Jaa-ha, viikko menkkoihin ja ahdistus vyöryy.
Mä en kestä tätä olotilaa enää yhtään. Viikko ennen menkkoja alkaa ja loppuu pari päivää ennen kun menkat loppuu. Sit alkaa taas ovulaation aikan ja kestää viikon. Ja sit mennään taas samaa rataa.
Kiva olla "normaali" vsin muutamia päiviä kuukaudesta. Lääkäreillä ja gynellä olen juossut. Mielialalääkkeitä kokoeiltu, mutta liikaa sivuvaukutuksia jotta olisi mielekästä jatkaa. Hormonivalmisteita en siedä. Lääkärit levittelee käsiään.
Koita tässä olla pirteä iloinen äiti ja vaimo sekä tuottava työntekijä kun tekis mieli vaan huutaa, itkeä ja raivota kun olo niin paska.
Sydän hakkaa, vatsa kipeä, oksettaa, koko kroppa jännitystilassa, epätodellinen huimaava olo. Menkkojen alettua vielä järkyt vatsasäryt/supistukset. Repivää kramppaavaa kipua lantiosta napaan. Plus niagaravuodot.
Kommentit (38)
Kyl mä tuon vuodon kanssa pärjään, olen tottunut alusta asti. Mutta nää henkiset oireet tekee mut hulluksi.
Ap
5-htp valmiste voi myös auttaa mielen häiriöihin (masentuneisuus ,ahdistus).ei saa käyttää yhtä aikaa mielialalääkkeiden kanssa. Esim.Life:sta saa. Parantaa aivojen serotoniinitasoja. Tietynlainen ruokavalio viikkoa ennen menkkoja aloitettuna auttaa myös. Minulla on kuparikierukka.
Minulla hoitamaton kilpirauhasen vajaatoiminta teki ihan sietämättömät pms-oireet. Olin kuin eri planeetalta. Tsh oli normaali, t4v alhainen kun sain lääkityksen, ja auttoi.
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 12:37"]Mä en kestä tätä olotilaa enää yhtään. Viikko ennen menkkoja alkaa ja loppuu pari päivää ennen kun menkat loppuu. Sit alkaa taas ovulaation aikan ja kestää viikon. Ja sit mennään taas samaa rataa.
Kiva olla "normaali" vsin muutamia päiviä kuukaudesta. Lääkäreillä ja gynellä olen juossut. Mielialalääkkeitä kokoeiltu, mutta liikaa sivuvaukutuksia jotta olisi mielekästä jatkaa. Hormonivalmisteita en siedä. Lääkärit levittelee käsiään.
Koita tässä olla pirteä iloinen äiti ja vaimo sekä tuottava työntekijä kun tekis mieli vaan huutaa, itkeä ja raivota kun olo niin paska.
Sydän hakkaa, vatsa kipeä, oksettaa, koko kroppa jännitystilassa, epätodellinen huimaava olo. Menkkojen alettua vielä järkyt vatsasäryt/supistukset. Repivää kramppaavaa kipua lantiosta napaan. Plus niagaravuodot.
[/quote]
Täällä toinen melkein 4-kymppinen nainen, joka kärsii samasta vaivasta pl. varsinaiset vuodot Mirenan vuoksi. Miten voikaan yhtäkkiä muuttua lähes psykopaatiksi ja turvonneeksi palloksi. Muutama päivä kk normaali olotila, kaikki muut päivät aivan jotain muuta :(
6 jatkaa : mua hitusen helpotti tieto, että tää on todellakin varoitus vaihdevuosista, jotka luultavimmin tulevat sulostuttamaan elämääni n. 10 sisällä...silti ahdistaa kun noita tunnetilojaan ei pysty hallitsemaan !!! Kun vituttaa niin vituttaa. Yritän raivota miehelle ja lapsille mahdollisimman vähän ;)
Sitten pyrin elämään säännöllisesti. Hyvästit yövalvomisille. Pitkät yöunet auttaa. Liikunta auttaa. Ja yksinolo. Pahimpina viikkoina erakoidun perheestä niin paljon kuin voin. Ystävien seura piristää.
Uutta on myös se että töissä on entistä hankalampi hallita vitutustaan...tekis niin mieli haukkua kollegoja päin naamaa, mun pinna ei hormoneissa tunnu riittävän.
Juu, pakko on edes yrittää noita luontaisjuttuja.
Tsemppiä, kanssasisaret!
Sepä se. Pahat PMS-oireet (oikeammin se PMS pahempi muoto) alkoivat 22-vuotiaana. Olisi ihan jees tietää että tätä paskaako joutuu kestämään loppuelämänsä - 'normaali, oma itseni' olen juurikin sen reilun viikon joka kuusta. E-pillereitä en saa käyttää, mielialalääkkeet ei sopineet.
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 14:43"]
Sepä se. Pahat PMS-oireet (oikeammin se PMS pahempi muoto) alkoivat 22-vuotiaana. Olisi ihan jees tietää että tätä paskaako joutuu kestämään loppuelämänsä - 'normaali, oma itseni' olen juurikin sen reilun viikon joka kuusta. E-pillereitä en saa käyttää, mielialalääkkeet ei sopineet.
[/quote]
Tuollaiset kärttyisät ämmätkö ne aina tulevat luuri korvalla pikkuautollaan takapuskuriini kun en aja tarpeeksi ylinopeutta 40 km/h alueella?
