Hain ruoka-apua ja järkytyin
2 kg vehnäjauhoja
2 kg sämpyläjauhoja
1 kg kaurahiutaleita
2 pss perunasosejauhetta
2 prk nötköttiä
Mitä ihmettä noilla teen? Inhoan leipomista eikä mulla ole siihen aikaakaan, kun olen töissäkäyvä yh. Eikö ruoka-apua voisi koostaa yhtään järkevämmin?
Kommentit (747)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä koko keskustelussa on unohdettu se pointti, että se ei edes ole noiden kassien ajatus että niiden varassa pystyisi elämään mitenkään kuukausitolkulla. Jokainen niitä hakeva ihminen saa toimeentulotukea, työttömyyskorvausta, palkkaa tai jotain muuta rahallista avustusta jolla pitäisi pystyä maksamaan välttämättömät kulut kuten ruoka. Tuo ruoka-apu on nimenomaan APUA niihin tilanteisiin joissa siinä pärjäämisessä tuleekin haasteita, sen ei ole ajatus olla seuraavan kuukauden ruuat. Silloin luulisi että kaikki pienikin apu on kotiin päin.
Niinpä. Tässä keskustelussahan on myös vaan haukuttu niitä jotka ei ota kiitollisena vastaan kaikkea, ja että ei pitäisi käydä hakemassa kassia jos on rahaa ostaa jotain noiden ruokien lisäksikin. Omasta mielestäni ruokajonossa saa kyllä käydä vaikka olisikin vaikka muutama kymppi kuukaudeksi ruokaan sen lisäksi. Itse olen silloin tällöin eu-ruokakassin hakenut, ja kyllä se on ruokatilannettani auttanut, että olen saanut vaikkapa niitä jauhoja ja kaurahiutaleita sämpylöihin ja puuroon ja omalla rahalla on tarvinnut ostaa vain hiiva ja halvin margariini. Huonossa tilanteessa se parikin euroa on iso apu.
En ainakaan minä ole sanonut, ettei saisi hakea, vaan kritisoinut sitä, että ihminen, jolla oikeasti ei ole rahaa eikä ruokaa, ei saa tuollaisesta jauhopussista käytännössä mitään apua tilanteeseensa. Tässä ketjussa hyvätuloiset ovat päsmäröineet, että kyllä jauhot heille kelpaisi, kun kivahan sitä olisi leipoa, eivätkä ymmärrä ollenkaan sitä, että köyhille se jauhopussi ei suinkaan ole kiva lisä muiden ruokatarpeiden päälle, vaan jollekin se on ainoa asia, mitä kaapissa sitten on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä koko keskustelussa on unohdettu se pointti, että se ei edes ole noiden kassien ajatus että niiden varassa pystyisi elämään mitenkään kuukausitolkulla. Jokainen niitä hakeva ihminen saa toimeentulotukea, työttömyyskorvausta, palkkaa tai jotain muuta rahallista avustusta jolla pitäisi pystyä maksamaan välttämättömät kulut kuten ruoka. Tuo ruoka-apu on nimenomaan APUA niihin tilanteisiin joissa siinä pärjäämisessä tuleekin haasteita, sen ei ole ajatus olla seuraavan kuukauden ruuat. Silloin luulisi että kaikki pienikin apu on kotiin päin.
Mistä olet saanut tuollaisen käsityksen? Surullista, ettet viitsi tarkastaa faktoja vaan tulet kertomaan virheellisiä käsityksiäsi muille ikään kuin tietäisit varmasti totuuden. Ja kymmenet ihmiset on peukuttanut viestiäsi kuvitellen, että olet oikeassa!
Kas tässä vähän faktaa siitä, mikä EU:n ruoka-avun tarkoitus OIKEASTI on:
"Vähävaraisimmille suunnatun eurooppalaisen avun rahaston (FEAD) tavoitteena on edistää sosiaalista yhteenkuuluvuutta Euroopan unionissa ja vähentää köyhyydessä ja syrjäytymisvaarassa elävien ihmisten määrää. Erityistavoitteena on lieventää köyhyyden pahimpia muotoja tarjoamalla aineellista tukea."
https://www.ruokavirasto.fi/yhteisot/tuet-ja-kehittaminen/ruoka-apu/
Ja miten tämä on ristiriidassa sen kansaa mitä sanoin? Nimenomaan lieventää, ei olla se ainoa tuki.
