Muita jotka sairastaa epävakaata persoonallisuushäiriötä?
Itsellä muuten menee sairauden kanssa hyvin, mutta tunteet lyö ylikierroksilla aina juhlapäivinä taikka tapahtumissa mitkä vaikuttaa jollainlailla itseeni tai tuttuuni.
Isänpäivänä kokoajan tippalinssissä ja itsenäisyyspäivänä kauhea ryssäviha. (ääriesimerkit)
Kommentit (25)
Just yks päivä googlettelin hoitomuotoja tähän, ja tää (englanninkielinen) artikkeli oli minusta kauniisti kirjoitettu, tuli sitä lukiessa sellanen olo, ettei tää nyt välttämättä ole koko loppuiän vitsaus ja että tiettyjä ajatusmalleja mukauttamalla pystyisin toimimaan paljon paremmin, etenkin muiden ihmisten kanssa.
http://www.my-borderline-personality-disorder.com/2013/03/recovery-bpd-mbt.html
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 19:01"]
Voisiko epävakaiden "vanhojen muistelu" johtua siitä, että moni traumatisoivassa ympäristössä elänyt sairastuu epävakaaseen persoonallisuushäiriöön? Tutkittu juttu. Vakava traumatisoituminen saattaa todella muuttaa persoonaa, jopa pysyvästikin.
[/quote]
Pohdiskelin vain että kuuluuko epävakaaseen persoonallisuuteen syvä ja pitkäaikainen katkeroituminen? Kovat hylätyksi tulemisen tunteet, eli jos aikuinen ihminen vaikka joutuu jätetyksi parisuhteessa niin ei pääse asiasta milloinkaan yli?
Ahaa, tuohon tulikin jo vastaus ap:ltä samalla kun kirjoitin viestä. Kiitos, ap! 24
Itselläni on ainakin piirteitä, jotka viittaavat vahvasti kyseiseen häiriöön: vaikeudet tunteiden säätelyssä, mustavalkoinen ajattelu jne. Joskus tunnen kamalaa ahdistusta ja musertavaa syyllisyyttä, toisinaan taas suhtaudun kyynisesti ja kylmästi kaikkeen. Olen hyvin kateellinen, kaunainen ja pikkumainen ihminen. Osa näistä piirteistä on tullut minulle vasta aikuisiällä, joidenkin ikävien kokemusten myötä. Sosiaalisten tilanteiden pelosta ja pakko-oireista olen kärsinyt teinistä pitäen, mutta viime vuosina on tullut uusia oireita kuvaan mukaan. Elämä on aika outoa joskus.
Miten se viha ilmenee?