Mies haaveilee Helsinkiin ja minua hirvittää
Mieheni haaveilee Helsinkiin muutosta ja minä ajattelen Helsinkiä niin isona, liian isona kaupunkina. En osaa liikkua kaupungissa yhtään ja olen ihan ulapalla, mutta mies taas kuin kala vedessä. On asunut sielä muutaman vuoden ja syntynytkin kättärillä. Itse taas on niin urpo maalaisfiilis että miten ees pärjäisin niin isossa kaupungissa. Miksi Helsinkiin? Miksi Helsinki on sinusta ihana paikka asua?96
Kommentit (42)
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 19:39"]
Helsinki on ihana paikka, ei mikään suurkaupunki edes. Olen syntynyt täällä niinkuin vanhemmat ja isovanhemmatkin. Helsinki on koti, aivan toista kuin joku Lahti tai Tampere, en ikinä muuttaisi. Tosin Helsiinkin alkoi jo kauan sitten muuttaa uutta väkeä maalta ja rakennettiin kauheita betonilähiöitä joihin heitä asutettiin, ne ovat rumia ja huonoja vasinkin vuokrakasarmi alueet. Mutta iso osa meistä vanhoistakin stadilaisista asuu hyvillä alueilla omissa taloissaan ja ihan on jäljellä kylätunnelmaakin jossa asukkaat tuntevat toisensa. Mutta onhan se niin kuten muuallakin, stadilaiseksi ei tulla vaan synnytään. Aito stadilainen tunnistaa vieraan ilman murrettakin minuutissa, vaikka tämä olisi asunut kymmeniä vuosia täällä, niin se menee! Mutta oikea aito stadilainen on luotettava ja hyvä ystävä, auttaa aina. Juuret on täällä.
[/quote]
Sitten kun mustat hakkaa lapset niin taas ollaan karkaamassa johonkin suuntaan ja kiireellä.
Muutin vuosi sitten maaseudulle, asuttuani pitkään kalliossa ja punavuoressa sekä muutamassa "lähiössäkin". En voisi olla onnellisempi! Kyllästyin totaalisesti ihmisvilinään ja naapurista sekä rapusta kuuluvaan meteliin. Yleinen mekkala oikeastaan alkoi ahdistaa. Viinaakin tulee juotua vähemmän, kun ei ole kapakka heti siinä talon kivijalassa. Urheilu ja retkeily yms. on paljon monipuolisempaa nyt täällä maalla ja ihmisetkin ovat mukavampia. Naapuritkin moikkaa. Toki on stadissa paljon kaikkea kivaakin, mutta aikansa kutakin. Kaupunkilaiset ovat liian usein ylimielisiä ja tympeitä.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 19:24"]
Hki mielletään keskustaksi eli että pyöritään foorumin ja kampin kieppeillä. Suurin osa asukkaista asuu laajoilla omakotitalo- ja lähiöalueilla. Ihan samanlaista kuin missä tahans pikkukaupungissa: naapurit, ostari, lähipalvelut, tutut ihmiset, harrastukset...
[/quote]
Lähiöt vasta hirveitä ovatkin.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 19:31"][quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 19:06"]
Blaah... Mä taas just haluaisin muuttaa Suomessa asuessa Helsinkiin täältä Tampereelta. Ärsyttää tämän kaupungin pienuus ja se, ettei täällä ole oikein mitään parempaa kauppaa tai kauppakeskusta. Mutta, meillä taas ei mies halua. Tasan ei käy onnenlahjat, jne...
[/quote]
Jaa minä taas olen muuttamassa Tampereelle. Siellä on metsää kivasti vieressä, vähemmän populaa ja Helsinkiin pääsee kuitenkin tarvittaessa bussilla halvalla.
[/quote]
Stadissa asun ja kos johonkin muuttaisin suomessa, niin manseen.
Olen asunut new yorkissa, lontoossa ja milanossa ja voin sanoa, että suomessa on vain pikkukaupunkeja.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 18:49"]Ja helkatin isot koulut lapsille. Muuten jees. Isot koulut ovat helvetistä yleensä
[/quote]
Joo, siellä maallahan säilyykin kaikki pienet kyläkoulut, joissa on kymmenen oppilasta.
