Mitä tapahtuu jos 15-vuotias haluaa pitää lapsen
mutta vanhemmat ovat pakottamassa aborttiin? Ja kuinkahan monessa Rovaniemen abortissa on kyse tuosta?
Kommentit (15)
Mun 15-vuotiaana raskaaksi tullut ja äidin painostuksella abortin tehnyt kaveri katuu yhä, 22-vuotiaana, abortin tekoa, ja vihaa äitiään yhä painostuksen vuoksi. Tuli uudelleen 18-vuotiaana raskaaksi, eikä miettinyt hetkeäkään aborttia. On nyt toimeliaan 3v pojan äiti.
Että mitä tapahtuu? No, välivuosi koulunkäynnistä, uuden elämän opettelua joko vanhempien tukemana tai sitten vain sossun tukemana. Ketään ei voi pakottaa aborttiin.
Se syntynyt vauva tarvitsee täysi-ikäisen huoltajan.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 10:41"]
[/quote]
Sekä teiniäiti että hänen lapsensa voidaan huostaanottaa, jolloin sosiaalviranomaiset ovat molempien huoltajina siihen asti, kunnes teiniäiti täyttää 18.
Teiniäiti saa tietenkin tarvitsemansa tuen yhteiskunnalta, asunnon ja rahaa vauvan tarvikkeisiin. Perhetyöntekijä käy tsekkaamassa säännöllisesti, miten perheellä menee. Tuon ikäinen on totta kai tosi nuori, mutta ei vauvanhoito nyt mitään rakettitiedettä ole. Kyllä nuorellakin äidillä on äidinvaistot. Suurimman osan ihmiskunnan historiasta lapsia on alettu tehdä heti, kun on tultu sukukypsäksi, ja suuressa osassa maailmaa näin tapahtuu edelleenkin. En väitä, että tämä olisi hyvä asia, ei ole suuressa mittakaavassa toivottava ilmiö tai missään tapauksessa paras ratkaisu läheskään kaikkien kohdalla, mutta kyllä normaaliälyinen ihminen selviää lapsen hoitamisesta ja kasvatuksesta tuon ikäisenä, jos vain tahtoa on.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 10:41"]Se syntynyt vauva tarvitsee täysi-ikäisen huoltajan.
[/quote]
Ja missähän kohti näin sanotaan? Mä sain lapseni 16 vuotiaana eikä kukaan huostaanottanut minua eikä lasta. Sellaisesta ei edes ollut puhetta. Asuin yksin, kävin koulut loppuun ja menin töihin. Eikä ollut mitenkään paska yhtälö, nykyään 17v poikani on parasta mitä minulle on koskaan tapahtunut, vastuuntuntoinen nuorimies :)
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 10:43"][quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 10:41"]
[/quote]
Sekä teiniäiti että hänen lapsensa voidaan huostaanottaa, jolloin sosiaalviranomaiset ovat molempien huoltajina siihen asti, kunnes teiniäiti täyttää 18.
[/quote]
Niin voidaan, mutta näin ei tehdä, jos siihen ei ole aihetta. Nuori ikä itsessään ei ole vielä mikään syy.
Täällä taas joku abortinvastustaja-vouhkaaja vauhdissa! Sekö sun suurin ihmettelynaihe on, että onko Rovaniemellä joku tyttö pakotettu aborttiin? Mä taas ihmettelen, millainen teini ylipäätään on niin tyhmä, että alkaa fanittaa jotain teiniäidit -sarjaa ja haluaa sitten oman pikku käärön jolla leikkiä kotia. Taitaa olla aika wt-touhua, eikös tuo Korkalovaara ole vähän sellaista aluetta?
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 10:48"]
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 10:41"]Se syntynyt vauva tarvitsee täysi-ikäisen huoltajan. [/quote] Ja missähän kohti näin sanotaan? Mä sain lapseni 16 vuotiaana eikä kukaan huostaanottanut minua eikä lasta. Sellaisesta ei edes ollut puhetta. Asuin yksin, kävin koulut loppuun ja menin töihin. Eikä ollut mitenkään paska yhtälö, nykyään 17v poikani on parasta mitä minulle on koskaan tapahtunut, vastuuntuntoinen nuorimies :)
[/quote]
Sillä vauvalla on silti oltava täysi-ikäinen huoltaja siihen asti että edes toinen biologisista vanhemmista täyttää 18 ja voi ottaa juridisen vastuun. Jos asiat isovanhempien suuntaan on kunnossa, niin kai se huoltaja useimmin on äidin oma äiti tai isä.... mutta aloituksessa ei tulevat isovanhemmat vissiin olleet innokkaita....
Lapsi, joka odottaa lasta, voi ajatella tulevaa lastaan leluna. Hän ei voi ymmärtää sitä elämänmittaista sitoutumista, jota lapsi merkitsee. Koulu jää usein kesken, jatko-opinnot on suunniteltava lapsen ehdoilla, ei oman lahjakkuuden. Jos koulutus on puutteellinen on työllistyminen vaikeaa sitten kun lapselta pääsee töihin. Lapsiäidin lapsen hoitavat useimmiten äiti ja tämän vanhemmat. Isä ja tämän vanhemmat eivät useinkaan ole konkreettisesti kuvioissa, tai jos ovat, niin vastentahtoisesti.
