Mitä anoppi saa tehdä tai sanoa?
Kommentit (66)
Ei anoppi saa ssnoa mitään mutta sen pitää olla aina valmis piikomaan miniälleen ja antamaan rahaa ja ostamaan sitä, tätä ja tuota. Kylässä se ei saa käydä muutoin kun penikoita hoitamasss 24/7/365. Omaa elämään anopilla ei saa olla, jotta on jatkuvasti miniänsä käytettävissä.
T. Nykyminiä, 45 v jonka 1. lapsi juuri syntynyt ja vituttaa ja väsyttää kun anoppi on hehkeä, hoikka ja liikunnallinen ja se on elänyt itsenäistä elämää jo montakymmentä vuotta.
Saattana.
Vierailija kirjoitti:
kun en ole tekemisissä mitenkään ei tarvitse valittaa miniän kanssa. lapsenlapsi käy harva se päivä. t:anoppi.
Mun anoppi - hirviöanoppi - vei sinun strategiasi vielä pidemmälle! Ei pidä yhteyttä eikä tapaa ollenkaan edes poikaansa tai lapsenlapsiaan. Lapsenlapsista osaa ei ole nähnyt koskaan. Eipä tule riitoja, kun anoppia ei pojan perhe kiinnosta yhtään!
Vierailija kirjoitti:
Ei anoppi saa ssnoa mitään mutta sen pitää olla aina valmis piikomaan miniälleen ja antamaan rahaa ja ostamaan sitä, tätä ja tuota. Kylässä se ei saa käydä muutoin kun penikoita hoitamasss 24/7/365. Omaa elämään anopilla ei saa olla, jotta on jatkuvasti miniänsä käytettävissä.
T. Nykyminiä, 45 v jonka 1. lapsi juuri syntynyt ja vituttaa ja väsyttää kun anoppi on hehkeä, hoikka ja liikunnallinen ja se on elänyt itsenäistä elämää jo montakymmentä vuotta.
Saattana.
Noinpa se nykyään on kun juttelee muitten anoppien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ap itse anoppi? Anna heidän olla. Jos haluat antaa jotain, anna rahaa. Ei vaatteita, ei leipomuksia. Älä leikkaa lapsen hiuksia salaa.
En mä antaisi rahaa. Jos mun olemassa olo ei ilman rahaa kelpaa niin olkoot sitten ilman sitäkin.
Tossa varmaan tarkoitettiin että jos haluaa jotain antaa, niin mieluummin rahaa kuin jotain ei-toivottuja juttuja. Ohis
Minusta se kuulosti jokseenkin loukkaavalle. Aivan kuin naisella ei olisi muuten mitään arvoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ap itse anoppi? Anna heidän olla. Jos haluat antaa jotain, anna rahaa. Ei vaatteita, ei leipomuksia. Älä leikkaa lapsen hiuksia salaa.
No minun miniäni nimenomaan toivoo, että leivon heillekin, samoin kerään sankokaupalla marjoja ja vien heille pakastettavaksi. Välillä pyytää minua leipomaan heidän illanistujaisiinsakin jotain tiettyä jne. Rahaa heillä on itselläänkin, mutta eivät tykkää käydä marjassa eivätkä ole mitään jauhopeukaloita, mutta tykkäävät syödä kotona tehtyjä perinteisiä leipomuksia kuten leipää, pullaa, kahvikakkuja, marjapiirakoita..
Minulla on aikaa, miksipä en heitä auttaisi?
Tämä on tosi hienoa! Ongelmana lienevät ne anopit, jotka leipovat ilman että mitään sovitaan. Esim. tuovat ristiäisiin sopimatta kakun, ja sitten sen heidän kakkunsa pitää syrjäyttää lapsen äidin leipoma kakku. Samoin marjojen poimiminen on tosi kiva juttu, mutta jos väkisin työntää pakastimeen marjoja, joita ei haluta, se onkin jo eri juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minun miniäni nimenomaan toivoo, että leivon heillekin, samoin kerään sankokaupalla marjoja ja vien heille pakastettavaksi. Välillä pyytää minua leipomaan heidän illanistujaisiinsakin jotain tiettyä jne. Rahaa heillä on itselläänkin, mutta eivät tykkää käydä marjassa eivätkä ole mitään jauhopeukaloita, mutta tykkäävät syödä kotona tehtyjä perinteisiä leipomuksia kuten leipää, pullaa, kahvikakkuja, marjapiirakoita..
Minulla on aikaa, miksipä en heitä auttaisi?
Sehän on hienoa, jos teet sitä mielelläsi. Monella on haluja leipoa, marjastaa ja sienestää, mutta ei yksin tule syötyä sitä kaikkea.
Minulla on liiankin hienotunteinen anoppi: ei koskaan puhu esim. sairauksistaan eikä muistakaan ongelmista, joten emme yhtään tiedä, missä mennään.
