Miksen osaa matikkaa?
Oon lukion kakkosella ja matikasta tuli hepreaa kolmannella luokalla. Sain tukiopetusta, pienryhmäohjausta. Silti saan juuri ja juuri sen vitosen.
Oon lyhyessä matikassa. Kävin 1. kurssin 2 kertaa, nelonen tuli. Kävin uusinnassa ja sain just sen tarvittavan pistemäärän. Nyt meneillään toinen kurssi (toista kertaa) :(
Muuten oon koulussa hyvä, etenkin kielissä (enkku 9/10, tt 9 jne) mut Matikka, kemia (5) ja fysiikka (6) on vaikeita.
Kyse ei oo siitä etten opiskele. Käyn tunneilla, viittaan, kysyn apua ja teen läksyt :( ei vaan mee päähän
Kommentit (38)
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 22:47"]Minkälaisia tehtäviä sinulla on ap? Ole vain sinnikäs, minä sain peruskoulussa aina 7 matikassa ja lukion pitkästä matematiikasta aina korkeintaan 7 kurssiarvosanoiksi, tosi usein tuli hylättyjä mutta nyt olen teknillisessä ja pärjään ihan hyvin. Nyt kun katson lukion juttuja niin tuntuu ihan oudolta miten olen silloin saanut hylättyjä. On se niinkin, että on todella vaikea oppia jotain mikä vituttaa eikä kiinnostaisi yhtään...minulla on myös sama kuin sinulla, kielet ja lukuaineet oli aina 10. Ehkä nyt jälkeenpäin ajatellen paukut eivät yksinkertaisesti riittäneet siihen että olisin saanut kaikesta 10, enkä halunnut arvosanojeni laskevan lempiaineistani eli äidinkielestä, historiasta, biologiasta, maantiedosta, psykologiasta, ruotsista ja englannista.
[/quote] Tässä kurssissa nyt geometriaa. Viime kurssi oli yhtälöitä ja prosentteja lähinnä. Ap
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 21:03"]Kännykällä ei toimi rivinvaihto, anteeksi. Ap
[/quote]
Ei mikään ihme että matikka ei suju, jos päivät pitkät näprää vaan puhelinta. Äly hoi.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 21:11"]Matemaattinen oppimisvaikeus, onko tutkittu? Mulla sama, opettaja vaan syytti etten yritä tarpeeksi. Kai ne läksyt on tehty vähän sinne päin, kun ei ymmärrä! Ja rimaa hipoen kaikki matikat läpi. Lukion jälkeen vasta tutkittiin ja löydettiin. Harmihan se on kun ei matikkaa osaa, sitä tarvii niin monessa paikassa..on jääny monet ovet avautumatta tän takia.
[/quote]
typeriä tällaiset erikoiset termit kuten "matemaattinen oppimisvaikeus". miksei vaan sanota " matemaattisesti tyhmä" tai pelkästään "tyhmä"?
Tosiaan kannattaa muistaa aina kun surkuttelee huonouttaan matematiikassa, että maailman ehkä etevin elossa oleva matemaatikko Grigory Perelman elää komerossa, juttelee vain äidilleen sillä muut ihmiset ovat liian tyhmiä, erosi professuurin virasta koska opiskelijat olivat liian tyhmiä. Kieltäytyi myös miljoonan dollarin palkinnosta ratkaistuaan ainoana ihmisenä koskaan yhden Millenium-ongelman. Sanoi vielä pokkana, että on ratkaissut kaikki 7 ongelmaa mutta ei halua näyttää ratkaisuja niihin koska saa ärsyttävää huomiota osakseen...
Eräs japanilaismatemaatikko, joka todisti että x^n + y^n = z^n vain jos n ≤ 2, ampui itsensä tämän todistettuaan sillä hänen elämäntyönsä oli jo tehty.
John Nashista en edes sano mitään, hänestähän tehtiin jo elokuva, Kaunis Mieli...
Veikkaan että AP elää monessa suhteessa täysipainoisempaa elämää kuin nämä herrat joten ei kannata ihan masentua siitä ettei osaa matematiikkaa!
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 21:05"]
Tolle on joku nimikin. Mutta siis matikan suhteen voi olla vähän niin kuin lukihäiriö. Se ei ole oma vika. Aivot vaan voi olla rakennettu sillä tavalla, ettei ymmärrä helposti. Eikä se ole tyhmyyttä.
[/quote]
Se voi olla vähän samakin asia. Vähän aikaa sitten oli juttua siitä että lukihäiriöisillä on vaikeuksia hahmottaa pieniä yksityskohtia, vaikeuttaa varmasti myös matemaattista osaamista. Mutta vastaavasti heille kehittyy usein hyvä kyky ymmärtää kokonaisuuksia ja se helpottaa mm. kielten opiskelua.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 23:42"]
Mullekin poikaystävä aina väittää matikan olevan helppoa, koska se on loogista. Mä taas en näe siinä mitään loogista :D Mun mielestä matikassa täytyy hirveesti osata ulkoa kaavioita, että pystyy laskemaan. Eikä siinä voi käyttää omaa järkeä, koska kaikki menee tietyn kaavan mukaan ja mitään ei voi päätellä. Siksi se ei mulla onnistukaan.
[/quote]
Jos sinusta matematiikassa pitää opetella kauheasti ulkoa, niin se kertoo siitä, että et ole ymmärtänyt asioiden logiikkaa. Taustalla voi olla joko matematiikan oppimisvaikeus tai sitten ihan puhtaasti se, että kukaan ei ole osannut selittää sinulle asioita ymmärrettävällä tavalla. Jälkimmäisessä tapauksessa jo muutamasta yksityistunnista hyvällä opettajalla voi olla paljon apua.
