Antaisitteko vinkkejä onnellisempaan elämään? Pieniä asioita joita voi itse tehdä, jotta masennuksesta ja alakulosta nousisi
Otsikossa se olisi tiivistettynä. Olen nyt koko tämän korona-ajan kärsinyt pahenevasta masentuneisuudesta ja ahdistuksesta. Apua olen hakenut terveyskeskuksesta, mutta kaikki on todella hidasta ja olen jonossa.
Olen alkanut pikku hiljaa ajattelemaan, että ehkä se olenkin minä itse, joka tätä masennusta ylläpitää, eikä mitkään aivokemiat. Ehkä minun pitäisi oikeasti tehdä muutoksia omassa elämässäni, jotta voisin paremmin.
Kaikki vinkit, jopa mitättömän pieniltä tuntuvat otetaan kiitollisena vastaan <3
Olen itse aloittanut näistä: aloitin uuden liikuntaharrastuksen. Olen vähävarainen, joten varaa on käydä vain 1 krta/vko, mutta sekin on varmasti alku. Tämän lisäksi teen joka päivä kävelylenkin. Olen myös alkanut kiinnittää huomiota syömisiini ja aloin ottamaan d-vitamiinia purkista.
Kommentit (23)
Muista pelleillä ja leikkiä välillä. Tee vaikka kuperkeikkoja ja kainalopieruja yms.
Kirjojen lukeminen ja jonkin uuden taidon opettelu tai aloittaminen (esim kieli, käsityöt, leipominen, marjastustus, patikointi). Tosin itse sanoisin kyllä, että oikein mikään ei auta. Urheilu auttaa aina akuuttiin masennukseen ja huonoon oloon, mutta pitkäkestoista apua en itse oikein saa mistään. Jos on ahdistusta tai ahdistunut, lukeminen on silloin vaikeaa.
Ulkona liikkuminen onnistuu aina, se ei vaadi varoja. Syvästi masentuneelle se voi olla ylivoimaista mutta ymmärsin etteivät asiaisi aivan niin huonosti ole.
Ole riittävän itsekäs. Välitä muista, mutta älä uhraa omaa itseäsi muiden takia. Ota kantaaksesi vain sen verran kuin jaksat. Keskity asioihin, joihin voit itse vaikuttaa. Keskity hetkeen ja arjen mukaviin perusasioihin, äläkä liikaa mieti mitä haluaisit tehdä "sitten jos..."
Ala uudelleenohjelmoimaan sisäistä puhettasi. Aivot ovat uudistuvat, ja niitä voi itse ajatuksillaan muokata.
Minä matkustelen, se pitää hieman masennusta loitoilla. Se matkan suunnittelu ja odottelu vie masennusta ja matkalla onkin sitten ihan iloinen mieli.
Kiitollisuuspäiväkirja. Auttaa suuntaamaan huomion asioihin, jotka ovat hyvin. Ihmisellä on evoluutinen taipumus kiinnittää huomionsa vaaroihin ja uhkiin.
Vierailija kirjoitti:
Minä matkustelen, se pitää hieman masennusta loitoilla. Se matkan suunnittelu ja odottelu vie masennusta ja matkalla onkin sitten ihan iloinen mieli.
Tämä on toisaalta hyvä vinkki, mutta elämä on kuitenkin aika pitkälti sitä perusarkea ja usein ne kohokohdat ovat aika harvassa, joten mielestäni olisi aiheellista myös miettiä miksi se oma perusarki kotona masentaa ja voisiko asialle tehdä jotain.
Jos on tiettyjä asioita, jotka masennusta aiheuttavat, niiden selvittäminen siinä määrin kuin on mahdollista. Kaikkien, myös vaikeiden tunteiden hyväksyminen ja niiden kanssa elämään oppiminen. Asiat, joista nauttii, mitä ne kenellekin ovat. Omia henkireikiä ovat metsäkävelyt sekä eläinten seura.
