Miten tukea intissä olevaa lasta?
On siis ihan kypsä meininkiin ja valmis vaihtamaan sivariksi. (Tämä on mulle ok, aikuinen ihminen kuitenkin kyseessä.)
Alku mennyt heinäkuusta asti hyvin, mutta lomat palaneet karanteenien vuoksi.
Suurimman osan olleet metsässä. Aloitti siis heinäkuussa ja tähän päivään asti ei ole ollut lomilla edes kahta viikkoa.
Se 2+2+2 rytmi ei siis pidä lähimainkaan paikkaansa.
Ajattelin vain, että jos hetken mielijohteesta vaihtaa sivariin niin harmittelee sitten myöhemmin. On myös ihan itsenäisesti asuva, joten varsinaisesta koti-ikävästä ei ole kyse.
Haluaisin jotenkin tukea ja kannustaa ja ettei heti luovuttaisi, mutta mitäpä minä äitinä siitä meiningistä tiedä.
On myös melko pitkällä kotoota, joten ne lyhyet vapaat ovat olleet vielä lyhyempiä kun jo joutunut menemään edellisenä iltana takaisin.
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi hän on vuoden, jos kerran ei maistu?
Siis maistui alkuun. Innoissaan lähti ja halusi olla vuoden. Ja viihtyikin siis abaut näihin päiviin asti. Nyt sitten jotain tapahtui ja ilmoitti menevänsä sivariksi. Tuli siis itselleni ihan puun takaa. Sen takia vähän mieltäni kaihertaa, että mitä tapahtui. Mulle sanoi olevansa vain "kypsä ja intti paskaa".
Ap
Ihan normaaleja hajoamisia. Voi kun tietäisit minkälaista uhoamista ja mölinää siellä välillä on, kun pönttö hajoaa. Sitten kun ne purkaukset menee ohi, homma jatkuu ennallaan. Ihan normaalia. Anna pojan olla rauhassa äläkä puutu asiaan. Luullakseni hän on jo niin sitoutunut siihen ryhmäänsä tässä ajassa, että ei viitsi keskeyttää. Kunhan avautuu kun ginestä pukkaa ja kylmä tuuli tuivertaa ja hiki valuu. Se on normaalia. Mutta kun pääsee lämpimään ja syömään munkkia poikien kanssa, niin siinä sivarit unohtuu.
Muistan kun kökötettiin tupakaverin kanssa Lapissa helmikuussa parivartiossa jossakin lumisessa poterossa keskellä yötä väsyneenä, pakkanen puri ja tuuli tuiversi ja oli pimeää. Uhiteltiin siellä keskenämme miten lähdemme "heti" sivariin kun täältä helvetistä pääsemme jne. Sitten kun se leiri päättyi ja pääsimme kasarmille lämpimään suihkuun ja petiin, unohtui sivarit siinä samalla. Semmoista se on.
Mielestäni poikaa voi kannustaa jatkamaan intissä, mutta tuoden esiin sen, että päätös on pojan oma. Korona-aika on varmasti rankkaa ja kuusi viikkoa ilman lomia voi olla raastavaa.
Yleisesti ottaen ihmettelen kyllä näitä keskeyttämisiä, joista tälläkin palstalla on juttua jatkuvasti, sillä suurimman keskeyttämisriskin pojat/miehet karsitaan ymmärtääkseni nykyisin pois jo kutsunnoissa. Omana armeija-aikanani tätä karsintaa ei ollut ja lähes koko miespuolinen ikäluokka kävi intin, osa ns. esikuntakomppanioissa, joissa palvelus oli normaalia kevyempää sekä fyysisesti että henkisesti.
Asia ei kuulu sinulle. Sinä et tiedä, kannattaako jatkaa vai vaihtaa sivariin. Aikuinen ihminen osaa itse arvioida. Kyseessä on hänen elämästään eikä sinun.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni poikaa voi kannustaa jatkamaan intissä, mutta tuoden esiin sen, että päätös on pojan oma. Korona-aika on varmasti rankkaa ja kuusi viikkoa ilman lomia voi olla raastavaa.
