Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko avioehdon tehdä puolisoiden kesken ilman asianajajaa?

Vierailija
06.11.2014 |

Eli jos tekisi itse sen paperin ja siihen allekirjoitukset?

Jos tämä ei onnistu niin, mitkähän on asianajajien palkkiot?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tehdä ilman asianajajaa, vaikka nettimallin mukaan. Tärkeintä on se, että rekisteröidään maistraatissa, jolloin kumpikaan osapuoli ei voi tuhota sitä vaikka repimällä. Avioehdon todistajina voivat olla vaikka samat henkilöt kuin vihkimisen, varsinkin jo toimitus on maistraatissa.

Entiseen aikaan avioliittoon edellytettiin rippikoulun käyntiä ja lukutaitoa.Olisi suotavaa, että nykyäänkin pitäis ymmärtää vähintään asiakirjojen sisältö sekä raha-asiat ennen naimisiin menoa.

Vierailija
2/20 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mun mielestä tarvi asianajajaa. Mutta todistajia?? En oo kyllä varma...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siihen tarvitnnee asinaajajana. Ja ollakseen voimassa, avioehto tulee rekisteröidä käräjäoikeudessa. Testamentin voi tehdä itse, jos on järjisäään ja sen todistaa kaksi samanaikaan paikalla ollutta todistajaa.

Vierailija
4/20 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todistajat varmaan tarvitsee. Pitääköhän meidän allekirjoittaa samanaikaisesti paperi todistajien läsnäollessa vai riittääköhän, jos allekirjoitetaan omassa rauhassa ja sitten käydään kysymässä nimiä alle? Ap

Vierailija
5/20 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tehtiin itse avioehto avioeron varalle, netistä löytyi malleja. Sitten otettiin siihen todistajien allekirjoitukset ja vietiin se maistraattiin. Kumpikaan ei tuossa vaiheessa ollut perinyt mitään ja omaisuus oli hankittu puoliksi, joten sinällään avioehto oli helppo tehdä. Avioeroa ei ole näköpiirissä, joten hyvällä lykyllä koko paperilla ei tee mitään.

Vierailija
6/20 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tehdä asianajajan kanssa, että siitä tulee varmasti aukoton. Todistajat pitää olla ja avioehto pitää myös saattaa viralliseksi maistraatissa, muuten se ei ole voimassa.

Muistaakseni avioehto tuli maksamaan jotain 1000 euron kieppeillä tai vähän alle. Ennakkokeskustelu asiasta asianajajan kanssa 200 euroa ja sitten se itse avioehdon allekirjoitustilaisuus, jossa paperi käytiin läpi, molemmat sai esittää kysymyksiä, paikalla kaksi asianajajaa, jotka todisti paperin ja lisäksi he toimitti avioehdon maistraattiin, muistaakseni maksoi 600 euroa.

Yleensä asianajajien lähtötuntitaksa on sellainen 200 euroa/tunti.

Vierailija
7/20 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen asianajajaa tarvitse. Siinä tapauksessa pitää vain olla itse täysin selvillä siitä, mitä avioehto merkitsee ja miten kaikki pitää kirjata, jotta avioehto vastaisi sitä, mitä tarkoitatte. Ja tosiaan avioehto pitää rekisteröidä käräjäoikeudessa (taitaa maksaa muutaman kympin).

Vierailija
8/20 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 15:08"]

Kyllä siihen tarvitnnee asinaajajana. Ja ollakseen voimassa, avioehto tulee rekisteröidä käräjäoikeudessa. Testamentin voi tehdä itse, jos on järjisäään ja sen todistaa kaksi samanaikaan paikalla ollutta todistajaa.

[/quote]

Oikeasti, siis on pakollinen?

Minulla on tilillä muutama tonni. Miehellä taas tili on melkein aina nollassa. Eipä kauheasti huvittaisi maksaa tuosta lystistä mitään kamalan isoa summaa, kun tiedän kyllä, kumpi senkin tulee maksamaan... Ap

Vierailija
9/20 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 15:10"]

Muistaakseni avioehto tuli maksamaan jotain 1000 euron kieppeillä tai vähän alle.

