Miksi nämä läskiaktivistit kokevat oikeudekseen kyseenalaistaa muiden seksiin tai suhteisiin liittyviä preferenssejä?
Viittaan tähän viimepäivien liian iso deittailemaan -juttuun johon monet ”läskiaktivistit” ovat ottaneet kantaa esim. Instagramissa. Tässä muutamia ajatuksiani, joita en uskalla muuten kuin näin anonyymisti kirjoittaa.
1. Musta on todella järkyttävää rinnastaa läskifobiaa ja esim homo/transfobiaa, rasismia ja ableismia. En ymmärrä miten näillä on pokkaa.
2. Olen huomannut, että suuri osa näistä aktivisteista on aika liberaaleja ja vasemmistolaisia. Ei siinä, olen itsekin. Luulisi siis, että kun puhutaan parisuhteista ja seksistä, ei sheimattaisi kenenkään toiveita. Toisinsanoen, viesti tuntuu kuuluvan nyt ”saat olla sellainen kuin olet, kunhan annat lihaville mahdollisuuden deittimarkkinoilla” Miksi? eikö jokainen saa ylpeästi omata omat halunsa. Ja tarkoitan nyt nimenomaan sen suhteen, kenet kumppaniksi haluaa. Muualla kaikkia pitää tottakai kohdella yhdenvertaisesti.
3. Maailma on täynnä miehiä, joille kelpaisi kuka tahansa nainen. Kas kummaa, kun nämä eivät näille naisille kuitenkaan kelpaa. He eivät itse anna mahdollisuutta varmastikaan lihaville, työttömille, ”rumille” you name it.
Mitä ajatuksia teille herää? olisi kiva keskustella.
Kommentit (37)
Se että etuoikeutetut ryhmät muuttavat suhtautumistaan on perusedellytys vähemmistöjen ihmisoikeuksien toteutumiselle. Tämä koskee niin fatfobiaa, ableismia, isl-amofobiaa, kulttuurista omimista, kolonisaatiota kuin transfobiaakin.
Ongelma ei ole pelkästään lihavien naisten, myös miesten.
Vierailija kirjoitti:
Se että etuoikeutetut ryhmät muuttavat suhtautumistaan on perusedellytys vähemmistöjen ihmisoikeuksien toteutumiselle. Tämä koskee niin fatfobiaa, ableismia, isl-amofobiaa, kulttuurista omimista, kolonisaatiota kuin transfobiaakin.
Mutta lihavuus ei ole mikään onnelliseksi tekevä ”kielletty” asia. Se ei ole pysyvä tila eikä sen kuulu olla. Se on itseaiheutettu sairaus kuten alkoholismi
Tämä maailma on mennyt ihan kummalliseksi.
Deittailu on monesta pienestä asiasta kiinni. Voi olla mahdollista, että kovaa palkkaa nostava insinööri ei halua deittailla allekirjoittanutta osapäiväsiivoojaa, jonka tuloista osa tulee Kelalta. Minäkään en ole kiinnostunut antamaan edes mahdollisuutta tyypille, joka makaa päivästä toiseen juomassa kaljaa sohvalla.
Miksi pitäisi? Miksi jonkun olisi pakko haluta treffeille sen roimasti ylipainoisen kanssa? Entä jos toinen on aktiiviliikkuja, ja tälle ylipainoiselle on vaikeaa edes kävellä autosta kauppaan?
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla mitään läskifobiaa ole. Itseasiassa paras kaverini on reilusti ylipainoinen, kaksi miesystävääni on olleet lihavahkoja ja toinen kaverini on sairaalloisen ylipainoinen. Ihan mahtavia tyyppejä kaikki.
En silti ottaisi sellaista kumppaniksi, kun olen itse menevä ja sporttinen ja tykkään liikkua ja syödä milloin mitäkin viherpirtelöitä ja pöperöitä. Käytännön elämä vaan olisi liian vaikeaa.
Ei se ulkonäkö, vaan elintavat ja terveys.
Mä itse leikin paljon ulkonäölläni ja kokeilen eri juttuja. Olen ollut monesti kalju ja nyt on irokeesi, mutta en mäkään odota et tää on se kaikkien kauneusihanne ja jotkut varmasti karsastaa kovastikin, entä sit. Ei mulla ole tullut mieleen mennä Iltalehteen itkemään, kun miehet on niin pinnallisia sikoja ettei kalju ja lävistetty nainen kelpaa.
Ja kyllähän niistä muhkummistakin tykätään paljonkin.
Joo, tämä on kyllä mennyt täysin uskomattomaksi tämä keskustelu. Ihan samalla tavalla joskus oli kohu siitä, että olet transfobinen jos et halua seurustella sukupuoltaan vaihtaneen kanssa.
Varsinkin some-maailma on erittäin ulkonäkökeskeinen ja ymmärränkin sen, kun ensivalinnat tehdään aika lailla ulkonäköön keskittyen. On ihan eri asia tavata ihminen oikeasti, siinä kiinnittää moneen muuhunkin asiaan kuin ulkonäköön ja tekstiin huomioita. Tulee mukaan ns. karsima.
Itse en harrasta ollenkaan noita tindereitä yms. some-tutustumiskanavia, mutta ymmärrän, että moni käyttää niitä ja nykymaailmanssa on aika hankala tavata ihmisiä muuten.
