Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaanhoitajien valitus!

Vierailija
10.11.2014 |

Mielestäni sairaanhoitsjien narina vuorotyöstä ja sen vaikutuksesta perhe- ja sosiaaliseen elämään on aivan turhaa! 

Jotenkin tämä kun näyttää unohtavan sen, että Heidän viettäessään arkivapaita me muut olemme töissä! Eihän hoitsut todellakaan tee ensin päivätyötä ja sitten sitä ilta- ja/tai yövuoroa siihen lisäksi!  Arkivapaittensa ansiosta he pystyvät järjestämään kampaajat, vanhempainvartit, pankkikokoukset jne arkipäivisin, inhimilliseen aikaan. Me toimistotyöaikalaiset joudumme järkkäilemään töitämme ja tekemään tunteja sisään, kun pankin lainaneuvotteluja ei voi hoitaa kl 17 tai viimeinen aika vanhempainvartille on 15.30.

uskon että sairaanhoitajan työ on rankkaa, mutta monessa muussakin työssä on myös haittapuolensa. Jotenkin nää Hoitsut jättää Aina mainitsematta, kuinka Mukavia arkivapaat voivat olla ja että omaan työvuorolistaankin on mahdollisuus etsittää toiveita omien mieltymysten mukaan! Tätä mahdollisuutta ei kovinkaan monessa muussa työnssä ole!

Kommentit (63)

Vierailija
1/63 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni yövuoro kestää klo. 19-07. Kotona kun olen joskus kahdeksan maissa, niin nukun kyllä vähintään viiteen. Eipä siinä kovin monta tuntia jää vapaa-aikaa.

Vierailija
2/63 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/63 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 19:33"]Kuunnellut vain liikaa narisevia sairaanhoitajia viime aikoina ;) joita "tulee ymmärtää, koska vuorotyötä takia elämää on niin hankala suunnitella".

jos työvuorolista saadaan 6 viikoksi eteenpäin, niin mikä ihme siinä elämän suunnittelussa on hankalaa???

ap
[/quote]
Älä ap vaivaa päätäsi sillä. Aika monessa vastauksessa on kerrottu ja perusteltukin ihan hyvin vuorotyön haasteista. Sinä tunnut olevan ainoa tässä ketjussa, jota asia enemmälti häiritsee. Muut ovat sopeutuneet tilanteeseen, joten annetaan olla.

Vierailija
4/63 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tulee 3 viikon lista etukäteen ympäri vuoden.Jonkun päivän saa esittää toiveena toki ja vuoroja saa kohtuudella vaihtaa.Mutta miehellä vuorotyö teollisuudessa ja paljon fiksummat työajat.Mulla sillisalaattia ja tosi paljon yksittäisiä vapaapäiviä eikä juuri koskaan esim.3 vapaata putkeen.
Harrastukset tosiaan ajasta riippumattomia,mutta paljosta jää paitsi kun paljon viikonloppuja ja iltoja.Ja silti palkka tosi pieni :/ Toki ne arkivapaat kelpaa,mutta monesti viikonloppuna on ne kaikki mukavat tapahtumat ja juhlat,kun itse olen töissä.Työ toki kelpaa enkä valita hirveesti, mutta kyllä se elämän suunnittelu on hankalaa varsinkin jos satut vielä olemaan sijainen määräaikaisella sopimuksella.

Vierailija
5/63 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 19:35"]

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 19:33"]

Kuunnellut vain liikaa narisevia sairaanhoitajia viime aikoina ;) joita "tulee ymmärtää, koska vuorotyötä takia elämää on niin hankala suunnitella".

jos työvuorolista saadaan 6 viikoksi eteenpäin, niin mikä ihme siinä elämän suunnittelussa on hankalaa???

Hienoa, jos saa ihan kuuden viikon listan. Normaalisti olen kuullut, että saadaan kolmenviikon. Se on oikeesti hankalaa varailla kampaajia, hierojaa yms. kun ei ole vielä seuraavaa listaa yms. yms.

ap

[/quote]

[/quote]

Meillä myös kolmen viikon lista. Ja vaikka laki sanoisi mitä, se tulee ylihoitajalta vasta monesti perjantaina, kun maanantaina vaihtuu lista. Eli et vielä perjantaiaamuna tiedä, millaiset kolme seuraavaa viikkoa on.