Vierailija kirjoitti:
Panttipulloja ja -tölkkejä keräämällä saa rahaa. Kerään itsekin pulloja ja tölkkejä aina, kun niitä löydän. S-ryhmän kaupoista saa -30% päiväysalennetuista elintarvikkeista -60% alennuksen viimeisen aukiolotunnin aikana. Kannattaa asioida näissä kaupoissa, niin säästää ruokakuluissa huomattavasti.
Opetelkaa tekemään excel-taulukko tuloista ja menoista. Kaikki heräteostokset ja turhat ostokset ja kulut karsitaan pois. Ei asioida kahviloissa ja ravintoloissa. Lopetetaan matkustelu. Lopetetaan lehtitilaukset. Kuljetaan lyhyet matkat kävellen ja polkupyörällä. Ei makseta kalliita kuntosalijäsenyyksiä. Kilpailutetaaan sähkön, vakuutusten ja puhelinliittymien hinnat. Vaatteet, kengät, harrastusvälineet, astiat ja huonekalut hankitaan joko ilmaiseksi tai edullisesti kierrätettynä. Tehdään kotiruokaa ja leivotaan kotona. Maksetaan laskut ajoissa.
Terveisin omistusasunnossa asuva ja työssäkävä perheellinen, joka ei saa asumistukea, työttömyyspäivärahaa, toimeentulotukea tai ruoka-apuja.
Tosi hyviä vinkkejä sulla. Unohdit mainita sen, että oman kesämökin hankinta tulee pitkässä juoksussa halvemmaksi kuin jatkuva mökkien vuokraaminen, ja viimeistään seuraava sukupolvi kuittaa hyödyn. Tämähän olisi köyhille kans oiva säästövinkki: kandee ostaa oma mökki. Ja tosiaan tuo, että ei asuta kalliisti vuokralla, vaan ostetaan oma asunto - mieluiten omakotitalo, koska siinä saa sitten kasvimaan, mistä tulee myös säästöjä kun viljelee itse perunaa. Joten köyhien kantsis myös ostaa omakotitalo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku on varmaan jo kysynytkin, mutta en jaksa kahlata koko ketjua, eli: mitä on nötkötti?
Säilyketökissä lihahyytelöä tms. Ruots. "Nött kött" eli naudanlihaa. Armeijassa siitä tehtiin noppasoppaa, eli sellaista keittoa, jossa oli kuutioita sitä lihahyytelöä ja jotain juureksenpaloja. Ei ollut varusmiesten suosikkiruoka.
Kuulostaa oksettavalta! Miten tuollaista paskaa jaetaan hädänalaisille ihmisille?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tarpeeksi nälkä, jos ei maistu.
Tosielämässä, jos tulisin kommentoimaan näin kasvotusten, olisin hyvin nopeasti kuollut. Ei mulla muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä olet saanut tuollaisen käsityksen? Surullista, ettet viitsi tarkastaa faktoja vaan tulet kertomaan virheellisiä käsityksiäsi muille ikään kuin tietäisit varmasti totuuden. Ja kymmenet ihmiset on peukuttanut viestiäsi kuvitellen, että olet oikeassa!
Kas tässä vähän faktaa siitä, mikä EU:n ruoka-avun tarkoitus OIKEASTI on:
"Vähävaraisimmille suunnatun eurooppalaisen avun rahaston (FEAD) tavoitteena on edistää sosiaalista yhteenkuuluvuutta Euroopan unionissa ja vähentää köyhyydessä ja syrjäytymisvaarassa elävien ihmisten määrää. Erityistavoitteena on lieventää köyhyyden pahimpia muotoja tarjoamalla aineellista tukea."
https://www.ruokavirasto.fi/yhteisot/tuet-ja-kehittaminen/ruoka-apu/
Ja miten tämä on ristiriidassa sen kansaa mitä sanoin? Nimenomaan lieventää, ei olla se ainoa tuki.
Ruoka-avun tarkoituksena on edistää sosiaalista yhteenkuuluvuutta Euroopan unionissa. Mikä edistää sosiaalista yhteenkuuluvuutta paremmin kuin se, että niin köyhät kuin rikkaatkin käy hakemassa samoja ruoka-apukasseja itselleen ja saa siitä hyvän mielen itselleen?
