Ärsyttää amerikkalaisten työkaverien keskustelutyyli
Käyttävät koko ajan äärimmäisiä kehuja ja superlatiiveja.
Kaikki on "perfect", "absolutely incredible".
"I value your feedback enormously".
"That's a fantastic question! Thank you so much!" (vaikka joku kysyi jotain ihan itsestäänselvää)
Ihan kuin pikkulasta kehuisivat; "Ooh, voi vitsi kuinka hienosti konttaat, Aamos!!!"
Tulee sellainen olo, kuin pitäisivät mua idioottina. Voihan se tietty olla, että pitävätkin.
Kommentit (363)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä, että aina kun amerikkalaiset mainitaan missään ketjussa, vaikka se käsittelisi leivontamittoja, niin aina sinne tulee joku stallari jankkaamaan osittain kuvitteellisista sosiaalisista epäkohdista, joita on kuullut USA:ssa olevan. Eihän ne ikinä liity asiaan tai ole edes kiinnostavia, mutta jollain on valtava tarve haukkua amerikkalaisia. Ja nimenomaan koko kansakuntaa, ei edes yksilöitä, joiden voisi jotenkin ajatella olevan vastuussa epäkohtien muodostumisesta.
Tunnen tuollaisia ihmisiä ihan oikeassa elämässä, ja aika usein sitä saarnaamista saa kuulla. Asun siis USAssa. Joskus saattaa joillakin tunteet kuumentua, kun pannaan tosiasiat riviin.
Lukeneet varmaan liikaa Noam Chomskya. Joka muuten ihannoi Neuvostoliittoa, piti sen kansanmurhia pikkuseikkoina ja ihasteli Punekhmeerejä.
Tiedän itsekin tuollaisia amerikkalaisia. Rasittavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannatan kyllä kannustavaa ja positiivista kulttuuria, mutta miten tämä liittyy Amerikkaan? Löytyy niitä esimerkkejä lähempääkin. Amerikkalainen kulttuuri ei istu Suomeen. Ei siksi että olisi huono, mutta on vain liian erilainen.
Esim. saksalainen kulttuuri on hieman positiivisempaa ja kohteliaampaa, mutta siinä on ne suomalaisen kulttuurin hyvät puolet. Mieluummin saksalaisia vaikutteita!
Joku tuollainen keskieurooppalainen viba voisi olla ihan hauska. Luulen.
Saksalaiset ovat huipputyyppejä, mutta ei se kulttuuri kyllä mikään rennon hauska ole.
Olen vieraillut lähinnä Berliinissä ja muualta Saksasta tulevani ystävät ovat matkailijoita, eli ehkä tavallista rennompia seikkailijoita. Ehkä vaikuttaa mielikuvaani, myönnän. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä, että aina kun amerikkalaiset mainitaan missään ketjussa, vaikka se käsittelisi leivontamittoja, niin aina sinne tulee joku stallari jankkaamaan osittain kuvitteellisista sosiaalisista epäkohdista, joita on kuullut USA:ssa olevan. Eihän ne ikinä liity asiaan tai ole edes kiinnostavia, mutta jollain on valtava tarve haukkua amerikkalaisia. Ja nimenomaan koko kansakuntaa, ei edes yksilöitä, joiden voisi jotenkin ajatella olevan vastuussa epäkohtien muodostumisesta.
Tunnen tuollaisia ihmisiä ihan oikeassa elämässä, ja aika usein sitä saarnaamista saa kuulla. Asun siis USAssa. Joskus saattaa joillakin tunteet kuumentua, kun pannaan tosiasiat riviin.
Lukeneet varmaan liikaa Noam Chomskya. Joka muuten ihannoi Neuvostoliittoa, piti sen kansanmurhia pikkuseikkoina ja ihasteli Punekhmeerejä.
Tiedän itsekin tuollaisia amerikkalaisia. Rasittavia.
Käsitit tahallasi väärin. Kyse on suomalaisista, jotka saarnaavat Yhdysvaltojen asioista, vaikka eivät edes ole koskaan maassa käyneet.
