Kummalla puolella mielestäsi kuuluu kävellä?
Vasemmalla vai oikealla? Vai jopa keskellä tietä? Vai missä vaan huvittaa?
Onko edes "oikeaa tapaa"?
Kommentit (24)
Aina kävellessä vasemmalla puolella tietä, pyöräillessä oikealla. Jos siis ei ole kävelytie kyseessä.
Oikea tapa on kävellä penkan puolella, ja antaa pyöräilijöille ajotien puoli kävelytiestä. Helsingin ja Tampereen useissa lähiöissä on tämä jaottelu ihan merkattu moniin kävelyteihin maalatuin symbolein ja keskiviivan avulla.
Kävelijä saa itse päättää kumpaa tien reunaa kulkee. Ellei ole erikseen opasteita. Pyöräilijä menee oikeaa laitaa pitkin, mikä on ihan perkeleen typerää, mutta näin lain mukaan.
Vasemmalla puolella, koska silloin autot näkee edestäpäin, heijastin oikeanpuoleiseen hihaan.
Ei ole määrättyä oikeaa tapaa. Itse kävelen aina penkan puolella.
Se on ihan sama kummalla puolella kävelet kävelytiellä, olet kuitenkin väärällä puolella. Itse ainakin joudun väistelemään vittunaamavastaantulijoita ihan tienpuolesta riippumatta.
Jos on jalkakäytävä, niin jalkakäytävän oikeaa reunaa. Pyöräilijät menee siellä myös ja ohittaa kävelijät vasermmalta, aivan niinkuin autotiellä autot ajavat ja ohittavat toisensa.
Jos ei ole jalkakäytävää eli kävelijä kulkee autotien reunaa, niin aina vasemmalla puolella tietä. Heijastin on tähän aikaan vuodesta oltava, ellei halua jäädä auton alle, kulki sitten pimeällä tiellä, taajamassa tai kaupungissa. Heijastiton ihminen ei oikeasti näy mihinkään.
MIELESTÄSI? Luuletko ap, että tämä on mielipidekysymys, vai oletko koskaan kuullut liikennesäännöistä?
Tieliikennelaki
2 LUKU LIIKENNESÄÄNNÖT
40 §
Jalankulkijan paikka tiellä
Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Hän ei kuitenkaan saa jalkakäytävällä taluttaa polkupyörää tai mopoa, kuljettaa potkukelkkaa, hiihtää, luistella eikä kantaa kookasta taakkaa, jos siitä voi aiheutua huomattavaa haittaa muille jalankulkijoille.
Missä jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai milloin sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätietä tai ajoradan reunaa.
Pyörätiellä jalankulkijan on yleensä käytettävä sen reunaa. (7.5.1997/414)
Ajoradalla jalankulkijan on ensisijaisesti käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muiden syiden vuoksi turvallisempaa. Polkupyörää tai mopoa taluttava saa kuitenkin käyttää ajoradan oikeaa reunaa.
Reunassa. Jos siis puhutaan kevyen liikenteen väylästä.
Jos ole laissa mainittu, niin mun mielestä on sitten ainakin ns. kirjoittamaton sääntö, että jalankulkija kulkee jalkakäytävän oikeassa reunassa, ja se pitäisi jokaisen tietää ja lapsilleen opettaa. Niin mulle opetettin jo lapsena 30 vuotta sitten.
Huhhuh. Minä olen sen verran arka, että parasta kun kävelen ainoastaan aamuyöllä, silloin ei kulje niin paljoa mielensäpahoittajia. Jos kuitenkin näen ihmisen tulevan vastaan, juoksen hyvissä ajoin mahdollisimman kauas metsään ja annan hänen rauhassa valita kumpaa laitaa hän haluaa kävellä.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 22:04"]
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 21:11"]
Suomessa OIKEANPUOLEINEN LIIKENNE. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että jos nyt kävelet syystä tai toisesta vasemmalla puolella niin se on sinun VELVOLLISUUTESI väistää jos oikeanpuoleinen tulee vastaan. Miksi niin vaikeaa peruskäytössääntöjä osata. Kävellään kolmisin ja koiran kanssa eikä viitsitä väistää. JOskus pidemmän oikeudella tahallisesti pysähdyn kaivamaan laukkua tai jyrään kohti, jos "kadunvaltaajat" tulevat. Itse väistän aina "väärällä" puolella ollessani toista.