Ihmisenä jolla on hyvinkin köyhän identiteetti, ihmettelen millä osa on hoitanut asiansa NIIN huonosti, kun netistä lukee usein kaikenlaisista ketjuista, ettei kaapissa ole MITÄÄN tykötarpeita varsinaisista aineista puhumatta. Aina joku jossain valittaa siihen tyyliin. Mietin millaiset ihmiset eivät ylläpidä kuivaruokakaapissa mitään? Miten voi olla niin köyhä Suomessa että minkään tekeminen estyy aina siksi ettei ole suolaa sokeria mausteita lihalientä suurustusjauhoja eikä mitään vastaavia?
Ei ole kasvatettu kotona, on nukuttu köksässä, ei osattu kirjastosta keittokirjaa, ei osata googleen eikä osata lähikaupan hyllyllä lukea eikä nähdä kun mennään? Vai käydäänkö vain kaljahyllyllä ja kapakassa? Vaikka minulta loppuisi jossain kuussa välillä jokin siellä on edelleen se kaikki muu. Jos ei ole mitään se tarjoittaa aivan älyttömällä tavalla hoidettua huushollia. Näet kun en ole kokenut moista ja olen ollut köyhä aina. Mutta ymmärrän hankkia varastoon kaappeihin tarvittavia loppuneita saadessani rahaa. Onko se niin vaikeaa? Miten? Ei osata kauppalistaa?
Pointti:
te teette jotain hyvin väärin köyhiksi jos ette saa edes hiivaa, mausteita, suurusteita, suolaa, sokeria ym kaappiin irti ja pitää ihan aivan jauhot ja herneet kerjätä ja jonottaa jostain.
Kuluttaa vähiä rahoja ja energiaa kylmässä värjötellen erikseen kulkemiseen sellaiseen kun samalla rahalla saisitte kaupasta tuoreet jauhot alta eurolla 2kg. Sorry mutta en tajua sitä logiikkaa. En ikinä huoli vanhoja kuivatuotteita keittiönkaappiini. Teidän taloyhtiössänne muut ihmiset eivät kovin pidä siitä jos teiltä leviää tuholaisongelma pitkin poikin.
En kyllä jaksa pysty kykene sellaista määrää jauhoja ja hiivaa kyllä käyttää kuussa, en saisi rutiköyhänä niitä irti. Jos teillä on useampi henkilö on useamman tulot. Lapsilisällä, elareilla, tt-tuella sun muilla saanee lastenkin suhteen sentään kananmunia, perunaa, riisiä, jauhoja, ryynejä, hiutaleita, kuivaherneitä, porkkanaa, kaalia, jauhelihaa ja alta euron kilo maitoa irti?? Jos pelleilee kaikenlaisten kauramaitojen kanssa, oma vika. Laktoosi-intolerantti juo vettä. Janojuoma on vesi. Keittäkää puuroa ja perunoita ja keittoja ja paistakaa laatikoita ja perustakaa ruokavalio niille. Ihan varmasti tulee toimeen jos vain kykenee laittamaan ja laittaa sen rahan ruokaan eikä johonkin hulluun.
Vierailija kirjoitti:
Väärin autettu.
En tiedä millä motiivilla kommentti on kirjoitettu. Itse olen vahvasti kritisoinut Suomessa hyvin paljon tapahtuvaa "väärin auttamista". Ei tarjota sitä mit henkilö tarvitsee, vaan sitä mitä sattuu sillä hetkellä olevan tarsrjolla, vaikka se olisi ihan turhaa. Näin käy usein. Väärin autettu on typerintä mitä tarjota apua tarvitsevalle.
Olisi järkevintä antaa henkilökohtainen lahjakortti, jolla voisi ostaa ruokaa, taloustarvikkeita yms.
Ei oikein ymmärrä kirjoitti:
Ihmisenä jolla on hyvinkin köyhän identiteetti, ihmettelen millä osa on hoitanut asiansa NIIN huonosti, kun netistä lukee usein kaikenlaisista ketjuista, ettei kaapissa ole MITÄÄN tykötarpeita varsinaisista aineista puhumatta. Aina joku jossain valittaa siihen tyyliin. Mietin millaiset ihmiset eivät ylläpidä kuivaruokakaapissa mitään? Miten voi olla niin köyhä Suomessa että minkään tekeminen estyy aina siksi ettei ole suolaa sokeria mausteita lihalientä suurustusjauhoja eikä mitään vastaavia?