Minusta kyse on enemmänkin siitä, miten kirjaimellisia eri kielet/kulttuurit ovat kuin siitä, tarkoitetaanko mitä sanotaan.... Suomessa kaikki on todella kirjaimellista - sen näkee tässäkin ketjussa.
Tällaiset "Hi, how are you?" tervehdykset (muillakin kielillä kuin englanniksi) yms eivät merkitykseltään vastaa kirjaimellisesti "Mitä sinulle kuuluu" vaikka suomalaisille se siltä tuntuukin. Sama kaikki nämä "excellent" / "fantastic" jutut, nämä on niitä kulttuurieroja mihin ei sanojen tietäminen riitä.
Onhan Suomessakin tällaisia juttuja, joissa kirjaimellisesti otettaessa ei merkitys olisi sama, mutta kaikki ymmärtävät - esimerkkinä vaikka tämä minusta niin ihana "ei minua varten tarvitse keittää" vastaus siihen, kun kysytään haluatko kahvia kylässä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannatan kyllä kannustavaa ja positiivista kulttuuria, mutta miten tämä liittyy Amerikkaan? Löytyy niitä esimerkkejä lähempääkin. Amerikkalainen kulttuuri ei istu Suomeen. Ei siksi että olisi huono, mutta on vain liian erilainen.
Esim. saksalainen kulttuuri on hieman positiivisempaa ja kohteliaampaa, mutta siinä on ne suomalaisen kulttuurin hyvät puolet. Mieluummin saksalaisia vaikutteita!
Joku tuollainen keskieurooppalainen viba voisi olla ihan hauska. Luulen.
Saksalaiset ovat huipputyyppejä, mutta ei se kulttuuri kyllä mikään rennon hauska ole.
Saksalainen komedia on muuten todella harvinaisuus.
Ei kaikki ole negatiivisia ja masentuneita kuten suomalaiset osaansa tyytyjäluuserit. Vihaan suomalaisten negatiivisuutta. Jos olisi rahaa niin muuttaisin pois välittömästi. Niin paljon vihaan teitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Australiahan on todellakin rikollisten geeneillä rakennettu.
En tunne Australian historiaa – ovatko hekin olleet yhtä kusipäisiä hirviöitä abroginaaleille?
Vankejahan sinne aikoinaan asutettiin.
Sen tottakai tiedän. Mitä se kertoo aborginaalien kohtelusta ja yleisestä kusipäisyydestä maahan asettumisessa? He eivät tainneet vapaaehtoisesti vallata muiden maita.
Mitä väliä sillä on? Historian aikana jokainen kansa on ollut perseestä jossain vaiheessa ja on ollut päivänselvää, että jos et ole pystynyt puolustamaan jotain maaplänttiä, niin vahvempi on tullut ja ottanut sen. Nykypäivän ihmisillä ei ole tämän kanssa enää mitään tekemistä, joten ihan turha runkata ikivanhoille asioille joihin ei ole enää mitään kosketuspintaa kenelläkään.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ON rasittavaa.
Muistan kun USAssa tuntui ensin kivalta, kun ventovieras kaupan kassakin kyseli kuulumisia ja oli (yli) kohtelias. Viikon jälkeen se alkoi jo ärsyttää ja teki mieli tiuskaista että vttuako se sulle kuuluu. Saattoi toki aikaeroväsymyskin olla silloin pahimmillaan.
Mutta tuo työkaverien keskinäinen kehujargonia menee tosiaan vielä ihan eri tasolle. Ei tekisi lainkaan mieli mennä siihen mukaan, mutta sitten pidetään töykeänä jos vaan sanoo että mikäs tässä, ihan hyvin menee ja oivallinen kysymys tuo ja hyvä huomio sullakin.Niimpä. Ymmärrän kyllä, että tässä on kaksi puolta;
Jos vastaan esim. "How are you?" -kysymykseen "Great!", niin se on usein vale.
Toisaalta taas olisi tarpeetonta vastata "Not so great..", koska kysymys on vaan retorinen eikä kysyjää oikeasti kiinnosta kuulumiset.