Anni Sinnemäki sai esikoisensa 16-vuotiaana, mutta häntä ei voi pitää keskiverto-teiniäitinä.
Jos oma tyttöni - nyt 14 - tulisi raskaaksi tekisin kyllä kaikkeni, että hän valitsisi abortin. Jos hän haluaisi pitää lapsen kaikesta järkipuheesta huolimatta tai jos hänellä olisi lapsen pitämiseen niin hyvät argumentit, että minun olisi antauduttava, niin eihän minun auttaisi kuin ... antautua. En kyllä osaa kuvitella mitkä ne argumentit olisivat. Miten teinin elämä jalostuu siitä, että hän saa lapsen?
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 10:59"]Täällä taas joku abortinvastustaja-vouhkaaja vauhdissa! Sekö sun suurin ihmettelynaihe on, että onko Rovaniemellä joku tyttö pakotettu aborttiin? Mä taas ihmettelen, millainen teini ylipäätään on niin tyhmä, että alkaa fanittaa jotain teiniäidit -sarjaa ja haluaa sitten oman pikku käärön jolla leikkiä kotia. Taitaa olla aika wt-touhua, eikös tuo Korkalovaara ole vähän sellaista aluetta?
[/quote]
Eiköhän se kerro enemmän teinin perheoloista/todennäköisestä rakkauden tai ymmärryksen puutteesta oman perheen parissa/isän puutteesta tms. jos tuollainen vaihtoehto yhden tv-sarjan perusteella alkaa tuntua hyvältä.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 11:02"][quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 10:48"]
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 10:41"]Se syntynyt vauva tarvitsee täysi-ikäisen huoltajan. [/quote] Ja missähän kohti näin sanotaan? Mä sain lapseni 16 vuotiaana eikä kukaan huostaanottanut minua eikä lasta. Sellaisesta ei edes ollut puhetta. Asuin yksin, kävin koulut loppuun ja menin töihin. Eikä ollut mitenkään paska yhtälö, nykyään 17v poikani on parasta mitä minulle on koskaan tapahtunut, vastuuntuntoinen nuorimies :)
[/quote]
Sillä vauvalla on silti oltava täysi-ikäinen huoltaja siihen asti että edes toinen biologisista vanhemmista täyttää 18 ja voi ottaa juridisen vastuun. Jos asiat isovanhempien suuntaan on kunnossa, niin kai se huoltaja useimmin on äidin oma äiti tai isä.... mutta aloituksessa ei tulevat isovanhemmat vissiin olleet innokkaita....
[/quote]
En tiedä onko laki sittemmin muuttunut mutta omalla pojallani ei ollut muita huoltajia kuin minä. Edunvalvoja kylläkin ja alkuun sosiaalityöntekijät tarkasti pari kertaa tilanteen. Itse asuin yksin kun vanhemmat heitti raskauden takia pihalle.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 11:07"]
[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 11:02"][quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 10:48"] [quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 10:41"]Se syntynyt vauva tarvitsee täysi-ikäisen huoltajan. [/quote] Ja missähän kohti näin sanotaan? Mä sain lapseni 16 vuotiaana eikä kukaan huostaanottanut minua eikä lasta. Sellaisesta ei edes ollut puhetta. Asuin yksin, kävin koulut loppuun ja menin töihin. Eikä ollut mitenkään paska yhtälö, nykyään 17v poikani on parasta mitä minulle on koskaan tapahtunut, vastuuntuntoinen nuorimies :) [/quote] Sillä vauvalla on silti oltava täysi-ikäinen huoltaja siihen asti että edes toinen biologisista vanhemmista täyttää 18 ja voi ottaa juridisen vastuun. Jos asiat isovanhempien suuntaan on kunnossa, niin kai se huoltaja useimmin on äidin oma äiti tai isä.... mutta aloituksessa ei tulevat isovanhemmat vissiin olleet innokkaita.... [/quote] En tiedä onko laki sittemmin muuttunut mutta omalla pojallani ei ollut muita huoltajia kuin minä. Edunvalvoja kylläkin ja alkuun sosiaalityöntekijät tarkasti pari kertaa tilanteen. Itse asuin yksin kun vanhemmat heitti raskauden takia pihalle.
[/quote]
Edunvalvoja sitten, mutta pointti on sama: alaikäinen ei voi olla vastuussa toisesta alaikäisestä.
eikai sitä 15-vuotiasta nyt voida pakottaa tekee aborttia?! vanhemmat voivat painostaa sen tekoon. tai vaatia sitä, mutta ei kukaan pakota niin että tyttö rimpuilee ja huutaa ja pakotetaan nielemään lääkkeet. Sehän olis moraalitonta ja eettisesti väärin.