En osaa pukeutua. Vinkkejä?
Olen pukeutunut koko ikäni T-paitoihin ja huonosti istuviin pöksyihin. Nyt haluaisin asiaan jotain muutosta.
Miten lähden selvittämään millaiset vaatteet minulle sopivat? Siis mistä tietää, että vaate istuu ja sopii? En osaa myöskään yhdistellä vaatteita yhtään.
Olen siis nainen, keskipituinen ja sellainen laihaläski, jos sillä on väliä.
Kommentit (24)
Suosittelisin menemään johonkin laadukkaaseen vaateliikkeeseen, josta saa hyvää palvelua.
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 18:05"]
Jos sua ei ole koskaan asia kiinnostanut, niin miksi nyt?
[/quote]
Ei ole ollut tarpeeksi rahaa tai vapaa-aikaa. Olen myös ollut masentunut muutaman vuoden ja vasta lähiaikoina hoitanut ihoni kuntoon ja ruvennut syömään terveellisesti. Seuraavana olisi vuorossa pukeutuminen.
Mulla oli joskus samanlainen ongelma, en jaksanut ikinä panostaa. Aluksi hankin kunnolliset mustat ja siniset farkut ja aloin niihin etsimään kivoja yläosia. Valkoinen ja musta perusteepaita on kans panostuksen kohteita ja sit niiden kaveriks kivoja hyvinistuvia värikkäitä neuleita jne.. Kävin myös kampaajalla ja ostin kivan laukun ja muutamat laadukkaat kenkäparit.:) Kun on nuo 'perusjutut' kunnossa niin voi lähteä etsimään vähän jotain erilaisia juttuja piristämään asukokonaisuuksia!
Mieti mitkä on sun parhaat puolet ja korosta niitä. Jos esim sulla on sutjakat sääret, niin korosta niitä tyköistuvilla housuilla ja vaikka korkkareilla. Jos taas omaat muhkeat rinnat niin hanki hyvät rintsikat ja joku paita joka paljastaa sopivasti mutta ei niin että olisi mauton.
Semmonen vinkki kannattaa muistaa että vaate ei sais loppua paksuimpaan kohtaan. Esim paidan helma lantion ylle tai alle. Jos se loppuu lantion leveimpään kohtaan, se antaa leventävän vaikutelman. Sama saappaiden kanssa.
Kirjastossa on tyylioppaita, käypä katselemassa. Mittanauhaa voit käyttää apuna kun mietit oman kropan suhteita. Mittaa lantio, vyötärö ja rinta. Mieti onko sulla pitkät jalat vai pitkä selkä. Missä on vartalon kapein kohta. Onko sulla pitkä vai lyhyt kaula. Mm. nuo tiedot vaikuttaa siihen mikä sopii kenellekin.
Kannattaa miettiä myös värejä. Yleensä ihmisillä on jotain lempivärejä ja aika usein ne on myös niitä jotka hänelle sopii. Näin sanoi mulle värianalyysin tekijä. Teki mulle analyysin ja yllättäen väripaletissa oli just mun lempivärit. Kun ostat vaatteita niin mieti aina minkä kanssa ne sopii. Ei kannata ostaa jotain yksittäistä kivaa paitaa jos sille ei oo kaveria. Se jää vaan käyttämättä.
Tämmösiä tuli mieleen. Toivottavasti löydät oman tyylisi!
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 18:10"]
Mulla oli joskus samanlainen ongelma, en jaksanut ikinä panostaa. Aluksi hankin kunnolliset mustat ja siniset farkut ja aloin niihin etsimään kivoja yläosia. Valkoinen ja musta perusteepaita on kans panostuksen kohteita ja sit niiden kaveriks kivoja hyvinistuvia värikkäitä neuleita jne.. Kävin myös kampaajalla ja ostin kivan laukun ja muutamat laadukkaat kenkäparit.:) Kun on nuo 'perusjutut' kunnossa niin voi lähteä etsimään vähän jotain erilaisia juttuja piristämään asukokonaisuuksia!