-AP
Pitäisi ymmärtää, että superlatiivien käyttö on osa kulttuuria Yhdysvalloissa. Suomessakin esim. viikonloppuisin kassat usein sanovat. "Hyvää viikonloppua", vaikka eivät varmaan niin hirveästi välitä miten sen asiakkaan viikonloppu tulee menemään. Asiakkaana se tuntuu silti enemmän mielyttävältä saada tällainen huomio, kuin ärysyttävältä "kun ei se sitä kuitenkaan tarkoita"
Minusta se on ainakin vaivaannuttavaa. Odotan saavani vain ostokset hoidettua, kaikki kunnia kassalle mutta en halua mitään ylimääräistä huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi ymmärtää, että superlatiivien käyttö on osa kulttuuria Yhdysvalloissa. Suomessakin esim. viikonloppuisin kassat usein sanovat. "Hyvää viikonloppua", vaikka eivät varmaan niin hirveästi välitä miten sen asiakkaan viikonloppu tulee menemään. Asiakkaana se tuntuu silti enemmän mielyttävältä saada tällainen huomio, kuin ärysyttävältä "kun ei se sitä kuitenkaan tarkoita"
Olen töissä kassalla ja kyllä minä ihan aidosti toivon ihmisille hyvää viikonloppua. Miksi muuten sitä toivoittaisin? Ei kukaan vahdi, toivottelenko viikonloppuja ja asiakkaat eivät sitä odota.
Ai, minulle kyllä asiakkaana tulee noista aina se kuva, että kaupan henkilökunnalla on ollut taas joku naminami-henkilöstökoulutus, jossa on piirrelty tunnepilviä ja painotettu, että asiakkaalle pitää toivotella sitä tai tätä.
Vierailija kirjoitti:
Sanot että fak off, leave me alone.
Täähän olis hyvin suomalaista. Loppuun vielä pisteeksi ii:n päälle "perkele".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tunne Australian historiaa – ovatko hekin olleet yhtä kusipäisiä hirviöitä abroginaaleille?
Sen tottakai tiedän. Mitä se kertoo aborginaalien kohtelusta ja yleisestä kusipäisyydestä maahan asettumisessa? He eivät tainneet vapaaehtoisesti vallata muiden maita.
Myötähäpeä. Käy nyt wikipediassa vaikka lukemassa äläkä osoita typeryyttä enempää.
Pointti oli se, että amerikkaisena olo on suuri häpeä jo ihan maan historian ja olemassaolon syyn takia. Jotenkin lapsellisuudessaan onnistuvat kääntämään se kehuksi. Kukaan muu ei ajattele heitä kuin moukkina. Se, ovatko australialaiset samanlaisia / parempia ei oikeastaan muuta asiaa, vaikka yrittäisit viedä keskustelua muualle.
Siellä on oikein jonkin tulipunaisen kommariperheen kasvatti! Tuollaista propagandaahan Neuvostoliitto Suomessa levitti suomettumisen ajan ja joissain suvuissa se on jäänyt päälle. Paitsi että joissain suvuissa se kommarius on kyllä sitäkin vanhempaa. Luulisi hävettävän.
Kommariperheen. :D Jaahas, aika päinvastaiseen päätyyn painottuu minun perheeni, Kokoomus varmaan suosituin puolue. Tunnetko yhtään USA:n historiaa ja jos tunnet, miksi noin hyökkäävä asenne? Et kestä tosiasioita?
Älä viitsi valehdella. Kokoomuslaiset eivät ole noin suvaitsemattomia r*sisteja kuin sinä. Eikä heille ole jäänyt päälle Neukkulan propaganda, mistä nuo typerät juttusi suoraan olivat.
Et ole tietoinen, että tällä hetkellä on menossa suuri yhteiskunnallinen keskustelu siitä, miten amerikkalaiset ovat sortaneet mm. alkuperäiskansoja ja mustia? Pidätkö tätäkin rasisminvastaista yhteiskunnallista keskustelua siis rasistisena?
Itse pidän sitä ihan yhtä rasistisena kuin suomalaisten arvostelua saamelaisten riistosta ja sorrosta. Vaikka kyseessä on ikävä ilmiö, en itse suomalaisena koe olevani toiminnasta vastuussa, enkä pidä useimpia amerikkalaisia vastuussa kaikesta omassa maassaan tapahtuvasta vähemmän miellyttävästi toiminnasta.
