Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isovanhemmat on hulluja

Vierailija
10.11.2014 |

Meidän kolmevuotias poika on appivanhempieni ensimmäinen ja ainoa lapsenlapsi. He ovat seonneet, siis ihan totaalisesti menettäneet järkensä lapsen kanssa! Jo raskaus- ja vauva-aikana oli sitä aika monille tuttua hössötystä: isovanhemmat esim. hankkivat kaikki mahdolliset tavarat ja tarvikkeet pinnasängyistä syöttötuoleihin ja vaunuista korvatippoihin mummolaan, vaikka käymme siellä ehkä kerran kuukaudessa. No, tämän vielä siedin, sehän vain helpotti meidän kyläilyjämme. 

Jotenkin ajattelin, että iän myötä lapsen kasvaessa hössötys tasaantuisi, mutta ei. Se pahenee! Poika saa tehdä mummolassa ihan mitä tahansa. Siis ihan mitä tahansa. Keksiipä hän pyytää mitä vain, niin mummo syöksyy toteuttamaan. Yksi parahdus saa mummon paniikkiin ja hokemaan, että "tehdään sitten niin, tehdään niin, saat ihan mitä haluat"... Poika syö siellä pelkkiä herkkuja, mm. karkkia lähes tauotta ja kun minä ja mieheni yritämme saada poikaa normaaliin ruoka-aikaan normaalisti pöydän ääreen muiden kanssa, niin isovanhemmat kattavat hänelle keksilautasen ja suklaata tietokoneen / piirrettyjen ääreen. Kun vierailemme mummolassa, poika saa joka kerta kassillisen uusia ja kalliita leluja. Viime viikonloppuna mm. isoja legopaketteja useamman, paloauton, rakennuspalikoita, ties kuinka monta pikkuautoa, tarrakirjoja, kuvakirjoja, kassillisen merkkivaatteita, kaikkea mahdollista mitä vain ikinä keksii pyytää - kuin jouluaattona! Jos isovanhemmat tulevat meille, lahjat ovat luojan kiitos vähän inhimillisempiä, mutta kassillinen niitä silti yleensä tuodaan.  

Mä en pidä itseäni tiukkapipoisena mutsina ja mun mielestä isovanhempien kuuluukin vähän hemmotella lapsenlastaan: antaa vaikka suklaapatukka kaapista ja käyttää lelukaupassa, josta valittaisiin vaikka yksi uusi lelu. Se olisi ihanaa. Mutta tämä meidän isovanhempien touhu on kamalaa! Olen ihan tosissani ruvennut miettimään, vaikuttaako tämä poikaan jollakin tavalla, tottuuko hän saamaan tuollaisia määriä tavaraa ja lahjoja, tuleeko hänestä hirveä materialisti, hemmoteltu ipana?! Isovanhempien luona poika on kärttyinen ja väsynyt, johtuu tietenkin tuosta surkeasta syömisestä ja jatkuvasta hössäämisestä ja siitä, että mummolassa tuntuu toimivan aivan täysin eri säännöt kuin kotona. 

Sanokaa te järkevä mielipiteenne asiaan: Olenko turhaan ärsyyntynyt, annanko asian olla ja väännän tekohymyn naamalle kun lapselleni lusikoidaan suklaavanukasta suuhun tietokoneen ääressä muiden syödessä perunoita pöydän ääressä? Vai otanko asian puheeksi mummon ja papan kanssa, ja jos otan niin kuinka? Veikkaan, että konflikti on kyllä valmis, jos tämä miniä asiaan, esim. tuohon aivan hillittömään tavaroiden syytämiseen uskaltaa puuttua...

