Jos sisaruksista yksi on vanhemman/vanhempien edunvalvoja, voiko siitä olla haittaa muille sisaruksille?
Voiko hän esim. omin päin myydä vanhempien omaisuutta?
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ehkä ajatellutkaan, että edunvalvoja varastaisi jotain, vaan mietin voiko esim. myydä omaisuudesta mitä haluaa, vaikka siitä olisi haittaa sisaruksille. Tai esim. jos sisarus on asunut osan aikaa vanhemman asunnossa tai vaikka mökillä, voiko edunvalvojana toimiva sisarus alkaa vaatia tästä vuokraa, tms.
Uskomattoman röyhkeitä ja ahneita sukulaisia sitä onkin, jos edunvalvontaan liittyvä suurin huoli on siitä jääkö valvottavalta mitään perittävää...
Tajuatko, että myös niistä edunvalvojista löytyy uskomattoman röyhkeitä ja ahneita sukulaisia? Pitävät todellakin huolta siitä, ettei mitään perittävää jää, kun nappaavat itselleen hoidettavan omaisuuden.
Jos on tehty tällainen valtuutus, eikö siitä pitäisi tietää kaikkien, jotka mainittu paperissa? Tilanne sellainen, että sukulainen otti esiin tällaisen valtuutuksen johon hänet laitettu valtuutetuksi 1. Seuraavat vara ym valtuutetut jotka laitettu paperiin, ei ole tiennyt tällaisesta mitään... Epäilyttää. Jos 1. Ei olisi vaikka kykenevä tehtävään, muut eivät olisi paperista tienneet ikinä
Vierailija kirjoitti:
Jos on tehty tällainen valtuutus, eikö siitä pitäisi tietää kaikkien, jotka mainittu paperissa? Tilanne sellainen, että sukulainen otti esiin tällaisen valtuutuksen johon hänet laitettu valtuutetuksi 1. Seuraavat vara ym valtuutetut jotka laitettu paperiin, ei ole tiennyt tällaisesta mitään... Epäilyttää. Jos 1. Ei olisi vaikka kykenevä tehtävään, muut eivät olisi paperista tienneet ikinä
Olisihan se asiallista, että valtuutuksen tekijä ilmoittaa asiasta kaikille, joiden nimet hän on laittanut paperiin, mutta ei tätä kukaan valvo tai tarkasta.
Äitini teki pari kuukautta sitten edunvalvontavaltuutuksen, jossa minä olen ensisijainen valtuutettu ja sisarukseni varavaltuutettuja. En ole varma, onko äitini jo ilmoittanut asiasta sisaruksilleni.
Vierailija kirjoitti:
Jos alaikäisen lapsen vanhempi kuolee, tulee toisesta vanhemmasta automaattisesti lapsen edunvalvoja.
Lapsen vanhemmat ovat automaattisesti lapsen edunvalvojia silloinkin, kun molemmat vanhemmat ovat hengissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisihan se asiallista, että valtuutuksen tekijä ilmoittaa asiasta kaikille, joiden nimet hän on laittanut paperiin, mutta ei tätä kukaan valvo tai tarkasta.
Äitini teki pari kuukautta sitten edunvalvontavaltuutuksen, jossa minä olen ensisijainen valtuutettu ja sisarukseni varavaltuutettuja. En ole varma, onko äitini jo ilmoittanut asiasta sisaruksilleni.
Eikö se olisi paras ilmoittaa kaikille.
Tässä ketjussa on paljon juttua, joka ei ole lainkaan totta.
Edunvalvontavaltakirja määrää sen, että saako edunvalvoja myyjä omaisuutta tai pitääkö hänen selvittää tilit DVV:lle. Olen itse muistisairaan vanhempani edunvalvoja, enkä tarvitse lupaa DVV:ltä omaisuuden myymiseen. Minun ei myöskään tarvitse antaa selvitystä DVV:ole vuosittain.
Edunvalvontavaltakirja kannattaa teettää kuistilla ja miettiä ihan päämiehen lähtökohdista, että mitä siihen laitetaan.
Tätä tehtävää ei kannata kadehtia. Muut sisarukset pääset paljon helpommalla ja kaikki byrokratia jää edunvalvojana harteille.
Vierailija kirjoitti:
Edunvalvontavaltakirja määrää sen, että saako edunvalvoja myyjä omaisuutta tai pitääkö hänen selvittää tilit DVV:lle. Olen itse muistisairaan vanhempani edunvalvoja, enkä tarvitse lupaa DVV:ltä omaisuuden myymiseen. Minun ei myöskään tarvitse antaa selvitystä DVV:ole vuosittain.