-eri
Tällaista näkökulmaa en olekaan kuullut ennen. Minä puolestani pidän erittäin tärkeänä nostaa esille myös saamelaisten kohtelua. Vaikkei ole henkilökohtaisesti minun vikani, on se sitä aitoa välittämistä ja toisen huomioonottamista vähintään olla selvillä tällaisista asioista.
Okei, miten siten syyllistät venäläisiä suomalaisten kohtelusta vuosisatojen ajan? Vihaatko ja syyllistätkö jokaikistä venäläistä? Entä georgialaiset? Vihaatko ja syyllistätkö kaikkia heitä Stalinin tekojen takia?
Kuka on puhunut vihasta ja syyllistämisestä? Et tunnu ollenkaan ymmärtävän pointtia.
Eli puhutaan vain loputtomasti kaikesta, mitä maapallon kaikki kansat ovat joskus historian aikana tehneet? Samalla kun heitellään yleistyksiä. Ja tämä edistää mitä? Suvaitsevaisuutta, moninaisuuden hyväksyntää, mitä?
Miksi haluat, että asioista ollaan vaiti? Tuleeko epämukava olo? Saat kuulostamaan ikään kuin olisi nämä asiat kaukana historiassa, ehei.
Satoja vuosia vanhojen asioiden kostaminen nykyihmisille ei edistä minkäänlaista hyvää tai oikeudenmukaisuutta. Se on vain runkkaamista omalla erinomaisuudella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää se kun joka kerta tavatessa pitää alkaa kimittää "You look so great! I love that top! You are so beautiful! What a gorgeous haircut!" Pinnallista ja typerää.
No voithan sä suomalaisia kavereita tavatessasi kokeilla miten hyvin menee, jos ilmoitat että "Näytät tosi paskalta, hirveät rytkyt sulla päällä, olet ruma ja tukkakin on kuin petolinnun perse." Kaveruussuhteesi varmaan oikein kukoistavat noin suomalaistenkin kanssa.
Nämä ääripääthän ne ainoat vaihtoehdot ovatkin.
Kavereita nähdessä halataan ja sanon moi, mitä kuuluu, haluten oikeasti kuulla vastauksen. En kehu (enkä tietenkään hauku) päästä varpaisiin ja maasta taivaaseen luodakseni positiivista pöhinää, vaan jos siihen on aihetta. Hyvä fiilis tulee ihan siitä, että vietetään aikaa yhdessä. Jos toisella ei mene hyvin ja haluaa siitä puhua, sitten puhutaan. Siitäkin syntyy hyvä fiilis, kun ei jää huolineen yksin.
- eri
Vierailija kirjoitti:
Muista lisätä aina lauseen loppuun ”bro”, oli keskustelukumppanisi mies tai nainen.
Toinen mitä itse käytin hämmentääkseni jenkkikollegoita oli vastata siihen vakio smalltalk-kysymykseen ”how are you” vaikkapa että ”absolutely fu**ing awful”, ”I hate my life”, ”tits” tai sitten pitkällä selityksellä mitä oikeasti kuuluu. Vähitellen ne typerät kyselyt lakkasivat.
Mä olen tehnyt tuota samaa noihin how are you-uteluihin! Vastaan ihan suoraan että menee aivan päin helvettiä, tai sitten kerroin seikkaperäisesti miten huonosti olen nukkunut. Mitäs kyselevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myötähäpeä. Käy nyt wikipediassa vaikka lukemassa äläkä osoita typeryyttä enempää.
Pointti oli se, että amerikkaisena olo on suuri häpeä jo ihan maan historian ja olemassaolon syyn takia. Jotenkin lapsellisuudessaan onnistuvat kääntämään se kehuksi. Kukaan muu ei ajattele heitä kuin moukkina. Se, ovatko australialaiset samanlaisia / parempia ei oikeastaan muuta asiaa, vaikka yrittäisit viedä keskustelua muualle.
