kiinnostunut, hae.

Itseasiassa monessa paikassa sen itse verinäytteiden ja muiden näytteiden oton hoitavat nykyään siihen koulutetut lähihoitajat, bioanalyytikot ovat labrarottina :)

Vierailija
18/24 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 16:52"][quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 16:47"]

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 16:06"][quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 23:14"] Tässä taas yksi huuhaatutkinto.. [/quote] Bioanalyytikot ovat labrahoitsuja, ottavat labrassa verinäytteitä. Huuhaata? Kannattaisko olla kommentoimatta jos ei edes tiedä mistä puhutaan. [/quote]vaikutat fiksulta, tiedätkö bio-a enemmän? :)

[/quote]

Bioanalyytikoille kuuluu itse näytteenoton lisäksi myös suurin osa siitä mitä näytteelle laboratoriossa tapahtuu, kemian labran työt, mikrobiologian labran työt ja parasitologia. Vaaditaan todella laajaa osaamista ja vastuu on kova. Jos olet kovista luonnontieteistä ja hoitoalasta kiinnostunut, hae.

Itseasiassa monessa paikassa sen itse verinäytteiden ja muiden näytteiden oton hoitavat nykyään siihen koulutetut lähihoitajat, bioanalyytikot ovat labrarottina :)
[/quote]kiitos vastauksesta, tämä valaisi enemmän :) nyt olen enää kahden vaiheella kumpi ensimmäiseksi vaihtoehdoksi, bioanalyytikko vai röntgenhoitaja.. Millainen palkkaus näillä bioanalyytikoilla on?
Ap

Vierailija
19/24 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä verianalyysit ovat ihan humpuukia. Pitäisi katsella myös verta mikroskoopilla, aukaista immuunipuolustuksen soluja, ja katsoa löytyykö niistä parasiitteja. Koirathan voivat laskea alleen, jos syövät paljon valkosipulia, koska niillä on niin paljon veriparasiitteja. Lääketiede: KAIKKI KUNNOSSA (ammatillinen osaaminen onkin häpeällisen matalalla tasolla).

Vierailija
20/24 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kuusi