Ei ole kasvatettu kotona, on nukuttu köksässä, ei osattu kirjastosta keittokirjaa, ei osata googleen eikä osata lähikaupan hyllyllä lukea eikä nähdä kun mennään? Vai käydäänkö vain kaljahyllyllä ja kapakassa? Vaikka minulta loppuisi jossain kuussa välillä jokin siellä on edelleen se kaikki muu. Jos ei ole mitään se tarjoittaa aivan älyttömällä tavalla hoidettua huushollia. Näet kun en ole kokenut moista ja olen ollut köyhä aina. Mutta ymmärrän hankkia varastoon kaappeihin tarvittavia loppuneita saadessani rahaa. Onko se niin vaikeaa? Miten? Ei osata kauppalistaa?
Pointti:
te teette jotain hyvin väärin köyhiksi jos ette saa edes hiivaa, mausteita, suurusteita, suolaa, sokeria ym kaappiin irti ja pitää ihan aivan jauhot ja herneet kerjätä ja jonottaa jostain.
Kuluttaa vähiä rahoja ja energiaa kylmässä värjötellen erikseen kulkemiseen sellaiseen kun samalla rahalla saisitte kaupasta tuoreet jauhot alta eurolla 2kg. Sorry mutta en tajua sitä logiikkaa. En ikinä huoli vanhoja kuivatuotteita keittiönkaappiini. Teidän taloyhtiössänne muut ihmiset eivät kovin pidä siitä jos teiltä leviää tuholaisongelma pitkin poikin.
En kyllä jaksa pysty kykene sellaista määrää jauhoja ja hiivaa kyllä käyttää kuussa, en saisi rutiköyhänä niitä irti. Jos teillä on useampi henkilö on useamman tulot. Lapsilisällä, elareilla, tt-tuella sun muilla saanee lastenkin suhteen sentään kananmunia, perunaa, riisiä, jauhoja, ryynejä, hiutaleita, kuivaherneitä, porkkanaa, kaalia, jauhelihaa ja alta euron kilo maitoa irti?? Jos pelleilee kaikenlaisten kauramaitojen kanssa, oma vika. Laktoosi-intolerantti juo vettä. Janojuoma on vesi. Keittäkää puuroa ja perunoita ja keittoja ja paistakaa laatikoita ja perustakaa ruokavalio niille. Ihan varmasti tulee toimeen jos vain kykenee laittamaan ja laittaa sen rahan ruokaan eikä johonkin hulluun.
Niin, joskus ihmiset tekevät asioita väärin. Jotkut mokaavat, jotkut eivät osaa. Miten aikuiselle ihmiselle voi tällainen olla noin mahdoton käsittää? Olen itse aina elänyt taloudellisesti turvattua elämää, ja silti itse pystyn ymmärtämään, että joskus tapahtumaketjut elämässä tai henkilön oma aivokemia tai mikä milloinkin voi johtaa jopa sellaiseen tilanteeseen, että todellakin kaapit ovat tyhjinä. Sinunkin kannattaisi muistaa se, että omaa tilannetta ei voi yleistää kaikkiin ihmisiin. Kannattaa vaan hyväksyä, että sinä et nyt ymmärrä mitä kaikkea maailmassa ja ihmiselämässä voi olla, mutta ei sunun tarvitsekaan ymmärtää. Riittää, että jotkut sinua viisaammat ymmärtävät.
No nähtävästi pitäisi tarjota ihmisille apua opetusta siihen miten köyhää ruokataloutta ylläpidetään. Sille tulisi sitten myös tehdä jotain.
Mutta miksi se pitäisi kantaa eteen kun luulisi normiälyisen kykenevän älyämään itse, se on kumma asia. Onko meillä vapaalla jalalla niin paljon köyhiä jotka olisivat holhouksen tarpeessa yksinkertaisesti tyhmyyden vuoksi?????
Tyyliin ilmiselvää että ensin ostetaan pesu ja puhtaus ja lääkkeet ja maksetaan laskut ja sitten vasta ruokaa ja muuta? Ja se ruoka itse tehtyä?
Ettei osteta eikä tilata kalliita lehtiä, ei kuluteta rahapeleihin, tupakkaan, ulkona syömisiin ja ulkona viihteellä käyntiin, ulkonäköön (ketä ihmiset luulevat oikein kiinnostansa???), syödä yhtään sipsejä ym eikä yhtään valmisruokia, kaljaa eikä virvoitusjuomia, jogurtteja eikä vanukkaita, "leikkeleitä", eksoottisia ulkomaisia tuotteita vaan kotimaista perusaibeita.