Vielä suurempi myötähäpeä. Oletko todellakin noin lapsellinen? Ymmärrätkö, että tämän päivän amerikkalainen on ihan mitä vaan. Luuletko, että sikäläisillä viiden miljoonan juutalaisella esim. on mitään sanomista johonkin alkuasukasjuttuihin tai miljoonilla kiinalaistaustaisilla? On se Michiganiin 1930 -luvulla muuttaneiden suomalaisten jälkeläiset jotenkin häpeissään amerikkalaisuudestaan? Ymmärrätkö, että kun tämänkaltaisista lähtökohdista aletaan rakentamaan yhteista amerikkalaista kulttuuria, niin ei sitä voi tehdä millään jurottamisella.
Amerikan alkuperäiskansoja sorretaan edelleenkin tänä päivänä.
Itse en ymmärrä miten amerikkalaiset voivat rakastaa hampurilaista. Itse voin rakastaa kaunista naista mutta hampurilaisesta voin enintään pitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä suurempi myötähäpeä. Oletko todellakin noin lapsellinen? Ymmärrätkö, että tämän päivän amerikkalainen on ihan mitä vaan. Luuletko, että sikäläisillä viiden miljoonan juutalaisella esim. on mitään sanomista johonkin alkuasukasjuttuihin tai miljoonilla kiinalaistaustaisilla? On se Michiganiin 1930 -luvulla muuttaneiden suomalaisten jälkeläiset jotenkin häpeissään amerikkalaisuudestaan? Ymmärrätkö, että kun tämänkaltaisista lähtökohdista aletaan rakentamaan yhteista amerikkalaista kulttuuria, niin ei sitä voi tehdä millään jurottamisella.
Amerikan alkuperäiskansoja sorretaan edelleenkin tänä päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmiset voi viihtyä erakoituneena, vähäsanaisena ja kohteliaisuuksia kartellen? No arvostetaanhan niitä vihamielisiä sananlaskujakin, joissa naurajasta ei miestä tule ja kuuseenhan ei kurkotella. Ja halveksutaan positiivisia amerikkalaisia ihan kuin maailmassa olidi liikaa hyväntahtoisuutta.
Kysyppä kodittomilta jenkkien hyväntahtoisuudesta.
En nyt sano että Suomi olisi hyväntahtoisuuden mallimaa, mutta Usa vielä vähemmän. Siellä väliä on pintakiillolla ja just tuollaisella teennäisellä kohteliaisuuksien piereskelyllä. Aidosti positiivisesti kansat löytyy ihan muualta. Ja jos ei ole aitoa positiivisuutta, otan mieluummin Suomen rehellisen mallin, kuin Amerikan esittämisen.
Jostain syystä sitä ollaan kuitenkin maailman onnellisin kansa. ;)
Todellakin huono-osaiset jätetään siellä kaikin tavoin oman onnensa nojaan. Muutenkin amerikkalaiset on yleensä ihan tyrmistyneitä, jos joku sitten oikeasti pyytääkin heiltä apua, vaikka itse on ensin vakuutellut että jos on mitään miten voin auttaa pyydä ihan mitä tahansa, ja tyrmistyvät myös jos joku kysyy että koskas sitä sitten sopisi tulla käymään, kun itse ovat ensin aikansa pajattaneet että siis sinun on ihan pakko tulla meille kylään perheinesi se olisi mahtavaa! Pelkkää sanahelinää amerikkalaisten ns. ystävällisyys.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ymmärrä miten amerikkalaiset voivat rakastaa hampurilaista. Itse voin rakastaa kaunista naista mutta hampurilaisesta voin enintään pitää.
Se mitä et ymmärrä, on että eri kielet ja kieliyhteisöt toimivat eri tavoilla. Vaikka sanan 'love' sanakirjakäännös onkin 'rakastaa', ei näitä sanoja kuitenkaan käytetä täysin samoilla tavoilla, kuten itsekin huomaat. Teet tästä sellaisen johtopäätöksen, että amerikkalaisilla olisi radikaalisti erilainen tunne-elämä kuin suomalaisilla, kun luonnollisempi - ja oikea - johtopäätös olisi tietenkin se, että heidän kielensä toimii tässä asiassa hieman eri tavalla kuin suomen kieli.
Tarkoitus on varmaan olla kannustava, kommunikoiva ja ystävällinen. Mutta joskus muodollinen korostaminen voi ahdistaa suomalaista, jos on toistoja?