Miten kaunistella Cv:ssä 7 vuoden kotiäitiyttä?
Jos on heti (kammottavien) opintojen ja huonon todistuksen jälkeen jäänyt kotiäidiksi? Miten selitellä tuo 7 vuoden tyhjyys CV:ssä?
Kommentit (30)
Ei sitä pysty kaunistelemaan. Nyt kannattaa kaunistella työmotivaatiota ja osaamista.
Eipä siinä mitään muuta, kuin kerrot että halusit olla lasten kanssa kotona.
Älä ainakaan ala selittelemään, että kotiäitivuodet ovat kehittäneet projektien johtamista, priorisoimaan asioita tai jotain muuta tyhmää.
Ja kotiäitiyden aikaisesta harrastuneisuudesta voi olla hyötyä. Esim. vapaaehtoiset tapahtumien järjestämiset voivat kertoa organisointikyvystä.
Ottaisin sen mielummin yhtenä isona hyvänä asiana kuin huonona. Ainakin minä olen saanut vain ja ainoastaan myönteistä sanomista kahdeksan vuoden kotiäitiydestäni. Jos itse näet sen huonona, niin se on sinun päänvaiva, muut näkisivät asian ehkä toisin.
Älä nyt ainakaan laita, että kotiäitivuodet ovat opettaneet sinulle johtamistaitoja ja parantanut kärsivällisyyttä ja organisointikykyjä. :D
Voisiko sanoa että halusit maksimoida kotiajan lasten kanssa, koska enempää heitä ei tule tms. Vähän paremmalla muotoilulla tosin. :-)
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 08:01"]Ja kotiäitiyden aikaisesta harrastuneisuudesta voi olla hyötyä. Esim. vapaaehtoiset tapahtumien järjestämiset voivat kertoa organisointikyvystä.
[/quote]
Huom. Kodin ulkopuolisesta toiminnasta, ei missään nimessä kodin sisäisestä.
Ei sitä voi kaunistella. Itse olin 12 vuotta kotiäitinä ja se näkyy CV:ssä. Mutta on sentään selitys aukolle CV:ssä, ettei oo mikään vankilajuttu tms. :)
Oletteko tulleet ajatelleeksi mitä työhaastattelussa ajatellaan 30 v. naisesta jolla on koulutus ja sen jälkeen katkeamatonta työntekoa VS. 30 v. naisesta jolla on koulutus ja lapset tehty ja jo vähän isompia.
Minä ainakin tulisin ajatelleeksi että lapseton porsii kuitenkin heti kun saa vakkaripaikan ja joudumme sijaiskierteeseen. Se on iso plussa jos ei todennäköisesti ole jäämässä enää äitiyslomalle. Tästä ei saa kysyä työhaastattelussa, eikä asia kuulu työnantajalle, mutta eipä voi väittää ettei se vaikuttaisi.
Minulle on ihan sama mitä työnantajat ajattelevat siitä että olen ollut lasten kanssa kotona. Koska joka tapauksessa aion olla.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 08:08"]
Oletteko tulleet ajatelleeksi mitä työhaastattelussa ajatellaan 30 v. naisesta jolla on koulutus ja sen jälkeen katkeamatonta työntekoa VS. 30 v. naisesta jolla on koulutus ja lapset tehty ja jo vähän isompia.
Minä ainakin tulisin ajatelleeksi että lapseton porsii kuitenkin heti kun saa vakkaripaikan ja joudumme sijaiskierteeseen. Se on iso plussa jos ei todennäköisesti ole jäämässä enää äitiyslomalle. Tästä ei saa kysyä työhaastattelussa, eikä asia kuulu työnantajalle, mutta eipä voi väittää ettei se vaikuttaisi.
Minulle on ihan sama mitä työnantajat ajattelevat siitä että olen ollut lasten kanssa kotona. Koska joka tapauksessa aion olla.
[/quote]
Mulle ei kävisi mielessäkään mainita lapsia/miestä CV:ssä tai haastattelussa, koska tiedän ettei niistä saa kysyä. Mulla ei ole lapsia, mies on ja olen tässä porsimisiässä (23) joten suu pysyy haastattelussa supussa näistä ja pelataan vain työhön liittyvällä tietotaidolla ja koulutuksella.
