En saa kotia pysymään siistinä
Viis henkeä sotkemassa. Muita ei niin kiinnosta siisteystaso eli jatkuva sotkuisuus. Kyllä ne auttelee siivouksessa kun pyydän, mutta pohjimmiltaan kaikki on mun varassa ja sen että pyydän muita osallistumaan. Enkä tottapuhuen itekään tykkää siivota enkä oo maailman järjestelmällisin ja siistein, mutta mua häiritsee jatkuva kaaos ymärillä. Voin henkisesti paremmin kun ympäristö on järjestyksessä. Miten tän saa ratkaistua? Musta tuntuu et ei mitenkään. Muut pitää vaan mua kohta nalkuttajana jos koko ajan saan ottaa asiaa esille. Urakka tuntuu muutenkin ylitsepääsemättömän isolta ja raskaalta.
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mies on aika siisti ja järjestelmällinen. Ja mä oon sotkuisempi. Me ollaan vaan koitettu tulla hieman toisiamme vastaan. Mies ei heti ala tiuskia tai potkiskella tavaroita tai laittaa niitä paikoilleen, jos multa on jotain jäänyt leviäksi. Toisaalta mä yritän skarpata että laitan tavaroita paikoilleen.
Esim. matkalaukku matkan jälkeen. Mies purkaa oma laukkunsa heti matkan jälkeen ja laittaa tavarat paikoilleen. Ennen mun miehen tapaamista mä jätin matkalaukun purkamatta vaikka keskelle olohuoneen lattiaa ja se sai lojua siinä viikkotolkulla. Nykyään mäkin pyrin purkamaan laukun pikimiten. En välttämättä heti kotiovesta tultuani kuten mies mutta saman pvä aikana tai viimeistään seuraavana. Ja on kyllä tullut huomattua, että on paljon kivempi fiilis itellä kun se laukku on suht nopsaan purettu sen sijaan että se lojuu keskellä lattiaa viikko tolkulla.
Jos sä oot yksin asiassa sun perhettä vastaan, niin mielestäni sulla ei vaan oo muuta vaihtoehtoa kuin joko laittaa paikat yksinäsi järjestykseen ilman nalkutusta tai sitten sietää sitä sotkua mutisematta kuten muutkin.
Lasten kanssa voi tietysti kokeilla keinoja, että viikkorahan tmv. saa kun nämä tavarat järjestetty tai joku sovittu kotityö tehty.
Mikä juttu tää matkalaukun purkamatta jättäminen moneksi viikoksi oikein on kun tätä kuuluu monissa paikoissa? Onko sulla siis ihan hirveesti vaatteita ja tuplasti kaikkia hygienia tuotteita kuten hammasharjoja ja hiusharjoja? Mulla on yksi hammasharja ja yksi hyvä hiusharja jne. ja rajallisesti vaatteita. Jos en purkaisi laukkuani aina heti kotiin tulon jälkeen niin ei mulla olis mitään päälle pantavaa tai mitään hygienia tuotteita käytettäväksi. Enkä varsinkaan halua että likaiset alusvaatteet alkavat haista laukussa. Ja jos matkalta on tullut ostettua jotain niin haluan sen tottakai heti esille tai käyttöön niin miksi seisottaisin niitä laukussa? Tyhjennän laukun aina samantien kun tulen kotiin. Siivoam myös käsilaukun päivittäin jotta siellä on vain tarvittavat ja ettei mitään tärkeää unohdu.
Jos pystyt jättämään tavarasi lojumaan matkalaukkuun viikoiksi on syytä alkaa karsia tavaraa reilusti koska omistat ihan liikaa.
Olipas typerä kommentti. :D Ihminen jolla on muitakin vaatteita kuin ne jotka ovat matkalla mukana omistaa liikaa tavaraa?
Minä käytän arjessa harvoin samoja vaatteita kuin lomareissuilla. Eli lomalta palatessa ns. paremmat vaatteet saavat useinkin olla rauhassa jopa useamman viikon ennen seuraavaa tarvetta.
