Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kela- kortista saa poistettua diagnoosimerkinn

Vierailija
09.11.2014 |

Mulla on diagnoosi, mikä sittemmin osoittautui vääräksi. Onko kukaan poistattanut tuota numeroaan kela-kortistaan? Eihän se paljon paina, se teksti :D , mutta ole perfektionisti ja siksi haittaa.

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisihan se oikeasti hyvä olla kela -kortissa tiedot päivitettyinä. Kerran jouduin ambulanssilla kiireesti sairaalaan ja lanssimiehet katsoivat tiedoistaan (tai kela-kortistani) että sairastaa ........sairautta., eikä voida antaa pahoinvointilääkettä. 

Jos olisi ollut ajantasaiset tiedot, olisivat voineet lääkitä. Vähän ohis, mutta aattelin kertoa.

.

Vierailija
42/58 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 19:48"]

"Jos käytössäsi on kuvallinen Kela-kortti tai henkilökortti sairausvakuutustiedoin, et saa uutta kuvatonta Kela-korttia automaattisesti Kelasta, mutta kotiin postitetusta lääkkeiden korvausoikeuspäätöksestä löydät toimintaohjeet uuden kortin tilaamista varten."

http://www.kela.fi/kela-kortti

Jos sulla ei ole tuota paperia tallessa, löytyyköhän päätös omilta sivuiltasi kelan nettipalvelusta? Ja huomennahan kelaan voi soittaa :) 

[/quote]

Tuossa tuskin otetaan kantaa siihen, jos haluaa tietoihinsa muutoksen. Jos numero on ollut määräaikainen vaikka marraskuuhun 2014 asti, se merkitään näin: 110(11.14) vai oliko se nyt näin 110/11.14 mutta kuitenkin niin, että kk/vv siihen asti, kun numero n voimassa. Mutta jos se on edelleen kortissa, niin näkyyhän se siinä, vaikkei voimassa olisikaan. 

Ja kelakorttia katsotaan silti vielä apteekissa, jos se vaan on mukana. (Vaikka muukin henkari nykyisin riittää itselle lääkettä hakiessa.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen haikaillut samaa! Kun olen viimeiset 15 vuotta ollut ihan terveiden kirjoissa, ja se silloinen diagnoosikin osoittautui vääräksi, niin harmittaa tuollainen leimaava numero siellä kortin takana. Inhottava ajatus, että vaikka lompakko varastettaisiin ja ventovieraat näkisi sen kortin...enkä mielellään tutuillekaan sitä vilauttele vaan pidän visusti kotosalla.

Vierailija
44/58 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
45/58 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
46/58 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

näkyy ne koodit olevan kelan sivuilla, onneksi ei kuitenkaan 113...

Vierailija
47/58 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se 112 kuitenkin sairaalan tiedoissa lopun ikää?

Vierailija
48/58 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla vanha kela-kortti tallessa? Käytä sitä.

Mun lapsella on 2 kelakorttia. Vanha on miehen lompsassa ja hän voi sillä hakea muita kuin erityiskorvattavia

Vierailija
49/58 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitää pyytää sitä kirjallisesti Kela:n toimistosta.

Vierailija
50/58 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on Kela-kortissa 112, mutta ei apteekissa nykyään kela-korttia kysytä, vaan ne näkee tiedot suoraan koneelta. 

Vierailija
51/58 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
52/58 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 20:55"]

Mun lapsella on 2 kelakorttia. Vanha on miehen lompsassa ja hän voi sillä hakea muita kuin erityiskorvattavia

[/quote]

Nykyään tiedot saadaan sähköisesti apteekissa kelalta. Ne ovat aina oikeat, ajantasaiset tiedot. Mutta se kortti on oltava, jotta apteekkihenkilökunta saa hakea ne (yksityisluontoiset) tiedot esille. Eli se on ikään kuin lupa. Eli vanhentunutkin kortti riittää :) 

Lisäksi sillä kortilla osoitetaan oikeus hakea lapsen eResepteiltä lääkkeitä. 

Vierailija
53/58 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Minäkin hain vanhalla kela- kortilla lääkkeitä. Apteekissa sanottiin, että pitää ottaa uusi  käyttöön. Vissiin näkivät koneelta, että oli tullut muutos tietoihin. Vanha siis hävitykseen.

Vierailija
54/58 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 22:06"]

Mulla on Kela-kortissa 112, mutta ei apteekissa nykyään kela-korttia kysytä, vaan ne näkee tiedot suoraan koneelta. 

[/quote]

Pitäisi kysyä... Tai sitten henkilöllisyystodistus. Ellei ne muista sun nimeä ulkoa eli tunne, kuka sä oot. Ja silti kuuluis kysyä LUPA sun tietojen hakemiseen. Mutta siitähän sä tietysti närkästyisit vaan...

Vierailija
55/58 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 22:13"]

[/quote]

Minäkin hain vanhalla kela- kortilla lääkkeitä. Apteekissa sanottiin, että pitää ottaa uusi  käyttöön. Vissiin näkivät koneelta, että oli tullut muutos tietoihin. Vanha siis hävitykseen.

[/quote]

Sillä onko kortti ajantasalla on väliä vain jos on yhteyskatkos kelan palveluun. Muuten käy mikä kelakortti vaan.

Vierailija
56/58 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 22:15"]

[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 22:06"]

[/quote]

Pitäisi kysyä... Tai sitten henkilöllisyystodistus. Ellei ne muista sun nimeä ulkoa eli tunne, kuka sä oot. Ja silti kuuluis kysyä LUPA sun tietojen hakemiseen. Mutta siitähän sä tietysti närkästyisit vaan...

[/quote]

Meinaan usein kun asiakkaalta, joka tarjoaa ajokorttiaan kysyy, että saanko hakea sun kelatiedot niin tilanne pysähtyy 5 minuutiksi kun asiakas on ihan hoomoilasena, että wtf. Rasittavaa... Sanokaa siihen vain että joo. Kiitos. Tai jos ei ymmärrä niin voi kysyä, että tarkoittaa mitä.

Vierailija
57/58 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita tai kirjoita Kelaan. Mulla oli syöpäkoodi ja ihku käydä apteekissa paranemisesta 10 vuotta myöhemmin kun farmaseutti alkaa kailottaa aina että sulla on tämmöinen koodi, saatko sinä käyttää tämmöistä lääkettä. Kiva katella sitä Kela-kortin pyöritystä ja kyselyä vaikka haki ihan e-pillereitä tai närästyslääkettä. Ratkaisuna oli vapaamuotoinen kirje Kelaan toiveesta uuteen Kela-korttiin. Ystävällinen vastaus tuli takaisin ja kooditon kortti. Eikä enää tarvitse selitellä ylimääräistä apteekin tiskillä ja saada syöpämuistutusta. Naurettavinta oli ettei koodista kyselty koskaan, kun vielä sairastin. 

Vierailija
58/58 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy Kelan omilla sivuilla pankkitunnuksillasi ja sielää viestitoiminnolla ilmoita luopuvasi erityiskorvauksesta ja pyydä uusi kooditon kortti. Onnistuu eikä kukaan kysele mitään. Uusi kortti tulee viikossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yksi