En tiedä toimivatko nämä sinulla, mutta omalla kohdalla olen kokenut seuraavat keinot toimiviksi juurikin masennuksen/alakuloisuuden ehkäisyyn (pahassa tilanteessa näihin en itse kykene):
1. Rutiinit. Ei tarvitse mitään orjallista aikataulua, mutta huolehdi arjessa peruasioista: Nuku riittävästi, syö aamu- ja iltapala ja vähintään yksi lämmin ateria. Täydellistä ateriarytmiä ei tarvitse tavoitella, kunhan syöt säännöllisesti. Käy ulkona joka päivä. Hikilenkille ei tarvitse mennä, mutta jo vartin hidas kävely esim metsässä auttaa kummasti. Kunhan saat itsesi ulos. Rutiinit tuovat turvaa.
2. Varaa joka päivästä rentoutumisaikaa (itselläni ilta). Kun lapsi ja mies nukkuvat, käyn rauhassa lämpimässä suihkussa/saunassa ja tämän jälkeen teen noin tunnin itselleni mieluisia asioita (päiväkirjan kirjoittaminen, venyttely/jooga/mietiskely, kynttilöiden poltto, netflix ja herkkuiltapala).
3.Vaikka ei huvittaisi, niin yritä ylläpitää edes jonkinlaisia sosiaalisia suhteita. Esimerkiksi kerta viikkoonkin jonkun tuttavan näkeminen piristää. Ole itse myös aloitteellinen.
4. Organisoi arkeasi. Tämä riippuu siitä, että oletko töissä ja onko lapsia. Itse aina sunnuntaisin mietin valmiiksi seuraavan viikon ruoka-ostokset ja katson myös omat sekä lasten vaatteet valmiiksi esille, ettei tarvitse aamuisin kiireessä ja stressaantuneena niitä etsiä.
5. Yritä pitää kodissa edes jonkinlainen siisteystaso yllä. Itselläni päänsisäinen kaaos pahenee, jos ympäristö on sotkussa. Olenkin saanut tavaroiden karsimisesta uuden "harrastuksen" itselleni.
6. Etsi itsellesi jokin uusi ja mieleinen harrastus (itselläni tämä on uiminen). Tämä sinulla taisikin jo olla kunnossa :)
+Aloita myös armollisuus itseäsi kohtaan. Puhu itsellesi kauniisti ja mieti päivän päätteeksi pienetkin onnistumiset ja asiat, joista olet kiitollinen.
Toivottavasti pääset pian avun piiriin!
Kuvaa päivittäin joku kaunis tai kiva asia. Luonnossa on nyt paljon kuvattavaa ja hämmästeltävää. Tsemppiä.
Vierailija kirjoitti:
Kiitollisuuspäiväkirja. Auttaa suuntaamaan huomion asioihin, jotka ovat hyvin. Ihmisellä on evoluutinen taipumus kiinnittää huomionsa vaaroihin ja uhkiin.[/qu
Kiitollisuus ei ole mikään ihmelääke.
"Itsekseen tehtävistä harjoituksista, kuten kiitollisuuspäiväkirjasta, on joissain tutkimuksissa todettu olevan hyötyä. Se voi auttaa huomaamaan hyvät asiat omassa elämässä. Mikään ihmelääke mielialaongelmiin kiitollisuus ei kuitenkaaan ole, osoittaa helmikuussa Journal of happiness studies-lehdessä julkaistu Ohion osavaltionyliopiston tutkimus" Lehtileike napattu Hesarista joskus talteen.
"Ihmiset, joilla on vahva riippumattomuuden tarve, saattavat pikemminkin kiusaantua avusta tai lahjoista. He myös arvostavat kiitollisuutta vähemmän."
Mä tunnistan tästä itseni, tasan tarkkaan tiedän että mulla on asiat hyvin, silti olen alavireinen ja masentunut. Käsky tuntea kiitollisuutta siitä mitä minulla on, lisää vain syyllisyyden tunnetta ja ahdistusta.
Tanssi. Sen on tutkittu lisäävän hermosoluja enemmän kuin muu liikunta.
Sudoku, lukeminen ym on tärkeää mutta fysiologisesti hermosolut uudistuu juuri liikunnasta.