Lisäksi koskaan ei tiedä, koska joutuu tekemään kaksi vuoroa peräkkäin, jos työkaveri sairastuu. Lisäksi muutoksia tulee sijaispulan takia jatkuvasti

Vierailija
6/63 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
7/63 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 19:23"]

Nukkuuko hoitsut koko päivän yövuorojen välissä???  Eihän päivätyön tekijä käy nukkumaan 17.30 ja vedä putkeen iltaa ja yötä... Aamu 7 asti. Kai sinne paussia jää välillekin tai sitten tiedossa pitempi vapaa?

[/quote]

Olen kotona klo 8. Nukkumaan menen klo 9. Herään klo 17.00. Juon aamukahvin silloin ja syön aamupalan ja lähden klo 20.00 ajamaan takaisin töihin. Eli nukun ihan normaalit 8 tuntia yövuoron jälkeen. Luuletko, että useamman yön jaksaa valvoa parin, kolmen tunnin unilla?

Sehän olisi sama, kuin tulisit töistä klo 16. Panisit nukkumaan klo 17.00 ja heräisit klo 20.00 ja valvoisit aamuun asti viettäen vapaa-aikaa ja menisit töihin klo 8

Kuinka kauan jaksaisit tuota

Vierailija
8/63 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 20:44"]

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 19:33"]Kuunnellut vain liikaa narisevia sairaanhoitajia viime aikoina ;) joita "tulee ymmärtää, koska vuorotyötä takia elämää on niin hankala suunnitella". jos työvuorolista saadaan 6 viikoksi eteenpäin, niin mikä ihme siinä elämän suunnittelussa on hankalaa???   ap [/quote] Älä ap vaivaa päätäsi sillä. Aika monessa vastauksessa on kerrottu ja perusteltukin ihan hyvin vuorotyön haasteista. Sinä tunnut olevan ainoa tässä ketjussa, jota asia enemmälti häiritsee. Muut ovat sopeutuneet tilanteeseen, joten annetaan olla.

[/quote]

Minua ei lainkaan häiritse vuorotyöläisten työajat vaan se, että niistä naristaan! Ja se narina osoittaa, että nuo narisevat hoitajat siis EIVÄT ole sopeutuneet tilanteeseen, joka on ollut jo opiskeluaikana tiedossa. Vuorotyön haasteet eivät minua häiritse, vaan se kitinä niistä haasteista! ( ja sitä tutut hoitajat jaksavat viljellä)

Jos ei vuorotyö käy tai tuntuu liian hankalalta perhekuvioiden takia, eihän sitä ole pakko tehdä. Hoitsuille löytyy kyllä päivätyötäkin, jos hyvin hommansa hoitaa.

ap

Vierailija
9/63 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 21:05"]

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 19:23"]

Nukkuuko hoitsut koko päivän yövuorojen välissä???  Eihän päivätyön tekijä käy nukkumaan 17.30 ja vedä putkeen iltaa ja yötä... Aamu 7 asti. Kai sinne paussia jää välillekin tai sitten tiedossa pitempi vapaa?

[/quote]

Olen kotona klo 8. Nukkumaan menen klo 9. Herään klo 17.00. Juon aamukahvin silloin ja syön aamupalan ja lähden klo 20.00 ajamaan takaisin töihin. Eli nukun ihan normaalit 8 tuntia yövuoron jälkeen. Luuletko, että useamman yön jaksaa valvoa parin, kolmen tunnin unilla?

Sehän olisi sama, kuin tulisit töistä klo 16. Panisit nukkumaan klo 17.00 ja heräisit klo 20.00 ja valvoisit aamuun asti viettäen vapaa-aikaa ja menisit töihin klo 8

Kuinka kauan jaksaisit tuota

[/quote]

Ohis

Mitä samaa siinä on, jos toinen nukkuu 8 tuntia ja toinen 3? Eikös se ois sama, että jos käy nukkumaan klo 17 ja nukkuu 8 tuntia, siis heräten yöllä klo 1 aamukahvin keittöön. Sitten voi käydä lenkillä ja lähteä aamuneljäksi aamuvuoroon? Siis tämä olisi vastaava.