[/quote]
No siis kampaajaan,hyviin kenkiin ja hyvään laukkuun saa jo menemään aika paljon rahaa. Sitten voikin taas kulkea lopun vuotta muuten rönttäsissä vaatteissa. Oon vaan huomannut että laatu maksaa paljon. Ei viitsi enää ostaa mitään muutaman sesongin muotivaatteita joten oon ollut ilman. Kampaajalle on ollut varaa mennä viimeksi viime talvena.
Mun vaatevaraston muodostaa muutamat hyvät farkut, erivärisiä toppeja, muutama neule ja sitten paljon huiveja. Erivärisillä huiveilla saa asun kuin asun piristettyä. Kengät pitää mulla olla aina korkkarit, jos en ole lenkille menossa. Korkkarit, siisti takki ja näyttävä huivi ja käsilaukku niin näyttää tyylikkäältä.
Mulla on aika vähän vaatteita mutta yritän aina ostaa semmosia mitä voi yhdistellä toisiin.
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 18:17"]
Kampaajalle on ollut varaa mennä viimeksi viime talvena.
[/quote] Mä kävin viimeksi kymmenisen vuotta sitten.
Mulla oli vuosikausia pitkät hiukset. Leikkasin latvat ja värjäsin itse. Ei maksanut paljon. Oon huomannut että nykyisin on vaikka mitä ihanuuksia olemassa pitkiin hiuksiin. Mm. valkkeja, joilla saa upeita nutturoita. Miksei niitä ollut silloin kun mulla oli vielä pitkät hiukset!!?? Netistä piti tilata kaikki härpäkkeet. Mutta siis... pitkät hiukset on halpa pitää itse kunnossa, pyytää vaikka jotain perheenjäsentä tasottaan latvat. Jää sitten rahaa vaatevaraston täydentämiseen.
5 ja 8: Siis vaatekaapin peruspilareiksi hyviä, yksinkertaisia vaatteita. Laadukkaat kengät ja laukku.
Olenkin aina pitänyt neuleista, nyt niitä saa siis ostella ihan luvan kanssa. Myös huivit houkuttelevat, niitä on niin mukavan helppoa tilailla netistäkin pohtimatta kokoa.
6: Tuo paksuin kohta-juttu on hyvä, painui heti mieleen. Olen huomannut tuon ilmiön aika usein, mutten ole ikinä tajunnut miettiä tarkemmin, että miksi joillain saappaat saavat jaloista omituisen lyhyen ja paksun näköiset. Minultakin on jäänyt pari paitaa täysin käyttämättä, kun ovat saaneet minut näyttämään kummallisen leveältä.
Mittanauhan etsin käsiini jo viikko sitten, mutta tyylioppaita en tajunnut etsiä. Toki lueskelin netissä artikkeleita, mutta uskoisin kirjan avaavan aihetta vähän paremmin ja monipuolisemmin.
Ja tosiaan, värikkäiden vaatteiden ostaminen jännittää. En ole hankkimassa mitään räikeitä neonsateenkaaripaitoja, mutta ennen olin ostanut paljon harmaata ja mustaa, eikä ollut näyttänyt kovin hyvältä.
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 18:23"]
Mulla oli vuosikausia pitkät hiukset. Leikkasin latvat ja värjäsin itse. Ei maksanut paljon. Oon huomannut että nykyisin on vaikka mitä ihanuuksia olemassa pitkiin hiuksiin. Mm. valkkeja, joilla saa upeita nutturoita. Miksei niitä ollut silloin kun mulla oli vielä pitkät hiukset!!?? Netistä piti tilata kaikki härpäkkeet. Mutta siis... pitkät hiukset on halpa pitää itse kunnossa, pyytää vaikka jotain perheenjäsentä tasottaan latvat. Jää sitten rahaa vaatevaraston täydentämiseen.