Vierailija kirjoitti:
Kas kummaa, ei ketään besserwisseriä neuvomassa, että kunhan otat vaan itseäsi niskasta kiinni ja alat iloita elämästä ja lakkaat murehtimasta.
Hyvä alku sulla on, en osaa sen enempiä neuvoja antaa. Toivottavasti pääset pian keskustelemaan asiastasi tk:n puolelle.
Tämä kuitenkin auttaa. Itseään täytyy joskus ottaa niskasta kiinni T:besserwisser
Aloittajalle sanoisin kuitenkin, että hyvä kun olet kiinnittänyt huomiota liikuntaan ja d-vitamiiniin! Liikkuminen ei ole kiinni rahasta, ilmaista tai hyvin edullista liikuntaa voi pienellä suunnittelulla keksiä vaikka kuinka paljon. Luonnossa tai edes puistoissa liikkuminen on ilmaista. Useimmissa kunnissa Suomessa on myös paljon erilaista liikuntaa tarjolla kaiken ikäisille, tsekkaa oman kuntasi liikuntapalvelujen verkkosivut.
Itselläni auttaa virkeystilaan myös kasvispainotteinen ruokavalio. Varsinkin näin syksyllä kauppojen vihannesosastot ovat täynnä mitä ravitsevimpia ja herkullisimpia kasviksia, joista saa sekä raakana että pienellä kokkauksella herkullisia ruokia. Olen ihan hurahtanut erilaisten kasvisten ja juuresten tuoksuihin ja makuihin.
Tunnustat realistisesti itsellesi, että tulet kuitenkin kuolemaan hyvin suurella todennäköisyydellä lähitulevaisuudessa, joten kovin suuria stressin aiheita ei enää kannata alkaa pohdiskelemaan. Ilmastonmuutos, ydinsota, liikakansoitus, jne, jne. kannattaa jättää muiden hommiksi, ja keskittyä oman itsesi lähipäivien hyvinvointiin. Josko hieman ulkoilisi, söisi hyvin, tapaisi kavereita, lukisi kivan kirjan, jne?
Kiitos kaikille vastauksista :) Aion ottaa osan näistä vinkeistä kokeiluun! Lisääkin saa laittaa, josko tulisi vielä jotain oivalluksia, mitä itse ei ole tajunnut
Pidätkö eläimistä? Jos omaa lemmikkiä ei ole, ei sellaista välttämättä kannata masentuneena ottaa eikä suin päin muutenkaan, mutta jos lähipiiristä löytyy vaikka koiria tai kissoja silloin tällöin hoidettavaksi niin kannattaa kokeilla. Pelkkä eläinten läsnäolokin usein saa hyvälle tuulelle, eli hakeudu eläinten seuraan jollain tavalla. Eläinvideoista voi saada sellaista nopeaa piristystä myös.
Vierailija kirjoitti:
Pidätkö eläimistä? Jos omaa lemmikkiä ei ole, ei sellaista välttämättä kannata masentuneena ottaa eikä suin päin muutenkaan, mutta jos lähipiiristä löytyy vaikka koiria tai kissoja silloin tällöin hoidettavaksi niin kannattaa kokeilla. Pelkkä eläinten läsnäolokin usein saa hyvälle tuulelle, eli hakeudu eläinten seuraan jollain tavalla. Eläinvideoista voi saada sellaista nopeaa piristystä myös.
Tää on muuten aivan totta, en tullut edes ajatelleeksi tätä! Minulla on ollut nuorempana koira, joka menehtyi jo useita vuosia sitten. Sen jälkeen mitään lemmikkiä ei ole ollut ja toden totta elämä on ollut jotenkin tyhjempää. Harmi, kun en pysty nyt ottamaan lemmikkiä, mutta täytyy tosiaan miettiä, jos voisin hoitaa jonkun ystävien kissoja tai koiria :) t. ap
Kas kummaa, ei ketään besserwisseriä neuvomassa, että kunhan otat vaan itseäsi niskasta kiinni ja alat iloita elämästä ja lakkaat murehtimasta.
Hyvä alku sulla on, en osaa sen enempiä neuvoja antaa. Toivottavasti pääset pian keskustelemaan asiastasi tk:n puolelle.