Eikä lapsilta kysellä mitä ruokaa arvon nuori itseminä söisit saati kysellä lähi-ässän pakastekaapilla taaperoilta kärryssä mitä valmisruoka-pahvi-muovi-pakkausta arvon kuningaskuluttaja arpoisi sinä iltana.
Ei osteta lahjakasoja koulukavereille, ei osallustuta, kutsutaan itse ne 2-3 omaa kaveria, ei osteta jouluksi kasaa sälää ja isketään sama sukulaisten päihin pyytäen näitä olemaan törsäämättä ja antamaan lahjakorttia sinne mistä ostaa oikeaa tarpeellista. Ei osteta suklaarasioita ristiin rastiin toisilleen riesaksi vaan jokaikinen ostaa tasan jos itse syö mistä pitää jos on niihin varaa. Lopetetaan höpö- käytös ja shoppailu. Ei osteta eikä oteta äitien- eikä isänpäiväksi jouluksi eikä synttäriksi toisille hukkaan meneviä yöpaituleita eikä muuta tyhmää sälää. Jos on varaa, ostetaan onnittelukortti ja ollaan yhdessä, tehdään hyvää ruokaa. Jos on enemmän varaa, ostetaan lahjakortti toiselle sinne minne se tarvii. Jos vielä enemmän varaa, sinne minne se tykkää. Mutta ei osteta turhaa sälää itselle ei muille. Ei yhtään.
Sillä säästää jo pitkän euron.
Vierailija kirjoitti:
Nojoo... nötkötti pula-ajan safkaa ja muu täynnä gluteiinia. Kyllä ton listan voisi päivittää.
Et osaa edes kirjoittaa gluteenia oikein, joten miksi muillakaan sanoillasi olisi mitään merkitystä?
Jos on pitempään ollut minimituloilla niin kyllä kaapit pikkuhiljaa tyhjenevät. Tiedän ihan kokemuksesta.
Koskaan ei oikein sinnekään pysty ostamaan muuta kuin aivan välttämättömän.
On aivan eri asia kun voi huoletta, ilman, että on jostain toisesta asiasta pois, ostaa kerralla (lue samassa kuussa) ne tarvittavat mausteet, säilykkeet, kuivatavarat, pesuaineet, vessapaperit, hygieniatarvikkeet, jokin tarvittava talouskalu, ehkä pakolliset markettilasit jne.
Mutta kun se on niin, että yhdessä kuussa voi ostaa hiukan jotain ja toisena hiukan jotain muuta kuin pakollista. Ja on välillä aina joku jo loppunutkin.
Silloin on aina joku loppu ja ei saa välttämättä täydennettyä.
Se on vähän kuin hölmöläisen peiton jatkaminen: kun jatkat yläpäästä niin alapäästä puuttuu palanen. Poislukien, että köyhällä se ei ole tyhmyyttä vaan rahan puutetta.
Ajatellaan nyt jos minä ostaisin sinne kaappiin kattavan varaston, että miltei kaikkia tarvikkeita löytyisi kotiruokiin ja muuhun taloudenpitoon. Näin köyhille neuvotaan, olisin siis viisas.
Mutta sitten tulisikin sähkölaskun eräpäivä (neuvo maksa laskut ajoissa). Mutta, ei olisikaan koko summaa kun olin ostanut niitä mausteita ym. Mitäs nyt tehdään? En ollutkaan viisas?
Joko soitan ja siirrän maksupäivää ensi kuulle tai maksan vain osan. Ainoa huoli on, kun minulla tulee sähkölasku joka kuukausi.
Miten sitten ensi kuussa pärjään.
Ja nyt sitten mentiin siihen, että miksei ne köyhät vaan maksa niitä laskujaan ajoissa vaan siirtelee ja maksaa osissa.
Kun ne rahat ei riitä kuin pakollisiin menoihin ja minä katson, että vuokra ja sähkö ym. välttämätön on tärkeimpiä kuin kuivakaapin sisältö.
Mutta sitten taas saan moitteita kun huushollissa ei ole minkäänlaista varavarastoa, aina on joku loppu. Niiin on sitten varmaan niin.
Vierailija kirjoitti:
Olisi järkevintä antaa henkilökohtainen lahjakortti, jolla voisi ostaa ruokaa, taloustarvikkeita yms.