Mielestäni kyse on pyrkimyksestä ulottaa moraali tai jonkinlainen yhteisvastuu sellaisille yksityiselämän alueille, joihin ne eivät kuulu. Seksuaalimieltymykset, vapaa-ajanviettotavat ja seura jossa sitä vapaa-aikaa vietetään jne. ovat tällaisia yksityiselämän kovaan ytimeen kuuluvia asioita, joihin kenelläkään muulla pitäisi mielestäni olla hyvin vähän sanomista. Moraali on jotakin sellaista, mitä voimme vaatia toisilta. Mielestäni on selvää, että en voi vaatia esimerkiksi seksuaalista tai romanttista mielenkiintoa saati sitten seksuaalisia tai romanttisia tekoja keneltäkään.
Sanotaan nyt selvennykseksi, että olen itse erittäin vasemmistolainen tulonjakokysymyksissä, ja kannatan John Rawlsin sanoin "laajinta oikeuksien joukkoa kaikille, joka on yhteensopiva sen kanssa, että jokaisella muulla on samat oikeudet". Olen siis liberaalivasemmistolainen. Mielestäni kaikenlainen cancel-meininki ja ylipäänsä tämä nykyinen syyllistämisen kulttuuri on aatteeni perusarvoille täysin vastakkaista. Onneksi sitä kannattaakin vain aivan pieni mutta sitäkin äänekkäämpi vähemmistö.
Ja kun tämäkin joitakin kiinnostanee, niin olen mies, 38v, hetero, kinky, polyamorinen. Korkeakoulutettu mutta pienituloinen.
Vierailija kirjoitti:
Olet jo etuoikeutettu kun olet länsimaissa ja sulla on varaa hankkiutua läskiksi.
Vierailija kirjoitti:
Tämä maailma on mennyt ihan kummalliseksi.
Deittailu on monesta pienestä asiasta kiinni. Voi olla mahdollista, että kovaa palkkaa nostava insinööri ei halua deittailla allekirjoittanutta osapäiväsiivoojaa, jonka tuloista osa tulee Kelalta. Minäkään en ole kiinnostunut antamaan edes mahdollisuutta tyypille, joka makaa päivästä toiseen juomassa kaljaa sohvalla.
Miksi pitäisi? Miksi jonkun olisi pakko haluta treffeille sen roimasti ylipainoisen kanssa? Entä jos toinen on aktiiviliikkuja, ja tälle ylipainoiselle on vaikeaa edes kävellä autosta kauppaan?
Huoh. Sinä olet etuoikeutettu. Se kaljaa jatkuvasti sohvalla kiskova makailija ei ole. Kuten joku tuolla sanoikin, niin sinun pitää muuttaa suhtautumistasi.
(/S)
Vierailija kirjoitti:
Ongelma ei ole pelkästään lihavien naisten, myös miesten.
Voin mä ottaa lihavan miehen.
Jos se lähtee mun kanssa lenkille, syö salaattia, eikä kitise ruuasta tai vttuile mulle mun ruuista tai treeneistä.
Jos se jaksaa panna kunnolla ilman, että hiki tippuu mun päälle ja on saamassa itse sydänkohtausta rusentaen mut painonsa alle niin etten itse saa happea.
Kunhan jaksaa ja pysyy perässä, tai mieluummin vierellä, läski ei haittaa.
3. Maailma on täynnä miehiä, joille kelpaisi kuka tahansa nainen. Kas kummaa, kun nämä eivät näille naisille kuitenkaan kelpaa.
Puutun vain tähän väitteeseen.
Miksi kukaan haluaisi kumppanin, jolle kelpaisi kuka tahansa?
Vierailija kirjoitti:
3. Maailma on täynnä miehiä, joille kelpaisi kuka tahansa nainen. Kas kummaa, kun nämä eivät näille naisille kuitenkaan kelpaa.
Lukutaito much? Eiköhän pointti ollut juuri se, että joidenkin aktivistien mukaan jokaiselle pitäisi kelvata kuka tahansa, tai ainakaan [ominaisuus x] ei saisi olla kelpaamattomuuden syy.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti niille kelpaa kaikki paitsi tämä Insta julkkis. Onko se tarpeeksi? ;)
Vierailija kirjoitti:
Joo, tämä on kyllä mennyt täysin uskomattomaksi tämä keskustelu. Ihan samalla tavalla joskus oli kohu siitä, että olet transfobinen jos et halua seurustella sukupuoltaan vaihtaneen kanssa.
Onhan tämä nykyään ihan älytöntä. Ja Tynkkynen on puhunut "seksuaalisesta rasismista", maailmalla jo tällaistakin valitusta esiintyy?
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen samaa... Mikä yleistys taas...
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaa sitä että antaisi mahdollisuuden kenelle tahansa naiselle. On selvä ettei kuka tahansa kelpaisi pidempään suhteeseen.
Vierailija kirjoitti:
No ehkäpä se onkin se ristiriita, että nuo naiset ajattelevat että heillä on oikeus valita preferenssiensä mukaan, mutta muiden pitäisi heistä kiinnostua, vaikka eivät itse täytä vastapuolen kumppaninvalintakriteereitä.
Vierailija kirjoitti:
1. Musta on todella järkyttävää rinnastaa läskifobiaa ja esim homo/transfobiaa, rasismia ja ableismia. En ymmärrä miten näillä on pokkaa.
Ottaa päähän nämä transihmiset jotka isoon ääneen raivoisasti syyttää transfobiasta, kun mies sanoo ettei ole kiinnostunut lähtemään miehen/transnaisen kanssa treffeille.
Ei se mitään fobiaa ole jos ei tykkää lihavista tai transihmisestä.
Paremmin ei olisi voinut sanoa!! just näin