Mieti tarkkaan, ennen kuin eroat kirkosta!
Vaikka nykyaikana moni on vastaan kirkon perinteisiä arvoja, kannattaa muistaa että kirkko auttaa myös kotimaan vähäosaisia.
Kerron oman esimerkin kirkon avusta:
Olin kymmenen vuotta sitten yrittäjä Suomessa. Yritykselläni meni aluksi hyvin, mutta sitten alkoi alamäki. Kysyntää palveluilleni ei enää ollut ja säästöt hupeni parissa vuodessa nolliin. Työvoimatoimistosta kerrottiin, että ei ole oikeutta työttömyystukeen, koska on yrittäjä. Tämän jälkeen lopetin yrityksen toiminnan ja yritin uudestaan työttömyysturvan piiriin. Nyt tuli puolen vuoden karenssi, koska olin itse vapaa-ehtoisesti lopettanut yritystoiminnan. Myöskään kunnan sosiaalitoimisto ei ottanut kaikkia asumisen menoja huomioon (omistustalo josta ainoastaan korko osan). Meillä oli hetkessä koko elämä konkurssinpartaalla. Sitten tuttavani ehdotti kirkkoa ja heidän apua. Kävin diakonin luona pyörähtämässä ja sain yhden kuukauden laskuihin apua, joka auttoi siihen, että ehdin työpaikan etsiä ja sain jälleen elämän ja rahaliikenteen jatkumaan. Kirkko pelasti meidät konkurssilta ja luottotietojen menetykseltä.
En ole kirkon kanssa monestakaan asiasta samaa mieltä. Eniten ärsyttävät nämä Toivolat jotka valtustoihin hakevat. Mutta kirkko on demokraattinen ja seurakuntaan voi liittyä kuka tahansa. Jos eroat sen takia kirkosta, että et kestä heidän päätöksiä, saat syyttää vain siittä itseäsi. Voit itse pyrkiä seurakuntaan päättämään kirkon kannasta asioihin mitkä pidät itsellesi erittäin tärkeänä, tai äänestää henkilöitä jotka ajattelee kuin sinä.
Todella toivoisin ihmisille jotka ei kirkkoon kuullu, niin kirkossa käyntikieltoa, taikka maksua. Ei myöskään oikeutta osallistua seurakunnan kerhoihin, eikä tulevaisuudessa hautapaikkoja hautuumailta. Ymmärtääköhän ihmiset kuinka monessa asiassa seurakunnat ovat mukana heidän elämässää ja kuinka monta ihmisen elämän tärkeää asiaa seurakunta järjestää?
Miettikää, ennen kuin eroatte. Ei ne asiat pakenemalla parane...
Kommentit (43)
Erosin kirkosta koska en usko raamattuun, kuuluminen olisi loukannut kaikkia uskovia jäseniä.. Rahalla ei ole sen kanssa merkistä. En koskaan loukkaisi toisten uskontoa kuten ap ja hakisi siitä apua omaan talouteen. Uskonnot ovat oikeasti toisille tärkeitä ja on niillä meidän yhteiskunnassakin iso merkitys, ei niitä pidä turhaan loukata.
Ap jatkaa:
Kerron omia ajatuksiani kirkosta uskonnosta.
Moni pitää Lestadiolaisuutta kirkon ydinasiana. Olen erimieltä. Minun mummuni ja pappani kävivät aina sunnuntaina jumalanpalveluissa vaikka eivät lestadiolaisia olleetkaan. Kirkkoon kuuluminen oli yhtäkuin suomalaisuus. Suomalaisuuteen on kuulunut suurimmilta osin aina uskonnollisuus ja ristinusko. Suomalaisten arvomaailmaan sopii hyvin myös seurakunnan arvomaailma ja nämä tukevat toisiaan hyvin. Vanha sanonta Koti, Uskonto ja Isänmaa pitää vieläkin paikkaansa.
