Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suljetun paikan kammo ja magneettikuvaus

Vierailija
23.09.2021 |

Menossa magneettikuvaukseen ja siinä laitteessa tulee aina tunne kuin olisi elävältä haudattuna.
Entä jos laite menee rikki enkä pääse pois? Tai tukehdun sinne.
Miten pääsen pelosta? Ei siinä ikinä mitään tuommoista tapahdu tietenkään koskaan, mutta...

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit pyytää esilääkkeen, rauhoittavaa lääkettä.

Vierailija
62/75 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aukaise silmät ja tiedosta, että se putki on 12 millimetrin päässä etkä voi tehdä muuta kuin pitää päätäsi paikallaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua vähätellä kammoasi, mutta eihän tuo ole suljettu tila. Ehken ei siis kannata ajatella sitä sen enempää vaan suhtautua kuin vaikka röntgenkuvaan.

Vierailija
64/75 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kyllä rauhoittavia lääkkeitä purkinpohjalle joskus jäänyt . Vois ottaa yhden mutta sitten en varmaan uskalla ajaa autoa . Mietin että kuinka kauan aiemmin ne pitäis ottaa, että vaikutus osuis just kohdilleen   ap. 

Minä otin noin neljä tuntia aikaisemmin omat rauhoittavat . Olin niin pöllyssä ennen toimenpidettä että ehdotin vieressä istuvalle miehelle että mennään samaan putkeen . Voi itku : D  -nainen

Lounasta purskahti vähän suusta rinnuksille, kun luin tämän :’D

Vierailija
65/75 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua vähätellä kammoasi, mutta eihän tuo ole suljettu tila. Ehken ei siis kannata ajatella sitä sen enempää vaan suhtautua kuin vaikka röntgenkuvaan.

Itsekin kammoan pahasti näitä laitteita, mutta mielikuvaharjoittelu auttaa. Ensin en vähään aikaan katso ollenkaan ja samalla mietin, että en ole suljetussa tilassa ja saan kyllä hengitysilmaa ja kuvittelen aukeita maisemia edessäni.. Sitten pikku hiljaa voi raotella silmiä. Ei se laite romahda tms. päällesi, vaan olet turvassa siellä sen aikaa kun se kestää. Ottaisin kyllä rauhoittavaa, jos sinne meno tuntuisi ylitsepääsemättömältä.

Vierailija
66/75 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni tehtiin tiistaina 2 krt kun oli eri kuvaukset, toinen niska ja toinen olkapää johon laitettiin varjoaine. Kuulokkeet korville ja silmät kiinni ja antavat soittokellon jota painaa jos jotain tulee. Ei se mukavaa ole mutta nopiaa ohi. Olkapään kuvaus kesti 30 min ja niskan 15 min.

Vierailija
67/75 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyydä rauhoittava esilääkitys. Mene sellaiseen paikkaan, jossa laajempi putki (esim. Helsingin Magneettikuvaus Ruoholahdessa). Vie oma musa tai podcast tai muu rauhoittava, jota voit kuunnella heidän laitteistaan. (Kysy, missä muodossa pitää olla.)

Minulla, keski-ikäisellä naisella, oli myös mies mukana pitämässä kädestä kiinni :)

Tsemppiä! Kyllä siitä selviää. t. Vahvasti klaustrofobinen

Minä olen aina saanut rauhoittavan lääkityksen, eikä samassa huoneessa ole saanut olla ketään muuta henkilöä kuvauksen aikana.

Vierailija
68/75 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin palella ja täristä putkessa.

Purskahdin itkuun kun pääsin putkesta.

Pahinta se paikoillaan olo hievahtamatta.

Vierailija
69/75 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua auttoi se, kun tunsin ilmavirran kasvoillani. Pidin silmät kiinni ja tsemppasin itseäni pääni sisällä, koska tietysti rationaalisesti ajateltuna sinne ei voi esim. tukehtua ja tiesin, että keskeyttämällä tekisin asiasta vain itselleni vaikeammaksi. Kun toimenpide oli ohi, hoitaja kehui miten hyvin olin suoriutunut eikä hän edes tiennyt niistä tuntemuksistani!

Vierailija
70/75 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrohan nyt, miten sinä voit tukehtua sinne, kun se on käytännössä väljä uimarengas siinä sinun keskivartalon ympärillä? Älä käytä ainakaan hissiä. Se voi jäädä välille, tipahtaa alas tai mennä oikosulkuun ja syttyä palamaan.

Huomaa: Päänkuvaus eri!

Vierailija
71/75 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrohan nyt, miten sinä voit tukehtua sinne, kun se on käytännössä väljä uimarengas siinä sinun keskivartalon ympärillä? Älä käytä ainakaan hissiä. Se voi jäädä välille, tipahtaa alas tai mennä oikosulkuun ja syttyä palamaan.

Umpinainen putki pään ympärillä!

Vierailija
72/75 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän on donitsi se laite Ei se ole suljettu tila.

Aika pitkä donitsi onkin. Itseltäni kuvattiin polvi ja olin sisällä kainaloita myöten. Saati että lykätään sinne pääedellä. Ei sitä näe millään vaikka pääntakana oiskin avoin toinen pää.

Vierailija
73/75 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riippuu siitä, mitä kohtaa kuvataan joutuuko putken sisään kokonaan. Multa kuvattiin jalkaa ja vain jalka kävi putkessa.

Vierailija
74/75 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kanssa tämä koettelemus edessä ja armoton suljetun paikan kammo. Jos kuvataan pää, niin joutuuko sinne putkiloon ihan kokonaan? Tyksiin olen menossa, jos jollain on heidän laitteesta kokemuksia.

APUA!

Vierailija
75/75 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pään kuvauksessa mennään putkeen pää edellä, ja koko pään ympärille loksautetaan vielä sellainen laatikkomainen, aika tiiviisti istuva kehikko, joka estää pään liikkeet. Kapistuksessa on siis magneettikelat. Se on ahtaanpaikan kammosta kärsivälle aika paha. Katso YouTubesta Head MRI. Esilääkityksestä pitää soittaa etukäteen. Se annetaan vain lääkärin määräyksestä, joten sitä ei voi hoitajalta edes pyytää. Kannattaa katsoa video, että tietää mitä odottaa ja yrittää hommata se lääkitys. Magneettikuvauksen aikataulut on tiukat, joten hoitajilla ei ole kauheasti mahdollisuutta venyttää kuvausta esim putkeen tutustuttamisella jne.

Oman CD-levyn voi ottaa mukaan, ja pyytää kuvaajaa kertomaan kauanko kuvaus kestää. Siis kuvauksen aikana pitämään ajan tasalla. Mikki toimii molempiin suuntiin. Moni kuvauksessa käynyt kertoo jälkeenpäin, että melkein nukahti putkeen.

t. Röntgenhoitaja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme neljä