Olisi kiva, että isovanhempia kiinnostaisivat lapsenlapset enemmän. Heille voisi vaikka soittaa silloin tällöin. Rahoittavat kyllä, jos pyydetään joskus, mutta mulle tärkeämpää olisi vuorovaikutus.
Mulla oli ihana anoppi. Piti minua tyttärenään eikä millään tavalla olut enempää poikansa puolella vaan ennemmin piti hyvää huolta minusta jotta jaksan hänen poikaansa. Osti tavaroita joita kodissa tarvitaan, lakanoita, talouspaperia, astioita, lasten vaatteita etc Tuntui että todella arvosti minua ja sitä mitä tein hänen poikansa eteen jopa enemmän kuin poikansa. Sen vuoksi on ex. Ikävä anoppia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kun en ole tekemisissä mitenkään ei tarvitse valittaa miniän kanssa. lapsenlapsi käy harva se päivä. t:anoppi.
Mun anoppi - hirviöanoppi - vei sinun strategiasi vielä pidemmälle! Ei pidä yhteyttä eikä tapaa ollenkaan edes poikaansa tai lapsenlapsiaan. Lapsenlapsista osaa ei ole nähnyt koskaan. Eipä tule riitoja, kun anoppia ei pojan perhe kiinnosta yhtään!
Kannattaa katsoa peiliin. Moni anoppi on kertonut, ettei sitä haukkumista ja vaatimista miniän puolelta jaksa, helpompi oll kun pitää piiiitkän välin.
Vierailija kirjoitti:
Mun eka anoppi oli paras. Kiltti, iloinen, ei tuputtanut liikaa, huomio myös minut, ei udellut ym.
Tämä nykyinen onkin sit kaikkea muuta.
Ei se vaihtamalla parane.
Ihanaa, kun joku leipoo! Minäkin niin haluaisin, mutta kakut lässähtää, pullat halkeaa ja piirakat jäävät joko raa'aksi tai kuivuvat korpuksi. Mutta. Teen kotitekoista mummoruokaa ja vien lapsille, kun vanhemmilla on pitkät työpäivät. Ihana oli kun 12-vuotias kysyi "Onko itse tehtyjä"? Ja kun vastasin on tietenkin, alkoi syödä mielissään. Einekset on kiireisen pelastus, mutta... Vävyllekin on kyllä sapuskat maistuneet.
Tietenkin viedään jos on tarve, ei tuputeta tai mennä yllärinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa katsoa peiliin. Moni anoppi on kertonut, ettei sitä haukkumista ja vaatimista miniän puolelta jaksa, helpompi oll kun pitää piiiitkän välin.
Ei tämä minusta johdu! Mistä niin keksit! Anopoi on pojalleen sanonut päin naamaa että poika ei ole yhtä tärkeä kuin anopin tytär, ja että pojan lapset ei ole oikeita lapsenlapsia, vain tyttären lapset on. Tämä kuvio oli olemassa ennenkuin minä edes olin koskaan anoppia nähnytkään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä minusta johdu! Mistä niin keksit! Anopoi on pojalleen sanonut päin naamaa että poika ei ole yhtä tärkeä kuin anopin tytär, ja että pojan lapset ei ole oikeita lapsenlapsia, vain tyttären lapset on. Tämä kuvio oli olemassa ennenkuin minä edes olin koskaan anoppia nähnytkään!
Mulla on samanlainen anoppi. Juuri tuo sama asenne, ja on sanonut että on mummo vain tyttären lapsille eikä pojan lapsille. Nykyajan menoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
osa meistä on hirviöanoppeja ja osa hirviöminiöjä. minä olen se anoppi, joka en jaksaisi olla apuna, enkä halua kuunnella miniäni riitelyä ja haukkumista. kerrankin kuuntelin huutoa siitä, miten minun pitää olla kiitollinen siitä, kuinka hyvää ruokaa minulle on tarjolla, kun hoidan lapsia. varttitunnin kuluttua lapsi nyhjäsi äitiään ja sanoi, ei mummi syö meidän ruokaa koskaan, sillä on keliaakkeli. ei mene montaa vuotta, kun lapset ovat sen ikäisiä, ettei minun apuni ole välttämätöntä ja sitten pääsen siihen tilanteeseen, että pidän yhteyttä vaan lapsiin ja tapaan vanhempia vain juhlissa. tilanteenne vaikuttaa minun ideaalilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
osa meistä on hirviöanoppeja ja osa hirviöminiöjä. minä olen se anoppi, joka en jaksaisi olla apuna, enkä halua kuunnella miniäni riitelyä ja haukkumista. kerrankin kuuntelin huutoa siitä, miten minun pitää olla kiitollinen siitä, kuinka hyvää ruokaa minulle on tarjolla, kun hoidan lapsia. varttitunnin kuluttua lapsi nyhjäsi äitiään ja sanoi, ei mummi syö meidän ruokaa koskaan, sillä on keliaakkeli. ei mene montaa vuotta, kun lapset ovat sen ikäisiä, ettei minun apuni ole välttämätöntä ja sitten pääsen siihen tilanteeseen, että pidän yhteyttä vaan lapsiin ja tapaan vanhempia vain juhlissa. tilanteenne vaikuttaa minun ideaalilta.
