Veloista eroon
Olemme kolmihenkinen perhe, ja meillä on ollut öhm.. Hiukan rahankäytön hallitsemattomuutta. Nyt ollaan siinä pisteessä että velkaa on liikaa. Asuntolainaa ei ole, autolaina (9000e) löytyy, lisäksi osamaksuluottoja n. 5kpl ja 2 isompaa luottoa ovat tapissa. Luottojen summat ovat 1500 ja 7500. Osamaksuja on noin 2000e edestä.
Ja minä pyydän nyt ettette mollaa, en tiedä miten ajauduttiin tähän. Myönnän virheeni ja kadun. Nyt ainut asia on että haluan maksaa velat pois. Onko teillä vinkkejä, mistä aloittaa? Autoa ei voi myydä, eikä vaihtaa halvempaan koska miehen työmatkat ovat erittäin pitkiä, ja automme on diesel. Olen jo onnistunut sen verran tekemään että myin omaisuutta n. 500e edestä ja sain maksettua pikavipin pois. Nyt kuitenkaan ei ole enempää myytävää mistä raaskisin luopua. Lopetin tupakan polton, ja juomme n 2krt vuodessa. Olemme alle 30v kumpikin. Ruokaan menee n. 150e/2viikkoa. Mielestäni siitä en voi enää tinkiä. Summalla ostetaan jotenkuten ravitsevaa ruokaa. Pyydän tosiaan ymmärrystä ja vinkkejä, en pilkkaa. Olen tehnyt laskelmia että vuonna 2018 olisimme velattomia.
Kommentit (70)
Hae Takuu-Säätiön järjestelylainaa - myöntävät järjestelyluottoja myös "omaa tyhmyyttään" velkaantuneille. Kannattaa soittaa heidän velkaneuvontapuhelimeen!
Siis 18 000 euroa lainaa, no eihän sitä ole paljo mitään verrattuna suuriin talolainoihin. Maksakaa pienissä erissä takaisin, kyllä joku pankki varmaan jeesaa.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 21:07"]Ajattelin, että joku on keksinyt nopean ja tehokkaan keinon millä päästään vapaaehtoisesti lapsettomista eroon :D
[/quote]
Luonto hoitaa tämän ongelman mutta vähän hitaasti
Mä tässä juuri järkyttyneenä katsoin että itselläni on nyt H&M osanaksussa yli 500€ ja Elloksella 300€.... Eihän nämä monelle isoja summia ole mutta itselläni on niin pienet tulot (työtön yh) että mulle nää on ihan järjettömät summat. Tämän ketjun innoittamana otan itseäni niskasta kiinni ja maksan ne kesään mennessä. Se on pakko ennen kuin tilanne pahentuu ja lähtee kokonaan lapasesta. Ja vielä ihan turhia nämä, tyyliin halusin ostaa hienon takin vaikka siihen ei ollut varaa :( Hävettää.
Suosittelen ostamaan ison vihon, johon merkitsee kaikki tulonsa. Päivämäärä ja summa sivun ylälaitaan ja sen alle sitten tilaa reippaasti (itselläni on puoli A4:sta jokaiselle summalle). Kun muutaman kuukauden tulot on saanut kirjattua, laitetaan kunkin tulon kohdalle niin paljon laskuja kuin on mahdollista. Pitää muistaa laskea kuinka paljon tuloista on jätettävä ruokaan, jotta pärjää seuraavaan rahapäivään. Hetken, kun nipistää vaikka myös siitä ruuasta niin alkaa saamaan tuloksia. Terveellisestä ruuasta voi tinkiä hetkellisesti, se on pienempi epäterveystekijä kuin kova stressi.
Helpottaa oloa, kun ei tarvitse koko ajan raha-asioita pohtia. Tiedot voi aina tarkistaa vihosta. Itse tiedän aika tarkkaan paljonko minulla tulee olemaan esimerkiksi heinäkuussa rahaa ja jos tarvitsee ostaa joku isompi tuote, voin katsoa heti, millaisia osamaksueriä pystyn maksamaan ja mihin asti velka kestäisi. Näin ei pääse syntymään useita velkoja päällekäin.
Tsemppiä ap ja muut velkaiset! Itselläni oli 1,5v sitten 4900€ visaa jäljellä ja klarnaa 700€. Ihan turhista asioista, esim vaatteista , ulkomaanmatkasta ym. Otin itseäni niskasta kiinni ja maksoin velat pois. Pihistelin, laskin menot ja lopetin turhan kuluttamisen.
Suosittelen myös googlettamaan lumipalloefektin ja velkablogeja. Ja tekemään muutoksen omassa kulutuskäyttäytymisessä!!! Älä osta, jos sinulla ei ole rahaa!! Ja mieti onko kysessä oikea tarve vai halu. Jotta elämä ei mene ihan pelkäksi kituuttamiseksi, aloita säästötili omia haaveita/menoja varten. On paljon kivempaa ostaa esim uusi talvitakki säästetyillä (oikeasti tilillä olevilla rahoilla), mitä osamaksuilla tai visalla.
