Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Adoptioasiaa: adoptio 1960-luvulla

Vierailija
21.09.2021 |

Olen adoptoitu Suomesta 2960-luvulla. En ole ollut missään tekemisissä biologisen äitini kanssa, olen au-lapsi, ei isää.
Mitä tapahtuu,.kun äitini kuolee?
Perinkö hänet yhdessä hänen muiden lastensa kanssa? En ole ollut myöskäään tekemisissä sisarpuolieni kanssa. He eivät edes tiedä minusta.
Miten minulle osataan ilmoittaa perinnönjaosta? Kukaan muu kuin biologinen äitini ei tiedä minusta.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinut on adoptoitu virallisesti, olet adoptiovanhempiesi lapsi juridisesti. Et bioäidin. Etkä peri bioäitiä.

Vierailija
2/23 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virallisesti on adoptoitu ja oikeuden asiakirjat on tallessa. Olen jostain kuullut, että tällaiset vanhat adoptiot ovat erilaisia juuri tässä perintöasiassa.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Virallisesti on adoptoitu ja oikeuden asiakirjat on tallessa. Olen jostain kuullut, että tällaiset vanhat adoptiot ovat erilaisia juuri tässä perintöasiassa.

Ap

Ei ole. minun velipuoleni on adoptoitu 1962 ja hän sai aikaan järjettömän riidan biosiskonsa kanssa, koska halusi puolet bioäidin omaisuudesta.

Ei hän bioäitiä perinyt, isäni ja tämän ekan vaimon kyllä.

Vierailija
4/23 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet oikeutettu perintöön, niin näyt lapsena äitisi sukuselvityksessä, joka pitää hankkia perunkirjoitusta varten. Viimeistään siinä vaiheessa sisaruksesi saavat tietää sinusta.

Se oletko oikeutettu perintöön, riippuu siitä, onko adoptiosuhteesi vahva vai heikko adoptio. 1960-luvuilla adoptoiduilla kysymys on pääsääntöisesti heikosta adoptiosta, jolloin lapsi perii myös biologisen vanhempansa. Mutta heikko adoptio on voitu jälkikäteen muuttaa vahvaksi adoptioksi, jossa taas lapsi ei peri biologista vanhempaansa.

Vierailija
5/23 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voinko ottaa selville biologisen äitini eläessä, onko minut mainittu hänen sukuselvityksessään?

Vierailija
6/23 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voinko ottaa selville biologisen äitini eläessä, onko minut mainittu hänen sukuselvityksessään?

Tuskin, mutta saat kyllä jostain virastosta (todennäköisesti DVV:stä) kysymällä tiedon siitä, onko adoptiosuhteesi vahva vai heikko adoptio.

Vierailija
7/23 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna olla. Sotket vaan omasi ja muiden asiat ja päät.

Vierailija
8/23 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tilannut väestörekisteristä biologisen äitini virkatodistuksen. Siinä minua ei ole. Muut lapset ovat. Näynkö vain siinä virkatodistuksessa jossa hän on nuori, minut juuri synnyttänyt ja adoptioon luovuttanut? Ja mistä sellaisen saan?

Ap

Vierailija
9/23 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja luopuisin perinnöstä?

Ap

Vierailija
10/23 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja luopuisin perinnöstä?

Ap

Et sinä rahaa enää tartte.

Vierailija
11/23 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja luopuisin perinnöstä?

Ap

Jep. Sinä et kuulu porukkaan, joten et ole oikeutettu siihen.

Vierailija
12/23 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki voit selvittää asiaa jos koet sen omaksesi. Voi tulla psykologisia mutkia kyllä vastaan, se on totta, mutta on sinulla oikeus saada tämä asia selville.

Vierailija
13/23 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ahne. Se ei ole sinun elämäsi enää. Anna olla ja keksi jotain muuta sisältöä.

Vierailija
14/23 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tämän voisi selvittää, siis että olenko jossain kirkonkirjoissa biologisen äitini lapsi. Viimeinen virkatodistus ei sitä näyttänyt.

Ap

En koe olevani ahne, vai ovatko kaikki perintöään haluavat ahneita? Ehkä sitten

Vierailija
15/23 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se VOI olla niin, että perisit sekä biologisen äitisi, että adoptiovanhempasi!

Vierailija
16/23 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän se VOI olla niin, että perisit sekä biologisen äitisi, että adoptiovanhempasi!

Niin yllättävää kuin se onkin, ennen vuotta 1980 adoptoidut voivat periä molemmat vanhempansa, jos adoptiota ei ole jälkikäteen muutettu vahvaksi adoptioksi.

Vierailija
17/23 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Joo ja just siksi et peri bioäitiäsi

Vierailija
18/23 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tämän voisi selvittää, siis että olenko jossain kirkonkirjoissa biologisen äitini lapsi. Viimeinen virkatodistus ei sitä näyttänyt.

Ap

En koe olevani ahne, vai ovatko kaikki perintöään haluavat ahneita? Ehkä sitten

Mietin vaan miksi kysyt täällä etkä ota yhteyttä esimerkiksi maistraattiin.

Vierailija
19/23 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin yllättävää kuin se onkin, ennen vuotta 1980 adoptoidut voivat periä molemmat vanhempansa, jos adoptiota ei ole jälkikäteen muutettu vahvaksi adoptioksi.

Kyllä. Tiedän kaksi tällaista tapausta. Toisesta kehkeytyi oikeudenkäynnin vaatinut riita pois adoptoidun lapsen ja biologisille vanhemmille myöhemmin syntyneen lapsen välille.

Vierailija
20/23 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vuotta 1980 adoptoidut voivat periä sekä adoptiovanhempansa, että biologiset vanhemmat, ellei hän ole ITSE myöhemmin vahvistanut heikkoa adoptiota Maistraatissa.

Tällöin hän perii AINOASTAAN vanhempansa. Ei isovanhempiaan, sisaruksiaan, eikä ketään muutakaan sukulaista kummaltakaan puolelta. Tämä ei ole ahneutta. Tämä on Suomen laki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yksi