Uskallan väittää, että jos ihmiset kävisivät samallalailla kirkossa mitä vuosikymmeniä sitten, niin eläisimme paljon rauhallisemmassa Suomessa. Ei olisi ns.nuorisojengejä kaupungilla terrorisoimassa, vaan nuoret olisivat partioleireillä yms.
Vaikkakin kirkkoon on kuulunut aina usko jumalaan ja sitäkautta ehkä kyseenalaiseen maailmanuskomukseen, kannattaa miettiä kirkon hyviäpuolia ei niin uskonnolliselta kantilta. Mitä kaikkea seurakunta järjestää seurakuntalaisille ja myös muille koko elämän aikana. Päiväkerhot, partiot, joulukonsertit, häät yms... Sitten rahalliset avustukset niin kotimaan köyhille kuin ulkomaan kriisimaihin. Joku mainitsi prosentti osuuden mikä oikeasti menee köyhille kirkollisverosta, niin kannattaa muistaa että mitä muuta kirkko järjestää myös tällä rahalla. Mikä prosenttiosuus menee sitten todellisuudessa oikeasti perille, jos muutakautta lahjoittaa?
Tottahan kirkko rahaa käyttää myös uskonnolliseen työhön, kuuluuhan kirkkoon myös heitä, jotka pitää sitä kirkon tärkeimpänä tehtävänä. Mutta myös heidän kirkollisverosta menee rahaa mm. pienituloisille kotimaahan taikka kriisimaihin ulkomaille.
Suomen ja suomalaisuuden perusta on aina ollut: Koti, Uskonto, Isänmaa. Oletteko valmiit oikeasti luopumaan kirkon tuomasta turvasta, elämästä ja kansallistunteesta, mikä suomalaiset on aina yhdistänyt?
ite erosin kirkosta ajat sitten. kirkkoon kuulumisella ei hyödu mitään ja pitää maksaa kirkollis veroa joka on 1 tai 2 prosenttia en muista kumpi mutta ku tienaa 3500 niin se on 35 tai 70 euroa.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 19:20"]
Ap jatkaa:
Kerron omia ajatuksiani kirkosta uskonnosta.
Moni pitää lestadiolaisuutta kirkon ydinasiana.
[/quote]
Asutko siis ap jossain Pohjanmaalla, jos näin ajattelet?
AP siis haluaa kuulua kirkkoon koska sieltä voi hakea rahaa kun puuhailu yritys kaatuu.. sillä lailla.. kirkon idea on raamattu, jumala, jeesus.. ei raha.
Ateisteilta et koskaan saa apua. Vain pelkkää vittuilua. Tämä on fakta!
Kirkko on juuri siksi kirkko että se on avoin kaikille. Ei ainoastaan maksaville. Diakonia on laupeuden työtä vähäosaisten hyväksi eikä se kysy uskontokuntaa. Itse en kuulu kirkkoon enkä ole sen palveluita käyttänytkään.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 18:14"]
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 17:52"]
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 17:23"]
[/quote]
Moni asia paranee kun jäsenmäärä menee niin alas että kirkko menettää valtionkirkkoasemansa ja lutkukirkosta tulee vain yksi katsomus muiden joukossa. Valtion ei pitäisi suosia mitään uskontoa kuten Suomessa, hävettää olla samaa kastia rättipäävaltioiden joukossa.
[/quote]
Olen pitkään ajatellut samallatavalla. Viimeikoina olen kumminkin alkanut miettimään että ehkä se maltillinen ja maallistunut kirkko on hyvä olla vastavoimana islamin vahvistumiselle.
[/quote]
Parhaiten vastustamme kiihkouskontoja ryhtymällä uskonnottomiksi. Sekulaarissa yhteiskunnassa uskontoja ei tarvi pelätä.
Se että on kristittynä islamin pelon vuoksi on samaa kuin kylmäsota, jossa itä ja länsi kilpavarusteli ydinohjuksia. Pelon tasapainoa ei ole olemassa, se on aina epävakaa kuin ruutitynnyri.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 19:27"]
Kirkko on juuri siksi kirkko että se on avoin kaikille. Ei ainoastaan maksaville. Diakonia on laupeuden työtä vähäosaisten hyväksi eikä se kysy uskontokuntaa. Itse en kuulu kirkkoon enkä ole sen palveluita käyttänytkään.