Mieluiten sellainen, jolla voi ostaa myös viinaa ja tupakkaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Tässä keskustelussahan on myös vaan haukuttu niitä jotka ei ota kiitollisena vastaan kaikkea, ja että ei pitäisi käydä hakemassa kassia jos on rahaa ostaa jotain noiden ruokien lisäksikin. Omasta mielestäni ruokajonossa saa kyllä käydä vaikka olisikin vaikka muutama kymppi kuukaudeksi ruokaan sen lisäksi. Itse olen silloin tällöin eu-ruokakassin hakenut, ja kyllä se on ruokatilannettani auttanut, että olen saanut vaikkapa niitä jauhoja ja kaurahiutaleita sämpylöihin ja puuroon ja omalla rahalla on tarvinnut ostaa vain hiiva ja halvin margariini. Huonossa tilanteessa se parikin euroa on iso apu.
En ainakaan minä ole sanonut, ettei saisi hakea, vaan kritisoinut sitä, että ihminen, jolla oikeasti ei ole rahaa eikä ruokaa, ei saa tuollaisesta jauhopussista käytännössä mitään apua tilanteeseensa. Tässä ketjussa hyvätuloiset ovat päsmäröineet, että kyllä jauhot heille kelpaisi, kun kivahan sitä olisi leipoa, eivätkä ymmärrä ollenkaan sitä, että köyhille se jauhopussi ei suinkaan ole kiva lisä muiden ruokatarpeiden päälle, vaan jollekin se on ainoa asia, mitä kaapissa sitten on.
Miksi köyhällä ei ole raaka-aineita kotona? Kun juuri köyhällä ei ole varaa valita syödäkö ulkona/kallista valmista.
Mutta tämän vuoksi köyhä on köyhä, ei tajua ajatella pitkällä tähtäimellä (leipominen kotona tulee varmasti halvemmaksi ja terveellisemmäksi), eikä viitsitä mitään.
Ihan varmasti tukirahat riittää öljyyn ja hiivaan, mihin ne tukirahat on käytetty?
Ei oikein ymmärrä kirjoitti:
No nähtävästi pitäisi tarjota ihmisille apua opetusta siihen miten köyhää ruokataloutta ylläpidetään. Sille tulisi sitten myös tehdä jotain.
Mutta miksi se pitäisi kantaa eteen kun luulisi normiälyisen kykenevän älyämään itse, se on kumma asia. Onko meillä vapaalla jalalla niin paljon köyhiä jotka olisivat holhouksen tarpeessa yksinkertaisesti tyhmyyden vuoksi?????
Tyyliin ilmiselvää että ensin ostetaan pesu ja puhtaus ja lääkkeet ja maksetaan laskut ja sitten vasta ruokaa ja muuta? Ja se ruoka itse tehtyä?
Ettei osteta eikä tilata kalliita lehtiä, ei kuluteta rahapeleihin, tupakkaan, ulkona syömisiin ja ulkona viihteellä käyntiin, ulkonäköön (ketä ihmiset luulevat oikein kiinnostansa???), syödä yhtään sipsejä ym eikä yhtään valmisruokia, kaljaa eikä virvoitusjuomia, jogurtteja eikä vanukkaita, "leikkeleitä", eksoottisia ulkomaisia tuotteita vaan kotimaista perusaibeita.
Eikä lapsilta kysellä mitä ruokaa arvon nuori itseminä söisit saati kysellä lähi-ässän pakastekaapilla taaperoilta kärryssä mitä valmisruoka-pahvi-muovi-pakkausta arvon kuningaskuluttaja arpoisi sinä iltana.
Ei osteta lahjakasoja koulukavereille, ei osallustuta, kutsutaan itse ne 2-3 omaa kaveria, ei osteta jouluksi kasaa sälää ja isketään sama sukulaisten päihin pyytäen näitä olemaan törsäämättä ja antamaan lahjakorttia sinne mistä ostaa oikeaa tarpeellista. Ei osteta suklaarasioita ristiin rastiin toisilleen riesaksi vaan jokaikinen ostaa tasan jos itse syö mistä pitää jos on niihin varaa. Lopetetaan höpö- käytös ja shoppailu. Ei osteta eikä oteta äitien- eikä isänpäiväksi jouluksi eikä synttäriksi toisille hukkaan meneviä yöpaituleita eikä muuta tyhmää sälää. Jos on varaa, ostetaan onnittelukortti ja ollaan yhdessä, tehdään hyvää ruokaa. Jos on enemmän varaa, ostetaan lahjakortti toiselle sinne minne se tarvii. Jos vielä enemmän varaa, sinne minne se tykkää. Mutta ei osteta turhaa sälää itselle ei muille. Ei yhtään.