[/quote]
No siis mun äitini on entinen kampaaja mutta enää harvoin leikkaa hiuksia. Lastenlasten hiuksia leikkaa mutta en ole kehdannut pyytää leikkaamaan omia hiuksiani sen takia ettei ole varaa kampaajalle. On kuitenkin ollut jo vuosia eläkkeellä. Itse tarvisin myös jotain väriä hiuksiini (raitoja) mutta ei varaa laittaa ja kaupan raidat hankala laittaa ja väri ei miellytä. Ja pukeutumisessa haluisin ostaa laatua, kashmir neuleita, kauniita hyvälaatusia paitoja ja nahkakenkiä ja laukkuja mutta ne kaikki maksaa niin paljon.
t:7
jos haluat pukeutua miehiä varten, korosta tissejäsi ja käytä isoja kaula-aukkoja ja tiukkoja toppeja. muuta me miehet emme pukeutumis"tyylistä" katso. Vaikkei ole tissejäkään, niin kaula-aukko on silti viettelevä.
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 18:56"]
jos haluat pukeutua miehiä varten, korosta tissejäsi ja käytä isoja kaula-aukkoja ja tiukkoja toppeja. muuta me miehet emme pukeutumis"tyylistä" katso. Vaikkei ole tissejäkään, niin kaula-aukko on silti viettelevä.
[/quote]
Mun mies katsoo sääriä ja peppua. Jos se sais päättää niin mun korkkareissa olis ihan mielettömät korot. Yhdet sellaiset oon sen mieliksi ostanut, muuten pidän 7-9 cm korkoja. Tykkään kyllä itsekin korkeista koroista, koska ne antaa vaikutelman pitkästä ja ryhdikkäästä olemuksesta ja tekee olon seksikkääksi ja itsevarmaksi. ohis
Laatuun kannattaa aina satsata. Se hinta kirpaisee kerran, mutta vaate ilahduttaa vuosia. Nykyäänhän trendit vaihtuu muutaman viikon välein, niiden perässä kun juoksee tulee hulluksi.
Olet saanut jo hyviä vinkkejä, ap. Katso itseäsi peilistä, alasti tai alusvaatteissa. Älä vertaa itseäsi (kuviteltuihin) muihin naisiin. Älä etsi vikoja, vaan katso ihan neutraalisti: onko selkä pitempi kuin jalat vai päinvastoin, löytyykö vyötärö, kumpi on isompi, rinnan- vai lantionympärys? Onko kaulasi lyhyt vai pitkä? Vene- tai V-mallinen kaula-aukko on muuten usein kaunis ja pukeva.
Selaile kaupassa ulkomaisia aikakausi- ja muotilehtiä, etsi netistä katumuotiblogeja. Niissä on paljon rennompaa ja reippaampaa tyyliä kuin suomalaisissa muotilehdissä tai vaateliikkeiden katalogeissa. Niistä voit saada ideoita ja rohkaisua.
15 jatkaa vielä,
että nyt kun tulee talvi, katso, että sinulla on hyvät ulkovaatteet. Säänmukainen pukeutuminen on aina tyylikästä. Jos on liukkailla, lumisilla kaduilla vuorettomat, piikkikorkoiset saappaat, pakkasella ohut takki, ei pipoa eikä lapasia, ei kaulahuvia, jos naama on kylmästä sininen ja tärisee, silloin näyttää kauhealta! Onnea matkaan! :D
Minä haaskasin 15 vuotta sitten lopputilistäni kalliiseen villakangastakkiin. Mutta se on ajaton ja edelleen tyylikäs. Ei ole mennyt miksikään. Erilaisella huiveilla takin voi "uudistaa" vaikka päivittäin.