Vierailija
10/63 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 21:41"]

Mielestäni sairaanhoitsjien narina vuorotyöstä ja sen vaikutuksesta perhe- ja sosiaaliseen elämään on aivan turhaa! 

http://www.ttl.fi/fi/tyohyvinvointi/tyoaika/tyoajat_terveys_hyvinvointi/sivut/default.aspx

Jotenkin tämä kun näyttää unohtavan sen, että Heidän viettäessään arkivapaita me muut olemme töissä! Eihän hoitsut todellakaan tee ensin päivätyötä ja sitten sitä ilta- ja/tai yövuoroa siihen lisäksi!  Arkivapaittensa ansiosta he pystyvät järjestämään kampaajat, vanhempainvartit, pankkikokoukset jne arkipäivisin, inhimilliseen aikaan. Me toimistotyöaikalaiset joudumme järkkäilemään töitämme ja tekemään tunteja sisään, kun pankin lainaneuvotteluja ei voi hoitaa kl 17 tai viimeinen aika vanhempainvartille on 15.30.

uskon että sairaanhoitajan työ on rankkaa, mutta monessa muussakin työssä on myös haittapuolensa. Jotenkin nää Hoitsut jättää Aina mainitsematta, kuinka Mukavia arkivapaat voivat olla ja että omaan työvuorolistaankin on mahdollisuus etsittää toiveita omien mieltymysten mukaan! Tätä mahdollisuutta ei kovinkaan monessa muussa työnssä ole!

[/quote]

Vierailija
11/63 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 22:10"]

Ehkä harrastuksia voi valita sen mukaan, mikä elämäntilanteeseen sopii! Esim kuntosalilla voi käydä työvuoroista riippumatta, lenkkeily myöskin ajasta riippumaton. Samoin uimahallit jne. Liikuntakeskuksilla jummpatuntejakin on nykyisin pitkin päivää... 

Monen muidenkin alojen työntekijät joutuu sovittelemaan tapaamisiaan iltakokousten, viikottaisten työmatkojen (vaihtuvat päivät), lasten harrastusten ja koulutapahtumien vuoksi. Sitä kutsutaan elämäksi.

[/quote]

Missä työssä palkan saaminen edellyttää lasten pakollisissa harrastuksissa juoksu? Mun on pakko kyllä olla iltavuorossa työpaikalla, jotta liksa kilahtaa, mutten tiennyt, että jollakin virka-aikahepulla tyttären iltaharrastuksiin kuskailu on pakollinen.... Vai menikö puurot ja vellit sekaisin :)

Kaikkien harrastukset eivät ole urheilullisia. Oon vuorotyön vuoksi jättänyt kuoron ja kielten opiskelut. Ei ole päiväryhmiä nähty näillä main. 

Oon kuullut näitä kommentteja ennenkin, että yötyöntekijä vaan nukkuu duunissa ja tekee päivät mitä huvittaa. On niitä ihan oikeitakin yötyöpaikkoja ja se vaikuttaa koko elämään. Ääneen sitä ei varmaan saa sit sanoa.

Vierailija
12/63 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun opiskelin sairaanhoitajaksi ja valmistuin ammattiin ei minulla ollut perhettä ja vuorotyö sopi hyvin. Perheen ja vuorotyön yhteensovittaminen olikin paljon hankalampaa. Kun ikää tuli lisää, oli työvuoroista toipuminen aina vaan vaativampaa ja esim yövuoron jälkeen olin monta päivää väsynyt. Nelikymppisenä vaihdoin alaa, ei haittaa herätä joka aamu klo 6, nautin vapaista viikonlopuista enkä kyllä arkivapaita kaipaa ollenkaan. Sinänsä harmi oli luopua sairaanhoitajan työstä, ilman vuorotyötä olisin siinä jatkanut.

Vierailija
13/63 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 21:42"]

Ehkä harrastuksia voi valita sen mukaan, mikä elämäntilanteeseen sopii! Esim kuntosalilla voi käydä työvuoroista riippumatta, lenkkeily myöskin ajasta riippumaton. Samoin uimahallit jne. Liikuntakeskuksilla jummpatuntejakin on nykyisin pitkin päivää... 

Monen muidenkin alojen työntekijät joutuu sovittelemaan tapaamisiaan iltakokousten, viikottaisten työmatkojen (vaihtuvat päivät), lasten harrastusten ja koulutapahtumien vuoksi. Sitä kutsutaan elämäksi.

[/quote]

Missä työssä palkan saaminen edellyttää lasten pakollisissa harrastuksissa juoksu? Mun on pakko kyllä olla iltavuorossa työpaikalla, jotta liksa kilahtaa, mutten tiennyt, että jollakin virka-aikahepulla tyttären iltaharrastuksiin kuskailu on pakollinen.... Vai menikö puurot ja vellit sekaisin :)

Kaikkien harrastukset eivät ole urheilullisia. Oon vuorotyön vuoksi jättänyt kuoron ja kielten opiskelut. Ei ole päiväryhmiä nähty näillä main. 

