En saa kotia pysymään siistinä
Viis henkeä sotkemassa. Muita ei niin kiinnosta siisteystaso eli jatkuva sotkuisuus. Kyllä ne auttelee siivouksessa kun pyydän, mutta pohjimmiltaan kaikki on mun varassa ja sen että pyydän muita osallistumaan. Enkä tottapuhuen itekään tykkää siivota enkä oo maailman järjestelmällisin ja siistein, mutta mua häiritsee jatkuva kaaos ymärillä. Voin henkisesti paremmin kun ympäristö on järjestyksessä. Miten tän saa ratkaistua? Musta tuntuu et ei mitenkään. Muut pitää vaan mua kohta nalkuttajana jos koko ajan saan ottaa asiaa esille. Urakka tuntuu muutenkin ylitsepääsemättömän isolta ja raskaalta.
Kommentit (40)
Kaikille tavaroille pitää olla omat säilytyspaikkansa ja tavarat laitetaan paikoilleen heti käytön jälkeen.
Muuttaisin omilleni asumaan. Miksi sinä suostut olemaan palvelija ja piika omassa kodissasi?
Vierailija kirjoitti:
Muuttaisin omilleni asumaan. Miksi sinä suostut olemaan palvelija ja piika omassa kodissasi?
No haloo en kai jonkun siivousasian takia perhettäni jätä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No haloo en kai jonkun siivousasian takia perhettäni jätä. Ap
Ei tarvitse jättää, voitte asua eri kattojen alla. Tai toki voit suostua kotiorjaksikin jos se on sinun juttusi. Lapsetkin oppivat hienoa esimerkkiä naisen tehtävistä ja asemasta.
Mun mies on aika siisti ja järjestelmällinen. Ja mä oon sotkuisempi. Me ollaan vaan koitettu tulla hieman toisiamme vastaan. Mies ei heti ala tiuskia tai potkiskella tavaroita tai laittaa niitä paikoilleen, jos multa on jotain jäänyt leviäksi. Toisaalta mä yritän skarpata että laitan tavaroita paikoilleen.
Esim. matkalaukku matkan jälkeen. Mies purkaa oma laukkunsa heti matkan jälkeen ja laittaa tavarat paikoilleen. Ennen mun miehen tapaamista mä jätin matkalaukun purkamatta vaikka keskelle olohuoneen lattiaa ja se sai lojua siinä viikkotolkulla. Nykyään mäkin pyrin purkamaan laukun pikimiten. En välttämättä heti kotiovesta tultuani kuten mies mutta saman pvä aikana tai viimeistään seuraavana. Ja on kyllä tullut huomattua, että on paljon kivempi fiilis itellä kun se laukku on suht nopsaan purettu sen sijaan että se lojuu keskellä lattiaa viikko tolkulla.
Jos sä oot yksin asiassa sun perhettä vastaan, niin mielestäni sulla ei vaan oo muuta vaihtoehtoa kuin joko laittaa paikat yksinäsi järjestykseen ilman nalkutusta tai sitten sietää sitä sotkua mutisematta kuten muutkin.
Lasten kanssa voi tietysti kokeilla keinoja, että viikkorahan tmv. saa kun nämä tavarat järjestetty tai joku sovittu kotityö tehty.
Just tää että tavaroille omat paikat. Vaikka alkuun siistejä muovisia laatikoita mitkä voi pinota. (Itse en ole sisustushullu vaan lähinnä käytännöllinen). Niihin on helppo kasata kaikkea roipetta ja käydä sitten ajan kanssa läpi. Ja ehkä ajan kanssa vaihtaa nätteihin. Meillä on esim kesto kauppakasseille oma, pahveille oma, savustusvälineille oma. Ja siis lista on pitkä. Nämä siistissä pinossa kaapissa. Ja lapsille (jos osaavat jo) omat pyykkikorit puhtaille pyykeille. Niihin on helppo heitellä puhtaat mistä lapset sitten vievät omiin kaappeihin.
Tärkeintä on alkuun, että saa tavaroille omat paikat. Se niin helpottaa muuta siivousta.
Sitten vai roboimuri käyntiin ja sohvalle.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies on aika siisti ja järjestelmällinen. Ja mä oon sotkuisempi. Me ollaan vaan koitettu tulla hieman toisiamme vastaan. Mies ei heti ala tiuskia tai potkiskella tavaroita tai laittaa niitä paikoilleen, jos multa on jotain jäänyt leviäksi. Toisaalta mä yritän skarpata että laitan tavaroita paikoilleen.
Esim. matkalaukku matkan jälkeen. Mies purkaa oma laukkunsa heti matkan jälkeen ja laittaa tavarat paikoilleen. Ennen mun miehen tapaamista mä jätin matkalaukun purkamatta vaikka keskelle olohuoneen lattiaa ja se sai lojua siinä viikkotolkulla. Nykyään mäkin pyrin purkamaan laukun pikimiten. En välttämättä heti kotiovesta tultuani kuten mies mutta saman pvä aikana tai viimeistään seuraavana. Ja on kyllä tullut huomattua, että on paljon kivempi fiilis itellä kun se laukku on suht nopsaan purettu sen sijaan että se lojuu keskellä lattiaa viikko tolkulla.
Jos sä oot yksin asiassa sun perhettä vastaan, niin mielestäni sulla ei vaan oo muuta vaihtoehtoa kuin joko laittaa paikat yksinäsi järjestykseen ilman nalkutusta tai sitten sietää sitä sotkua mutisematta kuten muutkin.
Lasten kanssa voi tietysti kokeilla keinoja, että viikkorahan tmv. saa kun nämä tavarat järjestetty tai joku sovittu kotityö tehty.