[/quote]
Paitsi että kirkon järjestämään parisuhde terapiaan ei pääse, jos toinen pariskunnassa ei kuulu kirkkoon.
Kirkossakäyntikielto sopii mulle ihan hyvin. Siis se olis ollut todella loistava tapa välttää kaikki puolituttujen häät ja isomummun serkkupuolen hautajaiset.
Meillä on omaa metsää, mun tuhkat saa ripotella sinne ja käristää makkaraa notskilla päälle.
Mitä enemmän miettii, sitä varmemmin eroaa.
Kirkossa on jäseniä paljon juuri siksi että tavispullerot ei juurikaan ajattele asiaa.
Vaikka nykyaikana moni on vastaan kirkon perinteisiä arvoja, kannattaa muistaa että kirkko auttaa myös kotimaan vähäosaisia.
Olin kymmenen vuotta sitten yrittäjä Suomessa. Yritykselläni meni aluksi hyvin, mutta sitten alkoi alamäki. Kysyntää palveluilleni ei enää ollut ja säästöt hupeni parissa vuodessa nolliin. Työvoimatoimistosta kerrottiin, että ei ole oikeutta työttömyystukeen, koska on yrittäjä. Tämän jälkeen lopetin yrityksen toiminnan ja yritin uudestaan työttömyysturvan piiriin. Nyt tuli puolen vuoden karenssi, koska olin itse vapaa-ehtoisesti lopettanut yritystoiminnan. Myöskään kunnan sosiaalitoimisto ei ottanut kaikkia asumisen menoja huomioon (omistustalo josta ainoastaan korko osan). Meillä oli hetkessä koko elämä konkurssinpartaalla. Sitten tuttavani ehdotti kirkkoa ja heidän apua. Kävin diakonin luona pyörähtämässä ja sain yhden kuukauden laskuihin apua, joka auttoi siihen, että ehdin työpaikan etsiä ja sain jälleen elämän ja rahaliikenteen jatkumaan. Kirkko pelasti meidät konkurssilta ja luottotietojen menetykseltä.
En ole kirkon kanssa monestakaan asiasta samaa mieltä. Eniten ärsyttävät nämä Toivolat jotka valtustoihin hakevat. Mutta kirkko on demokraattinen ja seurakuntaan voi liittyä kuka tahansa. Jos eroat sen takia kirkosta, että et kestä heidän päätöksiä, saat syyttää vain siittä itseäsi. Voit itse pyrkiä seurakuntaan päättämään kirkon kannasta asioihin mitkä pidät itsellesi erittäin tärkeänä, tai äänestää henkilöitä jotka ajattelee kuin sinä.
Todella toivoisin ihmisille jotka ei kirkkoon kuullu, niin kirkossa käyntikieltoa, taikka maksua. Ei myöskään oikeutta osallistua seurakunnan kerhoihin, eikä tulevaisuudessa hautapaikkoja hautuumailta. Ymmärtääköhän ihmiset kuinka monessa asiassa seurakunnat ovat mukana heidän elämässää ja kuinka monta ihmisen elämän tärkeää asiaa seurakunta järjestää?
[/quote]
Jos sinulla on omistusasunto, niin eikös sen myyminen olisi ollut ratkaisu ongelmaasi?
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 19:52"]
[/quote]
Jos sinulla on omistusasunto, niin eikös sen myyminen olisi ollut ratkaisu ongelmaasi?
[/quote]
Missä asunnon saa myytyä tyyliin heti huomenna? Entä jos velkaa jää myynnin jälkeen? Entä jos tämä perhe olisi tullut kalliimmaksi yhteiskunnalle asumalla vuokralla = saamalla kaikki tuet? Miksi myydä, kuin pienellä avulla perhe sai pidettyä asuntonsa ja säästyi ehkä monelta muulta ongelmalta? Lasten ystävyyssuhteet pysyivät katkeamattomian ja koulu samana.