Oon kuullut näitä kommentteja ennenkin, että yötyöntekijä vaan nukkuu duunissa ja tekee päivät mitä huvittaa. On niitä ihan oikeitakin yötyöpaikkoja ja se vaikuttaa koko elämään. Ääneen sitä ei varmaan saa sit sanoa.

[/quote]

döööö, joo sulla meni puurot ja vellit sekaisin. Kaikkia elämän palapelin paloja; työtä siihen kuuluvine faktoreineen, harrastuksia, lasten harrastuksia, löhöaikaa, sosiaalisia menoja jne joutuu KAIKKI työtätekevät järjestelemään. Siis muutakin kuin sairaanhoitajat. Ei niitä lasten harrastuksiin kuuluvia juttuja (pääsääntöisesti) tehdä työaikana. 

Vierailija
14/63 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
15/63 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

V

Vierailija
16/63 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 21:49"][quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 21:42"]

[/quote]

[/quote]

döööö, joo sulla meni puurot ja vellit sekaisin. Kaikkia elämän palapelin paloja; työtä siihen kuuluvine faktoreineen, harrastuksia, lasten harrastuksia, löhöaikaa, sosiaalisia menoja jne joutuu KAIKKI työtätekevät järjestelemään. Siis muutakin kuin sairaanhoitajat. Ei niitä lasten harrastuksiin kuuluvia juttuja (pääsääntöisesti) tehdä työaikana. 
[/quote]
Aika moni tekee kyllä ihan säännöllistä päivätyötä ilman illalla tehtäviä lisähommia ja yllättäviä työmatkoja. Itse olen ollut valmistumiseni jälkeen kolmessa eri työpaikassa, kaikissa liukuva työaika. Vain aivam poikkeustapauksissa on pitänyt jäädä ylitöihin.

Vierailija
17/63 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me saadaan 3 viikoksi eteenpäin. 7 päivää ennen listan loppumista tulee uudet vuorot. Pomo sanoi tänään, ettei mulla ole ennen joulua yhtään kokonaista viikonloppu vapaata. Seuraava joskus tammikuussa. Kuka vaihtaa työpaikkaa, Anyone?

Vierailija
18/63 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Harvemmin on osunut kohdalle pikkukaupan myyjä, jonka työvuorot vaihtelevat välillä 06-23 tai abc:n henkilökuntaa, jotka tekee töitä samanlailla ympäri vuorokauden... Kukaan ei kuitenkaan ole valittanut.

Vierailija
19/63 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun mielestäni sairaanhoitajat ja muut vuorotyötä tekevät valittavat  vähän vuorotyöstään. Ap:n kaltainen jänkkä nyt vaan ei ymmärrä että nuorena on oikeastaan jännää valvoa öitä ja palautuminen on helppoa kun ei ole lapsia ja voi ja pystyy nukkumaan vaikka miten pitkään ja vaikka missä ja millaisessa asennossa. Työkaverikin kertoo kuinka kesäisin meni toisen yökkökaverin kanssa rannalle ottamaan aurinkoa ja nukkumaan. Vanhemmiten kello siirto päässä on paljon vaikeampaa ja perhekin vaatii aikaa. Kukaan ei puhu hoitajien ja muiden vuorotyöläisten jetlagista vaikka se on koko aikaista.

Vierailija
20/63 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diipadaapa. Kokeilkaa epäsäännöllistä vuorotyötä malliin 5-vuoro tai 24/7 jaksolla aina kolme viikkoa kerralla ja vuorojen varmistuessa vasta ed. viikolla pysyvästi eli muutoksien keskellä koko ajan.
Työvuoron kesto 8-14h, saikkulaisten ollessa tuplia eli se parikyt tuntia esm. Täällä inistään vittu kun toimistotyö weep weep..Huhheijakkaa. On monta työtä tekevää ammattikuntaa jotka eivät auo päätään vuoroistaan, sovittavat perheen, nukkumiset, harrastukset ja ihmisten näkemiset mahdottomaan.
Kyllä ilta- ja yötyöt saa ihmisen kulkemaan usvassa, ei ole päivätyö semmoista puolta nähnytkään.

Suurinta ulinaa pitävät juuri ne joilla oikeasti rankka psyykkinen ja fyysinen puoli kokematta mutta vinkuminen on kaiketi kivaa. Voi kamala teitä joilla työmatkojakin, on kyllä ihan hirveetä palaveerata illallisilla ja dokata reissuilla, edustaa kylpylämatkat tai lähteä mökkeilemään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme neljä