Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käynnistys sektion jälkeen?

02.09.2006 |

Voidaanko synnytys käynnistää jos edellinen ollut sektio?

Mulle lääkäri (NKL) sanoi, että synnytystä ei käynnistetä, koska edellinen vauva syntyi sektiolla. Eli jos ei käynnisty itsestään, niin leikkaus taas edessä.

Miten muilla on ollut? Ja onko tietoa, miksei voisi käynnistää?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
11.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaksi sektiota takana. Molempia yritettiin ensin käynnistää, mutta lopulta päädyttiin sektioon. Ekan jälkeen sanottiin, että herkemmin mentäis sektioon, jos käynnistely ei onnistu, mutta paskan marjat, tuo on vain sanonta. Mulla käynnisteltiin toista synnytystä viikolla 42+ kolmen vuorokauden ajan lapsivesien menon jälkeen, kunnes sain toisen sektion. Tämä siis Naistenklinikalla ja vuonna 2003. Eli se, että herkemmin mentäisiin sektioon on myös ihan puppua, vaikka niin synnytystapa-arviossa sanoisivatkin. Ja käynnistystä yritettiin sekä cytotecilla että oksitoniinilla.

Vierailija
2/6 |
12.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elikkäs Mulla tosiaan esikoinen syntyi 9/03 sectiolla suuren kokonsa vuoksi ja kuopus käynnistettin rv 38 2,5 vuotta myöhemmin ja hyvin meni! Ainahan tuossa on tuon sectio arven repeytymisen riski, mutta taitaa olla aika harvinaista.

Terkkuja -TP:lle!!! Oisko sulla muuten jotain anonyymiä s-posti osoitetta? Olis kiva kuulla teidän kuulumisia näin puolen vuoden jälkeen!!! Mulle voi tietenkin laittaa myös jos vielä sukunimen muistat (etunimi.sukunimi@kolumbus.fi)...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
02.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin juuri synnytystapa-arviossa (rv34+3) ja samaa kysyin lääkäriltä, että voidaanko synnytystä tarvittaessa käynnistää kun takana minulla on yksi sektio. Siihen lääkäri vaan lyhyesti vastasi, että kyllä voidaan käynnistää, mutta että edeltävä sektio otetaan tilanteessa huomioon. Sen paremmin ei asiaa selittänyt, enkä sitten alkanut kyselemäänkään kun ei tässä nyt vielä tiedä kuinka käy ... jospa vaikka tämä vauva lähtisi syntymään ilman käynnistelyjä (esikoiseni syntyi rv 42+1 käynnistettynä eli siltä pohjalta on epäilystä että meneeköhän tämä yliaikaiseksi, sektioitu vauvani syntyi jo rv 36 raskauteen liittyvän komplikaation vuoksi). Kyselen kyllä asiasta sitten uudelleen tarkemmin mikäli tämä raskaus menee yliaikaiseksi ja aletaan miettimään että tartteis tehdä jotain.

Vierailija
4/6 |
02.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on myös kerrottu, ettei sektion jälkeen voisi käynnistää, koska supistukset voi olla niin rajuja, että leikkausarpi on vaarassa revetä. Itselläni on myös takana yksi NKL:llä tehty sektio perätilan vuoksi. Samoin jos tämä seuraava syntyy alakautta, kynnys siirtyä kiireiseen tai hätäsektioon on matalampi juuri tuon saman repeämisvaaran vuoksi, eli jos synnytys pitkittyy, harkitaan herkemmin sektiota.

Vierailija
5/6 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä olisi tosiaan mielenkiintoista saada kokemuksen/käytännön tietoa!

Itsellä nimittäin mahdollisesti sama edessä; eka synnytys päättyi sektioon, käynnistetty versio sekin. Ja tähän asti (nyt rv 21) on vaan annettu ymmärtää, että tämän ei annettais mennä yliaikaiseksi jos kasvukäyrät yhtä huimat kun ekassa raskaudessa; eli mahtaako käynnistyksen sijasta ainoa vaihtoehto olla sektio???!! Synnytystapa-arvioon on vielä niin pitkä matka, että toivottavasti täältä saisi jotain tietoa :)

Yksi kätilö antoi ymmärtää, että jotenkin sitä leikkkausarpea seurattais synnytyksen aikana (paineet tms.), mutta kun minä olin niin huumaantuneena ultra-kuvista, etten tajunnut kysellä enempää :D

Vierailija
6/6 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tästä kirjoittanutkin jokin aika sitten. Ihan normaalisti voidaan käynnistää cytotecilla. Vauvan ja äidin vointia tietysti seurataan koko ajan, mutta niin seurataan kaikissa käynnistyksissä. Mä olin talvella käynnistyksessä ja lähes viikon notkuin NKL:n osastolla 42 toisen käynnistettävän kanssa, jonka eka lapsi oli syntynyt sektiolla pari vuotta aiemmin (terkkuja taas... :-)).