Minä en kuulu kirkkoon. En käy kirkossa. Minua ei haudata seurakunnan omistamalle hautausmaalle. Minun hautajaisissani ei ole pappia. Minua ei ole vihitty kirkossa. Lapsiani ei ole kastettu. Lapseni eivät ole käyneet pyhäkoulussa eivätkä seurakunnan kerhossa. He eivät ole käyneet rippikoulua. Avustan vähäosaisia mm SPR:n, MLL:n, Hope-yhdistyksen ja Unicefin kautta. Enkä edes ole kristitty.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 18:00"]
Kirkon varoista menee häpeällisen pieni osa vähävaraisten auttamiseen, eikä siihen edes tarvita kirkkoa. Kirkko on täysin turha uskonnollinen laitos, jolla ei ole Jumalan kanssa mitään tekemistä. Jumala ei ole kirkkoa perustanut, eikä sitä tarvitse, eikä myöskään uskovat. Usko ei tarvitse kirkkoa, mutta uskonnollisuus kyllä.
J-P
[/quote]
Kyllä kirkollakin voi joku siunaus olla. En näkisi asiaa noin mustavalkoisesti.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 19:25"]
Ateisteilta et koskaan saa apua. Vain pelkkää vittuilua. Tämä on fakta!
[/quote]
Uskovaisilta et koskaan saa ymmärrystä. Vain pelkkää tuomitsevuutta. Tämä on fakta!
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 18:30"]
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 18:09"]
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 18:06"][quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 17:26"] Firma joka kertoo satuja totena ei TODELLAKAAN ansaitse rahojani. Kirkko on historiallinen kummallisuus joka aikanaan tulee häviämään marginaaliseksi ilmiöksi. [/quote] Minua ateistina aina hävettää, kun joku ilmaisee asiat näin. [/quote] Siis sanoilla?
[/quote]
Minusta on esimerkiksi noloa sanoa raamattua satukirjaksi. Sillä on kulttuurihistoriallista arvoa ja se kertoo omasta näkökulmastaan asioista, joita on myös oikeasti osoitettu tapahtuneen. Satukirjaksi kutsuminen antaa kuvan keskinkertaisesta ihmisestä, joka kuvittelee tällaisella nopealla luokittelulla antavansa itsestään tietäväisen kuvan.
[/quote]Hienoa! Olen uskova ja minua järkyttää se lapsellinen ja töykeä tapa jota jokut ateistiksi itseään kutsuvat tällä palstalla käyttävät uskosta ja uskovaisistta puhuessaan. Luulin että olisi enemmänkin järkeviä, sivistyneitä ja korrekteja heidän joukossaan mutta näihin keskusteluihin heitä ei juurikaan eksy.
Kunnioitus puolin ja toisin, kyllä tänne mahtuu monenlaisia.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 19:00"]
Erosin kirkosta koska en usko raamattuun, kuuluminen olisi loukannut kaikkia uskovia jäseniä.. Rahalla ei ole sen kanssa merkistä. En koskaan loukkaisi toisten uskontoa kuten ap ja hakisi siitä apua omaan talouteen. Uskonnot ovat oikeasti toisille tärkeitä ja on niillä meidän yhteiskunnassakin iso merkitys, ei niitä pidä turhaan loukata.
[/quote]Hatunnosto sinullekin!
Miksi kuulua kirkkoon jos ei usko sen oppeihin? Itse olen kirkosta eronnut, koska en näe syytä siihen miksi kuulua siihen ilman uskoa. Ja itselleni on se ja sama mihin minut haudataan, enpä minä sitä itse siinä vaiheessa tiedä. En usko muutenkaan kirkon toiminan olevan sitä mitä ihmisille uskotellaan..jos joku uskoo niin uskokoon,minä en ainakaan.