Mihin hoitamaton endometrioosi voi pahimmallaan johtaa?
Minulle määrättiin nyt hoidoksi e-pillerit, mutta mietin, että mitä voisi tapahtua jos endo kehittyisi kehittymistään. En haluaisi loppuelämäni syödä pillereitä, varsinkin kun en tarvitse ehkäisyä. :(
Pelottaa myös kaikki muut sivuvaikutukset, mitä pillerit aiheuttaa.
Voiko endometrioosi levitä myös muihin elimiin? Kuten suoleen ja vatsaan ja virtsarakkoon? vai pysytteleekö se kuitenkin kohdun ja munasarjojen alueella?
Olisi mukava jakaa erilaisia kokemuksia, mitä te olette kokeneet ja käyneet läpi endometrioosin aikana.
Kommentit (29)
Okei, kiitos vastauksesta Endotar 43v :-) Onko sulla koskaan ollut hormonikierukkaa?
Voisiko tämä olla endometrioosia?
Menkkamainen kipu alkaa yhtäkkiä jonkun repäisevän liikkeen, ulostamisen tai seksin jälkeen. Lamauttaa, kunnes kipulääke alkaa vaikuttaa. Kipukohtauksia tulee kuitenkin harvoin parin kuukauden välein. Viime aikoina harventuneet. Hormonikierukka ollut ehkäisynä viimeiset 11 v. (välissä yksi lapsi). Kuukautisia ei ole.
Kävin gynelle kertomassa oireista n. 5 v. sitten ja hän laittoi lähetteen tähystykseen (ultralla ei löytänyt mitään). En kuitenkaan mennyt sinne, kun oireet eivät paljon elämää häiritse. Papassa olen käynyt säännöllisesti.
Jos on endometrioosia, voiko olla vaara, että tietämättäni leviää? Mitään muita oireita ei ole ollut.
Pelkkä kohdunpoisto ei endoon auta, ainakaan kaikilla. Minulta poistettiin kohtu ja munanjohtimet, munasarjoista löytyi molemmista alle vuoden kuluttua endometrioomat ja toki muuallakin oli, mm. virtsarakon pinnalla.
Minkä ikäisenä teille on endometrioosi todettu? Onko joku ollut useammassa leikkauksessa?
Aikamoisia kauhutarinoita taalla. Endometrioosi on todella yleista ja laheskaan kaikilla ei yllamainittuja kauhukokemuksia koskaan ole. Itsellani lahinna kipuilee kierron puolivalissa ja joskus kuukautisten aikaan. En koe lamaannuttavia kipuja esim. kuukautisten aikaan. Vasymysta myos, mutta en ole varma johtuuko pelkastaan endosta vai myos yleisesta stressista.
E-pillereista ei ollut mitaan hyotya ja oma endoni onkin ns. hoitamaton, mutta pidan kylla itse omaa vointiani silmalla ja haen laakarilta apua jos ja kun vointi ei ole hyva. Kayn myos ultrassa muutaman vuoden valein.. Raskauteen ja vaihdevuoteen liittyvat hormoonimuutokset voivat lopettaa endon leviamisen. Itse en lapsia halua, joten mahdollinen lapsettomuus ei ole kauheasti ahdistanut.
En halua vahatella endon oireita (koska olen varma, etta ylla olevat jutut ovat taysin totta), mutta haluan myos muistuttaa, etta kaikille ei tule yhta pahoja oireita.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 18:28"]
Okei, kiitos vastauksesta Endotar 43v :-) Onko sulla koskaan ollut hormonikierukkaa?
[/quote]
Ei ole. Suunnitelmiintuli muutos. Kohdunpoistoa ei tehdäkään vielä. Oon ollu nyt 3kk Procren pistoshoidolla ja myooma on kutistunut kohdusta lähes olemattomiin. Endokipuja ei ole ollut ja pesäkkeet pienentyneet eivätkä arista enää. Toinen 3kk vielä pistoshoitoa ja sitten joko hormonikierukka tai jotain jatkuvaa hormonia.
t. Endotar 43v
Mulla johti
- lapsettomuuteen, mutta sain lapsen luovutetuilla munasoluilla ivf:ssä
- virtsankarkailuun, kun endopesäke painoi jotain hermoa, aivan järkyttävää
- todella koviin kipuihin
- vatsakalvon tulehduksiin, joihin tarvitsi antibioottihoidot, kun pesäkkeitä joskus puhkesi ja sitä mömmöä meni vatsaonteloon
Kyllä leviää, sehän se koko taudin idea on. Kudosta kasvaa kohdun ulkopuolella. Minulla on suolistossakin.