raskaana - mies ei haluakkaan isäksi
Olen 21vuotta ja mieheni 24. Jätin hormoonallisen ehkäisyn pois migreenin takia keväällä 2013, ja mieheni oli tietoinen asiasta. Eli olemme olleet ehkäisyttä siitä lähtien tietoisesti.
pari viikkoa sitten tein positiivisen raskaustestin, johon mies reagoi sanomalla "ensi kesäksi siis kastemekkoa katselemaan". Nimiäkin jo katseltiin hieman pilke silmäkulmassa.
Eilen illalla mies kumminkin ilmoitti ettei ole valmis isäksi. Kerkesin varaamaan jo neuvolan ja kertomaan parille läheiselle asiasta, ja nyt olen aivan puulla päähän lyöty. En voi ajatella kunnolla ilman että itken..
Olisiko teillä kokemuksia tai ajatuksia asiaan? Miten kannattaisi edetä? Asiasta en ole miehen kanssa kyennyt vielä juttelemaan koska olen itse henkisesti hyvin sekaisin.
Kommentit (11)
No lastahan, ette suunnitelleet, jos niistä ei ollut puhuttu, vaikka raskaaksi tuleminen todennäköistä. Mies ei ehkä tajunnut kuinka helposti nainen tulee raskaaksi eikä halunnut käyttää kumia. Nyt sitten tulit paksuksi eikä ole valmis. Se nyt on tosin vain hänen ensiajatuksensa, joka voi muuttua. Kannattaisiko miehen tulla mukaan neuvolaan, perheneuvolaan, mihin nyt pääsisittekään. Yritä tehdä selväksi, että hänestä on oikeasti tulossa isä, vaikkei olisi valmis. Ei isyydestä voi kieltäytyä, mutta siitä voi huolehtiiko lapsesta vai ei. Onko miehen vanhemmille sanottu? Saattaisivat sanoa jotain järkevää ja olla vihaisia hänelle. Siitä nyt ei apua ole, että itse raivoat ja nalkutat, vaikka vihainen tottakai saat olla ja syytäkin on.
Jos mies nyt päättää poistua, sanot että elarit on 150 kuussa vähintään. Kysyt haluaako edes tavata lastaan. Raskaus on vasta alussa, voi olla että mies tajuaa oikeasti mitä tulee tapahtumaan, kun menette ultraan. Pyydät hänet sinne mukaan, varsinkin viikon 20 ultraan, jossa näkyy sukupuoli. Sinä pärjäät yksinkin, älä sitä pelkää. Mies ei mikään älyn jättiläinen taida olla.
Se vaan panikoi.
Ei ehkä fiksuinta möläyttää sitä tolla tavalla, mutta ihan ymmärrettävää, että tulee kesken proseesin 'katumapäälle' ja alkaa epäillä. Varmaan jopa naisilla käy niin.
Kyllä pitäisi olla joku valtiollinen pesismaila, jolla näitä katuvia isiä taputeltaisiin joka viikko, kunnes ajatteluprosessi selkiytyy. Jos edes se olisi tyhmemmällekin riittävän selkeä pelote, kun kerran lapsi tarpeineen on liian abstrakti asia realisoitumaan mielikuvituksessa. Hölmömmät pelottelisivat sitten baarissa toisiaan, että muista nyt se kumi ettet saa mailasta.
Kiitos vastauksista.
Asia selkeytyi itselleni heti kun luin viestinne. Tiedän jo että pidän lapsen, vaikka mieheni ei jäisikään kuvioihin. Tietenkin toivoen että jäisi.
Toivon todella että kyseessä olisi edellä mainittua "paniikkia".
Kiitos kaikille vastaajille asiallisista viesteistä!
Eikö se miehellekin voi olla sellainen alun järkytys, miten elämä tuleekaan muuttumaan. Voi hyvin sopeutua ajatukseen, kun aikaa hieman kuluu.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 18:59"]
Kyllä pitäisi olla joku valtiollinen pesismaila, jolla näitä katuvia isiä taputeltaisiin joka viikko, kunnes ajatteluprosessi selkiytyy. Jos edes se olisi tyhmemmällekin riittävän selkeä pelote, kun kerran lapsi tarpeineen on liian abstrakti asia realisoitumaan mielikuvituksessa. Hölmömmät pelottelisivat sitten baarissa toisiaan, että muista nyt se kumi ettet saa mailasta.
[/quote]
Vittu miten retardi viesti.
Naisille sama kohtelu?
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 18:35"]
Olen 21vuotta ja mieheni 24. Jätin hormoonallisen ehkäisyn pois migreenin takia keväällä 2013, ja mieheni oli tietoinen asiasta. Eli olemme olleet ehkäisyttä siitä lähtien tietoisesti. pari viikkoa sitten tein positiivisen raskaustestin, johon mies reagoi sanomalla "ensi kesäksi siis kastemekkoa katselemaan". Nimiäkin jo katseltiin hieman pilke silmäkulmassa. Eilen illalla mies kumminkin ilmoitti ettei ole valmis isäksi. Kerkesin varaamaan jo neuvolan ja kertomaan parille läheiselle asiasta, ja nyt olen aivan puulla päähän lyöty. En voi ajatella kunnolla ilman että itken.. Olisiko teillä kokemuksia tai ajatuksia asiaan? Miten kannattaisi edetä? Asiasta en ole miehen kanssa kyennyt vielä juttelemaan koska olen itse henkisesti hyvin sekaisin.
[/quote]
Miehen olisi pitänyt miettiä onko valmis isäksi siinä vaiheessa,kun aloitte harrastaa seksiä ilman ehkäisyä. Anteeksi karkea ilmaisu,mutta myöhäistä rypistellä kun on jo paskat housussa. Keskustelkaa asiasta.Ehkä mies on vain paniikissa,kun tajuaaa että vauva on todella tulossa,on kuitenkin aikaa vielä tottua ajatukseen ennen lapsen syntymää,voi hänestä vielä kasvaa kunnon isä. Tai sitten kasvatat lapsen yksin.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 19:38"]
Abortti
[/quote]
Onpas fiksu vastaus.Tuskin olisivat harrastaneet seksiä ilman ehkäisyä,jos lapsen saaminen olisi maailmanloppu. Kyse on miehen panikoinnista,ei siitä ettei ap olisi pitämässä lasta.
Me ihan yrittämällä yritettiin lasta. Kun sitten testi oli positiivinen, niin mulla iski paniikki ja hätä enkä voinut kuin ajatella, etten halua tätä lasta.
Meni onnekseni ohi muutamassa viikossa ja aloin nauttia odotuksesta. Nyt vähän ennen laskettua aikaa en voi edes kuvailla kuinka paljon tätä lasta toivon osaksi elämääni. Anna siis miehelle vähän aikaa.
Terv. Tuleva äiti
Olet kuitenkin päättänyt tehdä lapsen, muutenhan et olisi harrastanut seksiä ilman ehkäisyä. Miten edetä? No, alat valmistautua äitiyteen. Mies tekee mitä tekee. Eipä miehen sitoutumiseen voi koskaan muutenkaan luottaa. On aina oltava valmis pärjäämään yksin. Voimia sulle, ap.