Kirjoita vaikka listaa vaatekappaleista joita tarvit. Kaikkea ei tarvi olla paljon. Eikä kaiken tarvi olla kallista. Itse ostin pitkään merkkifarkkuja. Sitten löysin HM:ltä farkkuja, jotka maksaa 12,90 kappale. Mulla on kolmet eri väriset, kestävät minkä kestävät, ostan sitten uusia. Hyvä neule toisaalta voi palvella vuosikausia. Itse tilaan paljon Zalandolta, sieltä löytyy alennettuna merkkituotteita ja palauttaminenkin on suhte helppoa.
[/quote]
No siis kampaajaan,hyviin kenkiin ja hyvään laukkuun saa jo menemään aika paljon rahaa. Sitten voikin taas kulkea lopun vuotta muuten rönttäsissä vaatteissa. Oon vaan huomannut että laatu maksaa paljon. Ei viitsi enää ostaa mitään muutaman sesongin muotivaatteita joten oon ollut ilman. Kampaajalle on ollut varaa mennä viimeksi viime talvena.
[/quote]
missä asut? Kampaamokoulussa yleensä pääsee asiakkaaksi halvemmalla
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 19:14"]
Minä haaskasin 15 vuotta sitten lopputilistäni kalliiseen villakangastakkiin. Mutta se on ajaton ja edelleen tyylikäs. Ei ole mennyt miksikään. Erilaisella huiveilla takin voi "uudistaa" vaikka päivittäin.
Kirjoita vaikka listaa vaatekappaleista joita tarvit. Kaikkea ei tarvi olla paljon. Eikä kaiken tarvi olla kallista. Itse ostin pitkään merkkifarkkuja. Sitten löysin HM:ltä farkkuja, jotka maksaa 12,90 kappale. Mulla on kolmet eri väriset, kestävät minkä kestävät, ostan sitten uusia. Hyvä neule toisaalta voi palvella vuosikausia. Itse tilaan paljon Zalandolta, sieltä löytyy alennettuna merkkituotteita ja palauttaminenkin on suhte helppoa.
[/quote]
Kerro mistä löysit laadukkaan villakangastakin ja millä hinnalla? Mä ostin "laadukkaan" joka maksoi 200€ ja on yli 5v vanha. Takki on ostettu Stockalta pukeutumisneuvojan ohjeesta. Mutta on nyt kyllä jo nuhruinen ja tarvisin uuden, en ole sitä käyttänyt viime vuosina vaan olen käyttänyt h&m halpistakkeja. Farkkuihin ei kannata kyllä haaskata rahaa mutta neuleisiin, huiveihin, kenkiin,laukkuun ja takkiin kannattaa.
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 19:15"]
[/quote]
[/quote]
missä asut? Kampaamokoulussa yleensä pääsee asiakkaaksi halvemmalla
[/quote]
Asun Lahdessa. Ei ole tullut kampaamokoulu edes mieleen.
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 19:22"]
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 19:14"]
[/quote]
Kerro mistä löysit laadukkaan villakangastakin ja millä hinnalla? Mä ostin "laadukkaan" joka maksoi 200€ ja on yli 5v vanha. Takki on ostettu Stockalta pukeutumisneuvojan ohjeesta. Mutta on nyt kyllä jo nuhruinen ja tarvisin uuden, en ole sitä käyttänyt viime vuosina vaan olen käyttänyt h&m halpistakkeja. Farkkuihin ei kannata kyllä haaskata rahaa mutta neuleisiin, huiveihin, kenkiin,laukkuun ja takkiin kannattaa.
[/quote]
Ei ollut minkään ketjun liike, laatuvaatteita myyvä pikku putiikki, siellä takki oli alessa. Ko. liike on ollut kyllä hyvä muutenkin kun on pitänyt ostaa laadukasta vaatetta. Hyvät myyjät jotka näkee heti mikä sopii ja mikä ei.
Jos sua ei ole koskaan asia kiinnostanut, niin miksi nyt?