Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vatsalaukun ja paksusuolen tähystys, onko kamalaa?

Vierailija
07.11.2014 |

Lääkäri soitti tänään ja koetulosten perusteella määräsi noihin tutkimuksiin. Lääkäri selitti aika tarkkaan tapahtumien kulun ja etukäteistyhjennyksen toimintatavat. Asian kokeneet, kertokaapa, millaista se todellisuudessa on? Onko helppoa juoda niin suuri määrä nestettä? Sattuuko? Olitteko lääkittynä? Joutuuko olemaan pois työstä enemmän kuin toimenpidepäivän?

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytin tyhjennykseen Colonsteriliä. Olisi ohjeen mukaan pitänyt juoda 4-5 litraa mutta loppujen lopuksi join illalla 3 litraa ja aamulla noin puoli litraa (tähystykset olivat klo 11) ja tyhjennystulos oli ihan riittävä. En halunnut palella ja sen vuoksi join nesteet huoneenlämpöisenä. Mahdollisimman isoja kulauksia ja heti tikkari suuhun. Se nesteen maku on kyllä mielenkiintoinen: sitruunainen ja samaan aikaan makea ja suolainen.

Vierailija
22/27 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipukokemukset vaihtelee. Itselläni ei ollut mitään kipulääkitystä ja paksusuolentähystys sattui jokusen kertaa samalla tavalla kuin kipristää silloin kun on ripulivellit tulossa. Tosin minun suolestani ei sitten löytynyt mitään vikaa. Varmasti sattuu, jos suolessa on tulehdusta tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epämiellyttäviä toimenpiteitä mutta ei kannata etukäteen panikoida. Minulla sujuivat ihan ok ja menen epäröimättä uudestaan, jos tarve vaatii.

Vierailija
24/27 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan perus anaalipanolta tuntuu - hevosen munalla. Onnea matkaan!

Vierailija
25/27 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vatsa ei, suoli on.

Vierailija
26/27 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 17:12"]

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 17:10"]

Eli tehdäänkö sulle kolonoskopia ja gastroskopia molemmat? Samana päivänä? :D 

[/quote]

Tehdään. Miksi nauruhymiö? En ymmärrä paljoakaan lääketieteestä, mutta näin lääkäri sanoi. Koetulosten perusteella epäillään verenvuotoa ruuansulatuskanavassa. Suvussa on paksusuolen syöpää.

[/quote]

Anteeksi nauruhymiö. Jotenkin vain ajattelin että ei kai noita nyt missään nimessä samalla rykäsyllä hoideta molempia!? Mutta ilmeisesti. 

Itselläni ei ole kokemusta kuin yläpään tähystyksestä. Olen sen verran monesti jo ollut etten jaksa yhtään stressata moista. Mielestäni ei ollut mitenkään paha. 

Se on tympein vaihe kun sinä nielet sen letkun, siinä ei mene kuin pari sekuntia. Itse en ole kokenut tarpeellisesksi mitään esilääkitystä. Sen jälkeen laita silmät kiinni ja keskity vain hengittämiseen. Monesti tuntuu kuin ei saisi henkeä vedettyä mutta kohta huomaakin että kyllä sitä saa. Tuo on hyvin nopeasti ohi.

Toiset taas kokevat tuon aivan kamalana, kai se on niin asenteestakin kiinni. Itselläni nimittäin on todella herkkä oksennusrefleksi mutta ei sitä tuossa huomannut. Tympeähän tuo toki on, mutta kestää niin vähän aikaa että en ressaisi tätä. 

- Kolonoskopiaan en ole uskaltanut mennä, lukuisista lähetteistä huolimatta. Yksi kerta jo kävin hakemassa Colonsteriliä apteekista ja valmistauduin tyhjennykseen mutta vappu munkit vei voiton ja päätin että en mene. Tässäkin muutama tuttava sanoo kaikkein kauhempaa olevan tuo litkujen juominen ja se että persreikä on ihan verillä kaiken sen ripuloimisen jälkeen. Moni on sanonut ettei kannata ostaa tuota Colonsteriliä. 

Anteeksi naurunaama. en vain olisi uskonut että noita tehdään oikeasti samana päivänä. Vaikka sama kai se on saada molemmat samalla kertaa pois päiväjärjestyksestä. 

Paksusuolen syöpää täälläkin suvussa, mutta silti ajattelin ripuloida vielä pari vuotta ennen kolonoskopiaa. 

Vierailija
27/27 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kiitos kaikille vastanneille! :)

Anteeksi ei tarvi pyydellä, enkä koe pelotteluna tosiasioita. Minulle on tehty kaikenlaisia onnistuneita ja epäonnistuneita toimenpiteitä tähän ikään, enkä osaa hirveästi panikoida. Kunhan mielenkiinnosta kyselin. :) 

Oli kiva lukea kokemuksianne. Mukavaa iltaa kaikille! :)