[/quote]

Oliko kysymyksessä jotenkin monimutkaisempi tilanne? Normaaliin avioehtoon ei pitäisi lakimieheltä mennä yli tuntia, joten luulisi normaalilaskutuksen olevan selvästi lähempänä 200 euroa kuin tonnia.

Vierailija
10/20 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tehdä itse.

Ne 2 todistajaa tarvitaan ja paperi pitää toimittaa maistraattiin, ohjeet siihen löytynee maistraatin sivuilla.

Äitini teki mennessään uusiin naimisiin niin, että siskonpoikansa (lakimies) kirjoitti paperit ja juhlassa vihkimisen jälkeen kutsuivat ne todistajat ja kaikki lapsensa sivummalle, allekirjoittivat paperit ja lähettivät maistraattiin. Meidät aikuiset lapset otettiin mukaan siksi, että he allekirjoittivat samalla testamentit keskinäisillä hallintaoikeuksilla ja tiedoittivat näin kerralla kaikille miten haluavat menetellä jos jommalle kummalle jotain sattuu.

Vierailija
11/20 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, ettei ole pakollinen.

Eli omaisuusluettelo avioehtoon, todistajat ja sitten maistraattiin. Lähettääkö maistraatti sen käräjäoikeuteen vai pitääkö meidän käyttää se käräjillä ennen kuin lähetämme sen maistraattiin? Ap

Vierailija
12/20 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko käyttää asianajajaa. Tarkkana vaan pitää olla, että kirjoitettu sisältö sitten vastaa sitä, mitä on tarkoitettu.

Kaksi todistajaa tarvitaan, joiden ei tarvitse olla samaan aikaan läsnä, kun itse allekirjoitatte avioehdon. Näiden ei tarvitse itse asiassa olla edes samaan aikaan todistamassa. Todistajan nimet paperiin ja heidän nimiensä kohdalle päiväys, koska ovat avioehdon todistamisen allekirjoittaneet.

Avioehdon rekisteröiminen maksaa 55 euroa

http://www.maistraatti.fi/fi/hinnasto/

Ja avioehdon voi tehdä myös uusiksi, mikäli tilanne/tarve muuttuu ajan kuluessa.

Vierailija
13/20 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 15:13"]

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 15:10"]

Muistaakseni avioehto tuli maksamaan jotain 1000 euron kieppeillä tai vähän alle.

[/quote]

Oliko kysymyksessä jotenkin monimutkaisempi tilanne? Normaaliin avioehtoon ei pitäisi lakimieheltä mennä yli tuntia, joten luulisi normaalilaskutuksen olevan selvästi lähempänä 200 euroa kuin tonnia.

[/quote]

No, en mä tiedä, oliko se sen monimutkaisempi muuta kuin se, että toisella lähtötilanteessa enemmän omaisuutta ja toisella ei mitään. Mutta halusin käydä ensin kahdestaan asianajajan kanssa tilanteen läpi rauhassa ja kysellä minua askarruttavista asioista. Se allekirjoituskerta tuntui kyllä rahastukselta, koska se toinen asianajaja tilanteessa oli ihan turha, kunhan veti nimensä todistajana papereihin. Mutta minkäs teet.

Testamentin kävin laatimassa toisella asianajajalla. Siihen meni kaksi tapaamiskertaa, toisella käytiin tilanne läpi ja asianajaja kirjoitti sitten sen perusteella testamentin valmiiksi. Se oli ehkä kimurampi juttu, koska halusin varmistua, että jos kukaan niistä ihmisistä ei voisi minua periä, joiden haluaisin minut perivän, niin perintö ei sitten menisi satunnaisille sukulaisille jakoon tai valtiolle vaan valitsemaani hyväntekeväisyyskohteeseen. Maksoi 400 euroa.

Vierailija
14/20 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 15:16"]

Hienoa, ettei ole pakollinen.

Eli omaisuusluettelo avioehtoon, todistajat ja sitten maistraattiin. Lähettääkö maistraatti sen käräjäoikeuteen vai pitääkö meidän käyttää se käräjillä ennen kuin lähetämme sen maistraattiin? Ap

Ei sitä toimiteta minnekään käräjäoikeuteen enää nykyään, kuten joku jossakin viestissä virheellisesti väitti. Toimitatte sen paperin sinne maistraattiin. Omaisuusluettelokaan ei ole pakollinen, toki sen voi siihen halutessaan liittää.