Sillä säästää jo pitkän euron.
Voi jestas miten kuulostaa yksinkertaisen ihmisen kirjoitukselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi köyhällä ei ole raaka-aineita kotona? Kun juuri köyhällä ei ole varaa valita syödäkö ulkona/kallista valmista.
Mutta tämän vuoksi köyhä on köyhä, ei tajua ajatella pitkällä tähtäimellä (leipominen kotona tulee varmasti halvemmaksi ja terveellisemmäksi), eikä viitsitä mitään.
Ihan varmasti tukirahat riittää öljyyn ja hiivaan, mihin ne tukirahat on käytetty?
Pystyn näkemään sinut mielessäni, kuinka silmät suurina ja yksinkertainen katse niissä päivittelet tätä asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaurasta saa puuroa, sämpylöitä, ostat halvimpia omenoita niin saat omena-kaurapiirakan.
Vehnäjauhosta samoin saa sämpylää, pullaa, piirakkapohjan tai lettuja. Kaupasta halvin hillo päälle.
Kaurapuuroon voi laittaa eri päivinä erilaiset höysteet: kaurapuuroa margariinilla, banaani- tai omenaviipaleilla jne. Joskus voi syödä vaikka kanelin ja sokerin kanssa, niin kuin riisipuuroa.
Yksipuolistahan tuo ruoka on, mutta tärkeintä on että edes jotain ruokaa. Mikä tahansa ruoka on parempi kuin se, että jättää kokonaan syömättä.No jos henkilöllä on varaa ostaa kananmunia, omenoita, banaaneja, hilloa, margariinia ja lisäksi jauhoja lukuunottamatta ainekset pullataikinaan, lettutaikinaan , piirakkapohjaan, niin en tiedä, onko silloin erityisesti tarpeen hakea ruoka-avusta niitä jauhoja. Koska silloin luultavasti on varaa myös halvimpiin kaupan jauhoihin.
Onko vaikea käsittää, että ruoka-avusta haetaan usein juuri silloin, kun kaapissa EI ole kaikenlaista ruokaa jo valmiina, ja kun EI ole varaa lähteä ostelemaan hedelmiä, kananmunia, leivontamausteita yms. Helppo heitellä vinkkejä ja neuvoja, tyyliin "hyvinhän noista ruoka-avun jauhoista saat vaikka mitä, lisäät niihin vain sitä-ja-tätä-ja-tota ja ostat kaikenlaista".
En ole ikinä itse tarvinnut ruoka-apua, mutta jonkinlainen käsitys sentään on siitä, millaisessa todellisuudessa osa ihmisistä tässä maassa elää. Ja ainakaan en ikinä lähtisi besserwisseröimään, jos joku oikeasti köyhä sanoo, että ruoka-apu ei auttanut häntä arjessa. Voisiko joskus uskoa henkilöä itseään ja ymmärtää, että se on sitten ollut niin? Hänellä ei ehkä ollut niitä lukuisia muita tarvikkeita, joiden avulla olisi saanut tehtyä piirakoita, pullia ja sämpylöitä saamistaan jauhoista.
Tunnut kuvittelevan, kaikki ruoka-avun hakijat on juuri tietynlaisessa tilanteessa. Tiedätkö mitä? Olet täysin väärässä. Jotkut hakee ilmaisen ruokakassin siinä vaiheessa, kun ruokakaappi on jo tyhjä ja tili miinuksella. Toiset hakee ilmaista ruokaa jo siinä vaiheessa, kun kaapista löytyy vielä vaikka mitä ja säästötilillä muhii tonnin hätäkassa pahan päivän varalle. Jokaisella on omat tarpeensa ja mahdollisuutensa, eikä kaikkien neuvojen tarvitse sopia kaikille ruokakassin hakijoille.
Nuo jauhot tuntuvat kyllä varmaan kettuilulta ihmisestä, jolla on puutetta sekä rahasta että ajasta. Antaisivat mieluummin leipää. Vai onko tuossa joku kasvatuksellinen tavoite, opettaa kaikki leipomaan.
Silti tänäkin vuonna menee miljardi kehitysapuun... velkarahalla...