Pitääkin tiputtaa nopeus siitä 50 tuntumasta 45 paikkeille kun seuraava rageava "mullaonpmstehkäätietätaitapan" -tapaus alkaa uhoamaan!
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 14:48"]
Tuollaiset kärttyisät ämmätkö ne aina tulevat luuri korvalla pikkuautollaan takapuskuriini kun en aja tarpeeksi ylinopeutta 40 km/h alueella?
Pitääkin tiputtaa nopeus siitä 50 tuntumasta 45 paikkeille kun seuraava rageava "mullaonpmstehkäätietätaitapan" -tapaus alkaa uhoamaan!
[/quote]
Kivat sulle omituisten johtopäätösten tekemisestä, tuliko nyt hyvä mieli kun sait purkaa pahaa oloasi tekemällä minusta oletuksia? Omat hormonaalisen epätasapainon aiheuttamat ongelmat on pääasiassa ahdistuneisuutta, unettomuutta, itkuisuutta, väsyneisyyttä ja itsetuhoisia ajatuksia - ei aggressiivisuutta.
Minä pääsin homeopatian avulla pms- oireista ja aion kokeilla sitä toiveikkaana myös mahdolliseen vaihdevuosioireiluun. Tiedän, että on monelle humpuukia, mutta jospa joku kuitenkin saisi laillani avun ja helpotuksen. Muistan hämärästi että oli ne vaikeita aikoja. Voimia!
Mulla sama tilanne paitsi kipu kovaa ovulaatiosta lähtien ja saan paniikkikohtauksia lisäksi. Olen 29v :(
Kokeile magnesania, sisältää sekä magnesiumia että b-vitamiineja. Auttoi mulla myös menkkakipuihin! Varmaan yksilöllistä mikä kelläkin toimii, mut eipä tuo purkki paljoa maksa kokeilla paria kiertoa syödä eikä siitä haittavaikutuksiakaan ole.
Loisia... antibioottikuuri olisi paikallaan. Näissä asioissa täytyy olla omavarainen, lääketiede vielä rahastuskengissään. Mitenköhän kauan siinä menee, että geneettiset poikkeavuudet otetaan huomioon? Nimittäin niillä, joilla on luontaisesti voimakkaammin reagoiva immuunipuolustus, eli sytokiinnit nousevat taivaisiin pienemmästäkin loukkauksesta, saavat enemmän harmia näistä kroonisista infektioista. Pitäisi olla etu voimakkaammin reagoivasta immuunipuolustuksesta, mutta nykyään sitä ei vielä osata käyttää hyväksi, jolloin siitä tulee haitta.
Ihanaa tietää etten ole ainut hullu! Viikko tai kaks ennen menkkoja muutun ihan toisesksi ihmiseksi, tulee kauhea masennus ja henkinen paha olo. Olen alkanut oikeasti pelkäämään menkkojen alkamista kun ajatuskin siitä olotilasta mikä on tulossa on kauhea. Mietin että kävisin lääkärissä, mutta en halua pillereitä, kierrukkaa ym. Joten en usko että ne voi siellä mitään tehdä. Yritän aina vaan psyykata itseäni että se masennus ja kaikki menee ohi ja ei ole niin sanotusti todellista. Saan hirveitä raivokohtauksia, itken vähänväliä enkä näe mitään toivoa tulevaisuudessa. Ihan hullua! Pitää varmaan kokeilla noita luontaistuote juttuja. Niin ja sitten kun menkat alkaa niin on ihan järkyttävät kivut, mutta ne vielä kestää.
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 15:35"]Ihanaa tietää etten ole ainut hullu! Viikko tai kaks ennen menkkoja muutun ihan toisesksi ihmiseksi, tulee kauhea masennus ja henkinen paha olo. Olen alkanut oikeasti pelkäämään menkkojen alkamista kun ajatuskin siitä olotilasta mikä on tulossa on kauhea. Mietin että kävisin lääkärissä, mutta en halua pillereitä, kierrukkaa ym. Joten en usko että ne voi siellä mitään tehdä. Yritän aina vaan psyykata itseäni että se masennus ja kaikki menee ohi ja ei ole niin sanotusti todellista. Saan hirveitä raivokohtauksia, itken vähänväliä enkä näe mitään toivoa tulevaisuudessa. Ihan hullua! Pitää varmaan kokeilla noita luontaistuote juttuja. Niin ja sitten kun menkat alkaa niin on ihan järkyttävät kivut, mutta ne vielä kestää.
[/quote]
Mulla alko nää pahat henkiset oireet vasta sen jälkeen kun täytin 30. Sitä ennen oli vähän särkyä, vuotoa ehkä 3 päivää ja tuskin ollenkaan mitään ärtymystä ym. :/
Mulla oli ihan kauheat pms-oireet lasten syntymän jälkeen eli kolmekymppisestä eteenpäin. Muutama vuosi sitten joku vinkkasi Efamol-nimisestä helokkiöljykapselista. Aloin syödä niitä ja parin kk jälkeen huomasin (ja perhe myös) selvän muutoksen. Kuuluu mun joka aamuiseen pillerivalikoimaan b-vitamiinin, sinkin ja magnesiumin lisäki. B-vitamiinia syön myös ns. "yliannostuksena", mikä vissiin saattaa helpottaa oireita myös. Tsemppiä!
Mulla tehtiin kaavinta ja vuodot loppu siihen. En tiedä mikä oli? ...