Sinä et ole selvästikään edunvalvoja, vaan edunvalvontavaltuutettu. Vastauksessa 41 on selitetty näiden kahden eroja.
Vierailija kirjoitti:
Edunvalvontavaltakirja kannattaa teettää kuistilla ja miettiä ihan päämiehen lähtökohdista, että mitä siihen laitetaan.
Tätä tehtävää ei kannata kadehtia. Muut sisarukset pääset paljon helpommalla ja kaikki byrokratia jää edunvalvojana harteille.
Myös edunvalvontavaltuutettu ja edunvalvoja on täysin eri asioita.
Vierailija kirjoitti:
Keitä todistajat saa olla?
Tarkoitatko nyt edunvalvontavaltuutuksen todistajia? Heidän pitää olla täysi-ikäisiä eivätkä he saa olla valtuuttajan tai valtuutetun lähisukulaisia. En tiedä, missä menee raja, mutta ystävät kyllä kelpaavat.
Vierailija kirjoitti:
Voi myydä. Edunvalvoja tekee päätökset edunvalvottavan eduksi parhaaksi katsomallaan tavalla. Jos on tuollainen huoli, että omaisuutta hukataan tai käytetään muuten väärin, niin kannattaa hankkia julkinen edunvalvoja, se maksaa mutta tuo mielenrauhan ja säästää riidoilta.
Ennen tilanteen aktualisoitumista on myös mahdollista tehdä edunvalvontavaltuutus, jossa voidaan rajoittaa edunvalvojan toimivaltuuksia esim. siten, että valtuutuksessa nimettyjä omaisuuseriä ei voida myydä tai lahjoittaa.
Jaa, minulle kyllä lakimies sanoi, että ei voi lain mukaan myydä omaisuutta, johon on itse perillinen, vaikka oikeus olisi kirjattuna edunvalvontapaperiin, esim. omakotitalo tai auto. Sellaisessa tilanteessa pitää hakea väliaikainen edusvalvoja maistaraatilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi myydä. Edunvalvoja tekee päätökset edunvalvottavan eduksi parhaaksi katsomallaan tavalla. Jos on tuollainen huoli, että omaisuutta hukataan tai käytetään muuten väärin, niin kannattaa hankkia julkinen edunvalvoja, se maksaa mutta tuo mielenrauhan ja säästää riidoilta.
Ennen tilanteen aktualisoitumista on myös mahdollista tehdä edunvalvontavaltuutus, jossa voidaan rajoittaa edunvalvojan toimivaltuuksia esim. siten, että valtuutuksessa nimettyjä omaisuuseriä ei voida myydä tai lahjoittaa.
Jaa, minulle kyllä lakimies sanoi, että ei voi lain mukaan myydä omaisuutta, johon on itse perillinen, vaikka oikeus olisi kirjattuna edunvalvontapaperiin, esim. omakotitalo tai auto. Sellaisessa tilanteessa pitää hakea väliaikainen edusvalvoja maistaraatilta.
Joko lakimies antoi sinulle väärän neuvon tai sitten ymmärsit jotain väärin. Puolisoni oli äitinsä edunvalvontavaltuutettu ja myi ilman ongelmia talon, jonka äiti, puolisoni ja hänen veljensä omistivat yhdessä. DVVA:n lupaa ei tarvittu, koska edunvalvontavaltuutuksessa oli annettu lupa myyntiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myymiseen ei tarvitse tällaisessa tapauksessa DVV:n lupaa tai edunvalvojan sijaista, jos ostaja on täysin ulkopuolinen. Mutta jos olet itse ostajana tai ostajana on esim. lapsesi tai puolisosi, niin silloin et voi edustaa myyjänä toimivaa valtuuttajaasi, vaikka hän olisikin valtuutuksessa antanut sinulle luvan ko. omaisuuden myyntiin. Ehkä lakimiehen kommentoimassa tapauksessa on ollut kysymys tällaisesta.
On olennainen ero siinä, onko edunvalvoja vai edunvalvontavaltuutettu. Edunvalvoja tarvitsee DVV:n luvan päämiehen kiinteän omaisuuden tai asunnon myyntiin. Hänen pitää vuosittain esittää kirjanpito päämiehen tuloista, menoista ja omaisuudesta.
Sen sijaan edunvalvontavaltuutettu voi toimia paljon vapaammin niissä puitteissa, jotka edunvalvontavaltuutuksessa on annettu. Hän voi esim. myydä päämiehen mitä tahansa omaisuutta ilman DVV:n lupaa, jos valtuutuksessa on näin sanottu (aika usein on). Hänen ei myöskään tarvitse antaa DVV:lle vuosittaista kirjanpitoa tuloista ja menoista (vuositili), ellei valtuutuksessa ole velvoitettu tähän (yleensä ei ole).