Yleisesti ottaen ihmettelen kyllä näitä keskeyttämisiä, joista tälläkin palstalla on juttua jatkuvasti, sillä suurimman keskeyttämisriskin pojat/miehet karsitaan ymmärtääkseni nykyisin pois jo kutsunnoissa. Omana armeija-aikanani tätä karsintaa ei ollut ja lähes koko miespuolinen ikäluokka kävi intin, osa ns. esikuntakomppanioissa, joissa palvelus oli normaalia kevyempää sekä fyysisesti että henkisesti.
Siihen aikaan oli b-miehet, en tiedä onko enää. B-miehet oli juuri noissa esikuntakomppanian hommissa ja tekivät kaikkea kevyempää. Yleensä oli joku fyysinen vaiva, tai sitten oli niin yksinkertaisia, että laitettiin sinne. Vapautuksia ei ihan hevillä jaettu. Toisaalta a-miehinä oli sitten lihavia ja yksinkertaisia sielläkin, heidän piti vaan kestää ja muokkautua muotin mukana. Ja niin he tekivätkin.
Olisi mielenkiintoista nähdä nykyiset keskeyttämisprosentit. Koronan aikana niitä ei ole julkaistu. Aiemmin niitä julkaistiin joka vuosi ja se vaihteli 10-20 prosentiin. Kummallisinta tässä oli se, että mitä kevyemmäksi ja "ihmisystävällisemmäksi" intti meni, sitä enemmän keskeytyksiä tapahtui. Oman käsitykseni mukaan esim 90-luvun puolessa välissä keskeyttäneitä oli varmaankin max 5 prosenttia ja silloin armeijaan laitettiin kyllä aika laajalla skaalalla eikä kutsunnoissa helpolla raakattu paitsi täysin selvät hullut ja oikeasti fyysisesti sairaat.
Menkääs av-mammat itse kokeilemaan 5 viikkoa kiinni ilman lomia. 5 viikkoa ”töissä” aamusta aamuun (välillä yöt nukkuen ja välillä yövuorojakin kipinävuoroissa metsässä keskellä yötä) ja viikonloputkin samaa rataa, ainoana lohtuna muutaman tunnin iltavapaat jolloin silloinkaan ei pääse omiin oloihin vaan joutuu kasarmin sääntöjä noudattamaan. Iltaa vasten taas iltavahvuuslaskennat ja muut pakolliset kuviot.
Eikä töihin voi tuota edes verrata kun työpaikkansa saa valita, tuota meininkiä ei. Eikä valittaa tai kritisoida voi.
Anna tulla pois, nyt ehkä sinnittelee kun ei halua kokea olevansa ”luovuttaja”, mutta älytöntä tuo on.
Kylläpä on huonot yhteydet, jos ei saman vuorokauden aikana ehdi kotipaikkakunnalta varuskuntaan? Sodankylästä ehti Helsinkiin muutamassa tunnissa.
Vierailija kirjoitti:
Menkääs av-mammat itse kokeilemaan 5 viikkoa kiinni ilman lomia. 5 viikkoa ”töissä” aamusta aamuun (välillä yöt nukkuen ja välillä yövuorojakin kipinävuoroissa metsässä keskellä yötä) ja viikonloputkin samaa rataa, ainoana lohtuna muutaman tunnin iltavapaat jolloin silloinkaan ei pääse omiin oloihin vaan joutuu kasarmin sääntöjä noudattamaan. Iltaa vasten taas iltavahvuuslaskennat ja muut pakolliset kuviot.
Eikä töihin voi tuota edes verrata kun työpaikkansa saa valita, tuota meininkiä ei. Eikä valittaa tai kritisoida voi.
Anna tulla pois, nyt ehkä sinnittelee kun ei halua kokea olevansa ”luovuttaja”, mutta älytöntä tuo on.
Muistuttaa aika paljon äitiyslomaa. Erona se, että saa olla lämpimässä ja suihkussakin voi käydä pikaisesti.
Kysy pojaltasi että kuka Suomea sitten puolustaisi kriisitilanteessa jos kaikki olisivat kaltaisiasi velliperseitä.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä on huonot yhteydet, jos ei saman vuorokauden aikana ehdi kotipaikkakunnalta varuskuntaan? Sodankylästä ehti Helsinkiin muutamassa tunnissa.