Mikäs siinä jos kokee tarvetta pakata koko garderoobin matkalle mukaan, mutta älä oleta että se olisi jotenkin normaalia.
Ihan tavallinen tilanne. Ei kenellekään ole enää nykyään siistiä kotia, koska tavaraa on liikaa neliöihin nähden. Rentoudu.
Jos on perheen perustanut, on hyvä laskea vaatimustasoa rennonpaan ja suurpiirteisempään suuntaan.
Siivoamisen vuoksi ei kannata stressata. Elätte vain omalle perheellenne.❤️
Parempi on hyvinvoiva ja rento äiti, kuin hermot kireällä oleva kiukkupussi.
Ku tulee vanhaksi ei todellakaan ole enää tärkeää mitkään ulkoiset seikat kuten siisti koti yms. vaan ennemminkin hyvä terveys.
Monilla tuntuu olevan sellainen asenne, että se joka haluaa kotona olevan siistiä, siivotkoon itse. Mun mielestä tuo on ihan perseestä. Kyllä kodinhoito kuuluu kaikille sen asukkaille, eikä vain niille, jotka eivät jaksa katsella sotkua. Toki tässäkin voi käyttää järkeä. Ei ole tarkoituksenmukaista tietysti sekään, että jokainen nuolee koko kämpän päivittäin sen takia, että yksi asukkaista on sairaalloisen siisti. Mutta tietty siisteyden perustaso pitäisi löytää, jonka ylläpitämiseen kaikki osallistuvat. Jos sitten joku supersiisti perheenjäsen tykkää, että ikkunat pitää pestä kerran kuussa eikä kerran puolessa vuodessa, niin hän pesköön ne useammin jos haluaa.
Tämä siisteyden perustaso riippuu tietenkin kodista ja sen asukkaista, kaikille perheille ei sovi samat systeemit, mutta oli se perustaso millainen hyvänsä, se pitäisi yhdessä sopia ja yhdessä siihen sitoutua. Ja lapset ikätason mukaan siivoushommiin! Esimerkiksi teini-ikäiset voivat hyvin tehdä muutakin kuin vain siivota oman huoneensa jos viitsivät. Tosi monessa perheessä teinit eivät viitsi sitäkään, eikä sitä vaadita heiltä.
Ehdota ap perheellesi että istutte yhdessä alas ja sovitte yhdessä siitä, millainen teille olisi hyvä siisteyden perustaso ja mitä sen ylläpito käytännössä edellyttää. Esimerkiksi jos haluatte, että keittiö pysyisi suht siistinä ja puhtaana aina, se tarkoittaa sitä, että tiskikone tyhjennetään puhtaista astioista mahdollisimman pian ja likaiset astiat laitetaan aina koneeseen eikä jätetä pitkin pöytiä. Se tarkoittaa myös sitä, että pöydät ja tasot pyyhitään ja lattia lakaistaan päivittäin. Jne.
Muutama vinkki vielä, jotka auttavat vaikka perhettä ei saisi muuhun sitoutumaan:
- roskat laitetaan aina roskiin ja jokainen huolehtii omat roskansa roskiin. Tähän pystyy jo alle kouluikäisetkin.
- likaiset vaatteet laitetaan pyykkikoriin ja jokainen huolehtii omat vaatteet sinne. Lapsille voi antaa omat likapyykkikorit omiin huoneisiin ja vanhemmille omaansa, niin illalla riisuessa ei tartte toiseen päähän taloa lähteä likapyykkiä viemään.
- tavarat paikoilleen käytön jälkeen.
Tämä ei onnistu kaikilta, kuten esimerkiksi minulta. Minun kaltaisilleni sopii paremmin esim. 10 minuutin tehoraivaus joka ilta. Laittaa vaikka puhelimesta ajastimen päälle 10 minuutiksi ja keskittyy pelkästään tavaroiden paikoilleen raivaamiseen siihen asti, että ajastin hälyttää.
