Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanhin tuntemasi lapsi, joka syö/ on syönyt tuttia?

Vierailija
09.11.2014 |

Mielenkiinnosta tein tämän keskustelun, kun olin käymässä kouluaikaisen ystävän luona kahvilla, ja hänen lapsensa halusi eskarista kotiin tullessaan tutin suuhun. Olin ihan hämilläni. Tottakai saa lapselleen syöttää tuttia niin kauan, kuin haluaa, mutta tuo 6-vuotiaan tutin käyttö on jo jotenkin.... Irstaan näköistä.

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 12:19"]

Pakko kysyä kun olen tätä miettinyt, että miten se on mahdollista näkyä purennassa, kun hampaat kuitenkin vaihtuvat jossain vaiheessa? Vai onko sillä jotain vaikutusta ikenien tms rakenteeseen? Jos tutilla on näin isot haittavaikutukset niin miksi niitä ylipäätään myydääm?

[/quote]

Tuttia ei ole tarkoitus syödä aikuiseksi asti. Sen jatkuva lutkutus painaa ajan mittaan ikeniä niin, että hampaat kasvavat sojottamaan ulospäin. Vauvoilla tutin syöminen on ihan asiallista, koska vauvoilla on vielä niin suurena se imemistarve. Sitten kun vauva ei enää tarvitse rintamaitoa (noin vuoden ikäisenä), pitäisi luopua myös tutista aika pian. Meillä neuvolan th sanoi 1v4kk neuvolassa, että pitäisi tutista päästä puolitoistavuotiaaseen mennessä kokonaan irti. Meillä kyllä vauva käyttää tuttia vielä nukkumaan mennessä ja uusissa vieraissa jännittävissä paikoissa (kerhossa ym. parin ensimmäisen kerran).

Vierailija
42/50 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen poika n.1,5 v ja toiselle ei kelvannut lainkaan mutta tissiä ja tuttipulloa toki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 12:19"]

Pakko kysyä kun olen tätä miettinyt, että miten se on mahdollista näkyä purennassa, kun hampaat kuitenkin vaihtuvat jossain vaiheessa? Vai onko sillä jotain vaikutusta ikenien tms rakenteeseen? Jos tutilla on näin isot haittavaikutukset niin miksi niitä ylipäätään myydääm?

[/quote]

Tutin imeminen aiheuttaa jännitystä kasvojen lihaksissa. Pitkään jatkuessaan tämä pienikin voima vaikuttaa hampaiden asentoon ja leukojen luuston kehitykseen. Jäljempänä mainittu aiheuttaa huomattavasti vaikeampia purennallisia ongelmia kuin edellä mainittu. Tutin pitkäaikainen käyttö ei ole mitenkään luonnollista ja siksi se ohjaa purennan kehitystä huonoon suuntaan. Tuttia on kuitenkin ihan hyvä käyttää pienellä vauvalla, koska muuten kehittyy helposti peukalonimemistaipumus ja toisin kuin tutin, sitä peukaloa ei pysty ottamaan tietyssä iässä lapselta pois, vaan paha tapa säilyy helposto kouluikäiseksikin. Ottakaa oikeasti ne tutit lapsilta pois 1v jälkeen, kun monesti imetyskin loppuu. Tietäisittepä, mitä tuttisuiden oikomishoidot yhteiskunnalle maksavat, eikä ole lapsellekaan kivaa viettää vuosikausia raudat suussa.

T. Hammaslääkäri

Vierailija
44/50 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 12:22"]Bb-Jenna 19v
[/quote]

Ei vaan Dani 24v.

Vierailija
45/50 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 12:17"]Hyi kamala :0 meillä 6-vuotias tyttö, enkä ikimaailmassa voisi kuvitella hälle tuttia siis TUTTIA suuhun.
[/quote]

Mulla on vaikeuksia kuvitella tuttia omalle 2 v:lle... Kummallekaan lapselle ei oo tutti yrityksistä huolimatta oikein koskaan kelvannut.

Vierailija
46/50 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä söin ehkä 5-vuotiaaksi asti. Muistan ihan selvästi, kun piti jättää tutti. Tuolloin se ei ollut niin tavatonta, monet söivät tuttia isoksi. Ainakin Ranskassa on nykyäänkin ihan tavallista, että isot lapset syövät tuttia.

Hammaslääkäri käski luopumaan tutista, ja jouduinkin sitten käyttämään oikomislaitetta jonkin aikaa. Esikoiseni söi tuttia 2-vuotiaaksi, mutta hän söi sitä hyvin vähän, ainoastaan nukahtaessa. Kun pääsi vauvana heräilyvaiheen ohi (jonka takia tutti aikoinan 6 kk iässä vauvalle opetettiin), otin aina tutin suusta, kun lapsi oli  nukahtanut. Kuopuksellani (alle puoli vuotta) on valtava imemisen tarve, ja annoinkin hänelle tutin jo alle kuukauden iässä. Vauva imee tutin lisäksi peukaloaan. Tämän lapsen kanssa pitäneekin varmasti jättää tutti aiemmin pois, muttei kuitenkaan niin aikaisin, että alkaa imemään peukkuaan.

Vierailija
47/50 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä söin muistaakseni vielä ekalla luokallakin öisin. Eipä äiti jaksanut muutenkaan olla äiti mulle ja isä ei ollut ollenkaan kuvioissa. Vieroittaminenkin tapahtui niin, että äiti tiuskaisi mulle yksi ilta, että mieti nyt mitä sun luokkalaisetkin sanois, jos ne sais tietää, että syöt vielä tuttia? Joopa joo, mun vikahan sekin tietysti oli, niinkuin kaikki muukin. Oma häpeä. Ja joo iso purentavika on nyt aikuisenakin.

Vierailija
48/50 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyösti Pöysti

Vierailija
49/50 |
09.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyösti Pöysti.

Vierailija