Vanhin tuntemasi lapsi, joka syö/ on syönyt tuttia?
Mielenkiinnosta tein tämän keskustelun, kun olin käymässä kouluaikaisen ystävän luona kahvilla, ja hänen lapsensa halusi eskarista kotiin tullessaan tutin suuhun. Olin ihan hämilläni. Tottakai saa lapselleen syöttää tuttia niin kauan, kuin haluaa, mutta tuo 6-vuotiaan tutin käyttö on jo jotenkin.... Irstaan näköistä.
Kommentit (50)
Hyi kamala :0 meillä 6-vuotias tyttö, enkä ikimaailmassa voisi kuvitella hälle tuttia siis TUTTIA suuhun.
En tunne yhtään lasta, joka söisi tuttia, mutta monikin imee sitä. Yleensä pienillekin lapsille annetaan ruoaksi jotain muuta kuin tutti.
Minä söin 4-vuotiaaksi. Mun tyttö imi peukkua 6-vuotiaaksi. Ei mitään purentavikoja oo.
Minun lapseni söi ekalla luokalla vielä. Kotona tosin vain.
Pakko kysyä kun olen tätä miettinyt, että miten se on mahdollista näkyä purennassa, kun hampaat kuitenkin vaihtuvat jossain vaiheessa? Vai onko sillä jotain vaikutusta ikenien tms rakenteeseen? Jos tutilla on näin isot haittavaikutukset niin miksi niitä ylipäätään myydääm?
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 12:19"]En tunne yhtään lasta, joka söisi tuttia, mutta monikin imee sitä. Yleensä pienillekin lapsille annetaan ruoaksi jotain muuta kuin tutti.
[/quote]
Oletpas hauska.
8-vuotias, mutta ei ollut ihan normilapsi.
3-vuotias. Ja tämän samaisen piltin äidin mielestä taaperoimetys on pervoa ja lapselle haitallista :D
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 12:19"]Pakko kysyä kun olen tätä miettinyt, että miten se on mahdollista näkyä purennassa, kun hampaat kuitenkin vaihtuvat jossain vaiheessa? Vai onko sillä jotain vaikutusta ikenien tms rakenteeseen? Jos tutilla on näin isot haittavaikutukset niin miksi niitä ylipäätään myydääm?
[/quote]
Tuolla minun siskon pojalla on hyvin vinot hampaat, yörautoja käyttää. Hampaat tulivat hyvin myöhään, muistaakseni oli 1,5 vuotias, kun vauvana eka alahammas puhkesi. Koko ajan " järsimisen" ja imemisen halu yöllä, vaikea saada nukahtamaan. Hammaslääkäri todennut myös, että tutin syöminen pitkään vaikuttaa hampaiden, ennen kaikkea ikenien kehitykseen.
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 12:19"]Pakko kysyä kun olen tätä miettinyt, että miten se on mahdollista näkyä purennassa, kun hampaat kuitenkin vaihtuvat jossain vaiheessa? Vai onko sillä jotain vaikutusta ikenien tms rakenteeseen? Jos tutilla on näin isot haittavaikutukset niin miksi niitä ylipäätään myydääm?
[/quote]
Koska tutti on hyvä bisnes, siksi myydään. Sillä tekee rahaa.
Mummini kertoi juuri enoni syöneen tuttia 6-vuotiaana. Tämä siis 60- ja 70-luvulla. Juuri kun oli pääsemässä tutista eroon, äitini syntyi ja sitten piti saada kans syödä sitä kun kerran siskokin sai.. Heillä on kolme vuotta ikäeroa, eli mummini olisi muutenkin näköjään alkanut vieroittamaan tutista vasta kolme vuotiaana.
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 12:23"][quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 12:19"]Pakko kysyä kun olen tätä miettinyt, että miten se on mahdollista näkyä purennassa, kun hampaat kuitenkin vaihtuvat jossain vaiheessa? Vai onko sillä jotain vaikutusta ikenien tms rakenteeseen? Jos tutilla on näin isot haittavaikutukset niin miksi niitä ylipäätään myydääm?
[/quote]
Tuolla minun siskon pojalla on hyvin vinot hampaat, yörautoja käyttää. Hampaat tulivat hyvin myöhään, muistaakseni oli 1,5 vuotias, kun vauvana eka alahammas puhkesi. Koko ajan " järsimisen" ja imemisen halu yöllä, vaikea saada nukahtamaan. Hammaslääkäri todennut myös, että tutin syöminen pitkään vaikuttaa hampaiden, ennen kaikkea ikenien kehitykseen.
[/quote]
Miten tuo nukahtaminen tähän liittyi? Onko siitä oikeasti tehty jotain tutkimusta että pitkään tuttia saaneilla on järjestäen vinot hampaat? Miten se ikeniin voi vaikuttaa?
[quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 12:36"][quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 12:23"][quote author="Vierailija" time="09.11.2014 klo 12:19"]Pakko kysyä kun olen tätä miettinyt, että miten se on mahdollista näkyä purennassa, kun hampaat kuitenkin vaihtuvat jossain vaiheessa? Vai onko sillä jotain vaikutusta ikenien tms rakenteeseen? Jos tutilla on näin isot haittavaikutukset niin miksi niitä ylipäätään myydääm?
[/quote]
[/quote]
Miten tuo nukahtaminen tähän liittyi? Onko siitä oikeasti tehty jotain tutkimusta että pitkään tuttia saaneilla on järjestäen vinot hampaat? Miten se ikeniin voi vaikuttaa?
[/quote]
Painapa sormea päivittäin, monta vuotta, jatkuvasti vaikka pöytää vasten. Kyllä rupeaa käyristymään :) ja tutin haitallisuudesta sanotaan jo viimeistään 1-vuotishammaslääkärikäynnillä.
Minä 5v. Äiti kuoli, tutista tuli lohtua (jostain piilosta sen kaivoin esiin) ja elämäni suurimpia traumoja oli se, miten äitipuoli tempaisi tutin suustani ja ilmoitti, että tätä et enää näe. Tuntui siltä, että minulta vietiin samantien kaikki. Vähän aikaisemmin olin joutunut antamaan oman huoneeni äitipuolen tyttärelle, minulle laitettiin patja olohuoneeseen. Veljelle kävi samoin, hänen huoneestaan tuli reikihoitoja antavan äitipuolen työhuone (asiakkaita 2 kuukaudessa).
Tänään on isänpäivä mutta isällä en käy minä eikä veljeni. Isä vielä jaksaa ihmetellä, että miksi olemme niin kiittämättömiä.
Meillä söi myös eskari - iässä vielä iltaisin. Sitten kun alkoi koulu ja alkoi olla kavereiden kanssa iltaisin niin se tutti jäi pois. Toinen lapsi ei tykännyt tutista koskaan ja kolmas söi muutaman kuukauden mutta lopetti itsestään samaan aikaan kun imetys loppui