Näillä neuvoilla pitäisi kodin alkaa siistiytymään pikkuhiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mies on aika siisti ja järjestelmällinen. Ja mä oon sotkuisempi. Me ollaan vaan koitettu tulla hieman toisiamme vastaan. Mies ei heti ala tiuskia tai potkiskella tavaroita tai laittaa niitä paikoilleen, jos multa on jotain jäänyt leviäksi. Toisaalta mä yritän skarpata että laitan tavaroita paikoilleen.
Esim. matkalaukku matkan jälkeen. Mies purkaa oma laukkunsa heti matkan jälkeen ja laittaa tavarat paikoilleen. Ennen mun miehen tapaamista mä jätin matkalaukun purkamatta vaikka keskelle olohuoneen lattiaa ja se sai lojua siinä viikkotolkulla. Nykyään mäkin pyrin purkamaan laukun pikimiten. En välttämättä heti kotiovesta tultuani kuten mies mutta saman pvä aikana tai viimeistään seuraavana. Ja on kyllä tullut huomattua, että on paljon kivempi fiilis itellä kun se laukku on suht nopsaan purettu sen sijaan että se lojuu keskellä lattiaa viikko tolkulla.
Jos sä oot yksin asiassa sun perhettä vastaan, niin mielestäni sulla ei vaan oo muuta vaihtoehtoa kuin joko laittaa paikat yksinäsi järjestykseen ilman nalkutusta tai sitten sietää sitä sotkua mutisematta kuten muutkin.
Lasten kanssa voi tietysti kokeilla keinoja, että viikkorahan tmv. saa kun nämä tavarat järjestetty tai joku sovittu kotityö tehty.
Mikä juttu tää matkalaukun purkamatta jättäminen moneksi viikoksi oikein on kun tätä kuuluu monissa paikoissa? Onko sulla siis ihan hirveesti vaatteita ja tuplasti kaikkia hygienia tuotteita kuten hammasharjoja ja hiusharjoja? Mulla on yksi hammasharja ja yksi hyvä hiusharja jne. ja rajallisesti vaatteita. Jos en purkaisi laukkuani aina heti kotiin tulon jälkeen niin ei mulla olis mitään päälle pantavaa tai mitään hygienia tuotteita käytettäväksi. Enkä varsinkaan halua että likaiset alusvaatteet alkavat haista laukussa. Ja jos matkalta on tullut ostettua jotain niin haluan sen tottakai heti esille tai käyttöön niin miksi seisottaisin niitä laukussa? Tyhjennän laukun aina samantien kun tulen kotiin. Siivoam myös käsilaukun päivittäin jotta siellä on vain tarvittavat ja ettei mitään tärkeää unohdu.
Jos pystyt jättämään tavarasi lojumaan matkalaukkuun viikoiksi on syytä alkaa karsia tavaraa reilusti koska omistat ihan liikaa.Olipas typerä kommentti. :D Ihminen jolla on muitakin vaatteita kuin ne jotka ovat matkalla mukana omistaa liikaa tavaraa?
Minä käytän arjessa harvoin samoja vaatteita kuin lomareissuilla. Eli lomalta palatessa ns. paremmat vaatteet saavat useinkin olla rauhassa jopa useamman viikon ennen seuraavaa tarvetta.
Mikäs siinä jos kokee tarvetta pakata koko garderoobin matkalle mukaan, mutta älä oleta että se olisi jotenkin normaalia.
No mulla ei ole erikseen mitään lomavaatteita ja arkivaatteita vaan niitä mitä käytän käytän kaikkialla. Ja vaikka menis lämpöseen maahan reissuun talvella niin kyllä meillä ainakain oli vuokra-asunnossa niin kova ilmastointi että piti olla lämpösempääkin vaatetta mukana samoin kuin lentokoneessa pitää olla lämpösempää. En myöskään pakkaa koko garderoobia vaan pakkaan nykyään todella kevyesti yleensä pelkän repun lyhyille reissuille mukaan. Enkä omista tonneittain alusvaatteita joten ne on saatava matkan jälkeen heti pesuun.