[/quote]
Niinhän sitä sanotaan, että fiksumpi väistää..
[/quote]
Pitääpä tyhmentää itseäni. Nyt saan poukkoilla siksakkia, koska osa kanssakulkijoista kokee vasemmanpuolen paremmaksi.
Jalkakäytävällä kävelen aina oikeaa reunaa ja jos joku vastarannan kiiski kävelee vastaan en väistä vaan kävelen päälle.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 17:13"]Aina kävellessä vasemmalla puolella tietä, pyöräillessä oikealla. Jos siis ei ole kävelytie kyseessä.
[/quote]
Miksi alapeukut, eikös maantiellä kävellä näin?
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 17:46"]
Jos ole laissa mainittu, niin mun mielestä on sitten ainakin ns. kirjoittamaton sääntö, että jalankulkija kulkee jalkakäytävän oikeassa reunassa, ja se pitäisi jokaisen tietää ja lapsilleen opettaa. Niin mulle opetettin jo lapsena 30 vuotta sitten.
[/quote]
Lapsilleen voi opettaa myös oikein, eli siten, että jalankulkija saa kulkea kevyenliikenteenväylän kummassa tahansa reunassa. Nämä "oikeassa reunassa on pakko kulkea ja opettakaa se myös lapsillenne" -ihmiset ovat ilmeisesti niitä, jotka punkevat vihainen ilme kasvoillaan vaikka päälle, jos vaikka koiran kanssa kulkee vasemmassa reunassa, täysin liikennesääntöjen mukaisesti. Jos haluat itse kulkea oikeaa reunaa sen kun kuljet, mutta muista, että vastaan samaa reunaa tuleva ihminen ei ole sen enempää väärässä reunassa kuin sinäkään.
Maantiellä kävellään vasenta laitaa.
Kevyenliikenteen väylällä käveltiin aiemmin oikeaa laitaa, mutta 90luvun lakimuutoksen jälkeen kumpaa tahansa laitaa oman valinnan mukaan. Lakimuutosta sorvatessa perusteluina mainittiin erityisesti nämä 50km/h kosketusetäisyydeltä ohi suhahtelevat spandex-sukkulat joille soittokello on kauhistus sekä koiran ulkoiluttajat, koska koiralle paras paikka on yleensä metsän puolella.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 17:16"]
OIKEALLA PUOLELLA!
Tämä ei ole mielipidekysymys.
[/quote]
Ei olekaan mielipidekysymys, mutta sinä olet väärässä. Laki sanoo, että kummassa tahansa reunassa.
Oikeanpuoleinen liikenne kun Suomessa on niin kävelen kevyen väylän oikeaa puolta ellei liikennemerkillä toisin määrätä. Eiköhän olisi helpompi että kaikki kävelevät samalla puolella, ei tarvitse sitten narista niistä kamalista pyöräilijöistä jotka ohittavat millin päästä.
Vaikka kevyenliikenteenväylällä saakin kävellä kummalla puolella tahansa, niin eniten siellä sujuvaa kulkemista hankaloittavat nämä vasemmalla puolella kävelijät.
Jos on esim. pyörällä liikenteessä ja vastaan kävelee molemmin puolin kulkevia, on siinä väistämispaikat vähän vähissä kuin jos kävelijät kävelisivät peräkkäin samalla puolella ja pyöräilijä voisi ohittaa vasemmalta puolelta koko ryhmän sujuvasti.
Pinkoo perässä ja narisee siellä jossain. Menee toisinaan hukkaan kostoksi. Vaimoni on lievästi persjalkainen...