[/quote]

Vierailija
15/20 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisin kuin joku aiemmin kirjoitti, avioehto rekisteröidään just siellä maistraatissa. Hinta on varmaan joitain kymppejä.

http://www.maistraatti.fi/fi/Palvelut/avioehtosopimus/#Avioankkuri3

Jos olet itse se varakkaampi osapuoli, suosittelen kyllä konsultoimaan lakimiestä ennen allekirjoitusta, ettei jää mitään tulkinnanvaraisia sanamuotoja vaan asia kirjataan juuri niin kuin olette tarkoittaneet.

Vierailija
16/20 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tehtiin kunnan oikeusavussa ja olisko satasen maksanut rekisteröinteineen. Suosittelen ammattilaista, meillä ainakin asianajaja toi esiin pari kohtaa, joita itse emme osanneet huomioida.

Vierailija
17/20 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvä, kiitos! Katsotaan turvaudutaanko asianajajaan. Ei minullakaan ole vielä kamalasti omaisuutta, joten luulisin, että tilanne on ainakin toistaiseksi helppo laatia avioehto. Olen aika tarkka sopimuksista ja sanamuodoista, mutta mies on vielä tarkempi, eli mikäli löydämme jonkun kohdan niin eiköhän mies sen viimeistään sen pistä merkille ja takerru siihen. Ap

Vierailija
18/20 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 15:15"]

Voi tehdä itse.

Ne 2 todistajaa tarvitaan ja paperi pitää toimittaa maistraattiin, ohjeet siihen löytynee maistraatin sivuilla.

[/quote]

Todistajien ei tarvitse olla 200€/h asianajajia, jotka veloittavat jokaiselta alkavalta tunnilta...

Vierailija
19/20 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tehdä itse, jos on hyvä tuollaisissa. Ei ole sitten millään muotoa pätevä ilman

a) molempien allekirjoituksia

b) todistajien allekirjoituksia

c) maistraattiin säilömistä

Vierailija
20/20 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana keskustelu.

- Apua saa ihan lakimieheltäkin, noin yksinkertaisessa asiassa ei ole mitään väliä sillä, onko avioehdon laatija suorittanut asianajotutkinnon vai ei. Avioehtosopimuksen laatimisen ei pitäisi maksaa missään yli 500 euroa. Kustannus kannattaa suhteuttaa juridisen riitelyn hintaan avioeron yhteydessä tai taloudellisiin menetyksiin tilanteessa, jossa puoliso saa avio-oikeuden sellaiseen omaisuuteenne, jota ei ole tarkoitus jakaa.

- Käräjäoikeudella ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Maistraatti on avioehtosopimuksen rekisteröivä viranomainen.

- Huolehtikaa, että todistajat ovat esteettömiä.

- Netistä löytyvät pohjat ovat monesti ihan hyviä etenkin jos omaisuutta ei sopimuksen tekohetkellä juurikaan ole. Tärkeää on, että sovitaan, miten avioliiton jälkeen kertynyt varallisuus jaetaan ja onko puolisoilla puolin ja toisin oikeutta perintönä saatavaan omaisuuteen. Useasti käytetty vaihtoehto on, että avio-oikeus ulotetaan kaikkeen muuhun, paitsi perintöihin. Tärkeää on, että tiedätte itse, mitä haluatte ja laitatte asian selkeästi paperille. Juristin apu ei ole missään nimessä välttämätöntä.

- Aviehtosopimuksen laatimisen yhteydessä on järkevää tehdä samalla keskinäinen testamentti jos sellainen on suunnitteilla. Testamentin voi tietysti tehdä ihan itsekseenkin eikä siitä tarvitse kertoa puolisolle mitään. Normaalisti testamenttia ei toimiteta maistraattiin, mutta jos se on osa maistraatin rekisteröimää avioehtosopimusta, testamentti löytyy sitten varmasti toisen osapuolen kuollessa.

Itseltään voi lisäksi kysyä, onko tarpeellista mennä naimisiin, jos ei ymmärrä oikeustoimen juridista merkitystä eikä osaa laatia avioehtoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kolme