Et sä meistä eroon pääse. Älä edes kuvittele.
t. vela
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 23:39"]
Hae Takuu-Säätiön järjestelylainaa - myöntävät järjestelyluottoja myös "omaa tyhmyyttään" velkaantuneille. Kannattaa soittaa heidän velkaneuvontapuhelimeen!
[/quote]
Onko muunkin laisia velkaantuneita?
Vinkki: katso ruudusta tuhluriprinsessoja (opastusta ja lisämotivaatiota) ja/tai googleta blogeja aiheesta. Heikkoja hetkiä voi tulla, kannattaa varautua etukäteen. Tsemppiä sinulle, päätös on jo tehty, iso harppaus siis takana :)!
Onhan ap miehineen eronnut kirkosta niin ei tarvitse sinne maksaa satoja euroja. Niilläkin voi lyhentää lainoja.
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 09:09"]
Onhan ap miehineen eronnut kirkosta niin ei tarvitse sinne maksaa satoja euroja. Niilläkin voi lyhentää lainoja.
[/quote]
Meillä on käyttöluottoja yli 10 000 Euroa ja lisäksi opintolainaa 7000. Auto, luojan kiitos, on velaton ja vasta neljä vuotta vanha. Asunnosta on lainaa 80 000 ja se ei ole paha, kun asutaan Tampereella ja kyseessä on hyväkuntoinen omakotitalo. Mutta... olemme ajautumassa kuseen. Lähdin ensin itse opiskelemaan ja yllättäin mies menetti heti perään työpaikkansa. Oli laskettu, että just ja just eletään miehen palkalla ja mun tuilla + opintolainalla. Eletään ihan minimiä, mutta kun tulot on näin huonot, niin eihän ne riitä mitenkään. Aina isomman menon (tyyliin renkaat autoon) on ollut pakko ottaa käyttöluottoa. Myös pahoina kuukausina on tarvinnut taas kasvattaa joustoluottoa, kun laskut on kasaantunut.
Onneksi itse sain nyt tammikuun alusta töitä ja palkka on ihan jees. Onhan se nousua 300 Euron opintotuesta ja 400 Euron lainasta, yhteensä 700 Euroa/kk, kun saan pyöreästi arvioiden ainakin 2200 Euroa käteen. (brutto 3100) Uskon, että nyt alkaa tilanne selvitä. Miehelläkin alkoi työt nyt joulukuun alusta. Palkka ei kummoinen ole, mutta paljon enemmän kuin oli korvaus.
Ei tää elämä niin helppoa ole, kun tulot voi tippua, sossusta ei saa, kun tulot on kuitenkin minimin yli ja ei haluaisi hetken notkahduksen takia myydä taloa pois ja muuttaa. Tuskanhiki on tässä kuitenkin puoli vuotta ollut. Harmittaa sekin, että pitää alkaa maksamaan noita lainoja heti pois, kun olisi ihana hiukan relata rahan kanssa, kun sitä alkaa tulla enemmän, mutta sama kitkutus jatkuu ja edelleen ollaan veitsenterällä.
Meillä samanlkaltainen historia. On ollut itsestä riippumattomia vastoinkäymisiä aivan liikaa ( sairastumiset, työttömyys, sukulaisen velat, vanha vesivahinko talossa, autoremontti, oikeudenkäynti= siis aivan kaikkea liikaa! ) ja sitten ripaus omaa tyhmyyttä nuorena.
Me otettiin lopulta Santanderista laina, jolla maksettiin pienet lainat/luotot pois & nyt kk-erä kohtuullinen ja elämä helpompaa. On myös talolaina sukutalosta ja vielä pakolliset 2 autoa vuorotöiden vuoksi (asumme maalla, työt kaukana). Toisaalta hyviä puolia on se, että on oppinut säästäväisyyttä ja on pienestä tyytyväinen, mutta välillä tietty harmittaa kun lainoja liikaa & vielä monet tuomitsevat aivan järkyttävällä tavalla. Siksi meidänkään tilannetta ei tiedä kukaan muu kuin lähimmät sukulaiset.
Meidän lainat siis kokonaisuudessaan tällä hetkellä 170 000 talolaina, 20 000 autolainat, 20 000 santander, 5000 opintolaina. Molemmat onneksi töissä tällä hetkellä ja ei lapsia, kotieläimiä kyllä jokunen. Luxusta meillä on ainoastaan nuo lemmikit, mutta niistä emme ole luopumassa.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 21:07"]Ajattelin, että joku on keksinyt nopean ja tehokkaan keinon millä päästään vapaaehtoisesti lapsettomista eroon :D
[/quote]
Mäkin ajattelin :D selvästi käyn täällä liikaa lukemassa provoavia keskusteluja...
Veloista eroon pääsee kun siementää heille lapsen. Miehet nyt voi ampua, eihän sellaisella tuhkamunalla mitään tee.
Pystysitkö lainata joltain tutulta? Ite oon jonkin verran lainannu korottomasti siskoltani, jolla voi maksaa "virallisia" lainoja pois ja tutulle oma maksuaikataulu jossa on sitten tietty pieni maksuerä ja josta pidetään kiinni.