Ei kaikkialle lennä lentokoneet. Itse olin intissä Haminassa ja menin Kajaaniin saakka lomille, bussilla tottakai ja siinä meni muistaakseni 6-7 tuntia. Jostakin syystä se kutsuntaukko ei älynnyt tai halunnut määrätä lähempiin varuskuntiin, vaan piti mennä Haminaan saakka. Ei siis ollut RUK, vaan nyt jo edesmennyt it-rykmentti (sama missä Muranenkin oli).
Vierailija kirjoitti:
Niin kun joka päivä ei kulje bussit/junat. Jos paluu on sunnuntaina, ja sinä päivänä ei kulje bussit/junat niin pakkohan se on jo edellisenä päivänä mennä.
Intissä olevan lapsen tukeminen on helpompaa kuin hintissä olevan lapsen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistuttaa aika paljon äitiyslomaa. Erona se, että saa olla lämpimässä ja suihkussakin voi käydä pikaisesti.
Tää on jo aika huono..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano että turha nyt keskeytyi kun jo noin pitkään kärvistelty
No tätä olen yrittänyt sanoa, mutta onhan sitä vielä 9kk jäljellä. Olen vain varma, että jälkeenpäin harmittaa jos nyt lopettaa. Ja se tunne kun luulen, että jotain taustalla mistä ei mulle halua kertoa.
Ap
Pidetäänkö poikasi varuskunnassa karanteenissa olevat yhdessä niin, että jos joku sairastuu niin muiden karanteeni alkaa alusta?
Jos kyllä, niin ymmärrän hyvin miksi poika haluaa pois sieltä. Etenkin jos "karanteenitilat" ovat ulkona ilman wc:tä ja peseytymismahdollisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Eipä naiset näistä yleensä mitään tiedä, kun se ei heitä itseään kosketa. Oma äitinikin oli ihan shokissa kun kerroin joskus lomalla minkälainen se alokasajan rytmi ja meininki oli. Isää se huvitti, mutta hän tiesikin pelin hengen.
Vierailija kirjoitti:
Kysy pojaltasi että kuka Suomea sitten puolustaisi kriisitilanteessa jos kaikki olisivat kaltaisiasi velliperseitä.
Mikäs on sinun sotilasarvosi?
Vierailija kirjoitti:
Asia ei kuulu sinulle. Sinä et tiedä, kannattaako jatkaa vai vaihtaa sivariin. Aikuinen ihminen osaa itse arvioida. Kyseessä on hänen elämästään eikä sinun.
Joo näinhän se on. Mutta on luonteeltaan sellainen, että saattaa tehdä pikaistuksissaan päätöksiä mitä harmittelee.
Ap
Mun pojan kavereista kaks jo keskeyttänyt, toisen syytä en tiedä, sai vapautuksen. Toinen käy sivarin.
Vierailija kirjoitti:
No ompas...kaverin poika lähti heinäkuussa kanssa inttiin ja on se ollu ainakin kaks kertaa jo kotona lomilla.Niillä vielä lomat ei ole viikonloppu vapaita olleet vaan tyyliin viikon sitten kotona.Nyt oli 5 vai 6 viikkoa ilman lomia mutta nyt tulossa viikon lomille.
Ap taisi sanoa, että karanteenit vaikuttaneet lomiin. Niille ei vain voi mitään. Se kun sattuu kohdalle, niin aikataulut muuttuu olet sitten varusmies tai yritysjohtaja.
Yksi tuttu kapiainen sanoi että nuo pitkät kiinniolot on itseasiassa parantaneet ryhmähenkeä siellä intissä.
Ihan normaaleja hajoamisia. Voi kun tietäisit minkälaista uhoamista ja mölinää siellä välillä on, kun pönttö hajoaa. Sitten kun ne purkaukset menee ohi, homma jatkuu ennallaan. Ihan normaalia. Anna pojan olla rauhassa äläkä puutu asiaan. Luullakseni hän on jo niin sitoutunut siihen ryhmäänsä tässä ajassa, että ei viitsi keskeyttää. Kunhan avautuu kun ginestä pukkaa ja kylmä tuuli tuivertaa ja hiki valuu. Se on normaalia. Mutta kun pääsee lämpimään ja syömään munkkia poikien kanssa, niin siinä sivarit unohtuu.