Ainakin täällä Helsingin Meilahdessa on elämä niin rauhallista, että voisi kuvitella asuvansa maalla. Toki Helsinki kasvaa koko ajan, mutta pieni kaupunkihan tämä vielä on. Sunnuntaiaamuisin kun kävelee typötyhjässä keskustassa ei voi kuin hymähdellä näille "ihmisvilinä"- ja "betoniviidakko" -kommenteille.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 19:58"]
Ainakin täällä Helsingin Meilahdessa on elämä niin rauhallista, että voisi kuvitella asuvansa maalla. Toki Helsinki kasvaa koko ajan, mutta pieni kaupunkihan tämä vielä on. Sunnuntaiaamuisin kun kävelee typötyhjässä keskustassa ei voi kuin hymähdellä näille "ihmisvilinä"- ja "betoniviidakko" -kommenteille.
[/quote]
Viikossa on kuusi muuta aamua.
Ensimmäinen keikkani Helsinkiin kesti 4kk. VAnnoin, etten ikinä muuta takaisin. 4v myöhemmin mies sai minut houkuteltua tänne ja tämä toinen reissu on nyt kestänyt 26v.
Olemme asuneet Krunikassa, jossa viihdyin hyvin. Kaikki oli kävelymatkan päässä. Nyt asumme Viikissä ja vieressä ammuu lehmät. Täältäkin on hyvät liikenneyhteydet moneen suuntaan. Eikä se lähes tuhannen oppilaan koulu (Viikin Norssi) kovin paha paikka ole. Kaksi lasta on jo mennyt sen läpi ja kohta kolmaskin.
Auttaako jos ajattelet että pääseehän sieltä pois jos se on ihan kamalaa etkä mitenkään sopeudu?
Helsinki on oikeesti tosi pieni, turhaan pelkäät!
tuli fiilis, että helsinkiläiset vastasivat ystävällisesti ja joukossa oli joitakin ei helsinkiläisiä agressiivisiä vastauksia;-)
Helsingissä on ihania rauhallisia asuinalueita, esim. Pohjois-Helsingissä. Ihana, kylämäinen tunnelma, ja silti lyhyt matka kulttuurin, harrastusten yms. luokse. Liikkuminen on helppoa ja julkiset toimii. Olen asunut pikkukaupungeissa, Turussa ja Jyväskylässä, mutta vasta Helsinki tuntuu kodilta. :)
Viihdyn Helsingissä mainiosti, olen kotoisin pikkukaupungista, toiselta puolen Suomea. Takaisin en muuta kuin pakon edessä.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 18:49"]
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 18:48"]Helsingissä on kaikki. Bussimatkan päässä teatterit, museot, ravintolat, keikat. Meri, luonto. Ihmisiä, jos niitä haluaa tai täydellinen tuntemattomuus, jos sitä kaipaa. Lapsi voi harrastaa ihan mitä haluaa, ja aikuiset voi harrastaa mitä haluavat. Työ, koulut, kaikki. Täällä on ihmisen hyvä asua. [/quote]
Ja helkatin isot koulut lapsille. Muuten jees. Isot koulut ovat helvetistä yleensä
[/quote]
Niissä isoissa kouluissa on toisaalta usein paljon valinnaisia aineita kielissä jne. Kaikessa on puolensa.
Todella hyvät liikenneyhteydet jokapaikkaa . Kulttuuritarjonta, kaupat, ravintolat. Kaikkea löytyy kaikille. Koskaan ei ole kysymystä mitä tekisi tänään, aina löytyy jotain. Ja eihän teidän nyt ihan keskustaan tartteiskaan varmaan muuttaa, on rauhallisiakin alueita missä vaan just "asutaan".
Helsinki on ihana paikka, ei mikään suurkaupunki edes. Olen syntynyt täällä niinkuin vanhemmat ja isovanhemmatkin. Helsinki on koti, aivan toista kuin joku Lahti tai Tampere, en ikinä muuttaisi.
Tosin Helsiinkin alkoi jo kauan sitten muuttaa uutta väkeä maalta ja rakennettiin kauheita betonilähiöitä joihin heitä asutettiin, ne ovat rumia ja huonoja vasinkin vuokrakasarmi alueet.
Mutta iso osa meistä vanhoistakin stadilaisista asuu hyvillä alueilla omissa taloissaan ja ihan on jäljellä kylätunnelmaakin jossa asukkaat tuntevat toisensa. Mutta onhan se niin kuten muuallakin, stadilaiseksi ei tulla vaan synnytään. Aito stadilainen tunnistaa vieraan ilman murrettakin minuutissa, vaikka tämä olisi asunut kymmeniä vuosia täällä, niin se menee! Mutta oikea aito stadilainen on luotettava ja hyvä ystävä, auttaa aina. Juuret on täällä.