Onko sinusta 5 km kävely päivittäin riittävää liikuntaa?
45-v naiselle. Tämän lisäksi 2 päivänä ryhmätreeni, ja 1-2 kertaa viikossa tuo 5 km kävely on 7-10 km.
Eli noin 40-50 km kävelyä viikossa ja 2 hikijumppaa.
Minkä verran on riittävästi?
Kommentit (35)
Kävelen päivässä 2-3 km. Pidän sitä hyvänä, sillä ennen kävelin vain kilometrin.
Tunnen, että kuntoni on noussut vuoden aikana pikkasen.
En kyllä pidä kävelyä varsinaisesti liikuntana. Liian löysää hommaa.
Itse pyöräilisin/kuntopyöräilisin/juoksisin nuo lenkit.
Ihminen on luotu kävelemään ja juoksemaan, aikoinaan ihmiset käveli ruoan perässä kymmeniä kilometrejä päivässä. 5km kävelyä riittää ehkä ylläpitämään liikuntakykyä mutta ei sillä juuri kuntoa kasvateta.
Mulle lonkka ja selkävikaisena tuo olisi erittäin hyvä saavutus. Ikää 60v
Ei ole riittävästi. Itse liikun enemmän, eikä sekään riitä mihinkään.
Nuorempana en itsekään arvostanut kävelyä liikuntamuotona. Siirryttyäni maratoneista ultrapolkujuoksuihin, olen treenannut monta kertaa viikossa kävelemällä, toki ohjelmassa on myös 3 juoksutreeniä viikossa. Matalasykkeinen treeni luo pohjan hyvälle kestävyyskunnolle, sillä se lisää pienten verisuonten määrää lihaksissa, sydämessä ja keuhkoissa. Leposykkeeni on laskenut kasvatettuani kevyen pk-treenin osuutta 35 lyöntiin minuutissa. Teen toki myös lihastreeniä.
Aiemmin minulla oli usein rasitusvammoja, nyt 45-vuotiaana olen täysin rasitusvammaton.
Satsaa ap monipuoliseen treeniin vaihtelevin tehoin ja muista pitää myös lepopäiviä. Venyttykään ei ole nelikymppiselle pahaksi.
Miksi ihmeessä pitäis joka päivä harrastaa liikuntaa?
Tavikselle hyvä määrä jos kävelet reippaasti. Mulla menee 5km kävelyyn 50 min.
Siinä tulee vähän jo lämmin.
Vierailija kirjoitti:
Moni käy salilla täysin turhaan ja lähinnä hajottaa paikkoja ennemmin kuin parantaa. Liikeradat ovat vääriä, liikkeet ja niiden variaatiot huonosti jaoteltu ja lisäksi tulee ajatus siitä, että salilla käynti korvaa normaalin liikunnan. Kun tärkeintä olisi juuri se pidempikestoinen, tasainen rasitus, millä ylläpidetään hengitys- ja verenkiertoelimistön kuntoa. Ne kun ovat me suomalaisten perisynnit ja kuoleman syyt. Eikä salikäynnit paljon tilannetta paranna.
Miksi typerä vastakkainasettelu? Harva keski-ikäinen siellä näyttää itseään rikkovan. Monella nykyään PT apuna. Enkä usko, että salitreeni monellakaan on ainoa liikuntamuoto. Johan se alkaa maistua puulta!
Olen kohta kuuskymppinen moninivelrikkoa sairastava nainen. Olen koko aikuisikäni harrastanut salitreeniä, pyöräilyä, kävelyä sauvoilla ja ilman, vesijuoksua ja spinningiä. Mikäli alkaisin jotakin mainituista yksinomaan harrastaa, rasittuisi jokin nivel liikaa tai selkä kramppaisi. Kaikkea liikuntaa sopivassa suhteessa, niin pysyy kunnossa, eikä tympäänny.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En laske töihin ,kauppaan yms pyöräilyjä ja kävelyjä liikunnaksi ollenkaan.
Minulle liikunta on sitä että tulee hiki.
Hikoilun määrä riippuu kuntotasosta. Itse saan nykyisin tehdä töitä tosissani, jotta kävelyllä saisi hien pintaan. Mutta ei kuntoilusta tarvitse tehdä elämäntehtävää ainakaan terveyden näkökulmasta. Joten 5 km kävelyä kuulostaa aivan hyvältä ja ulkoilma piristää samalla mieltä. Asenne on kaukonäköisempi, jos pystyy liikkumaan ilman suureellisia tavoitteita.
Olet aivan oikeassa siinä, että hikoilun määrä riippuu kuntotasosta. Hyväkuntoiset nimittäin hikoilevan enemmän ja nopeammin kuin huonokuntoiset, koska heidän kehonsa termostaatti on tottunut liikuntaan. Entisenä ammattiurheilijana ja elinikäisenä aktiiviuheilijana minä saan kyllä hien pintaan jokaisella kävelylenkillä.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan mitä haluat saavuttaa liikunnalla ja mikä susta tuntuu hyvältä. Mulle on tärkeää jaksaa juosta vielä nelikymppisenä. Ajattelin myös käydä kuntosalillakin vielä 7-8-kymppisenä.
Todellinen saavutus, jos jaksaa juosta nelikymppisenäkin. Tuonhan pitäisi olla ihan itsestään selvää.
Riippuu kuinka mihin tahtiin kävelee, mutta minusta pelkkä kävely ei ole kovin paljon.
Rollaattorilla pääsen postilaatikolle pari kertaa viikossa. Sen pituinen se. M63
Vaihtaisin ainakin yhden kävelykerran hölkäksi/juoksuksi ja toisen lihaskuntojumpaksi. Jos haluat jotenkin kehittyä, koska vartalo tottuu liikuntaan ajan myötä.