Jos olet ollut mukana aktiivisesti tuona aikana esim. lasten harrastustoiminnassa tai vanhempainyhdistyksessä, kannattaa se laittaa cv:hen. Mutta muuten voi tosiaan sanoa halunneensa olla lasten kanssa kotona, kun olivat pieniä, mutta nyt tilanne on toinen ja annat ymmärtää olevasi motivoitunut työntekijä, joka kaipaa haasteita :)
Riippuu mille alalle haet, jos esim hoiva-alalle tusin kotiäityidellä on merkitystä. Rahoitusalalle ei kannata hakea tuollaisella cv:llä.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 08:28"][quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 08:08"]
[/quote]
Mulle ei kävisi mielessäkään mainita lapsia/miestä CV:ssä tai haastattelussa, koska tiedän ettei niistä saa kysyä. Mulla ei ole lapsia, mies on ja olen tässä porsimisiässä (23) joten suu pysyy haastattelussa supussa näistä ja pelataan vain työhön liittyvällä tietotaidolla ja koulutuksella.
[/quote]
Luuletko työnantajan olevan niin tyhmä ettei asiaa tajua? 23v koulutettu nainen -> ei lapsia -> pian tulee lapsia jos vakipaikan saa. Tämä on kuitenkin se yleisin skenaario.
Minä en merkinnyt sitä CV:een vaan haastatteluissa sitten kun kysyttiin pitkää taukoa työelämässä, selitin olleeni lasten kanssa kotona. Osa ei sanonut siihen sen kummempaa, joistain haastattelijoista näki heti että eivät tykänneet. (Surullista tässä on se, että kaikki nuivasti suhtautuneet olivat naisia, eli kiitti vaan siskot).
Pitkä tauko työelämästä hidasti työnsaantia mutta ei tehnyt siitä mahdotonta koska aloitin juuri uudessa työssä. Ja senkin haastattelussa kerroin lapsista. Ei todellakaan kannata mainostaa mitään äitiyden organisointikykyjä, minä sanoin ainoastaan että halusin keskittyä lapsiin täysillä kun ovat pieniä ja nyt kun ovat isoja, voin keskittyä uraani täysipainoisesti.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 08:28"]
[/quote]
[/quote]
itsehän otan sormuksen pois työhaastattelussa ja sanon olevani naimaton vaikka kihloissa olenkin. Mitä se vieraalle ihmiselle kuuluu mitä mä vapaa-ajalla teen, varsinkin kun asia ei liity työtehtäviin millään muotoa.
Projektitehtävissä yksityisellä työnantajalla. Työnkuvana mm. työn suunnittelu, toteutus ja ylläpito. Koordinointivastuu alaisten tekemisistä, taloushallinnon ja kriisijohtamisen perusteet.
:)
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 09:12"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 08:28"]
[/quote]
[/quote]
itsehän otan sormuksen pois työhaastattelussa ja sanon olevani naimaton vaikka kihloissa olenkin. Mitä se vieraalle ihmiselle kuuluu mitä mä vapaa-ajalla teen, varsinkin kun asia ei liity työtehtäviin millään muotoa.
[/quote]
Mä olin kerran haastattelussa jossa (mies)haastattelija yritti niin selvästi kurkkia vasenta nimetöntö että luulin välillä että tippuu tuoliltaan. :D
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 09:14"]
Projektitehtävissä yksityisellä työnantajalla. Työnkuvana mm. työn suunnittelu, toteutus ja ylläpito. Koordinointivastuu alaisten tekemisistä, taloushallinnon ja kriisijohtamisen perusteet.
[/quote]
Siis tämäkö ap sinun hakemasi työ? Käytännössä projektipäällikkö?
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 09:22"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 09:14"]
[/quote]
Siis tämäkö ap sinun hakemasi työ? Käytännössä projektipäällikkö?
[/quote]
Ei sentään, mä vaan annoin vinkkejä cv:n aukon täyttämiseen. Ja ihan kieli poskessa.
ei-ap
Ei mitenkään. Omapa oli valintasi.