Hienosti yrität syyllistää mutta metsään meni, anoppi ei ole koskaan sekuntiakaan auttanut mitenkään, ei ole koskaan tukenut missään, ei osta edes joululahjaa tai laita joulukorttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahasti on ihmisessä vikaa jos ideaali on se että omaa aikuista lasta eikä tämän perhettä halua nähdä ikinä. No, olet vaan tyypillinen nykyajan anoppi, tällaiseksi tää on mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienosti yrität syyllistää mutta metsään meni, anoppi ei ole koskaan sekuntiakaan auttanut mitenkään, ei ole koskaan tukenut missään, ei osta edes joululahjaa tai laita joulukorttia.
en missään nimessä halua syyllistää. jokainen ihmissuhde on erilainen. tuo, että sisarusten lapset ovat eri arvoisessa asemassa, kuulostaa minusta todella pahalta.
Mua niin v*tuttaa kun aina syytetään miniää näistä tilanteista. Yleensä syypää on anoppi, ja anopin vastuulla vanhempana ihmisenä olisi ottaa miniä lempeästi vastaan.
Mun oma anoppi - ennenkuin edes tunsi minua tai oli tavannut - ilmoitti pojalleen kovaan ääneen että ”ihan sama kuka se miniä on, aion inhota sitä ja tehdä sen myös selväksi”
Ja niin tosiaan teki. Heti ekasta tapaamisesta lähtien.
Minä yritin vuosia vaikka mitä, leivoin, neuloin, ostin lahjoja, tein kaikkeni - mitään suhdetta ei silti syntynyt koska anoppi oli päättänyt inhota eikä edes antanut mahdollisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Mua niin v*tuttaa kun aina syytetään miniää näistä tilanteista. Yleensä syypää on anoppi, ja anopin vastuulla vanhempana ihmisenä olisi ottaa miniä lempeästi vastaan.
Mun oma anoppi - ennenkuin edes tunsi minua tai oli tavannut - ilmoitti pojalleen kovaan ääneen että ”ihan sama kuka se miniä on, aion inhota sitä ja tehdä sen myös selväksi”Ja niin tosiaan teki. Heti ekasta tapaamisesta lähtien.
Minä yritin vuosia vaikka mitä, leivoin, neuloin, ostin lahjoja, tein kaikkeni - mitään suhdetta ei silti syntynyt koska anoppi oli päättänyt inhota eikä edes antanut mahdollisuutta.
Mua inhosi appi. Anoppi oli jo kuollut.
Kunnioittavat, lämpimät ja luottamukselliset välit olisivat ihanne, mutta eihän se taida olla mahdollista.
Itse olen saanut "Näin niitä vauvoja on ennenkin nukutettu" -ohjeistuksia ja kaikesta muustakin selvät säännöt aina ruuanlaitosta siivoukseen. Välit poikki.
Vauvani ei halunnut nukkua kuin mahallaan, pimeässä huoneessaan ja yksin, ilman lauluja tai yövaloja. Ei myöskään halunnut heräillä yöllä pahemmmin syömäänkään, vaan nukkua posotteli 8 tuntia tuosta noin vain. Ja täysin terve, paino nousi hienosti.
Anopin mielestä vauva laitetaan vaunuihin ja aletaan liekuttaa edestakaisin. Sitten mennään itse sänkyyn viereen, kun vauva on nostettu ensin sinne, aina selälleen. Yöllä pitää imettää, vaikka väkisellä.
Kylässä kävi ja pisti opeillaan vauvan unirytmit sekaisin. Meinasin siepata tyttäreni hänen käsistään, mutta ajattelin, että pian matkustaa kotiinsa onneksi. Mitään en osannut oikein tehdä, ja vertasi koko ajan toisen poikansa vaimoon.
Otan vastaan neuvoja, mutta haluan päättää itse noudatanko tai kokeilenko niitä. Arvostan eri aikakauden ihmisiä ja ymmärrän, että heillä on tietoa, viisautta, kokemusta ja kaikenlaista, mitä kannattaa kuunnella, mutta on eri asia osata soveltaa tätä kaikkea nykypäivään ja tajuta, että jokainen on oma yksilönsä. Nuoren äidin pitää oppia itse.
Kun aikanaan olen itse anoppi, kysyn miten voisin olla avuksi, enkä loukkaannu, jos minua ei tarvita. Menen apuun, jos on tilanne päällä. Silti en miksikään hyväksikäytettäväksi tai vakituiseksi lapsenhoitajaksi suostu. Nuori perhe tekee omat ratkaisunsa; päättää lapsilukunsa, ostaa talonsa, vaihtaa työpaikansa jne, ei kuulu minulle.