Onko sinusta 5 km kävely päivittäin riittävää liikuntaa?
45-v naiselle. Tämän lisäksi 2 päivänä ryhmätreeni, ja 1-2 kertaa viikossa tuo 5 km kävely on 7-10 km.
Eli noin 40-50 km kävelyä viikossa ja 2 hikijumppaa.
Minkä verran on riittävästi?
Kommentit (35)
Kannattaisi ehkä pitää välillä lepopäiviäkin.
Itse kävelen noin 60 km viikossa ja päivittäin teen lisäksi 7 minuuttia vatsatreeniä ja 12 minuuttia käsitreeniä. Kävely on aika hidasta, joten menee rentoutumisen piikkiin.
N52
Vierailija kirjoitti:
Viisi kilometriä kävelyä päivässä käy ihan lepopäivästä. Varsinkin jos tuo on päivän aikana kertynyt hyötyliikuntasaldo. Joillakin on käsitys, että lepopäivä liikunnasta on sama kuin sohvalla makaaminen. Että vain niin palautuu.
UKK liikuntasuositus menee liikunnan rasittavuuden mukaan. Kävely voi olla hikiliikuntaa tai liian kevyttä, riippuen vauhdista ja kunnosta. Lepopäivänä kevyt kävely on hyvä. Jos jumpat sisältävät voimatreeniä ja osa kävelystä on reipasta niin varmaan ihan sopiva määrä.
Viiden kilometrin kävely on enemmän kuin mitä 90% suomalaisista päivän aikana liikkuu. No, jotkut käy salilla hikisessä betonikuutiossa nostelemassa painavia esineitä, mutta ei se mitenkään korvaa raittiissa ilmassa tehtyä, luonnollista ja aerobista liikuntasuoritetta.
Eli hyvä AP! Liikut paljon ja pysyt terveenä. Tuo 5km ottaa kuitenkin sen tunnin aikaa, vaikka reippaaminkin kävelee.
Palstalla ei kannata liikuntaneuvoja kysyä. Täällä ainoa hyväksyttävä liikuntamuoto on kävely ja ehkä pyöräily. Niitäkin max puoli tuntia päivässä tai muuten on liikaa. Lihaskuntoharjoitteluksi riittää kauppakassien kotiin kantaminen.
Jo UKK:n minimiliikuntasuosituksia pidetään palstalla lähes mahdottomina ja liiallisina.
Jos tuo kävely tuntuu samalla kivalta ja käy hermolevosta ja käyt mielelläsi kävelemässä niin se on ihan loistojuttu. Jos haluat hoitaa homman pois nopeasti, satsaa saliin ja noihin tunteihin hiukan enemmän ja kävele vähän vähemmän.
Keski-ikäisen kannattaa oikeasti satsata myös kehon ja varsinkin jalkojen lihaksien lihasmassaan ja -kuntoon. Ne häviävät nopeasti ja sitten nivelet kolottelee ja kävely on epävarmaa vanhana. Tuossa iässä vielä lihasmassa kasvaa, sitä kannattaa ottaa kaikki mitä irti lähtee. Keski-ikäinen ei varmasti pullistu muodottomaksi, et saa aikaan näkyvää muutosta mutta saat kymmenen lisävuotta kävelyyn.
Moni käy salilla täysin turhaan ja lähinnä hajottaa paikkoja ennemmin kuin parantaa. Liikeradat ovat vääriä, liikkeet ja niiden variaatiot huonosti jaoteltu ja lisäksi tulee ajatus siitä, että salilla käynti korvaa normaalin liikunnan. Kun tärkeintä olisi juuri se pidempikestoinen, tasainen rasitus, millä ylläpidetään hengitys- ja verenkiertoelimistön kuntoa. Ne kun ovat me suomalaisten perisynnit ja kuoleman syyt. Eikä salikäynnit paljon tilannetta paranna.
Mä en käy ikinä erikseen kävelylenkillä. Kävelen ihan tarpeeksi pihatöissä.
N40.
Vierailija kirjoitti:
Koiran ulkoilutuksessa ei välipäiviä pidetä..
En laske töihin ,kauppaan yms pyöräilyjä ja kävelyjä liikunnaksi ollenkaan.
Minulle liikunta on sitä että tulee hiki.
Onhan täällä ollut palstamammoja ylikunnossa kun on kävelly koiran kans 10 kertaa viikossa puoli tuntia.
Vierailija kirjoitti:
En laske töihin ,kauppaan yms pyöräilyjä ja kävelyjä liikunnaksi ollenkaan.
Minulle liikunta on sitä että tulee hiki.
Hikoilun määrä riippuu kuntotasosta. Itse saan nykyisin tehdä töitä tosissani, jotta kävelyllä saisi hien pintaan. Mutta ei kuntoilusta tarvitse tehdä elämäntehtävää ainakaan terveyden näkökulmasta. Joten 5 km kävelyä kuulostaa aivan hyvältä ja ulkoilma piristää samalla mieltä. Asenne on kaukonäköisempi, jos pystyy liikkumaan ilman suureellisia tavoitteita.
Hyvä tuo on! Varsinkin kun pari krt viikossa on toivon mukaan kunnolla sykettä nostava ryhmäliikuntatunti!
Sinänsä on ihan totta, että kävely voi olla aika löysää paarusteluakin, mutta jos tuo on esim. työmatkat, niin todennäköisesti kävelet sen suht reippaasti, se menee palautusharjoitteen piikkiin.
Ryhmäliikunnan lisäksi lisäisin 1-2 krt viikossa kuntosalia ja lihastreeniä sen sijaan, että parina päivänä kävelisin 7-10 km.
Vaihtelevuus siis olisi hyvä lisä tuossa.
Mutta joka tapauksessa noinkin ihan jees.
Eikös se sääntö ole, että puoli tuntia yhtäjaksoisesti hengästyttävää liikuntaa päivittäin? Jos se tuossa toteutuu niin hyvä on.
Riippuu ihan mitä haluat saavuttaa liikunnalla ja mikä susta tuntuu hyvältä. Mulle on tärkeää jaksaa juosta vielä nelikymppisenä. Ajattelin myös käydä kuntosalillakin vielä 7-8-kymppisenä.
Ei 5 km kävely tuon ikäiselle ole kuin kuntoa ylläpitävää. Ei paljon, mutta parempi kuin ei mitään.
Ei kyllä riittäisi minulla mihinkään. Toisaalta jollain sohvaperunalla tuossa on muutaman kuukauden liikunnat. Jos kunto on nolla, sen ylläpitämiseen ei vaadita mitään, taas jos kunto on esim kuun huippu-urheilijalla, se ei siellä pysy ihan pikkuisilla kävelyillä.
Kunnon säilyttämiseen kyllä, siis jos tykkää. Mielestäni tuo on vähän jo yli ja liikunta on enemmän suorittamista. Liikunnassa pitäisi olla mukana ilo. Kilometrien ja minuuttien laskeminen on karseaa.