Jos sinä tarviit matkalaukullisen kesämekkoja matkalle mukaan etkä jaksa tuon enempää huolehtia siisteydestä ja omaisuudestasi niin sillon ongelma on enemmänkin sulla.
Vierailija kirjoitti:
Jos on perheen perustanut, on hyvä laskea vaatimustasoa rennonpaan ja suurpiirteisempään suuntaan.
Siivoamisen vuoksi ei kannata stressata. Elätte vain omalle perheellenne.❤️
Parempi on hyvinvoiva ja rento äiti, kuin hermot kireällä oleva kiukkupussi.
Ku tulee vanhaksi ei todellakaan ole enää tärkeää mitkään ulkoiset seikat kuten siisti koti yms. vaan ennemminkin hyvä terveys.
Tässä ei nyt tainnut olla kyse siitä että siivoamisen kanssa pingotetaan turhaan, vaan siitä että ainoa joka siivoaa on aloittaja.
Tokihan kodin voi jättää kokonaan siivoamattakin ja elää sitä ihanaa ja trendikästä perhe-elämää, jossa uuni on tahmainen ja lapset onnellisia.
Riittävän kauan kun jatkaa, lapset otetaan kiireellisesti huostaan kaiken paskan ja roskan keskeltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pystyt jättämään tavarasi lojumaan matkalaukkuun viikoiksi on syytä alkaa karsia tavaraa reilusti koska omistat ihan liikaa.Olipas typerä kommentti. :D Ihminen jolla on muitakin vaatteita kuin ne jotka ovat matkalla mukana omistaa liikaa tavaraa?
No mulla ei ole erikseen mitään lomavaatteita ja arkivaatteita vaan niitä mitä käytän käytän kaikkialla. Ja vaikka menis lämpöseen maahan reissuun talvella niin kyllä meillä ainakain oli vuokra-asunnossa niin kova ilmastointi että piti olla lämpösempääkin vaatetta mukana samoin kuin lentokoneessa pitää olla lämpösempää. En myöskään pakkaa koko garderoobia vaan pakkaan nykyään todella kevyesti yleensä pelkän repun lyhyille reissuille mukaan. Enkä omista tonneittain alusvaatteita joten ne on saatava matkan jälkeen heti pesuun.
Jos sinä tarviit matkalaukullisen kesämekkoja matkalle mukaan etkä jaksa tuon enempää huolehtia siisteydestä ja omaisuudestasi niin sillon ongelma on enemmänkin sulla.
Aivan, löysit pointtini. Sinulla ei ole riittävästi vaatteita kuin yhden lomamatkan ajaksi. Se että muilla (varmaan suurimmalla osalla) on, ei tarkoita että tavaraa on liikaa.
Ja ei, en tarvitse laukullista kesämekkoja mihinkään. Tosin kahden viikon matkalla tropiikkiin niitä on kyllä hyvä olla mukana useampi. Siitä huolimatta minä en tarvitse niitä mekkoja tammikuussa Suomessa. Enkä siistejä tapahtumiin tarkoitettuja vaatteita rämpiessäni loskassa töihin paksuissa verskoissa.
Mulla ei ole vaikeuksia huolehtia omaisuudestani tai siisteydestä. Nauratti vaan tuo oletus että muut omistavat yhtä vähän vaatteita kuin sinä, ja jos eivät omista, omistavat liikaa.
Jaa Miksi Et? Valitat kuitenkin että se ei ole oikein että yksi siivoaa 5 ihmisen jätökset.
Kyllä vaan mun mielestä tuon on syy jättää sottapytyt. Muuttakoon sitten tapansa niin voin tulla takaisin.
Vai pelkäätkö että sinua ei kaikesta huolimatta haluta takaisin =D