Mikä juttu tää matkalaukun purkamatta jättäminen moneksi viikoksi oikein on kun tätä kuuluu monissa paikoissa? Onko sulla siis ihan hirveesti vaatteita ja tuplasti kaikkia hygienia tuotteita kuten hammasharjoja ja hiusharjoja? Mulla on yksi hammasharja ja yksi hyvä hiusharja jne. ja rajallisesti vaatteita. Jos en purkaisi laukkuani aina heti kotiin tulon jälkeen niin ei mulla olis mitään päälle pantavaa tai mitään hygienia tuotteita käytettäväksi. Enkä varsinkaan halua että likaiset alusvaatteet alkavat haista laukussa. Ja jos matkalta on tullut ostettua jotain niin haluan sen tottakai heti esille tai käyttöön niin miksi seisottaisin niitä laukussa? Tyhjennän laukun aina samantien kun tulen kotiin. Siivoam myös käsilaukun päivittäin jotta siellä on vain tarvittavat ja ettei mitään tärkeää unohdu.
Jos pystyt jättämään tavarasi lojumaan matkalaukkuun viikoiksi on syytä alkaa karsia tavaraa reilusti koska omistat ihan liikaa.
Tee kotitöistä lista ja jaa ne perheenjäsenille. Seinälle joku kalenteri mitä kukin tekee. Semmoiset toistuvat jutut. Voi niitä kierrättääkin, tällä viikolla lapsi a hoitaa roskat ja b tiskikoneen. Ens viikolla toisinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Tee kotitöistä lista ja jaa ne perheenjäsenille. Seinälle joku kalenteri mitä kukin tekee. Semmoiset toistuvat jutut. Voi niitä kierrättääkin, tällä viikolla lapsi a hoitaa roskat ja b tiskikoneen. Ens viikolla toisinpäin.
Ja sit kuka ei hoida hommiaan, menettää esim. oikeutensa käyttää kännykkää, tietokonetta yms.
Teillä on liikaa tavaraa. Karsi sitä pois ihan ekana.
Kaikki ylimääräinen ja turha tavara vaan pois, ei tarvitse olla montaa eri laukkua ja sata paria kenkiä eteisessä. Eikö koriste-esineitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä juttu tää matkalaukun purkamatta jättäminen moneksi viikoksi oikein on kun tätä kuuluu monissa paikoissa? Onko sulla siis ihan hirveesti vaatteita ja tuplasti kaikkia hygienia tuotteita kuten hammasharjoja ja hiusharjoja? Mulla on yksi hammasharja ja yksi hyvä hiusharja jne. ja rajallisesti vaatteita. Jos en purkaisi laukkuani aina heti kotiin tulon jälkeen niin ei mulla olis mitään päälle pantavaa tai mitään hygienia tuotteita käytettäväksi. Enkä varsinkaan halua että likaiset alusvaatteet alkavat haista laukussa. Ja jos matkalta on tullut ostettua jotain niin haluan sen tottakai heti esille tai käyttöön niin miksi seisottaisin niitä laukussa? Tyhjennän laukun aina samantien kun tulen kotiin. Siivoam myös käsilaukun päivittäin jotta siellä on vain tarvittavat ja ettei mitään tärkeää unohdu.
Jos pystyt jättämään tavarasi lojumaan matkalaukkuun viikoiksi on syytä alkaa karsia tavaraa reilusti koska omistat ihan liikaa.
Mulla on reissuja varten oma pussukka jossa on kaikki kosmetiikkaperusjutut, shampoot, harjat, kasvojenhoitotuotteet yms. Ja monesti reissut sellaisia että ollaan tultu talvella tropiikista niin eihän niitä kesämekkoja tammikuussa täällä tartte. Joo, joskus saattoi olla viikonkin laukku purkamatta.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ylimääräinen ja turha tavara vaan pois, ei tarvitse olla montaa eri laukkua ja sata paria kenkiä eteisessä. Eikö koriste-esineitä.
Jos tykkää koriste-esineistä niin miksi niitä ei saa olla?
Siivoatte yhdessä joka päivä 15min ajan. Jokainen saa valita mitä siivoaa. 15min on lyhyt aika ja usein tulee siivottua sitten vähän yliaikaakin, kun haluaa tehdä jonkun asian loppuun asti. Nelihenkisellä perheellä tämä rutiini tekee jo yht. tunnin siivoamista päivässä.
Yhtä aikaa siksi, että jokainen sitoutuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tykkää koriste-esineistä niin miksi niitä ei saa olla?
saa tottakai mutta niistä on vaivaa siivotessa, jos niitä on paljon.
15, se luo kamalan sotkuisen tunnelman ja kerää pölyä.
Kodit joissa on päällisin puolin siistiä ovat yleensä kuitenkin likaisia, pölyjä ei ole pyyhitty moneen viikkoon, lattiat pesemättä, ikkunat likaisia, tahmaa ja tahroja joka puolella.
Minkä ikäisiä ne muut perheenjäsenet ovat? Lapsille voi ikä tuoda motivaatiota siisteyden suhteen.
Puolisosi osalta, käännä syyttävä katse anoppiisi ja appeesi. he eivät ole kasvattaneet lastaan huolehtimaan kotinsa siisteydestä.
16, meillä ei olla juurikaan koskaan yhtäaikaa edes kotona, että ei onnistu tuollainen.
Ihan yleinen sääntö, jokainen siivoaa OMAT sotkut ja tavarat. Ei ole juuri ikinä sotkua meillä.
En tiedä ratkaisua, mutta sama tilanne täälläkin.