Missään muussa kouluaineessa ei ole yhtä vähän ulkoa opettelemista kuin matematiikassa. Lähes kaikki tarvitsemansa kaavat voi aina tarvittaessa johtaa itse, jos on kerran tajunnut asian.
DI
Kun osaa laskea yhteen-, vähennys-, kerto- ja jakolaskut niin se riittää. Ei kannata uskoa näitä palstalle pesiytyneitä lääkiswannabeitä. Elämästä pääsee ihan kunnialla läpi ilman että tankkaa jotain derivaattoja.
Et oo harjoitellut tarpeeksi aikoinaan. Lue kaikki kurssit alusta asti uudelleen
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 00:24"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 21:11"]Matemaattinen oppimisvaikeus, onko tutkittu? Mulla sama, opettaja vaan syytti etten yritä tarpeeksi. Kai ne läksyt on tehty vähän sinne päin, kun ei ymmärrä! Ja rimaa hipoen kaikki matikat läpi. Lukion jälkeen vasta tutkittiin ja löydettiin. Harmihan se on kun ei matikkaa osaa, sitä tarvii niin monessa paikassa..on jääny monet ovet avautumatta tän takia. [/quote] typeriä tällaiset erikoiset termit kuten "matemaattinen oppimisvaikeus". miksei vaan sanota " matemaattisesti tyhmä" tai pelkästään "tyhmä"?
[/quote]
Siksi koska joku matikan osaaminen ei tee sinusta fiksua.
Keskityt muuhun et yritä tarpeeksi
Erilaiset oppijat ry osaisi ehkä neuvoa uusia oppimismenetelmiä?
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 08:45"]
Kun osaa laskea yhteen-, vähennys-, kerto- ja jakolaskut niin se riittää. Ei kannata uskoa näitä palstalle pesiytyneitä lääkiswannabeitä. Elämästä pääsee ihan kunnialla läpi ilman että tankkaa jotain derivaattoja.
[/quote]
Tohtisin sanoa, että oma työni kävisi aika vaikeaksi ilman "jotain derivaattoja". -Teoreettinen fyysikko
Sinulla on diskalkulia. Olisit tarvinnut erityisopastusta jo silloin ala-asteella.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 23:42"]Mullekin poikaystävä aina väittää matikan olevan helppoa, koska se on loogista. Mä taas en näe siinä mitään loogista :D Mun mielestä matikassa täytyy hirveesti osata ulkoa kaavioita, että pystyy laskemaan. Eikä siinä voi käyttää omaa järkeä, koska kaikki menee tietyn kaavan mukaan ja mitään ei voi päätellä. Siksi se ei mulla onnistukaan.
[/quote]
Ne kaavat voi päätellä perusmatikasta....
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 08:45"]Kun osaa laskea yhteen-, vähennys-, kerto- ja jakolaskut niin se riittää. Ei kannata uskoa näitä palstalle pesiytyneitä lääkiswannabeitä. Elämästä pääsee ihan kunnialla läpi ilman että tankkaa jotain derivaattoja.
[/quote]
Hauskaa tässä on se, että derivaatta on oikeasti helppoa matikkaa. Minulla oli vaikeuksia peruskoulun matikassakin mutta nyt kun olen vuosia käynyt teknillisen matikkaa, lukion jutut tuntuvat sairaan helpoilta. Satatuhatta toistoa sai minut ymmärtämään perusmatematiikkaa
Yliopiston matikassa olen edelleen paska mutta sillä ei olekaan mitään tekoa sen kanssa mitä kutsutaan arkielämässä matikaksi.
Kannattaa ottaa selvää vaihtoehtoisista oppimistavoista. Ulkoatankkaaminen ei selvästikkään nyt ole se oikea tapa.
Hanki vastaava yläasteen kirja, eli nyt esim sellainen jossa käsitellään tuota geometriaa. Jos lukiokirja tuntuu vaikeelta niin ehkä helpomman kirjan kanssa pääset jyvälle. Ja hallitsemalla ne yläastejutut pääset varmasti kokeedta läpi.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 08:46"][quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 00:24"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 21:11"]Matemaattinen oppimisvaikeus, onko tutkittu? Mulla sama, opettaja vaan syytti etten yritä tarpeeksi. Kai ne läksyt on tehty vähän sinne päin, kun ei ymmärrä! Ja rimaa hipoen kaikki matikat läpi. Lukion jälkeen vasta tutkittiin ja löydettiin. Harmihan se on kun ei matikkaa osaa, sitä tarvii niin monessa paikassa..on jääny monet ovet avautumatta tän takia. [/quote] typeriä tällaiset erikoiset termit kuten "matemaattinen oppimisvaikeus". miksei vaan sanota " matemaattisesti tyhmä" tai pelkästään "tyhmä"?
[/quote]
Siksi koska joku matikan osaaminen ei tee sinusta fiksua.
[/quote]
Niin totta, terveiset Aallosta. Tyhmyys ei liity matikan osaamiseen. Älykkäät eivät välttämättä osaa matikkaa, ja monet matikkanerot eivät oikeasti osaa mitään muuta.
Ainut tyhmyyden ja taitojen korrelaatio on minusta se, että tyhmät eivät osaa kirjoittaa. En tarkoita lukihäiriötä, vaan sitä että tyhmien ihmisten päässä kaikki on niin sekaisin, että heidän on mahdotonta muodostaa järkevää tekstiä.
Mullekin poikaystävä aina väittää matikan olevan helppoa, koska se on loogista. Mä taas en näe siinä mitään loogista :D Mun mielestä matikassa täytyy hirveesti osata ulkoa kaavioita, että pystyy laskemaan. Eikä siinä voi käyttää omaa järkeä, koska kaikki menee tietyn kaavan mukaan ja mitään ei voi päätellä. Siksi se ei mulla onnistukaan.