Mä olen tavannut innostuneita isovanhempia ennenkin, mutta nämä meidän tapaukset ovat kyllä jotenkin aivan omissa sfääreissään... :-/

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan aiheesta olet hermostunut. Eihän tuon ikäisen tarvitsisi syödä herkkuja ollenkaan, saati sitten tuollaisia määriä! Mun mielestä voit todellakin asettaa rajat myös mummollaan että miten haluat lapsesi kasvatettavan. Omat appivanhemmat on myös vähän hössöttäjiä mutta ei noissa mitoissa! :)

Vierailija
2/9 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tuollainen sokeri määrä on todella huono lapselle, tulee maha kipeäksi ja hampaat menee.

T. 2

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpottaa, kun lapsenlapsia tulee lisää...

On ongelma, jos tapaatte usein (=viikottain). Mutta jos tapaatte harvemmin (esim kerran kuussa), niin en näkisi tuossa suurempaa ongelmaa. Toki teidän tulee sanoa, ettei leluja pidä ostella, mutta herkkujen syönnistä en nipottaisi. Yksi karkilla eletty päivä kuukaudessa ei ole mielestäni mikään ongelma. Mummulassa on joka tapauksessa eri säännöt kuin kotona.

Vierailija
4/9 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, kyllä nyt on menty yli ja kunnolla.

Puhu heille vakavasti aikuisten kesken, oikein ajan kanssa.

Vierailija
5/9 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy niiltä isovanhemmilta, että jos he haluavat lapselle vain hyvää, niin miksi kasvattaa hänestä pilalle hemmoteltu kakara joka ei siedä pettymyksiä ja lopulta vie mummulta tuhkatkin pesästä minä-minä -opillaan? Miksi pilta lapsen terveys ja hampaat pelkillä herkuilla? Miksei he ole omaa poikaansa kasvattaneet tuolla tyylillä vaan toisenlaisella? 

Vierailija
6/9 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 13:29"]

Kysy niiltä isovanhemmilta, että jos he haluavat lapselle vain hyvää, niin miksi kasvattaa hänestä pilalle hemmoteltu kakara joka ei siedä pettymyksiä ja lopulta vie mummulta tuhkatkin pesästä minä-minä -opillaan? Miksi pilta lapsen terveys ja hampaat pelkillä herkuilla? Miksei he ole omaa poikaansa kasvattaneet tuolla tyylillä vaan toisenlaisella? 

[/quote]

Ja eivätkö he omasta mielstään saa lapsenlapsen rakkautta muuta kuin ostamalla?

Vierailija
7/9 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen isääkö tilanne ei haittaa ollenkaan? En ymmärrä miehiä, jotka eivät puutu vanhempiensa ylilyönteihin lapsenlasten osalta. Miksi se on aina miniän velvollisuus yrittää asettaa rajat, jos aikuiset ihmiset eivät itse osaa.

Vierailija
8/9 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 13:21"]Helpottaa, kun lapsenlapsia tulee lisää...

On ongelma, jos tapaatte usein (=viikottain). Mutta jos tapaatte harvemmin (esim kerran kuussa), niin en näkisi tuossa suurempaa ongelmaa. Toki teidän tulee sanoa, ettei leluja pidä ostella, mutta herkkujen syönnistä en nipottaisi. Yksi karkilla eletty päivä kuukaudessa ei ole mielestäni mikään ongelma. Mummulassa on joka tapauksessa eri säännöt kuin kotona.
[/quote]

No jos se lapsi vetää edes sen yhden päivän pelkkää pullaa ja herkkuja eikä syö kunnon ruokaa niin ei voi olla hyvä olo. Joten kyllä mun mielestä sitä voi rajoittaa. Muutenkin hyvä opettaa että kaikkea kohtuudella.

Vierailija
9/9 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsilla oli vähän samanlainen mummo. Kun esikoiseni oli kolmevuotias, hän sai mummolta jouluna ainakin 15 pakettia, barbeja, vaatteita, nukenastiastoja, en edes muista kaikkea. Mummo oli käyttänyt kahden lapsenlapsen lahjoihin 6000 markkaa eli 1000 euroa.

Ei meidän tyttö siitä pilalle mennyt, ja mummokin on ollut nurmen alla jo yli viisi vuotta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kolme